کنفرانس جهانی اچ آی وی/ ایدز ۲۵ سال پس از شناسایی این بیماری در مکزیکوسیتی، پایتخت مکزیک گشایش یافته است.





 

شماره ۱۱۸۹ ـ ۷ آگوست ۲۰۰۸


 

آغاز به کار گردهمایی جهانی ایدز در مکزیک


 

بی بی سی: کنفرانس جهانی اچ آی وی/ ایدز ۲۵ سال پس از شناسایی این بیماری در مکزیکوسیتی، پایتخت مکزیک گشایش یافته است.

آماری که از مبتلایان به ایدز و افراد آلوده به ویروس اچ آی وی در آستانه برگزاری این کنفرانس منتشر شد، بیانگر کاهش اندک تعداد این افراد در سراسر جهان است.

هر چند، تعداد مبتلایان در بعضی از کشورها هنوز رو به افزایش است و دسترسی به درمان مناسب هنوز یکی از مشکلات عمده این بیماران است.

تخمین زده می شود در سراسر جهان سی و سه میلیون نفر به بیماری ایدز مبتلا باشند.

حدود بیست هزارتن از محققان، مسئولان دولتی و فعالان اجتماعی برای شرکت در کنفرانس جهانی ایدز که به مدت شش روز برگزار می شود، به مکزیکوسیتی سفر کرده اند.

بیل کلینتون، رئیس جمهور پیشین آمریکا روز دوشنبه ۱۴ اگوست در این گردهمایی شرکت می کند.

همزمان با آغاز به کار کنفرانس جهانی ایدز، هزاران تن از فعالان با شرکت در یک تظاهرات خواستار بهبود دسترسی بیماران به داروهای این بیماری و کاهش هزینه درمان شدند.

تاکنون ۲۵ میلیون نفر در سراسر جهان در اثر ابتلا به ایدز جان خود را از دست داده اند.

این در حالی است که در کشورهایی مانند روسیه، چین، آلمان و بریتانیا تعداد افرادی که به ویروس اچ آی وی مبتلا می شوند، رو به افزایش است.

در آمریکا هم همزمان با ارتقای امکانات تشخیصی مشخص شده است تعداد واقعی مبتلایان به ایدز ۳۰ درصد بیشتر از برآوردهای قبلی بوده است.

در آفریقا هم که هفتاد درصد از بیماران در آنجا زندگی می کنند، دسترسی به داروهای مناسب رو به بهبود است، اما تعداد کارکنان بخش بهداشت و سلامت به اندازه کافی نیست.


 

سولژنیتسین نویسنده مشهور روسیه درگذشت


 

بی بی سی: آلکساندر سولژنیتسین، نویسنده مشهور روسیه که به خاطر افشای سیستم زندان های جوزف استالین در رمان هایش، بیست سال را در تبعید گذراند، در ۸۹ سالگی درگذشته است.

سولژنیتسین که نویسنده رمان های مشهور مجمع الجزایر گولاگ و یک روز از زندگی ایوان دنیسوویچ است، در سال ۱۹۷۰ جایزه نوبل ادبیات را دریافت کرد.

او در سال ۱۹۹۴ پس از بیست سال تبعید در غرب به روسیه برگشت. آلکساندر سولژنیتسین پس از بازگشت به روسیه چندین مطلب درباره تاریخ و هویت روسیه نوشت.

منابع خبری روسیه علت مرگ سولژنیتسین را سکته قلبی و از کار افتادن قلب عنوان کرده اند. سولژنیتسین دچار فشار خون بالا بود.

به گزارش خبرگزاری ایتارتاس، آلکساندر سولژنیتسین عصر روز یکشنبه در خانه اش در مسکو درگذشت.

آلکساندر سولژنیتسین در جنگ جهانی دوم به عنوان افسر توپخانه خدمت کرده بود و به خاطر شجاعتش، مدال افتخار دریافت کرده بود. اما در سال ۱۹۴۵ به خاطر نوشتن نامه ای در انتقاد از جوزف استالین مورد غضب قرار گرفت و هشت سال زندانی شد.

 سولژنیتسین پس از گذراندن هشت سال در گولاگ های روسیه، به قزاقستان تبعید شد و در آنجا به خاطر ابتلا به سرطان معده مورد درمان قرار گرفت.

او در سال ۱۹۷۴ از شوروی اخراج شد و از آن جا به آلمان غربی و سوئیس رفت و در نهایت در ایالات متحده ساکن شد.


 

پیام آکادمی نوبل برای درگذشت سولژنیتسین

رییس آکادمی نوبل در پیامی، درگذشت الکساندر سولژنیتسین را تسلیت گفت.

به گزارش ایسنا، هوراس اینگداهل – رییس دائم آکادمی نوبل – اعلام کرد: «الکساندر سولژنیتسین با نوشتن آثاری درباره‌ی نظام زندان‌های اتحاد جماهیر شوروی، مشارکت تاریخی داشت

او همچنین عنوان کرد: «سولژنیتسین جرقه‌ی محاسبات روشنفکرانه درباره‌ی کمونیسم و مارکسیسم را که جهان غرب را فراگرفته بود، زد. چشمان بسیاری از چپ‌گراها را باز کرد و آن‌ها را مجبور ساخت تا در دیدگاه‌شان درباره‌ی کمونیسم تجدیدنظر کنند

آکادمی نوبل در سال ۱۹۷۰، سولژنیتسین را به‌ عنوان برنده‌ی جایزه‌ی نوبل ادبیات معرفی کرد؛ اما او از بیم آن‌که با سفر به استکهلم برای دریافت جایزه، نتواند به زادگاهش بازگردد، قید حضور در مراسم اعطای جایزه را زد و همسرش از طرف او، این جایزه را دریافت کرد.

گورباچف، سارکوزی، مدودف، پوتین، مرکل، شیراک و کاندولیزا رایس، از جمله شخصیت‌های سیاسی جهان بودند که پس از اعلام خبر درگذشت سولژنیتسین، پیام تسلیت صادر کردند.


 

با حضور پوتین، مراسم تشییع پیکر سولژنیتسین برپا شد

به گزارش ایسنا، مراسم تشییع پیکر الکساندر سولژنیتسین روز (سه‌شنبه، ۱۵ مرداد) در آکادمی علوم روسیه در مسکو برگزار شد.

مراسم تشییع پیکر برنده‌ی نوبل ادبیات سال ۱۹۷۰ در حالی برگزار شد که بیش‌تر حاضران را افراد میانسال و سالمند تشکیل می‌دادند و قشر جوان روسیه به علت نداشتن آشنایی کافی با این نویسنده‌ی سرشناس، حضور کم‌رنگی در آکادمی علوم روسیه داشتند.

برخی حاضران در مراسم با در دست داشتن کتاب‌های سولژنیتسین از جمله «روزی از زندگی ایوان دنیسوویچ»، علاقه‌ی خود را به این نویسنده ابراز کردند.

به گزارش فرانس‌پرس، ولادیمیر پوتین  ـ نخست‌وزیر روسیه ـ در این مراسم حضور یافت و به‌عنوان یکی از اولین افراد در کنار خانواده‌ی‌سولژنیتسین، بر سر تابوت وی حاضر شد.


 


 

طرح اوباما برای مقابله با افزایش بهای نفت


 

بی بی سی: یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا طرحی را برای مقابله با افزایش بهای نفت در این کشور ارائه داده است.

باراک اوباما، که انتظار می رود به زودی رسما به عنوان نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آینده آمریکا اعلام شود، پیشنهاد کرده است که بخشی از ذخایر استراتژیک نفت خام این کشور به بازار عرضه شود تا به این وسیله، بهای فرآورده های نفتی در کوتاه مدت کاهش یابد.

اوباما خواستار آزاد شدن موقت هفتاد میلیون بشکه از ذخایر نفت خام آمریکا شده که برای مواجهه با شرایط اضطراری توسط دولت ایالات متحده انبار شده است.

وی همچنین از بهره برداری بیشتر از ذخایر طبیعی نفت در منطقه آلاسکا حمایت کرده و گفته است که با استخراج محدود منابع موجود در این منطقه در چارچوب یک برنامه جامع تامین انرژی موافق است.

سناتور جان مک کین، نامزد حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری، نیز برای مقابله بحران کنونی، با ارائه برنامه ای حاوی استفاده از انرژی هسته ای و معافیت های مالیاتی برای بهره برداری از منابع گاز، از حفاری در برخی مناطق ساحلی حمایت کرده است.

پیش از این، هر دو نامزد انتخاباتی از حمایت از اکتشاف و استخراج منابع ساحلی، که از سوی دولت جورج بوش پیشنهاد شده، خودداری ورزیده بودند.

اظهارات اخیر نامزدهای انتخاباتی دو حزب اصلی آمریکا در حالی انتشار می یابد که افزایش بهای فرآورده های نفتی در آمریکا به یکی از مباحث اصلی در مبارزات انتخاباتی تبدیل شده است.

اوباما برخی سیاستمداران آمریکایی را متهم کرده است که در خلال سه دهه گذشته، به هیچ اقدام موثری برای مقابله با بحران انرژی در این کشور دست نزدند و مک کین را نیز یکی از این قبیل سیاستمداران دانسته است.

در مقابل، طرفداران جان مک کین یادآور شده اند که اوباما در سخنانی در ماه جون سال جاری مشخصا با استفاده از ذخایر استراتژیک نفتی مخالفت کرده و بر حفظ این ذخایر برای رویارویی با شرایط اضطراری تاکید ورزیده بود.

 

ذخایر استراتژیک

دولت جورج بوش، رئیس جمهور، استفاده از ذخایر استراتژیک را مغایر منافع ملی آمریکا دانسته و کاهش این ذخایر را مگر در موارد لازم، اقدامی نامناسب توصیف کرده است.

طرح ایجاد ذخایر استراتژیک نفت خام در آمریکا در سال ۱۹۷۳ و در زمانی مطرح شد که بهای نفت خام به شدت افزایش می یافت و کشورهای غربی در مورد بهره برداری سیاسی کشورهای خاورمیانه از صادرات نفتی آنها احساس نگرانی می کردند.

در آن سال، سازمان کشورهای عرب صادرکننده نفت به دلیل وقوع جنگ مصر و سوریه با اسرائیل، به تحریم موقت صدور نفت به کشورهای حامی اسرائیل مبادرت کردند که افزایش سریع بهای نفت خام را در پی داشت و در کشورهای غربی به "بحران نفتی" شهرت یافت.

در سال ۱۹۷۵، لایحه "سیاست انرژی و حفظ منابع انرژی در آمریکا" با هدف مقابله با احتمال اختلال در تامین نیازهای نفتی این کشور در آینده، از جمله تهدیدات نظامی و اقتصادی داخلی و خارجی و وقوع حوادث طبیعی، به تصویب رسید و شرایط ایجاد و استفاده از ذخایر استراتژیک نفت خام را تعیین کرد.

وزارت انرژی ایالات متحده آمار مربوط به این ذخایر را به طور مرتب منتشر می کند و براساس آخرین گزارش ها، میزان این ذخایر به حدود هفتصد و بیست میلیون بشکه نفت خام می رسد که تقریبا با پنجاه و هشت روز مصرف داخلی آمریکا برابر است.

این ذخایر در انبارهایی، از جمله انبارهای زیرزمینی، در نقاط مختلف خاک آمریکا و بخصوص در نزدیکی پالایشگاه های بزرگ حفظ می شود و میزان و نحوه استفاده از آنها، از جمله فروش به کشورهای متحد آمریکا در شرایط اضطراری، تابع شرایطی است که قوانین و مقررات مربوطه پیش بینی کرده است.

شمار دیگری از کشورهای جهان نیز به ایجاد ذخایر استراتژیک نفت خام مبادرت ورزیده اند تا در شرایط اضطراری، از این ذخایر برای تامین نیاز داخلی استفاده کنند و ژاپن از لحاظ ظرفیت انبارهایی که به این منظور اختصاص داده پس از ایالات متحده، در رده دوم در جهان قرار دارد.

همچنین، کویت، از صادرکنندگان عمده نفت خام در جهان، به منظور تامین نیازهای مالی این کشور در صورت مختل شدن جریان صدور نفت از آن کشور، ذخایری را در خارج از خاک خود ایجاد کرده است.

دو سال پیش به نقل از برخی منابع خبری گزارش شد که ایران نیز در نظر دارد انبارهایی را برای ذخیره سازی استراتژیک نفت خام ایجاد کند، اما در مورد پیگیری این طرح گزارش دیگری در دست نیست.

برخی از کشورهای جهان همراه با ذخیره سازی نفت خام، یا به جای آن، فرآورده های نفتی را برای استفاده در شرایط اضطراری انبار کرده اند.


 


 

هجده شورشی طالبان در جنوب افغانستان کشته شدند


 

مقامات امنیتی در جنوب افغانستان می گویند هجده شورشی طالبان در ولایت های ارزگان و قندهار کشته و پنج تن دیگر زخمی شده اند.

به گزارش بی بی سی، سه فرمانده طالبان هم در میان کشته شدگان اند.

براساس یک خبر دیگر، در پی عملیاتی در ولسوالی پنجوایی در ولایت قندهار در جنوب افغانستان پنج شورشی کشته شده اند.

از سوی دیگر یک سخنگوی پلیس در غرب افغانستان گفته است بر اثر انفجار یک مین یک تانک نیروهای ائتلاف بین المللی تحت فرمان آمریکا آسیب دیده است.

از سوی دیگر مقامات امنیتی در ولایت بغلان می گویند چهار فرد را به اتهام بمبگذاری در این ولایت بازداشت کرده اند.

آنان می گویند این افراد قصد داشتند انفجارهایی را در بغلان سازمان دهی کنند.


 

یک مقام ارشد سوریه ترور شد


 

به گزارش رسانه های عرب زبان، یک مقام ارشد نظامی سوریه که به بشار اسد رئیس جمهور این کشور نزدیک بود ترور شده است.

به گزارش بی بی سی، این مقام که از او با عنوان ژنرال محمد سلیمان نام برده شده است جمعه شب در تفریحگاهی ساحلی در نزدیک شهر تارتوس به ضرب گلوله به قتل رسید.

منابع رسمی دولت سوریه تاکنون از اظهار نظر رسمی درباره این حادثه خودداری کرده اند.

وبسایت "سوریه آزاد" که مخالف دولت این کشور است ژنرال محمد سلیمان را مشاور ارشد بشار اسد در امور امنیتی توصیف کرده است.

روزنامه های الحیات و الشرق الاوسط می گویند که سلیمان مسئول مسائل حساس امنیتی بود.

همچنین بنابه گزارش ها، سلیمان مامور تماس سوریه با گروه حزب الله بود که یک سازمان شبه نظامی قدرتمند شیعه در لبنان است.


 

تابلوی نقاشی که برای دولت ایتالیا دردسرساز شده


 

بی بی سی: بنا به گزارش ها از ایتالیا، یک تابلوی نقاشی قدیمی که در کنفرانس های خبری پشت سر مقامات دولتی این کشور دیده می شود، روتوش شده است تا پستان برهنه داخل تصویر دیده نشود.

این نقاشی ۲۵۰ ساله که در اغلب برنامه های خبری تلویزیونی بالای سر وزیران ایتالیا دیده می شود، انتخاب سیلویو برلوسکنی، نخست وزیر این کشور بوده است.

اولیور کانوی، گزارشگر بی بی سی، می گوید نخست وزیر ایتالیا معروف است که به زن ها توجه زیادی نشان می دهد. این تاجر پرزرق و برق هرگز از این که عکسش را در حال معاشرت با زنان جوان خوش قیافه بگیرند، خجالت نکشیده و حتی سال گذشته مجبور شد از همسرش به خاطر لاس زدن با زن ها، عذرخواهی کند.

برلوسکنی بخشی از ثروت خود را از تهیه و ارائه برنامه های تلویزیونی به دست آورده است که در آنها زنان رقاص تقریبا عریان هنرنمایی می کنند. یکی از اعضای کابینه او نیز پیش از فعالیت سیاسی اش برای امرار معاش نیمه برهنه در برابر دوربین های عکاسی ظاهر می شده است.

اما اکنون به نظر می رسد که نخست وزیر ایتالیا زاهدمآب شده چون موافقت کرده پستان برهنه در نقاشی "زمان حقیقت را آشکار کرد" (اثر جیامباتیستا تیه پولو نقاش قرن هجدهم ایتالیا)، پوشانده شود.

ظاهرا برلوسکنی به این دلیل این تابلو نقاشی را انتخاب کرده که کنفرانس های خبری دولت حال و هوایی جدی داشته باشد. اما مشاوران هنری او نگران بوده اند که تصویر پستان برهنه ـ که اغلب در خبرهای تلویزیونی بالای سر سخنگوی دولت ظاهر می شود ـ ممکن است برای برخی بینندگان اهانت آمیز تلقی شود.

اکنون پارچه ای سفید رنگ به این نقاشی قدیمی اضافه شده است.

اما پوشاندن پستان در این نقاشی باعث خشم و بدبینی عده ای در ایتالیا نیز شده است؛ یکی از کارشناسان هنری این کشور روتوش نقاشی جیامباتیستا تیه پولو را عملی مضحک توصیف کرده است.