فجیع‌ترین خشونت اسلحه در تاریخ تورنتو

 

شهروند آرش عزیزی: انگار این تابستان سر خوشی با تورنتو ندارد. دوشنبه‌ی این هفته شاهد تیراندازی در میان مهمانی خیابانی کودکان در محله‌ی کینگستون گالوویِ اسکاربورو بودیم که به قتل ۲ نفر (تا زمان چاپ شهروند) و زخمی شدن بیش از ۲۰ نفر انجامید تا بیل بلر، رئیس پلیس، آن‌را بدترین نمونه‌ی خشونت با اسلحه در تاریخ تورنتو بنامد.

به گزارش تورنتو استار، پلیس اعلام کرد دو مقتول جوان، شیان چارلزِ ۱۴ ساله و جاشوآ یاسایِ ۲۳ ساله بودند و علاوه بر آن‌ها ۲۴ نفر زخمی شده‌اند که تنها یک نفر از آن‌ها در وضعیت وخیم به سر می‌برد.

پلیس در ضمن گفته با توجه به حضور حداقل ۱۰۰ نفر در این مهمانی خیابانی انتظار دارد مردم برای شهادت هر چه سریع‌تر نزد پلیس بیایند. پلیس وب‌سایت ویژه‌ای برای ارسال عکس و فیلم و روایت شاهد عینی از ماجرا برپا کرده است، همان کاری که ماه قبل نیز در مورد حادثه‌ی ایتون سنتر انجام داد.

از راست: شیان چارلز و جاشوا یاسای قربانیان حادثه تیراندازی

کارآگاهان پلیس می‌گویند احتمال حضور و درگیری دار و دسته‌ها هست و بلر گفت خباثت ویژه‌ی این جنایت چنین ظنی را تقویت می‌کند. ظن آن می‌رود که دو تیرانداز درگیر این حادثه بوده‌اند. هنوز نمی‌دانیم که آن‌دو خود جزو زخمی‌شدگان بوده‌اند یا خیر.

از میان رفتن دو مقتول جوان، قلب بسیاری را در اسکاربورو و در محله‌شان به درد آورده است و در زمان چاپ شهروند شاهد جوی از غم در میان آن‌ها هستیم.

دوستان و آشنایان شیان و جاشوآ در گفتگو با رسانه ها از خاطرات خوب خود با آن‌ها گفتند.

بعدازظهر سه‌شنبه دوستان شیان با گل‌ها و پوسترهایی منقش به عکس او در صحنه‌ی جنایت گرد آمدند. دوستان و مربی‌ها او را دختری سرزنده و شاداب خواندند که بدون شک بی‌گناه بوده است.  بلر نیز تاکید کرد تمام قربانی‌ها ناظران بی‌گناه بوده‌اند.

جاشوآ در “انجمن ناتوانایی‌های یادگیری تورنتو” کار می‌کرد و همکارانش او را کارمندی کوشا دانستند. او یکی از صاحبان آرایشگاهی به نام “گودفلاز باربر لانج” در شهر آژاکس، که همین پارسال آغاز به کار کرد، نیز بود.

تمام زخمی‌ها به جز یک نفر با اصابت گلوله مواجه شده‌اند. یکی از آن‌ها نوزادی ۲۲ ماهه بود که سرش در حادثه خراش دیده اما بلر صبح روز‌ سه‌شنبه، از کنفرانس خبری خود در ستاد پلیس، گفت وضع او رو به بهبود است.

بلر با اشاره به اینکه همه جز یک نفر از بیمارستان مرخص شده‌اند، گفت نگران احتمال خشونت تلافی‌جویانه در پی این ماجرا است و از همین رو حضور نیروهای خود در این منطقه و در مناطق حساسی مثل جین و فینچ را افزایش خواهد داد.

هشت نفر از تیرخوردگان به ساختمانِ بیرچمونت بیمارستان اسکاربورو برده شدند که تا زمان چاپ شهروند همه به جز یکی مرخص شدند و آن زخمیِ مرخص‌نشده نیز شرایط مساعدی دارد. سه نفر دیگر به ساختمان اصلی بیمارستان اسکاربورو برده شدند. از این میان، تا به حال یک نفر مرخص شده و دو نفر دیگر در شرایط مساعدی قرار دارند.

یکی از دو اسلحه‌ی دستی که در این حادثه به کار رفته در محل صحنه‌ی جنایت، مهمانی پشت خانه‌های دولتی در خیابان دانزیگ، نزدیک تقاطع با مورنینگ‌ساید، پیدا شد.

مارگارت بست، نماینده‌ی جامائیکایی‌تبار منطقه در مجلس استانی، که جزوی از کابینه‌ی لیبرال مک‌گینتی نیز هست، گفت خانواده‌ی شیان را از نزدیک می‌شناخته و این تراژدی بزرگی برای همه‌ی آن ها است.

دالتون مک‌گینتی، نخست‌وزیر انتاریو، در گوئلف به سر می‌برد و هنگام بازدید از کارخانه‌ای در این شهر گفت از تیراندازی غمگین و خشمگین است. نخست‌وزیر لیبرال گفت با بلر و شهردار تورنتو، راب فورد، صحبت کرده و از آن‌ها خواسته دیداری با دادستان کل و وزرای امنیت محلات و خدمات کودکان و جوانان داشته باشند تا بهترین استراتژی ضدخشونت ممکن را ابراز کنند.

شهردار راب فورد در کنفرانس خبری صبح روز سه‌شنبه‌ی خود گفت: “تورنتو امن‌ترین شهر جهان است.” و حرف‌های جین جونز،‌ رئیس تازه‌وارد بخش مسکن شهر، که آن‌را با دیترویتِ آمریکا مقایسه کرده بود زیر پا گذاشت.

ران موسر، از نمایندگان اسکاربورو در شورای شهر تورنتو، گفت این منطقه از اوایل سال ۲۰۰۰ مشکلات خشونتی کم نداشته و به دار و دسته‌ی “پسرهای گالووی” (Galloway Boys) اشاره کرد که در آن سال‌ها به همراه گروه‌های دیگری بخش‌هایی از اسکاربورو را ناامن ساخته بودند اما با اقدامات دولتی اوضاع بهتر شده بود.

موسر که خود از محافظه‌کاران مالی در شورا به حساب می‌آید حاضر شد قبول کند سرمایه‌گذاری‌های دولتی دولت‌های قبلی نقش مثبتی در کاهش نرخ جنایت داشته‌اند و شاید باید دوباره به برنامه‌های این چنینی دست زد.

مایکل تامسون، از دیگر نمایندگان اسکاربورو، در شورای شهر گفت او به مهمانی خیابان دانزیگ دعوت شده بوده، اما توان شرکت نداشته است.

تامسون رئیس توسعه‌ی اقتصادی کابینه‌ی فورد و بدین سان یکی از رهبران دولت او است. او در کاهش بودجه‌ی “مراکز اولویت” که دیوید میلر، شهردار چپ‌گرای سابق، تاسیس کرده بود، نقش داشته است، اما او نیز اعتراف کرد نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتر برای دور کردن جوانان از جرم و جنایت است.