بازار خرید و فروش اعضاء بدن که تا چند سال قبل در کشورهای جهان سوم و به علت فقر مادی رواج داشت، امروز جهانگیر شده و یکی از پردرآمدترین نوع قاچاق است.

طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت در هر ساعت یک عضو از اعضاء بدن در گوشه ای از دنیا به فروش می رسد و به طور کلی فروشنده ی این اعضاء مردمانی هستند که قادر نیستند در این دنیای ناعادلانه لقمه نانی تهیه کنند و خریداران آن نیازمندانی هستند که برای زنده ماندن مجبور به دریافت عضوی از بدن مثل کلیه، ریه و غیره … می شوند. اما در این میان دلالان و قاچاقچیان هستند که برایشان جان دیگران ارزش چندانی ندارد و به هر طریقی افراد نیازمند را با پول خود می خرند و از اعضای بدنشان استفاده می کنند و بیشترین سود و بهره را به دست می آورند و مبلغ ناچیزی به دهنده ی عضو پرداخت می کنند.

بسیاری از فقیران با فروش کلیه درآمد اندکی کسب می کنند

در دنیا میلیون ها نفر بیمار که نیازمند پیوند عضوی از اعضا بدن مانند کلیه و ریه و غیره هستند در انتظار دریافت اعضاء موردبحث به صورت قانونی هستند، و هر ساله درصد بالایی از آنها به علت پیدا نشدن عضوی که با گروه خونی و دیگر نکات مهم دریافت کننده ی عضو همسازگاری داشته باشد، از بین می روند. به همین جهت قاچاق اعضا بدن و پیوند آنها به صورت غیرقانونی رواج پیدا کرده که از نظر بهزیستی و سلامتی مشکلات بزرگی را به وجود می آورد. در کشورهای جهان سوم که بزرگترین عرضه کننده ی اعضاء بدن به صورت غیرقانونی هستند، امکان بروز بیماری های مختلف در میانسالی و سالمندی بیشتر می شود و شخص اهداکننده، ممکن است به اعضا از دست رفته ی خود نیاز پیدا کند که متاسفانه این عمل قابل برگشت نیست و  موجب مرگ و میر زودرس خواهد شد.

 

 

بدون شرح

طبق مدارک موجود یکی از کمپانی های رسمی که با یکی از بیمارستان های آمریکا قرارداد دارد، کلیه را از اسرائیل به مبلغ ده هزار دلار خریداری کرده و به بیمارستان مورد بحث به مبلغ ۱۶۰هزار دلار می فروشد. این یک قلم از قاچاق کلیه است که در قلب کشور آمریکا و به طور رسمی گزارش شده است. تخمین زده شده که هرساله در دنیا بیش از ۳۲ بیلیون دلار درآمد قاچاق اعضاء بدن است که قسمت اعظم آن به جیب قاچاقچیان واریز می شود و متأسفانه هیچ قانونی در منع این نوع قاچاق در هیچ جای دنیا وجود ندارد.

کافئین قهوه از بروز نوعی سرطان پوست جلوگیری می کند

پژوهشگران دانشگاه هاروارد طی بررسی علمی بر روی حدود ۱۱۳ هزار نفر که به مدت ۲۰ سال به طول انجامیده و حدود ۲۳ هزار نفر از آنها به نوعی سرطان پوست(Basal Cell) دچار شده اند معلوم ساختند که مصرف قهوه کافئین دار امکان بروز این نوع سرطان را کاهش می دهد. البته نوشیدنی هایی مانند چای و بسیاری از نوشابه های گازدار و همچنین شکلات نیز حاوی مقداری کافئین هستند ولی برخی از آنها مانند نوشابه های گازدار علاوه بر کافئین مقدار زیادی مواد شیمیایی، رنگ و قندهای مصنوعی دارند که مصرف آنها توصیه نمی شود.

در گزارشی که توسط این پژوهشگران به چاپ رسیده اشاره شده که قهوه های بدون کافئین خاصیت ضد سرطان پوست را ندارند که همین موضوع نقش کافئین را در این مورد ثابت می کند.

یائسگی زودرس و بیماری های قلبی

یکی از فوائد یائسگی زودرس تقلیل بروز سرطان سینه است که به وضوح ثابت شده. خبرگزاری رویتر از پژوهشگران دانشگاه آلاباما گزارش می کند که زنانی که قبل از سن ۴۶ سالگی یائسه می شوند دو برابر آنها که دیرتر یائسه می شوند به سکته های قلبی و مغزی دچار می گردند. این خبر باعث نگرانی زنانی می شود که به طور مصنوعی (از طریق جراحی یا داروها) و به خاطر مبتلا نشدن به سرطان سینه، یائسگی زودتر را تدارک می بینند.

در یک بررسی علمی پژوهشگران مورد بحث بیشتر از ۲۵۰۰ نفر از زنانی را که به بیماری های قلب و عروق دچار نبودند زیر پوشش قرار داده و به مدت ۵ سال آنها را پیگیری کرده اند. نتایج بررسی نشان می دهد که زنانی که به هر دلیلی زودتر از سن ۴۶ سالگی یائسه شده اند، دو برابر بیشتر از دیگران به سکته های قلبی و مغزی دچار می شوند. شاید مهمترین عامل ازدیاد سکته های مغزی و قلبی در این دسته از زنان کاهش هورمون استروژن باشد زیرا در این دوره از زندگی زنان، میزان هورمون های زنانه به تدریج کاهش می یابد، زیرا تخمدان ها فعالیت طولانی خود را متوقف می سازند. با وجود این اگر زنان در این مرحله به هورمون های مصنوعی پناه برند باز تغییری در میزان بروز سکته های قلبی و مغزی در آنها به وجود نمی آید که خود نشانه ی وجود عوامل دیگری است که در کنار هورمون طبیعی استروژن عملکرد دارند که هنوز آن عوامل مشخص نشده اند.

پاسخ به سئوال خوانندگان شهروند

خواننده عزیزی پرسیده اند که در مقاله ی هفته ی گذشته شما درباره ی عصاره ی هندوانه و اثرات آن در پیشگیری و درمان فشار خون بالا مطلبی نوشته بودید. منظور از عصاره ی هندوانه چیست و چگونه می توان آن را تهیه کرد؟

ـ تهیه ی عصاره یا Extract و همچنین غلیظ سازی concentration   در صنعت غذایی، مخصوصا بر روی سبزیجات و میوه ها مرسوم است. تهیه عطرها و گلاب و غیره که در ایران رواج دارد یکی از روش های عصاره گیری است. به این صورت که به وسایل مختلف آب موجود در گیاه یا میوه را از آن جدا کرده و با روش های مخصوص که گاهی همراه با الکل و یا مواد شیمیایی دیگر انجام می شود، شیره یا عصاره ی مخصوص میوه ی مورد نظر به صورت چکیده ی خالص تهیه می گردد. این عصاره ممکن است حاوی فقط عطر و طعم میوه یا گیاه باشد و یا حاوی ویتامین های موردنظر برای استفاده پزشکی یا تحقیقاتی. در مورد عصاره ی هندوانه پوست و لایه ی داخلی آن استفاده گردیده و شما نمی توانید در خانه ترکیبات موردنظر در هندوانه را به صورت عصاره جدا کنید بلکه وسایل و متد مخصوصی وجود دارند که باید به کار گرفته شوند.

خواننده ی دیگری پرسیده اند که آیا داروهای گیاهی که در تلویزیون های فارسی برای کم کردن وزن تبلیغ می شوند برای بدن زیانبار نیستند؟

ـ تمام داروهای شیمیایی و گیاهی شناخته نشده که برای کم کردن وزن توصیه می شوند، در نهایت ضرر و زیان زیادی به بار خواهند آورد. بهترین روش وزن کم کردن کنترل انرژی دریافتی به وسیله ی غذاها بوده و ورزش و فعالیت بدنی می تواند اثرات آن را مضاعف کند. بعضی از گیاهان شناخته شده مثل عصاره ی چای سبز یا Green Tea Extract که متابولیسم بدن را افزایش می دهد و سبب سوختن قند و چربی بدن می شود یکی از بهترین داروهای گیاهی ست که برای کم کردن وزن بدن فعلا از نظر علمی شناخته شده است.

سئوال دیگر این خواننده ی عزیز این است که آیا قهوه در بالا رفتن فشار خون نقش دارد؟

ـ قهوه به طور موقت فشارخون را افزایش می دهد ولی پس از مدت کوتاهی اثر خودش را از دست می دهد. در این صورت قهوه به طور کلی سبب افزایش دائمی فشار خون نمی شود. پس بهتر است در افرادی که فشار خونشان خیلی بالا است از مصرف آن خودداری کنند.

*دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.

www.allnaturalremedies.net

www.cancerriskinfo.com