شهروند آرش عزیزی: حزب نیودموکراتِ انتاریو در پاسخ به پیشنهاد محافظه‌کاران این استان برای غلبه بر اتحادیه‌های کارگری و اعطای قدرت بیشتر به شرکت‌ها و کارفرمایان، گفت چنین سیاستی به کاهش دستمزدها و از میان بردن طبقه‌ی متوسط در این استان منجر می‌شود.

محافظه‌کاران به رهبری تیم هوداک، که از جناح راست این حزب به شمار می‌آید، اخیرا پیشنهاد سیاست‌گذاری ۲۰ صفحه‌ای با عنوان «راه‌ رفاه: بازارهای قابل انعطاف کار» ارائه کردند که پیشنهادات آن خواهان این است که انتاریو به سمت الگوی موجود در بسیاری ایالت‌های آمریکا حرکت کند و به اعضای اتحادیه ها اجازه دهد که اگر خواستند حق عضویت خود را نپردازند و این‌گونه اتحادیه‌های کارگری را دنبال جمع‌آوری نفر به نفر حق عضویت بفرستد.

ژیل بیسان

نویسنده‌ی اصلی این سیاست، رندی هیلیر، نماینده‌ی روستایی و وزیر کار سایه‌ی محافظه‌کاران، است. هیلیر را می‌توان از راست‌گراترین‌های حزبش دانست که با فعالیت‌هایی مثل اداره‌ی «انجمن زمین‌داران انتاریو» و عدم پرداخت هزاران دلار مالیاتِ زمین‌هایش بارها حضوری جنجالی در خبرها داشته است.

محافل حزبی محافظه‌کاران و دسته‌های راست‌گرا در استان از پیشنهاد هوداک به شدت استقبال کرده‌اند اما ان دی پی، حزبی که بنیان اصلی آن بر اتحادیه‌های کارگری است، حالا نشان می‌دهد که از در مخالفت جدی با آن وارد خواهد شد.

ژیل بیسان، رهبر گروه نمایندگان حزب در مجلس، هفته‌ی گذشته گفت نتیجه‌ی این سیاست چیزی جز پایین آوردن دستمزدها نخواهد بود. بیسان گفت: «هر چه باشد اقتصاد قوی بر پایه‌ی دریافت دستمزدهای شایسته ساخته می‌شود.»

این نماینده‌ی شمال انتاریو گفت تبدیل انتاریو به ایالت‌هایی مثل ایندیانای آمریکا که اتحادیه‌ داشتن در آن‌ها عملا غیرممکن و بسیار دشوار شده است راه پیشروی نیست و اتحادیه‌ها را از ستون فقرات اجتماعی مهم استان خواند.

اما کریستین الیوت، معاون هوداک، که از بخش میانه‌گراتر حزب خود می‌آید گفت قوانین کار انتاریو عقب‌مانده هستند و کانادا باید راهی را برود که اروپا، استرالیا، نیوزلند و آمریکا قبلا طی کرده‌اند یا در حال طی آن هستند.

طبیعی است که اتحادیه‌های کارگری نیز از در مخالفت شدید با این پیشنهادات وارد می‌شود اما گفته می‌شود محافظه‌کاران مخالفت اتحادیه‌ها را از نظر سیاسی برای خود مفید می‌دانند.

گرچه دولت هنوز پاسخی رسمی نداده است اما به نظر می‌رسد حتی لیبرال‌مسلک‌ها نیز دل خوشی از پیشنهادات راست‌گرایانه‌ی هوداک نداشته باشند. سرمقاله‌ی تورنتو استار، به اضافه‌ی ستونی که هدر مالیک در این روزنامه نوشته، با این پیشنهادات مخالفت کرده‌اند.