جبهه متحد دانشجویی در تورنتو:  مراسم سیزدهمین سالگرد حماسه ۱۸ تیر سال ۱۳۷۸ که به دست دانشجویان ایرانی شکل گرفت، روز شنبه ۷ جولای در میدان دانداس، یکی از اصلی ترین و پر ازدحام ترین میادین شهر تورنتو، به دعوت جبهه متحد دانشجویی در کانادا و با حضور تنی چند از ایرانیان پرشور و علاقه مند برگزار شد. این برنامه در ادامه با حضور شرکت کنندگان ایرانی در تظاهرات سوریه ای ها جلوه ویژه ای یافت و به همبستگی بین دو کشور تبدیل شد.

 مراسم سالگرد ۱۸ تیر راس ساعت ۳ بعدازظهر در میدان دانداس آغاز شد. شرکت کنندگان با در دست داشتن پلاکاردهای مختلف خواسته های خود در رابطه با ساختار ایرانی نوین که همان خواسته حرکت های دانشجویی در ایران است، بیان داشتند. پلاکاردهای انگلیسی با مضمون حمایت از ۱۸ تیر و جنبش دانشجویی ایران نیز در دست حاضران جلب توجه می کرد. همچنین پوسترها و عکس هایی از رهبران این جنبش، از جمله مهندس حشمت الله طبرزدی در دست اجتماع کنندگان دیده می شد.

گردهمایی جبهه متحد دانشجویی در میدان دانداس به مناسبت سالگرد ۱۸ تیر

 یکی از اهداف برگزاری این مراسم آگاهی رسانی نسبت به رویداد تاریخی ۱۸ تیر بود که با موفقیت صورت گرفت. در این رابطه بسیاری از رهگذران سئوالات گوناگونی را مطرح کردند که به آنها پاسخ داده می شد. سپس برگزارکنندگان پس از یک ساعت تجمع  به طرف ساختمان تلویزیون سی بی سی نیوز واقع در خیابان فرانت به راه افتادند و پس از حدود نیمساعت راهپیمایی مراسم در جلوی ساختمان سی بی سی نیوز ادامه پیدا کرد.

در انتها حسن زارع زاده اردشیر سخنگوی جبهه متحد دانشجویی در آن سال های ۱۸ تیر،  و دبیر اجرایی مرکز بین المللی حقوق بشر در تورنتو در برابر حاضران قرار گرفت و پیام کتبی مهندس حشمت الله طبرزدی را  که از زندان درباره شکل گیری واقعه ۱۸ تیر و اهمیت آن در روند مبارزات دانشجویان و مردم ایران که نقطه عطفی تاریخی بشمار می آید و از زندان فرستاده شده بود، قرائت کرد.

مهندس حشمت الله طبرزدی که اینک در زندان رجائی شهر کرج به سر می برد و از رهبران اپوزیسیون سکولار دمکرات ایران به شمار می رود در پیام خود تاکید کرده است که جنبش ۱۸ تیر حرکتی اتفاقی و تنها در اعتراض به توقیف یک روزنامه نبوده است، بلکه حرکتی فراگیر بوده که در نتیجه تلاش های سالهای قبل از آن بوقوع پیوسته است.

آقای طبرزدی که خود از بنیانگذاران جبهه متحد دانشجویی در تهران در سال ۷۶ است، در بیانیه اش می نویسد: حداقل بخش بزرگی از اپوزیسیون و نیز خود من و دوستانم در جبهه متحد دانشجویی و اتحادیه اسلامی دانشجویان و دانش آموختگان انتظار این را داشتیم که بزودی جنبشی به وجود آید که به سمت خواسته های اصلی مردم و اپوزیسیون حرکت کند.

تظاهرات سوری ها با ایرانی ها در دانداس به یکدیگر پیوست

مهندس طبرزدی یکی از دلایل سرکوب جنبش ۱۸ تیر را سیاست های اصلاح طلبان و جبهه دوم خرداد دانسته است.

در ادامه شرکت کنندگان در ساعت ۵ عصر به سمت پارلمان انتاریو حرکت کرده و به تظاهرات سوری های کانادا پیوستند تا همبستگی خود را با مردم سوریه اعلام کنند.

سازمان دهندگان تظاهرات سوری ها چندین بار اعلام کردند که ایرانیان در تجمع حضور دارند و شعار آزادی برای ایران را سر دادند.

این مراسم با پشتیبانی کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی و مرکز بین الملل حقوق بشر انجام گرفت.