شهروند: هفتمین همایش دوسالانه ایرانشناسی از امروز (پنجشنبه) ۳۱ جولای تا سوم آگوست در هتل پارک هایات تورنتو از سوی انجمن بین المللی برای مطالعات ایرانشناسی با مدیریت دکتر محمد توکلی طرقی استاد دپارتمان مطالعات خاورمیانه ی دانشگاه تورنتو و با حضور ده ها سخنران و هنرمند گشایش خواهد یافت.

در روز نخست این همایش، جایزه کتاب سعیدی سیرجانی، جایزه لطیفه یارشاطر و جایزه لوئیز روت اهدا میشود.
به گفته ی دکتر توکلی مدیریت این کنفرانس، از میان حدود ۵۰۰ طرحی که به کنفرانس ارائه شده بود ۲۵۰ طرح انتخاب شد که ۲۰۰ طرح به زبان انگلیسی و ۵۰ طرح به زبان فارسی است که در نشست های متفاوت ارائه خواهد شد. در کنار این نشست ها، برنامه های هنری، کنسرت هزاره شاهنامه، فستیوال فیلم و نمایشگاه کتاب برگزار می شود.
پیش از برگزاری همایش ایرانشناسی، طی چند جلسه کنفرانس مطبوعاتی، تعدادی از سخنرانان همایش که از کشورهای دور و نزدیک در کنفرانس حضور دارند، معرفی شدند.

در این کنفرانس چهار روزه سخنرانانی از سراسر جهان حضور دارند از جمله این سخنرانان از ایران محمدرضا باطنی(دانشگاه تهران)، شمس الدین نجمی(دانشگاه کرمان)، مصطفی ازکیا(دانشگاه تهران)، مهرداد نغزگوی کهن(دانشگاه بوعلی سینا)، محمدمهدی واحدی(دانشگاه تربیت مدرس)، زهره زرشناس(موسسه مطالعات فرهنگی و انسانی ـ تهران)، ابوالقاسم دادور(دانشگاه الزهرا)، کامران صفامنش(موسسه پژوهش های شهری ـ تهران)، نزهت احمدی(دانشگاه الزهرا)، مرتضی نورائی(دانشگاه اصفهان)، علی امیر انصاری(مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی ـ تهران)، محبوبه عباسقلی زاده، مهشید عبداللهی(دانشگاه اصفهان)، Saera Kwak (دانشگاه تهران) وEva L. Witte (دانشگاه تهران) سخنرانی خواهند داشت. بقیه سخنرانان از استادان ایرانی و غیرایرانی دانشگاه های مختلف جهان هستند.
در این چهار روز پنل های مختلفی برگزار خواهد شد. از جمله این پنل ها “آموزش زبان فارسی”، “زبانشناسی فارسی”، “هویت شخصی و شیزوفرنی فرهنگی”،”زبانشناسی تاریخی و تطبیقی”،”سیاست و هنر دوره ی مغول و صفوی”، “ادبیات فارسی”، “گرایشات روشنفکری ایران در قرن بیستم”،”آموزش و استخدام زنان”،”علم و دانش”، “مواجهه با خدا در ادبیات مدرن فارسی”،”فمینیسم ایرانی” و”صنایع فرهنگی” هستند و در پنل های دیگری به مقولاتی چون تبعید، دیاسپورا، یهودیان در تبعید، بهائیان، و … پرداخته و در خلال همایش کارگاه های مختلفی برپا میشود.
حضور دکتر محمدرضا باطنی زبانشناس برجسته ی ایران در این همایش برای ایرانیان تورنتو مغتنم است. دکتر باطنی در کنفرانس مطبوعاتی هفته ی گذشته از سخنرانی های خود در سمینار گفت و افزود: دو سخنرانی به زبان انگلیسی و فارسی خواهم داشت. در سخنرانی انگلیسی به گره هایی که بین دو زبان در ترجمه وجود دارد، اشاره خواهم کرد و سخنرانی فارسی درباره آسیب شناسی زبان فارسی است. این سخنرانی پنجشنبه ۳۱ جولای خواهد بود.
همزمان با بیستمین سالگرد اعدام های گسترده سال ۶۷ ، یکی از پنل های برجسته ی این همایش اختصاص به زندانیان سیاسی در ایران دارد که روز جمعه به ریاست دکتر شهرزاد مجاب استاد دانشگاه تورنتو به زبان انگلیسی برگزار می شود. در این پنل، پیام اخوان از دانشگاه مک گیل، شهلا طالبی از دانشگاه آریزونا، کاوه شهروز ـ وکیل از نیویورک، شکوفه سخی از دانشگاه یورک و سعید یوسف از دانشگاه شیکاگو شرکت دارند. همین پنل با سخنرانانش به زبان فارسی روز یکشنبه ۳ آگوست از ساعت ۴ تا ۸ بعدازظهر در دانشگاه تورنتو OISEشماره ۲۵۲ خیابان بلور غربی طبقه ی هفتم برگزار میشود. در این پنل دکتر عزت مصلی نژاد، حسن پویا و آناهیتا رحمانی نیز به سخنرانان پیشین پیوسته تا از سه دهه سرکوب، کشتار و مقاومت بگویند و امر دفاع از زندانیان سیاسی را به عرصه های بین المللی گسترش دهند.

پنل دیگری با عنوان Scripting Women با ریاست ریوان سندلر از دانشگاه تورنتو برگزار میشود که طی آن پونه سعیدی و فرشته مولوی هر دو از دانشگاه تورنتو در این پنل شرکت دارند و پژوهش های خود را درباره ی زنان در ادبیات به زبان انگلیسی ارائه میدهند. این پنل روز جمعه اول اگوست برگزار می شود.

از نکات برجسته ی این کنفرانس، پرداختن به شاهنامه ی فردوسی به مناسبت هزارمین سال پایان سرایش آن است. یکی از نشست های کنفرانس “هزاره شاهنامه” است که بعد از این نشست، شنبه ۲ آگوست، کنسرت هزاره شاهنامه که بخشی از برنامه های فرهنگی همایش انجمن جهانی ایرانشناسی است، در روی تامسون هال اجرا می شود. این کنسرت نمایش منحصربه فردی از همراهی صدا و تصویر با اجرای ارکستر سمفونی تورنتو است. در این برنامه دیدنی شاهنامه خوان سرشناس ایران، مرشد ولی الله ترابی با رهبری خانم جوان فله تا و هنرنمایی اعضای ارکستر سمفونی تورنتو، منتخبی از قطعات سه گانه پارسی اثر آهنگساز بزرگ ایرانی، بهزاد رنجبران، که با الهام از شاهنامه فردوسی ساخته شده است، اجرا خواهند کرد. در این برنامه نمایش تاریخی پرده خوانی با همراهی سازهای نوین و نمایش مینیاتورهای کم نظیر بر پرده عظیم نمایش، به صحنه های حماسی شاهنامه همچون هفت خوان رستم، داستان سیمرغ، خون سیاوش و آگاهی یافتن زال، جانی دوباره خواهند بخشید.

همچنین به گفته ی مدیریت همایش، فستیوال فیلم های فارسی با تمرکز روی نسل جوان ایران است. “دماغ به سبک ایرانی” ساخته مهرداد اسکویی، در مورد جراحی های بینی در ایران است و اینکه چرا در ایران بیش از همه جای دیگر دنیا جراحی بینی انجام میشود. فیلم دیگری را یک ایرانی ـ اسرائیلی تهیه کرده به نام “بچه های تهران” که درباره ۵۰۰ بچه ی یهودی ست که در دوران جنگ جهانی دوم به تهران فرستاده میشوند و در آنجا به مدرسه میروند و بعدها به اسرائیل می روند و خیلی از بزرگان امروز اسرائیل از همین بچه های تهران هستند. “فوتبال با حجاب”، “در انتظار سنگسار”، “چند روز بعد”(نیکی کریمی) و … از جمله فیلم هایی هستند که در طی همایش در ساعات و روزهای مختلف به نمایش درخواهند آمد.
در بخش هنرهای اجرایی همایش، مرشد ترابی نقالی خواهد کرد. بهزاد رنجبران آهنگساز برجسته، فرزانه کابلی از رقصنده های پیشکسوت و پری برکشلی موسیقیدان هنرنمایی خواهند داشت.
مراسم اختتام این همایش با شاهنامه خوانی و پرده خوانی مرشد ولی الله ترابی همراه خواهد بود.

گفتنی ست کنفرانس مطالعات ایرانشناسی اطلاعیه زیر را جهت علاقمندان به شرکت در کنفرانس منتشر کرده است.
«انجمن جهانی مطالعات ایرانشناسی به اطلاع همگان می رساند که هفتمین کنفرانس دوسالانه این انجمن از تاریخ ۳۱ جولای تا ۳ آگوست ۲۰۰۸ در هتل پارک هایات تورنتو برگزار می شود. نظر به استقبال بی نظیر علاقمندان به شرکت در این کنفرانس امکان ثبت نام با تخفیف ویژه برای استفاده از برنامه های یک روز کنفرانس فراهم شده است. علاقمندان می توانند تنها با پرداخت ۲۵ دلار (دانشجویان و شهروندان ارشد ۱۵ دلار) در جلسات سخنرانی یک روز کنفرانس شرکت کنند.
کنفرانس دوسالانه مطالعات ایرانشناسی روزهای پنجشنبه۳۱ جولای- جمعه ۱ آگوست و شنبه ۲ آگوست از ساعت ۸ صبح تا ۴ بعدازظهر و روز یکشنبه ۳ آگوست از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ ظهر برگزار می شود.
علاقمندان لطفا توجه داشته باشند که ثبت نام یک روزه شامل همه ِ جلسات سخنرانی، نمایش فیلم و نمایشگاه کتاب در همان روز به استثنای برنامه های پذیرایی می باشد.
همچنین بلیت های کنسرت هزاره شاهنامه فقط شامل کنسرت و برنامه بزرگداشت پروفسور احسان یارشاطر است و مشمول استفاده از هیچیک از جلسات سخنرانی و نمایش فیلم و نمایشگاه کتاب نخواهد بود.»
برای آگاهی از جدول نشست های همایش ایران شناسی به سایت اینترنتی زیر مراجعه کنید:
http://iranian-studies.com/