۱۲ جولای تا ۱۹ جولای ۲۰۱۲

اچ اس بی سی برای ایران و کارتل ها پولشویی کرده

بی بی سی: یکی از کمیته های مجلس سنای آمریکا تحقیقی را انجام داده که نشان می دهد بانک اچ اس بی سی، بزرگترین بانک اروپا، تخلفات چشمگیری از جمله شستشوی پول انجام داده و تحریم‌ها علیه ایران را نقض کرده است.

روز سه شنبه، مقام های ارشد پیشین و کنونی این بانک در مجلس سنای آمریکا حاضر شدند تا درباره این تخلفات پاسخ دهند.

کارل لوین، رییس کمیته فرعی دائمی سنا، درباره تخلف های این بانک در مورد ایران گفت: “تحقیقات یک بازرس ثالث نشان داده که از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۷، حدود ۲۵ هزار معامله بانکی در شعبه های این بانک صورت گرفته که مربوط به ایران بوده است. این معاملات بیش از ۱۹ میلیارد دلار ارزش داشته و در ۸۵ درصد موارد معامله با ایران پنهان شده است.”

این بانک برای پنهان کردن فعالیت های خود، در اسناد مربوط به معاملات، نام ایران را حذف کرده است. در مواردی هم به مشتریان خود یاد داده که چگونه تحریم های دولت آمریکا را، با باز کردن حساب در کشورهای مختلف دور بزنند.

سیستم های شناسایی نقض تحریم ها نیز وجود داشته که کارمندان بانک از اجرایی کردن آنها خودداری کرده اند.

پولشویی میلیاردها دلار پول نقد کارتل های مواد مخدر در مکزیک نیز قسمت دیگری از اتهام ها بود.

به گفته آقای لوین، روسای بانک اچ اس بی سی در لندن از آنچه که اتفاق می افتاد باخبر بودند، اما اجازه دادند این رفتارهای به گفته او “گمراه کننده” ادامه یابد.

در پاسخ به اتهام ها، روسای حاضر در کمیته گفتند که به دلیل گستردگی بانک و متعدد بودن شعبه های آن، در بسیاری از موارد، نظارت بر عملکرد آنها دشوار بوده است.

آنها گفتند تغییراتی را در ساختار بانک دادند، اما نتیجه بخش نبوده است.

در این میان، دیوید باگلی، یکی از روسای بانک اچ اس بی سی، در برابر کمیته فرعی سنا از مقام خود استعفا کرد. او گفت اکنون زمان آن رسیده که فرد دیگری مسئولیت ها را بر عهده گیرد.

آیرین دورنر، رییس واحد آمریکایی این بانک نیز گفت که در حال حاضر بیش از ۸۰۰ کارمند متخصص برای بررسی قانونی بودن فعالیت ها استخدام کرده است.

خانم دورنر همچنین از کمیته فرعی سنا به خاطر عملکرد “تاسف آور” بانک عذرخواهی کرد.

بانک اچ اس بی سی در ۸۰ کشور جهان شعبه دارد، اما رییس این بانک گفت در پی انتشار گزارش اخیر، برخی از شعبه های آن تعطیل شده اند.

 

بازداشت شهروندان بهایی در تهران

خبرگزاری هرانا ـ ماموران امنیتی در تهران روز سه شنبه ۲۰ تیر ماه اقدام به بازداشت ۹ تن از شهروندان بهایی کردند.

منابع نزدیک به بازداشت شدگان به هرانا گفتند ماموران امنیتی از حوالی ساعت ۸ بعدازظهر روز سه شنبه ۲۰ تیر ماه به منزل امیر مزیدی و سپس در صبح روز بعد به منازل و دفاتر کار تعدادی از شهروندان بهایی تهران یورش برده (در بعضی موارد با شکستن قفل وارد شده اند) و بدون در اختیار داشتن حکم قضایی به حریم خصوصی افراد وارد شده و ضمن تفتیش همراه با گستاخی و هتاکی، وسایل شخصی از قبیل تلفن همراه، لپ تاپ، کامپیوتر، دوربین عکاسی، قباله های ازدواج، اسناد ملکی و مالی، مدارک شناسایی، چک های بانکی و آلبوم های خانوادگی را ضبط کردند.

بر اساس این گزارش ۹ نفر از شهروندان بهایی ساکن در محل را بازداشت کرده و به نقطه نامعلومی انتقال دادند. در یکی از این موارد صاحبخانه به دلیل عدم ارائه حکم قضایی به پلیس ۱۱۰ گزارش می دهد که ماموران امنیتی جلوی اقدام پلیس را می گیرند.

این منابع هم چنین اعلام داشتند: در یکی دیگر از موارد فوق، چهار مامور امنیتی داخل منزل شده و بی توجه به سخنان مادر خانواده به اتاق خواب دخترش وارد شده و خودشان اقدام به بیدار کردن وی و سپس بازداشت می کنند. در مورد دیگری بیش از ۱۵ مامور امنیتی پس از شکستن قفل در، بی صدا وارد حیاط شده و وقتی پشت در اتاق می رسند شروع به در زدن و ورود می کنند.

اسامی بازداشت شدگان بهایی عبارتست از:

عادل نعیمی و (همسرش) الهه فراهانی، سارنگ اتحادی و (همسرش) نسیم اشرفی، شهاب دهقانی و (همسرش) شمیس مهاجر، امیر مقامی فرد، امیر مزیدی، ژینوس رحیمی.

بانک تی دی با مشتریان ایرانی تماس می گیرد

بی بی سی: یک بانک کانادایی که به تازگی به خاطر بستن حساب های بعضی از مشتریان ایرانی خود خبرساز شده بود، گفته است با این افراد تماس خواهد گرفت تا امکان حل مشکل پیش آمده را بررسی کند.

محمد ناخدا، سخنگوی تی دی بانک کانادا به بی بی سی فارسی گفته است که با مشتریانی که حساب هایشان بسته شده، تماس گرفته خواهد شد تا با “کسب اطلاعات” لازم، امکان حل این موضوع بررسی شود.

ناخدا در واکنش به گزارش تلویزیون فارسی بی بی سی درباره مشکلات ایجاد شده برای مشتریان ایرانی تبار موضع تازه این بانک را اعلام کرد.

این بانک قبلا گفته بود که بر اساس تحریم های اعمال شده علیه ایران، حساب بانکی مشتریان ساکن ایران یا دارای مراودات مالی با این کشور را می بندد.

این در حالی است که بعضی از مشتریان ایرانی تباری که حساب هایشان در تی دی بانک بسته شده، به بی بی سی فارسی گفته بودند که آنها ساکن کانادا هستند و در این کشور شاغلند.

این اقدام تی دی بانک اعتراض گروه های ایرانی های کانادا را به همراه داشته است.

محمد ناخدا، سخنگوی تی دی بانک به بهمن کلباسی، خبرنگار بی بی سی فارسی گفت: “ما متوجه هستیم که بسته شدن حساب ها موجب ناراحتی و ایجاد مشکلات برای بعضی از مشتری ها شده است.”

او وعده داد که این بانک در سی روز آینده با تعدادی از این مشتریان تماس خواهد گرفت تا “درصورتی که بتوانند اطلاعات مورد نیاز را به بانک بدهند”حساب هایشان بازگشایی شود.

ناخدا همچنین گفت: “ما به قانونی بودن اقداممان اطمینان داریم ولی قصد داریم روش های اطلاع رسانی به مشتری هایمان را بهتر کنیم.”

پویا صادقی که پس از بسته شدن حساب بانکی همسرش صفحه ای را برای اعتراض به تی دی بانک در شبکه اجتماعی فیس بوک راه اندازی کرده است، در واکنش به تغییر لحن این بانک به بی بی سی فارسی گفت: “صدمه ای که بانک با این اقدام به اعتماد بسیاری از ایرانیان کانادا و وجهه خودش وارد کرده، با این قدم های کوچک قابل جبران نیست.”

صادقی ادامه داد: “اگر حسابمان را باز بکنند هم دیگر هیچ وقت با آنها کار نخواهیم کرد. امیدوارم در آینده دچار چنین اشتباهی نشوند. “

 

 

 

 

 

رفسنجانی:

اوضاع جامعه ایران تأسف‌بار و نتیجه سوء‌مدیریت‌ها است

رادیو فردا: اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، روز سه‌شنبه ۲۷ تیرماه طی یک سخنرانی اوضاع جامعه ایران را «تأسف‌بار» خواند و این وضع موجود را نتیجه «برخی سوءمدیریت‌ها» دانست.

به گزارش وب‌سایت خبرآن‌لاین، او که در دیدار با روحانیون و مسئولان و فعالان سیاسی در قزوین سخن می‌گفت افزود که «آن چه بیش از مشکلات اقتصادی، مردم و به‌خصوص جوانان را آزار می‌دهد، تشدید آلودگی جامعه به دروغ، تهمت، فساد و تبعیض است.»

به گفته رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی، این در حالی است که «انتظار این است که پس از گذشت ۳۲ سال از پیروزی انقلاب، با ثروت خدادادی نفت و وجود زیربناهای تولید و توسعه، پیشینه تاریخی، فرهنگی و دینی مردم ایران، مشکلات و معضلات فرهنگی، اقتصادی و سیاسی کاهش یافته و آثار دروغ و فقر و فساد در جامعه از بین برود».

بنابر این گزارش، وی گلایه‌ها از اوضاع سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جامعه را «به‌حق و تأسف‌بار» خواند و افزود که «نباید اجازه دهیم عده‌ای تندرو نظام را از پشتوانه مردمی‌اش خالی [کنند] و به جای آنان تصمیم بگیرند».

هاشمی رفسنجانی در ادامه به یک روایت دینی اشاره کرد که در آن گفته شده «اگر کسی آب و خاک داشته باشد و فقیر بماند از خدا دور است» و در این باره افزود: «حال آن که ما بر دریایی از نفت، گاز و منابع آب و خاک و هوا و موقعیت بی‌نظیر جغرافیایی، ثروت خدادادی قرار داریم و باید قدردان این نعمت‌ها برای خدمت به مردم باشیم.»

اکبر هاشمی رفسنجانی که تاکنون بارها از نحوه مدیریت کنونی کشور انتقاد کرده‌ حدود ۱۰ روز پیش بار دیگر پیشنهاد تشکیل «شورای فقهی برای مسائل عمده مدیریتی کشور» را با «حضور علمای اهل سنت و شیعه» داد که به نوشته روزنامه اعتماد «طیفی هم از این پیشنهاد استقبال کردند».

به نوشته روزنامه اعتماد، وی روز ۱۷ خرداد طی یک مصاحبه افزود: «یک مجتهد به‌تنهایی در همه ابواب مورد نیاز فقهی مردم نمی‌تواند متخصص باشد، چطور فردی می‌تواند در طول ۴۰-۳۰ سال تحصیل خود، همه این حقوق را که هر کدام تخصص بزرگی است بداند؟»

روزنامه کیهان که تحت نظر نماینده علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی منتشر می‌شود در شماره بیست و دوم تیرماه ضمن مخالفت با پیشنهاد اکبر هاشمی رفسنجانی برای تشکیل «شورای فقهی» از قول کسانی که آنها را «فعالان سیاسی» خوانده نوشت که «تشکیل شورای فقهی خلاف قانون اساسی است.»

اکبر هاشمی رفسنجانی طی ماه‌های اخیر از ایجاد محدودیت برای سازمان‌های غیردولتی انتقاد کرده و آن را عامل «زیرزمینی شدن انتقاد» دانسته، به طور تلویحی از شیوه اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها انتقاد کرده، و تأکید کرده‌ است که قانون‌گریزی و قانون‌ستیزی «لطمات جبران‌ناپذیری بر کشور وارد کرده‌ است».

 

 

 

 

تغییر شیوه‌های عضوگیری و گزینش در سپاه پاسداران ایران

رادیو فردا: فرمانده کل سپاه پاسداران جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه، ۲۷ تیرماه، با تاکید بر «توجه بیشتر» به کار گزینش اعضای این نیروی نظامی، از کاربرد «شیوه‌های جدید» عضوگیری برای سپاه پاسداران و گزینش اعضا خبر داد.

به گزارش ایسنا، محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، همچنین این شیوه‌های تازه عضوگیری را برای فرماندهان و مدیران زیردست خود «تشریح کرده» است.

با این همه در هیچ منبع خبری به جزئیات این شیوه‌ها و تکنیک‌های تازه برای عضوگیری در سپاه پاسداران اشاره نشده است.

خبر تغییر در شیوه‌های عضوگیری سپاه تنها دو روز پس از آن منتشر شده است که نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در این نیروی نظامی به طور غیرمستقیم از سرپیچی برخی از فرماندهان سپاه از فرمان سرکوب مردم پس از انتخابات سال ۱۳۸۸ خبر داد.

با آن که پیشتر چند وب‌سایت از سرپیچی و تمرد چندین سردار سپاه پاسداران از فرمان سرکوب معترضان پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ نوشته بودند، این نخستین بار بود که یک مقام ارشد در جمهوری اسلامی این خبرها را تایید می‌کرد.

علی سعیدی، نماینده ولی فقیه در سپاه، روز شنبه گذشته در یک سخنرانی در شهر مشهد که در روزنامه خراسان بازتاب یافت با تائید اختلاف نظر میان فرماندهان سپاه در رویدادهای پس از انتخابات، از عدم همراهی برخی از «سرداران سپاه» در سرکوب اعتراضات انتقاد کرد.

به گفته آقای سعیدی، «در شرایط فتنه برخی از سرداران ما بر دهان‌شان مهر زدند» و «این افراد در دوران فتنه چیزی نگفتند و کوتاه آمدند».

نماینده علی خامنه‌ای در سپاه پاسداران همچنین بر بازنگری در صلاحیت چنین فرماندهانی تاکید کرد، نکته‌ای که گفته‌های او را به گفته‌های فرمانده سپاه درباره «گزینش مطلوب» پیوند می‌زند.

محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه، با تاکید بر «مقوله گزینش مطلوب» روز سه‌شنبه گفت که «به هر اندازه که امروز بیشتر به مسئله گزینش و عضویابی توجه کنیم، آینده سپاه و نظام را بهتر تضمین کرده‌ایم».

در همین زمینه هفته گذشته محمد نوری‌زاد، از منتقدان سرسخت علی خامنه‌ای، متن نامه‌ای را در وب‌سایت شخصی خود منتشر کرد که به گفته او توسط «یکی از سرداران اخراجی سپاه» به دنبال انتخابات سال ۸۸ نوشته شده است.

این «سردار اخراجی» در ابتدای نامه‌اش به آقای نوری‌زاد نوشته است: «در همین دو سه سال اخیر، من به اتفاق عده‌ای دیگر از دوستانم از سپاه اخراج شدیم. به این خاطر که نمی‌خواستیم در جنایت‌ها و خیانت‌های بالادستی‌ها شریک باشیم.»

 

لاریجانی: تحریم‌ها بی تاثیر نیستند

بی بی سی: علی لاریجانی، رییس مجلس ایران، امروز گفته است که تحریم‌ها و اجرای ناقص طرح هدفمند کردن یارانه‌ها از دلایل مشکلات اقتصادی ایران هستند.

آقای لاریجانی گفته است مشکلات اقتصادی مشکل اصلی کشور هستند. به گفته وی “تحریم‌ها در این مشکلات بی تاثیر نیستند.”

این اظهارات رییس مجلس ایران در حالی انجام می‌شود که مقامات ایران معمولا به صراحت از تاثیر منفی تحریم‌ها بر اقتصاد ایران نمی‌گویند و نقش آنها را کم‌رنگ جلوه می‌دهند.

در یکی از تازه‌ترین نمونه‌ها، هفته گذشته آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، گفته بود که ایران در برابر تحریم‌ها واکسینه شده است.

آقای لاریجانی گفته است: “برای کاهش فشار تحریم‌ها نیازمند مدیریت قوی داخلی هستیم.”

رییس مجلس ایران این اظهارنظرها را در سفر به قم و ملاقات با روحانیون و مراجع تقلید ساکن این شهر بیان کرده است.

بیش از دو هفته است که ایالات متحده و اتحادیه اروپا دور جدیدی از تحریم‌ها را علیه ایران به اجرا گذاشته‌اند.

 

 

 

 

حمله ویروس جاسوسی «مهدی» به ایران و خاورمیانه

رادیو فردا: خبرگزاری رویترز روز سه شنبه از کشف یک «حمله جاسوسی اینترنتی در حال پیشرفت» توسط کارشناسان امنیتی خبر داد که برخی کشورهای خاورمیانه، به ویژه ایران را هدف قرار داده است.

این کارشناسان می گویند، حملات جاسوسی اینترنتی همچنان ادامه دارد و در همین زمینه ویروس جاسوسی اینترنتی جدیدی به نام تروجان «مهدی» کشف شده که در آن برای اولین بار از ابزار ارتباطی نوشته شده به زبان فارسی استفاده شده است.

شرکت امنیتی اسرائیلی «سکیولنت» و شرکت روسی کاسپرسکی، سازنده نرم افزارهای امنیت اینترنتی به خبرگزاری رویترز گفته اند که این ویروس که گمان می رود از هشت ماه اخیر فعال شده است، تاکنون بیش از ۸۰۰ مورد قربانی داشته است.

هدفهای این ویروس شامل شرکتهای زیربنایی حساس، رایانه های دانشجویان مهندسی، موسسات خدمات مالی و سفارتخانه های رسمی دولت ها در پنج کشور خاورمیانه بوده و بیشترین آلودگی به این ویروس در کشور ایران گزارش شده است.

این شرکت ها گفته اند که نمی دانند چه کسانی پشت این حمله اینترنتی هستند و آیا سازنده این ویروس دولت بخصوصی است یا نه.

«آویو راف»، مدیر متصدی بخش تکنولوژی شرکت سکیولنت گفته است که مطمئنا یک شخص که فارسی را خیلی روان بلد است (در نوشتن این برنامه) دست داشته است، اما اینکه تیم نویسندگان این ویروس چه ملیتی دارند، معلوم نیست.

هر دو شرکت امنیت اینترنتی اذعان داشته اند که ویروس تروجان «مهدی» به مهاجمان اجازه می دهد که فایلهای کامپیوتر آلوده شده را سرقت کنند و ایمیلها و پیام های کوتاه (چت) را نظارت کنند.

این ویروس همچنین می تواند صداها را ضبط کند، کلیدهای فشار داده شده در صفحه کلید کامپیوتر را ثبت کند و از فعالیتهایی که در صفحه مونیتور کامپیوتر نشان داده می شود، عکس برداری کند.

این شرکتها گفته اند که به اعتقاد آنها چندین گیگابایت از اطلاعات کامپیوترهای مورد هدف قرار گرفته به بیرون ارسال شده است.

آقای راف گفته است که کسانی در حال تلاش برای ایجاد پرونده ای در مقیاس بزرگ از برخی چیزها هستند، اما نمی دانیم که آنها نهایتا دنبال انجام چه کاری هستند. قبلا، محققان مسائل اینترنتی گفته بودند که ویروس های جاسوسی «فلیم» که اوایل سال جاری و «دوکو» که سال گذشته کشف شد، به احتمال بسیار زیاد از طرف یک یا چند دولت پشتیبانی می شوند.

سکیولنت و کاسپرسکی به این خاطر نام حمله اینترنتی جدید را «مهدی» – که اشاره به منجی موعود اسلام در مذهب شیعه است- گذاشته اند که شواهد نشان می دهد، مهاجمان برای گسترش برنامه ویروس جاسوسی در کامپیوتر مورد هدف قرار داده شده، از پوشه ای با همین نام برای راه اندازی پروژه استفاده کرده اند.

همچنین، یک فایل متنی با نام «mahdi.txt» در برنامه نرم افزار مخرب آلوده کننده کامپیوترهای آلوده شده قرار گرفته است.

 

 

اعتراض به حکم اعدام پنج تن دیگر از فعالان سیاسی ـ فرهنگی اعراب ایرانی

شبکه همبستگی برای حقوق بشر در ایران۲۷ تیر ۱۳۹۱ (۱۷ جولای ۲۰۱۲)  اطلاعیه ی مطبوعاتی صادر کرده که یک نسخه از آن به دفتر شهروند ارسال شده است. در این اطلاعیه آمده است:

در حالی که وجدان های آگاه بشریت و تمام افراد انسان دوست، از اعدام چهار تن از جوانان عرب ایرانی در چند هفته گذشته، هنوز به شدت متاثرند و در غم بزرگی فرو رفته اند، بنابر خبرهای انتشار یافته، جمهوری اسلامی ایران قصد اعدام پنج تن دیگر از فعالان سیاسی ـ فرهنگی، روشنفکران و تحصیل کرده های اعراب ایرانی را دارد.

آقایان محمدعلی عموری فارغ‌التحصیل دانشگاه صنعتی اصفهان و دبیر یک نشریه دانشجوئی به زبان عربی، هاشم شعبانی معلم زبان عربی دبیرستان‌های شهر رامشیر، هادی راشدی و دو برادر دیگر به نام‌های مختار و جابر آلبوشه که از اسفند ۱۳۹۰ در زندان بسر می برند، به اتهامات پوچی مانند اقدام علیه امنیت ملی به اعدام محکوم شده اند.

جمهوری اسلامی ایران در طی سی و سه سال حاکمیت ننگین خود، چندین هزار تن از مخالفان و دگراندیشان و دگرباوران دینی و یا عقیدتی را بر اساس اتهاماتی مانند دشمنی با خدا و اسلام و جاسوسی برای بیگانگان، به قتل رسانده است.
دستورات اجرای تمام این اعدام ها از سوی مراجعی صادر می شوند که فاقد صلاحیت لازم برای قضاوت هستند و بیدادگاه های رژیم اسلامی ایران دارای شرایط ضروری یک دادگاه صالحه و عادلانه و بی طرف نمی باشند و بدین لحاظ، اساسا هیچ اعتبار قانونی ندارند.

در ایران امروزی، همه بازداشت ها، دستگیری ها، بازپرسی و بازجوئی ها، خودسرانه صورت می گیرند. ارائه مدارک دال بر ارتکاب جرم، حق انتخاب وکیل، وجود هیئت منصفه و قاضی بی طرف و سایر شرایط و معیار های بین المللی ناشی از منشور جهانی حقوق بشر و پیمان های الحاقی آن، هیچ یک در مورد محاکمات دادگاه های فرمایشی ایران، رعایت نمی شوند و مصداق عملی نمی یابند.

بر اساس گواهی هزاران ایرانی که تاکنون به زندان های جمهوری اسلامی افتاده اند، اعمال شکنجه جسمی و روحی متداول ترین روش بازجوئی برای اعتراف گیری و پرونده سازی برای زندانیان می باشد.

ما از شما بشر دوستان و آزادی خواهان در خواست داریم تا همه امکانات خود را برای جلوگیری از این جنایت هولناک به کار گیرید.

ما شما را به نام انسانیت و احترام به شرافت انسانی فرا می خوانیم که از هیچ تلاشی در حد امکان و توان خود برای لغو احکام اعدام این پنج انسان و تشکیل دادگاهی عادلانه برای رسیدگی به اتهامات آنان دریغ نورزید.

ما از تمامی کنشگران حقوق بشر و مدافعان حقوق دموکراتیک و شهروندی ایرانیان در خواست می کنیم با فرستادن نامه به تمامی نهادهای حقوق بشری، صاحب منصبان جهانی و با ارسال نامه های اعتراضی به نمایندگی های جمهوری اسلامی درخارج از کشور و نامه اعتراضی به قوه قضائیه حکومت اسلامی در ایران، خواستار توقف فوری احکام غیر قانونی و اعدام این هموطنان شوند.

شبکه همبستگی برای حقوق بشر در ایران از سازمان ها و انجمن ها و گروه های زیر تشکیل شده است:

اتحاد برای پیشبرد سکولار دموکراسی در ایران- آمریکا و کانادا / انجمن حقوق بشرو دموکراسی ـ هامبورگ/جمعیت دفاع از حقوق مردم ایران ـ اتریش/کانون ایران آزاد ـ آلمان/فدراسیون اروپرس ـ بلژیک/اتحاد برای ایران ـ بلژیک/جامعه دفاع از حقوق بشر و دموکراسی در ایران ـ سوئد/ اتحاد برای پیشبرد سکولار دموکراسی در ایران ـ تورنتو/ جامعه حقوق بشر در ایران ـ جنوب کالیفرنیا/کانون ایران آزاد/کمیته مستقل ضد سرکوب شهروندان ایرانی ـ پاریس/اتحاد برای پیشبرد سکولاردموکراسی در ایران ـ نیویورک/اتحاد برای پیشبرد سکولاردموکراسی در ایران ـ شیکاگو/اتحاد برای پیشبرد سکولاردموکراسی در ایران ـ لوس انجلس/شبکه همبستگی ملی ایرانیان فرزنوـ کالیفرنیا/جمعیت پشتیبانی از مبارزات دموکراتیک مردم ایران ـ کلن/جنبش سبز لندن/جنبش سبز کاردیف/خانه همبستگی مهــر ـ کلن/مادران پارک لاله ایران/ همبستگی جهانی با مادران پارک لاله ایران.

معاون سیاسی سپاه:

هدف تحریم‌ها کشاندن مردم به خیابان و فروپاشی نظام است

 بی بی سی: یک مقام بلندپایه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفته است که هدف تحریم های صورت گرفته علیه ایران، کشاندن مردم معترض این کشور به خیابان هاست.

علی اشرف نوری، معاون سیاسی سپاه پاسداران در جریان یک سخنرانی گفته است که “تنها امید دشمنان به تحریم های فلج کننده، از بین بردن آستانه تحمل مردم و وادار کردن آنها به اردو کشی خیابانی همانند فتنه ۸۸ است.”

اردوکشی خیابانی اصطلاحی است بود که آیت الله علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی در جریان اقامه اولین نماز جمعه تهران پس از انتخابات جنجال برانگیز سال ۱۳۸۸ برای اشاره به معترضان به نتایج انتخابات به کار برد. او در آن سخنرانی هشدار داد که “مسئولیت خون های ریخته” در صورت ادامه “اردوکشی خیابانی” بر عهده رهبران معترضان یعنی میرحسین موسوی و مهدی کروبی است.

پس از هشدار رهبر ایران، سرکوب اعتراضات انتخاباتی که با راهپیمایی سکوت همراه بود، آغاز شد.

در حدود سه سال پس از آغاز اعتراضات خیابانی در ایران که ماه ها ادامه داشت، مقام های سیاسی و نظامی ایران نسبت به تکرار این شیوه اعتراضات هشدار داده اند.

در تازه ترین اظهارات، معاون سیاسی سپاه گفته است که “اگر برخی جریانات سیاسی داخل کشور بخواهند آزمون خود را تکرار کنند، ملت هوشیار و ولایتمدار پاسخ کوبنده خود را در عرصه های مختلف از جمله در انتخابات سال ۱۳۹۲ به آنان خواهند داد.”

نوری گفته است که هدف ایالات متحده از ترغیب و تصویب تحریم‎ها علیه ایران “فشار از بیرون برای فروپاشی نظام جمهوری اسلامی” است.

او خواستار مقاومت مردم در برابر تحریم های علیه ایران شده است. سایر مقام های سیاسی و نظامی ایران نیز در هفته های اخیر بر ضرورت “مقاومت مردم” در برابر تحریم ها تاکیده کرده اند.

با آغاز تحریم های نفتی اتحادیه اروپا علیه ایران و شوک ناشی از آن، قیمت برخی از کالاها و اقلام اساسی در ایران به طور کم سابقه ای افزایش یافته است.

یک هفته پیش از این نماینده رهبر ایران در سپاه گفته بود که “شرایط حساسی است و در دقیقه ۹۰ به سر می‌بریم. ما در آستانه فتح خیمه معاویه هستیم. مردم باید بیش از گذشته صبر و استقامت داشته باشند و ما باید آستانه صبر مردم را بالا ببریم.”

اشاره آقای سعیدی به جنگ صفین در زمان خلافت امام اول شیعیان بود و به معنای اشاره تلویحی به فشارهای احتمالی تلقی شد که از داخل حکومت ایران به آیت الله خامنه ای وارد می شود تا در مقابل جامعه جهانی انعطاف بیشتری نشان دهد.

آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی مدتی پیش خواستار تحمل فشارها تا رسیدن ایران به “قله” شده بود.

او در جریان یک سخنرانی عمومی گفته بود: “روزی که به قله برسیم، دشمنی‌ها و معارضه‌های خباثت‌آلود به پایان خواهد رسید.

سه سازمان حقوق بشری خواستار آزادی فوری کبودوند شدند

رادیو فردا: سه سازمان حقوق بشری در بیانیه‌ی از دولت ایران خواستند “فورا و بدون قیدوشرط” محمدصدیق کبودوند را آزاد کند. این بیانیه دولتمردان ایران را مسئول به خطر افتادن جان کبودوند در اثر ادامه اعتصاب غذا دانسته‌ است.

سازمان‌های “عفو بین‌الملل”، “فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر” و “جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران” روز سه‌شنبه ( ۲۷ تیرماه/۱۷ ژوئیه) در بیانیه مشترکی خطاب به دولتمردان جمهوری اسلامی خواستار آزادی محمد صدیق کبودوند شده‌اند.

محمدصدیق کبودوند، سردبیر پیشین هفته‌نامه “پیام مردم کردستان” و بنیان‌گذار “سازمان حقوق بشر کردستان” چندین هفته است که در اعتصاب غذا به‌سر می‌برد. نویسندگان بیانیه اعلام کرده‌اند که دولت ایران مسئول به خطر افتادن جان این زندانی سیاسی در اثر ادامه اعتصاب غذاست.

این سه سازمان حقوق بشری آقای کبودوند را یک زندانی عقیدتی می‌دانند که تنها به خاطر فعالیت‌های روزنامه‌نگاری و حقوق بشری و استفاده مسالمت‌آمیز از حق آزادی بیان در زندان به سر می‌برد.

محمدصدیق کبودوند اعتصاب غذای خود را در تاریخ ۶ خرداد در اعتراض به خودداری مسئولان زندان از دادن اجازه دیدار از فرزند بیمارش شروع کرده است. پژمان کبودوند، پسر وی از دی‌ماه سال ۱۳۹۰ به بیماری ناشناخته‌ای دچار شده و بستری است.

کبودوند در چند مورد اجازه یافته فرزند خود را ببیند که آخرین آن دیداری کوتاه و نیم‌ساعته در اوایل اردیبهشت ۱۳۹۱ بوده است. از آن پس، مقام‌های زندان از دادن مرخصی به او برای عیادت دوباره از فرزندش سر باز زده‌اند.

وضعیت جسمانی محمد صدیق کبودوند از زمان شروع اعتصاب غذا به شدت رو به وخامت رفته است. پزشکان زندان توصیه کرده‌اند که کبودوند برای درمان لازم به بیمارستانی در بیرون از زندان منتقل شود، اما مسئولان زندان در اواسط تیرماه در صدد انتقال او به بیمارستان با دست‌بند بودند. کبودوند در اعتراض به این رفتار، از رفتن به بیمارستان سر باز زد.

آن هریسون، معاون بخش خاورمیانه و آفریقای شمالی عفو بین‌الملل گفته است: «محمد صدیق کبودوند یک زندانی عقیدتی است که تنها به خاطر فعالیت‌های روزنامه‌نگاری و حقوق بشری و استفاده مسالمت‌آمیز از آزادی بیان خود در زندان به‌سر می‌برد. در وهله اول او اصلاً نباید دستگیر می‌شد و اکنون نیز باید فوراً و بدون قید و شرط آزاد شود تا بتواند در این دوران ناگوار در کنار خانواده‌اش باشد.»

عبدالکریم لاهیجی، رئیس جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران نیز می‌گوید: «تا آن زمان، دولتمردان ایران مسئول هرگونه خطر احتمالی برای جان محمد صدیق کبودوند در اثر ادامه اعتصاب غذا و بدتر شدن حال او هستند. براساس مقررات حداقل سازمان ملل برای رفتار با زندانیان، دولتمردان ایران ملزم هستند فوراً خدمات درمانی لازم را در اختیار محمد صدیق کبودوند قرار دهند. آن‌ها باید به آزار دادن این پدر از طریق جلوگیری از دیدار او با فرزند بیمارش پایان دهند.»

 

حمید سمندریان، کارگردان و مترجم تئاتر درگذشت

بی بی سی: حمید سمندریان، کارگردان سرشناس تئاتر ایران ، پنج شنبه، ۲۲ تیرماه درگذشت.

آقای سمندریان، که مبتلا به سرطان کبد بود، در ۸۱ سالگی از دنیا رفت.

حمید سمندریان، همسر هما روستا، بازیگر ایرانی، متولد اردیبهشت ماه ۱۳۱۰ بود. او فعالیت‌های تئاتری اش را زمانی که در دوره متوسطه تحصیل می کرد آغاز کرد و استادانی چون حسین خیرخواه، شباویز و نصرت کریمی و عبدالحسین نوشین داشت.

او پس از اتمام دوره‌ دبیرستان به دانشگاه صنعتی برلین رفت و ادامه تحصیل داد اما بعد از آن وارد کنسرواتور عالی موسیقی و هنرهای نمایشی هامبورگ شد.

سمندریان شش سال نزد “ادوارد مارکس” که یکی از استادان برجسته‌ تئاتر بود، اصول و مبانی کارگردانی و بازیگری را فراگرفت و همزمان به کار حرفه ای تئاتر در آلمان پرداخت و پس از آن به دعوت اداره‌ هنرهای نمایشی دراماتیک اداره‌ کل هنرهای زیبا به ایران بازگشت و نمایشنامه‌ی “دوزخ” را در تالار همین اداره به روی صحنه برد.

حمید سمندریان سپس فعالیت‌های خود را به شکل پیوسته در عرصه تئاتر ادامه داد. او کلاس‌های بازیگری و کارگردانی دایر کرد و این فعالیت را تا آخرین روزهای عمرش ادامه داد.

هنرمندانی چون عزت‌الله انتظامی، گوهر خیراندیش، رضا کیانیان، میکاییل شهرستانی، احمد آقالو، کیومرث مرادی، پرویز پورحسینی، گلاب آدینه، مهدی و ناصر هاشمی از جمله دانش آموختگان همین کلاس ها هستند.

جای خالی

عزت الله انتظامی در گفت وگو با بی بی سی با اشاره به ویژگی های رفتاری و دانش تئاتری او گفت که هیچ کس جای حمید سمندریان را پر نمی کند.

سمندریان کارگردانی و اجرای تئاترهایی چون “ملاقات بانوی سالخورده”، “دایره‌ گچی قفقازی”، “ازدواج آقای می‌سی‌سی‌پی”، “مرغ دریایی”، “بازی استریندبرگ” و “کرگدن” را در کارنامه هنری خود دارد.

عزت الله انتظامی که سال ها پیش در تئاتر “کرگدن” به کارگردانی آقای سمندریان بازی کرده بود، گفت: “من در طول این سال ها به تدریج می فهمیدم که چه چیزهای فراوانی از او آموخته ام.”

همچنین جمشید مشایخی، بازیگر پیشکسوت در گفت وگو با خبرآنلاین، حمید سمندریان را “استاد سه نسل از تئاتری‌های ایران” دانست و گفت: “ما که از دهه ۴۰ در کنارش کار کردیم، هنرمندانی که در دهه‌های ۵۰ و ۶۰ در دانشگاه شاگردی‌اش را کردند و جوانانی که چند سال گذشته در آموزشگاه بازیگری‌اش با فوت و فن این هنر آشنا شدند.”

حمید سمندریان چندی پیش در مراسم بزرگداشت خود، ضعف تئاتر امروز ایران را به دلیل شرایط حاکم بر آن دانست و گفت: “تئاتر خانه‌ ماست. دوست داریم صدای ما به گوش دولتمردان برسد تا هنر، به ویژه تئاتر را مورد توجه قرار بدهند، چرا که ما شرقی‌ها بهترین بضاعت‌ را برای خلق اثر هنری داریم. اما باید شرایط فرهنگی کشور اجازه‌ی خلق این آثار را به ما بدهد. جریان کلی تئاتر باید مورد حمایت قرار بگیرد.

به گزارش رسانه های هنری ایران قرار بود همراهان و شاگردان حمید سمندریان بار دیگر تئاتر “بازی استریندبرگ” را که او سال‌ها پیش به صحنه برده بود با همان بازیگران قبلی یعنی هما روستا، رضا کیانیان و احمد ساعتچیان پاییز امسال به صحنه ببرند. بخشی از تمرینات اولیه این نمایش نیز در منزل آقای سمندریان آغاز شده بود.

قرار بود این کارگردان سرشناس تئاتر ایران، تئاتر “گالیله”، اثر برتولت برشت را که از حدود سه سال پیش بر روی آن کار می کرد، از بهمن سال ۸۹ تا اردیبهشت ۹۰ در تماشاخانه‌ ایرانشهر به روی صحنه ببرد اما اجازه و مجال این کار را نیافت.

حمید سمندریان در سال ۸۳ تالار مولوی را با اجرای تئاتر “ملاقات بانوی سالخورده” افتتاح کرد و در سال ۸۶ هم با اجرای همان تئاتر، سالن اصلی تئاتر شهر را پس از یک بازسازی طولانی مدت دوباره راه اندازی کرد.

 

کشف یک شبکه جاسوسی مرتبط با ایران در یمن

بی بی سی: به دنبال ادعای یک مقام رسمی یمن مبنی بر کشف یک شبکه جاسوسی مرتبط با ایران، رئیس‌جمهور این کشور از ایران خواسته است تا از مداخله در امور داخلی یمن خودداری کند.

به گزارش رسانه‌ها، یکی از مقامات امنیتی یمن از بازداشت یک افسر سپاه پاسداران ایران خبر داده و مدعی شده که او اداره یک شبکه جاسوسی در یمن را به عهده داشته است.

گزارش شده است که چندین عضو دیگر این شبکه نیز بازداشت شده‌اند.

خبرگزاری رسمی یمن (سبا) گزارش داده است که این شبکه جاسوسی افزون بر یمن در منطقه شاخ آفریقا نیز فعالیت می‌کرده و در شهر صنعا نیز دست به عملیات زده است.

یک مقام امنیتی یمن گفت که رهبر این شبکه با اوراق هویت جعلی وارد یمن شده بود، ولی تحقیقات نشان داده است که او یک افسر سپاه پاسداران ایران بوده است.

در واکنشی که به نظر می‌رسد با انتشار این گزارش در ارتباط باشد، عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور یمن، روز چهارشنبه، ۱۸ ژوئیه، از ایران خواست تا در امور داخلی یمن دخالت نکند.

 

هشدار ایران در مورد اقدامات تحریک آمیز در خلیج فارس

بی بی سی: رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به شلیک کشتی جنگی آمریکایی به یک قایق ماهیگیری در خلیج فارس گفته است که “اقدامات تحریک آمیز” در خلیج فارس باید متوقف شود.

روز گذشته نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد که یک کشتی جنگی این کشور در نزدیکی بندر جبل‌علی امارات متحده عربی، به سوی یک قایق موتوری کوچک که به هشدارهای کشتی آمریکایی توجه نکرده بود، شلیک کرده است.

مهمانپرست گفت: “بحث امنیت خلیج فارس جزو اولویت‌های نظام ماست و همه توانایی‌ کشور برای برقراری امنیت در منطقه و ثبات در خلیج فارس به کار گرفته شده است. این را که بارها اعلام کرده‌ایم حضور نیروهای خارجی می‌تواند تهدیدکننده امنیت باشد می‌توان نشانه‌هایش را از حوادثی که رخ می‌دهد پیدا کرد.”

مهمانپرست به نیروهای خارجی در منطقه “توصیه” کرده که “اقدامات تحریک‌کننده” نکنند و فعالیت‌هایی که می‌توانند ثبات منطقه را به خطر اندازد دنبال نکنند.

مقامات آمریکایی می گویند که در حال بررسی و تحقیق درباره جزئیات واقعه تیراندازی دیروز هستند.

گزارش شده است که در جریان این تیراندازی یک نفر کشته و سه نفر به شدت مجروح شده اند که هر چهار نفر شهروند هند بوده اند.

در همین حال دولت هند از مقام های اماراتی خواسته که در خصوص علت واقعه تحقیق کنند.

گزارش شده که شناور هدف قرار گرفته، سفید رنگ و طول آن در حدود ۹ متر بوده است.

شبکه خبری ای بی سی به نقل از یک مقام آمریکایی اعلام کرد که این شناور یک قایق ماهیگیری بوده و سرنشینان آن چهار هندی و دو اماراتی بوده اند. مقامات رسمی آمریکایی به این شبکه گفته اند که شناور مورد حمله قرار گرفته، ارتباطی با ایران ندارد.

بعضی مقام های ایرانی در ماه های اخیر بارها تهدید کرده اند که در صورتی که اگر منافع حیاتی ایران به خطر بیفتد، تنگه هرمز در خلیج فارس را مسدود می کند.

با توجه به اینکه حدود ۲۰ درصد از نفت خام تولیدی جهان از طریق تنگه هرمز صادر می شود، یکی از مهمترین و حساس ترین گذرگاه های جهان محسوب می شود.

ایالات متحده آمریکا می گوید خود را متعهد به تامین امنیت تنگه هرمز و عبور نفتکش ها از این گذرگاه می داند.

هما ارجمند:

سفارتخانه های جمهوری اسلامی باید بسته شوند

هما ارجمند مسئول کمپین بستن سفارت خانه های جمهوری اسلامی طی یک اطلاعیه مطبوعاتی در ۱۵ جولای ۲۰۱۲ که نسخه ای از آن به شهروند ارسال شده، با اشاره به اخطاریه ای که سخنگوی وزارت خارجه کانادا به سفارت ایران فرستاده و در آن از آنان خواسته در امور شهروندان ایرانی مقیم کانادا دخالت نکنند، اعلام می کند: یک اقدام جدی برای پایان دادن به دخالت این رژیم جنایتکار در امور ایرانیان مقیم کانادا بستن سفارتخانه آن می باشد. سفارتخانه جمهوری اسلامی یک مرکز تروریستی نه تنها علیه مهاجرین ایرانی است، بلکه یک مرکز مهم برای بسیج جنبش اسلام سیاسی است.

او می گوید، در حالی که مردم در ایران بر علیه کلیت رژیم جمهوری اسلامی بپا خاسته اند، فعالیت های رژیم جمهوری از طریق سفارتخانه هایش شدیدا افزایش یافته است.  دولت های غربی اینگونه فعالیتها را نادیده گرفته و بر خلاف خواست مردم در ایران کماکان روابط دیپلماتیک خود را با دولت جمهوری اسلامی ادامه داده اند.

هما ارجمند می گوید، ما محمود احمدی نژاد را مسئول یک دولت تروریستی می دانیم که تمام دستگاه های تروریستی را از طریق سفارتخانه هایش در سطح بین المللی کنترل می کند. او مسئول  محاکمات، شکنجه، مجازات و اعدام در ایران است. ما اعلام کردیم که محمود احمدی نژاد یکی از حامیان جنبش اسلام سیاسی نه تنها در منطقه بلکه در سطح جهانی است. ما اعلام کردیم که جمهوری اسلامی مستقیما مسئول رعب و وحشت مردم نه تنها در ایران بلکه در سراسر جهان است… ولی غیر منتظره هم نیست که ببینیم بجای دستگیری این جانیان و به محاکمه کشاندنشان در دادگاه های بین المللی، به جاسوسان و عوامل مزدورش اجازه شهروندی و مهاجرت به کانادا، انگلیس، فرانسه، بلیوی، برزیل، گواتمالا، نیکاراگوئه، اکوادور و ونزوئلا می دهند.

در بخش دیگری از این اطلاعیه، آمده است: ما اعلام کردیم که باید محمود رضا خاوری و سایر اعضای عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران که در اخاذی و به جیب زدن دارایهای مردم دست داشته اند و مبالغ هنگفتی به حساب شخصی خود در بانک های کانادا و کشورهای غربی واریز کرده اند را دستگیر کرد و به محاکمه کشاند. دارایی های آنان باید مسدود شوند، اما دیدیم که چگونه به آنان اقامت در کانادا را دادند.

در پایان این اطلاعیه مطبوعاتی آمده است: کمپین بستن سفارتخانه های جمهوری اسلامی یکبار دیگر اعلام می کند یک اقدام جدی برای پایان دادن به دخالتهای رژیم اسلامی در امور ایرانیان مقیم کانادا و کوتاه کردن دست این رژیم از زندگی مهاجران ایرانی و برای پایان دادن به تروریسم اسلامی و در جهت اعمال فشار به این رژیم به خاطر کشتار و جنایت علیه مردم در ایران، قطع روابط دیپلماتیک با این رژیم و در همین راستا بستن کلیه سفارتخانه های آن می باشد.

 

کشته شدن وزیر دفاع و شوهر خواهر بشار اسد

بی بی سی: سوریه می‌گوید که یک بمبگذار انتحاری دبیرخانه شورای امنیت ملی در دمشق، پایتخت را هدف حمله‌‌ قرار داده و در نتیجه چند مقام عالی رتبه از جمله وزیر دفاع و آصف شوکت، معاون وزیر دفاع و شوهر خواهر بشار اسد، رئیس جمهور سوریه کشته شده اند.

سپهبد داوود عبدالله راجحه، وزیر دفاع سوریه بلند پایه ترین مقامی است که از آغاز درگیری های سال گذشته در این کشور آشوبزده کشته شده است.

تلویزیون دولتی سوریه با گذشت زمان اندکی از اعلام خبر مرگ وزیر دفاع پیشین، اعلام کرده است که رییس جمهور ژنرال فهد جاسم الفریج را جانشین او کرده است.

این انفجار هنگامی رخ داد که مسئولان بلندپایه امنیتی و چند وزیر در دبیرخانه شورای امنیت ملی حضور داشتند. همچنین گزارش شده که حسن ترکمانی، مشاور ارشد نظامی بشار اسد و وزیر پیشین دفاع در میان کشته شدگان است.

بنا بر گزارش ها چند مقام بلندپایه دیگر دولتی از جمله ابراهیم شعار، وزیر کشور و هشام بختیار، دبیر شورای امنیت ملی مجروح شده اند.

دبیرخانه شورای امنیت ملی سوریه در محله روضه در مرکز شهر دمشق قرار دارد و سفارت ترکیه در همسایگی آن واقع است.

گزارش‌ها حاکی از شدت گرفتن درگیری‌ها در دمشق است.

علاوه بر این خبر می‌رسد که چند انفجار نیز در پادگان لشکر چهارم زرهی ارتش سوریه، که وظیفه محافظت از کاخ ریاست‌جمهوری را بر عهده دارد، به وقوع پیوسته است.

این لشکر از مجهزترین و ماهرترین نیروهای نظامی سوریه محسوب می‌شود. وزیر اطلاعات سوریه حمله به پادگان لشکر چهارم زرهی را تکذیب کرده است.

کاخ ریاست جمهوری و منازل مسکونی مقامات بلندپایه سوری در منطقه ای حفاظت شده بر بالای تپه ای در غرب دمشق قرار دارد که به شهر مشرف است.

مصطفی عبدالکریم، سخنگوی ارتش آزاد سوریه، در گفتگو با بی‌بی‌سی عربی مسئولیت حمله به شورای امنیت ملی را بر عهده گرفته است. ارتش آزاد سوریه “انتحاری” بودن این حمله را رد می‌کند. گروه‌های دیگری نیز مسئولیت این حملات را پذیرفته‌اند.

روسیه یکی از کشورهای متحد سوریه به شمار می‌رود و گفته می‌شود که حمایت‌های مسکو از بشار اسد یکی از مهم‌ترین دلایل ادامه حکومت او در سوریه است.

روسیه بارها مانع تصویب قطعنامه‌های سازمان ملل متحد برای مداخله نظامی خارجی در سوریه شده است.

از زمان آغاز اعتراض های ضد حکومت بشار اسد و سرکوب مخالفان دولت در ماه مارس سال گذشته تاکنون حدود ۱۶ هزار نفر کشته شده اند.

کشورهای غربی خواهان کناره‌گیری بشار اسد شدند

به دنبال حمله به دبیرخانه شورای امنیت ملی سوریه که مرگ چند مقام عالی‌رتبه این کشور را به دنبال داشت، آمریکا، بریتانیا و فرانسه بر ضرورت کناره‌گیری بشار اسد، رئیس جمهور، از قدرت برای پایان دادن به خشونت‌ها در سوریه تاکید کرده‌اند. ایران و روسیه نیز خواهان برخورد با عاملان این حمله شده اند.

وزیر دفاع آمریکا گفته است که به نظر می‌رسد خشونت در سوریه در حال خارج شدن از کنترل است و بر ضرورت کناره‌گیری بشار اسد از قدرت نیز تاکید کرد.

دولت‌های بریتانیا و فرانسه نیز واکنش‌های مشابهی داشته‌اند.

رهبر کره شمالی به درجه مارشالی رسید

بی بی سی: رسانه های دولتی کره شمالی اعلام کرده اند که کیم جونگ اون، رهبر این کشور به عنوان “مارشال” دست یافته است.

“مارشال” بالاترین درجه نظامی در کره شمالی است. بنا بر گزارش ها آقای کیم با در اختیار گرفتن این عنوان کنترل خود را بر ارتش بیشتر کرده است.

این اقدام در پی تغییرات عمده ای است که کیم در روزهای اخیر در ارتش داده است. در جریان این تغییرات دو روز پیش ری یونگ هو، فرمانده کل ارتش کره شمالی “به علت بیماری” از تمام سمت های خود برکنار شد و ژنرال کمتر شناخته شده ای جایگزین او شد.

کیم جونگ اون، در پی مرگ پدرش (کیم جونگ ایل) در دسامبر ۲۰۱۱ رهبری کره شمالی را در دست گرفت.

عنوان مارشال پیشتر به کیم جونگ ایل داده شده بود. این عنوان دو ماه پس از مرگش، در هفتادمین سالگرد تولدش به او اعطا شد.