هر یک از شرکتهای بیمه برای تعیین نرخ بیمه اتومبیل از سیاست های خاص خود استفاده می کنند ولی در اکثر موارد روش های مشابهی دارند که به قرار ذیل به استحضار شما خوانندگان محترم می رسد:

۱- نوع اتومبیل: بر اساس آمار منتشره و خسارات و غرامات پرداختی در سالهای اخیر هر اتومبیل از درجه ریسک پذیری ویژه ای برخوردار است . آمار مصدومین در اتومبیل های متفاوت یا آمار ماشین های سرقت شده و قیمت قطعات یدکی برای تعمیرات از عواملی هستند که مورد مطالعه قرار گرفته اند. از آنجا که بیشترین بخش حق بیمه مربوط به پوشش بیمه ای حوادث سرنشین است، لذا امنیت وسیله نقلیه بسیار مهم است هر چه ماشین سنگین تر باشد از جهاتی حق بیمه اش ارزانتر است.

۲- سابقه رانندگی خوب و قدمت گواهینامه رانندگی به انضمام سابقه بیمه ای:  جریمه و تصادف از عوامل بسیار بسیار مهمی هستند که رانندگان و بیمه گذاران را از هم متمایز می کند. هر جریمه تا ۳ سال و هر تصادف تا ۶ سال در سابقه بیمه ای باقی مانده و تاثیرگذار است. از بدترین موارد فسخ بیمه از طرف شرکت بیمه به دلیل عدم پرداخت حق بیمه می باشد.

خوش حسابی و دقت در پرداخت حق بیمه شما را از بقیه متمایز می نماید. رانندگان با اتکاء به گواهینامه جی امکان دریافت نرخ بیمه بهتری را دارند. سعی کنید وقفه ای در بیمه نامه اتفاق نیفتد چرا که هر وقفه که دلیل قانع کننده نداشته باشد از نظر شرکت بیمه منفی تلقی می شود.

۳- فاصله رانندگی در هر روز و سالانه: هر مقدار که بیشتر در جاده و خیابان باشید ریسک بیشتری را متحمل می شوید، لذا با توجه به مسافتی که از اتومبیل استفاده می کنید نرخ بیمه برای شما تعیین می شود. این مسافت بسیار در نرخ دهی مهم است و در زمان خسارت هم مورد توجه کارشناسان خسارت بوده و همواره کنترل می شود.

۴- نوع استفاده اتومبیل: آیا مصرف اتومبیل برای تفریح است یا از خودرو برای بیزینس استفاده می شود از مواردی است که بسیار تاثیرگذار است.  با توجه به نوع کار و حرفه خریدار بیمه می توان حدس زد که اتومبیل را برای چه چیزی خریداری نموده و مصرف می کند.

۵- آدرس محل سکونت: محل تردد خودرو از این جهت مهم است، چون تعداد اتومبیل هایی که در حال رفت و آمد هستند و باعث تشدید ریسک می شوند مورد بررسی قرار می گیرد. بعضی از  شرکت های بیمه از قبول آدرس پستی خاصی برحذر هستند چون هم ریسک منطقه را از جانب دزدی یا تصادف بالا تشخیص دادند یا تعداد اتومبیل هایی که در آن منطقه بیمه کردند بسیار بالا است از این رو حجم قبولی ریسکشان تکمیل شده است.

۶- سن و سال – وضعیت تاهل یا تجرد: از آنجا که سوابق خسارتی نشان از آن دارد که در اکثر موارد سنین زیر ۲۵ سال بیشتر از بقیه دارای خسارت و غرامت شدند از این رو نرخ حق بیمه برای جوانان بیشتر از مسن ترها است.

۷- نوع پوشش بیمه: با توجه به نیاز ، خریدار بیمه نوع بیمه نامه را با کمک بروکر انتخاب و خریداری می کند. پوشش های بیمه ای شخص ثالث و حوادث سرنشین از ارزانترین موارد هستند. اگر ماشین نو یا لیز و خرید قسطی باشد بایستی نسبت به خرید بیمه اصطلاحا تمام خطر بدنه نیز اقدام کرد تا در صورت تقصیر راننده خسارت احتمالی اتومبیل هم پرداخت شود. البته سهمی از خسارت که به فرانشیز(دیداکتبل)معروف است به عهده خود بیمه گذار(خریدار بیمه) است و توسط شرکت بیمه پرداخت نمی شود.

صبور و ایمن رانندگی کنید تا هم مطمئن به مقصد برسید و هم از نرخ بیمه بهتری بهره مند شوید.

*فرهاد فرسادی بروکر بیمه است.

ffarsadi@sympatico.ca