قدم پنجم: انتخاب کوچه و خانه

پس از انتخاب شهر و محله، نوبت به انتخاب کوچه و خانه می رسد که به طور همزمان صورت می گیرند.  باید به خاطر داشت که پس از یافتن خانه دلخواه و پیش از ارائه پیشنهاد خرید، لازم است ساعاتی تامل کرد  و وضعیت بیرونی خانه های همسایه های آینده  را مورد بررسی قرار داد. توجه به حال و هوای عمومی  در خصوص خانه های کوچه یا خیابانی که خریدار،  خانه مورد علاقه خود را در آن یافته است، از اهمیت به سزائی برخوردارست.  بدون شک کمتر کسی مایل است  محل سکونت آینده خود را در کوچه ای انتخاب کند که خانه های آن همه رنگ  و رو رفته اند و نمای بیرونی و نحوه نگهداری آنها نشانی از شور و شوق زندگی به همراه ندارد. علاوه بر این، اگر خانه ی مورد علاقه  در محله ای قدیمی تر قرار گرفته باشد لازم است میزان نوسازی ها  و بازسازی های موجود در آن کوچه را با سطح این نوع فعالیت ها در کوچه های مجاور مقایسه کرد و از این طریق علاقه سرمایه گذاران برای نوسازی در کوچه مورد نظر را ارزیابی نمود.  خریدار در این خصوص  می تواند  به مقالات خبری در قسمت مربوط به املاک نشریه های محلی هم مراجعه کند و از میزان علاقه و استقبال عمومی مردم و نیز از تغییرات شاخص های ملکی مربوط به آن محله  و کوچه  در طول زمان کسب اطلاع نماید.

اگر خانه مورد علاقه در کوچه ای قرار گرفته باشد که تعداد زیادی از خانه های آن  به طور همزمان برای فروش به بازار عرضه  شده اند، باید به موضوع حساس شد.  چه بسا ممکن است ساکنان آن کوچه از موضوعی اطلاع داشته باشند که خریدار بالقوه از آن خبر ندارد.  مثلا وجود بعضی از طرح های آینده شهرسازی برای منطقه  می تواند دلیل تصمیم فروش خیلی از همسایگان به طور همزمان باشد. در این صورت، یک استعلام  ساده از شهرداری منطقه می تواند به روشن شدن موضوع  کمک نماید. همچنین لازم است در خصوص خرید خانه ای که نسبت به دیگر خانه های آن کوچه  به طور خیلی بالاتر و گسترده تر مورد بازسازی قرار گرفته و لذا قیمتش نسبت به خانه های اطراف به طور قابل ملاحظه  بالاتر است، احتیاط  کرد. کمتر کسی دوست دارد  خانه ای را بخرد که قیمت آن نسبت به متوسط قیمت خانه های آن کوچه به طور چشمگیر بالاتر است و هر کس انتظار دارد قیمت خانه های همسایه هایش  کمابیش در سطح قیمت خانه خود او باشد.

علاوه بر این ها،  اصول معماری و شهرسازی می طلبد که نمای بیرونی و شکل ظاهری خانه های یک محله  و کوچه،  چه از نظر طراحی و چه از نظر مواد به کار رفته در جریان ساخت  با هم همگون  و در تعادل و سازگاری نسبی با محیط  پیرامون خود باشند. در انتخاب خانه لازم است این قاعده کلی در نظر گرفته شود. گاهی دیده می شود که خریدار، ملکی را به این قصد می خرد که نمای بیرونی آن را مطابق با سلائق و نیازهای شخصی خود تغییر دهد و یا بخش هایی را به فضاهای زیستی و غیرزیستی  آن اضافه نماید. در این خصوص باید توجه داشت که علاوه  بر محدودیت های اداری و هزینه های اجرای کار، بسیاری از تغییرات عمده از قبیل تغییرات در نمای ظاهری، افزودن به زیربنای موجود و  احداث  متعلقاتی مانند گاراژ، استخر توی زمینی،  پاسیو، گلخانه  و حتی بعضی از انباری ها برای لوازم باغچه بانی مستلزم تهیه  و تایید نقشه  و اخذ پروانه های مربوطه است که همراه با هزینه می باشند.

بعضی وقتها  دیده می شود که خریدار هنگام بازدید از خانه ها،  به طور ناخودآگاه و به شکل مثبت یا منفی تحت تاثیر نوع دکوراسیون و مبلمان آن ها  قرار می گیرد و از خود خانه که قرار است بدون مبلمان خریداری شود غافل می ماند. در این زمینه باید هشیار بود که مؤلفه های مهم برای انتخاب خانه  که پیشاپیش و در مرحله “شناخت نیازها” به دقت معین شده اند تحت الشعاع ظواهر ناپایدار قرار نگیرند. کار اصلی در مرحله انتخاب خانه، شناخت ویژگی های آن و تشخیص ظرفیت این ویژگی هاست که باید در خدمت تأمین نیازهای سکونتی خانواده قرار بگیرند.

 

دنباله این مطلب را درشماره آینده مطالعه فرمائید.

 آروین آریافر دارای دکتری در رشته اقتصاد،  کارشناس ارشد بازار املاک و عضو رسمی انجمن مشاوران املاک انتاریو و کانادا است.

ArvinAryafar@gmail.com