این روزها شهر ریودوژانیرو پذیرای کارشناسان بیمه ای و مسئولان بلند پایه  سازمان ملل است تا در خصوص مسایل مهمی چون آینده توسعه یافتگی و تبعات آن گفتگو شود.

این جلسات مهم از ۲۰ جون تا ۲۲ جون به طول انجامید و محور مذاکرات زیربنای جدید اقتصادی کشورهای توسعه یافته-منابع طبیعی و تقسیم آن در کشورهای مربوطه و نوع مدیریت اجتماعی آن از نظر تقسیم عادلانه بین اقشار مختلف جامعه بوده است.

در حدود ۳۰ شرکت بیمه و کارشناس مستقل بیمه ای از اقصا نقاط جهان از جمله کانادا در این نشست شرکت داشته و از ایشان خواسته شده بود تا پیرامون ریسک های مرتبط اظهار نظر نمایند. این نشست به ریو ۲۰ معروف است.

بعد از جمع آوری نظرات شرکت کنندگان محور بحث ها پیرامون چهار موضوع مهم طبقه بندی شد. اهم این موارد به قرار ذیل است:

۱ـ ریسک های طبیعی ( سیل ـ توفان ـ سونامی و زلزله)که اخیرا شاهد افزایش آن هستیم در چه نقاطی بیشتر تحقق خواهد یافت و آیا تاثیر آن بر اقتصاد و بافت اجتماعی کشورهای در حال توسعه به حدی خواهد بود که جلوی پیشرفت آنها را بگیرد یا خیر؟

راه های جلوگیری از تحقق ریسک و توسعه خسارت در این زمینه چگونه است و از چه طریقی می توان با کمک گیری از صنعت بیمه جهانی نسبت به پوشش خسارات مفید بود.

۲ ـ آیا صنعت بیمه با سرمایه گذاری در بخش های رفاهی کشورهای در حال توسعه موافق است؟ و اگر پاسخ مثبت می باشد از چه طریقی ممکن است این سرمایه گذاری ها به بخش توسعه منابع آبهای زیرزمینی کمک کند و در ضمن در بخش های تکمیلی امکان لوله کشی ذخایر آب به شهرها و روستاهای در حال رشد تا چه حد عملی است؟

۳ ـ در بخش های کشاورزی مساعدت شرکت های بیمه از ضروریات است. بیمه محصولات و دام ها از یک طرف و توجه به ریسک هایی که در زمان کاشت ـ داشت و برداشت اهمیت دارد از سوی دیگر بررسی شود. و بخش تحقیقات شرکت های بیمه در جهت مهندسی و اصلاح بذرها مشارکت فعال نمایند.

۴ـ انتخاب جایگزین مناسب برای انرژی آتی جهان مخصوصا در کشورهای در حال توسعه ایجاد مراکز تحقیقاتی برای تشخیص منابع بادی و آبی و خورشیدی تا شاید بتوانند جایگزین نفت و گاز شوند.

شرکت های حاضر در نشست ریو که حدود ۱۰ درصد حق بیمه جهانی را که معادل ۵ تریلیون دلار است را در اختیار دارند. در پایان جلسه توافقنامه ای را به امضا رساندند که در ادامه این مقاله ملاحظه خواهید فرمود ولی لازم است ابتدا نام این شرکتها را بدانید:

شرکت بیمه اتکایی مونیخ ری ـ شرکت بیمه آویوا ـ شرکت بیمه آکسا ـ شرکت بیمه آ آن جی ـ گروه شرکتهای بیمه آر اس آ(سان آلیانس) ـ شرکت بیمه اسکور ـ شرکت کو آپریتور و در آخر شرکت بیمه اتکایی سویس ری.

متن توافقنامه:

ـ در مطالعات و بررسی ریسک ها از بالاترین توان حرفه ای خود بهره جسته تا امکانات هر چه سریعتر توسعه یافتگی را برای کشورهای یاد شده فراهم آوریم.

ـ با شرکت های سرمایه گذاری خود و شریک های تجاری وارد مذاکره شده تا از ریسک های مربوطه آگاهشان نماییم و آنها را  تشویق به سرمایه گذاری نماییم.

ـ روش های مدیریت ریسک نوین را پیدا و سپس در اختیار سازمان ملل گذاشته تا با اتکاء به موارد فنی امکان کاهش و جلوگیری خطرات را به کارشناسان ذیربط آموزش دهند.

در خاتمه جلسه انستیتو مبارزه با خطرات طبیعی که همکاری خود را با کارشناسان سازمان ملل از سال ۲۰۰۶ شروع کرده بود، اقدام به گزارش کار نمود و قرار بر این شد که از حالا به بعد نتیجه تحقیقات و مطالعات خود را به شرکت های بیمه نیز منتقل نماید.

*فرهاد فرسادی بروکر بیمه است.

ffarsadi@sympatico.ca