تحقیقات جنایی پلیس ادامه دارد

شهروند آرش عزیزی: در آخرین خبرها در مورد فروریزی مرگبار سقف مرکز خریدِ واقع در شهر کوچک «الیوت لیک» در شمال انتاریو، این هفته تشییع جنازه‌ی یکی از دو قربانی انجام شد در حالی که پلیس و دولت به تحقیقات وسیع خود در این مورد، که اکنون وارد فاز جنایی شده است، ادامه دادند.

قابل توجه است که صاحب این مرکز خرید، رابرت نازاریان، ایرانی است و خود بیش از ۵۰۰ کیلومتر دورتر از الیوت لیک در تورنتو زندگی می‌کند.

دولوریس پریزولوی ۷۴ ساله در روز ۲۳ ژوئن هنگام فروپاشی سقف «آلگو سنتر مال» جان سپرد. چهارشنبه‌ی این هفته (در آخرین ساعات پیش از چاپ شهروند) حدود صد نفر از خانواده، دوستان و مردم محل گرد آمدند تا یاد او را بزرگ دارند.

دولوریس از قربانیان ریزش سقف مجتمع خرید در الیوت لیک

تابوت پریزولو به کلیسای «آر لیدی آو فاتیما» آورده شد و چند نفر در وصف او،‌ که «مادر تمام محله» خوانده می‌شد، صحبت کردند.

پریزولوی ۷۴ ساله چند سال پیش شوهر خود را از دست داده بود و اکنون سه دختر و دو نوه از او بر جای می‌ماند. یکی از دختران او در الیوت لیک زندگی می‌کند و دو نفر دیگر در جنوب انتاریو، در شهرهای گوئلف و همیلتون.

او در زمان حادثه داشت از لوسی ایلوینِ ۳۷ ساله، مثل هر هفته، بلیت بخت‌آزمایی می‌خرید که سقف فروریخت و به مرگ این دو نفر انجامید. نامزدِ لوسی نیز در تشییع‌ جنازه‌ی پریزولو حاضر بود و خانواده ی او را در آغوش کشید. برنامه‌ای برای تشییع ‌جنازه‌ی لوسی علنا اعلام نشده اما دوشنبه‌ی هفته‌ی آینده قرار است مراسمی در بزرگداشتش برگزار شود.

جلسه‌ی شورای شهر الیوت لیک در شبِ سه‌شنبه به یاد این دو لحظاتی از سکوت اعلام کرد.

دورِ جنایی تحقیقات

 

سقوط مرگبار الیوت لیک از آن‌جا جنجالی می‌شود که گزارش‌های مختلف، که بعضی از آن‌ها به دهه‌ی ۱۹۸۰ برمی‌گردد، خبر از مشکلات این ساختمان داده بودند. سئوالی که همه‌جا موج می‌زند این است که آیا صاحبان می‌دانستند احتمال این حادثه وجود دارد و با این حال علاقه‌ای به اصلاح و تعمیر آن نداشتند؟

پلیس استانی انتاریو سه‌شنبه گفت تحقیقات آن وارد فاز جنایی شده است. گرچه پلیس علت این امر را اعلام نکرد می‌توان حدس زد که تحقیقات پزشکی قانونی استان به این مرحله انجامیده است.

مجتمع خرید الگو در الیوت لیک پس از تخریب

مشکلات سقف این ساختمان به سال‌ها پیش بازمی‌گشت و بیشتر مربوط به درز و نفوذ آب بود. در سال ۲۰۰۷، بخشی از لوله‌کشی سقوط کرد و به بیهوشی یکی از کارمندان انجامید. همین هشت ماه قبل بود که یکی از لوله‌کشان حاضر گفته بود وضعیت ساختمان خراب است. اما درست همین یک ماه پیش بود که گزارشی مهندسی اعلام کرد این ساختمان مشکلی ندارد.

نخست‌وزیر استان، دالتون مک‌گینتی، جمعه‌ی هفته‌ی گذشته اعلام کرد علاوه بر تحقیقات مفصلی که وزارت کار استان اکنون در انجام دارد، او دستور به تحقیق عمومی همه‌جانبه‌ای خواهد داد.

مرکز خرید همچنان تعطیل است و کارگران و صاحبان مغازه‌ها به دلایل امنیتی اجازه‌ی ورود و دریافت وسایل خود را نداشته‌اند.