این هفته نتایج بررسی تغذیه و فعالیت های بدنی و رابطه ی آن با طول عمر که در آمریکا به اتمام رسیده منتشر گردید که دانستن آن مهم است. افرادی که هر روز بیشتر از سه ساعت عادت به نشستن و حرکت نکردن دارند و در ضمن هر روز بیشتر از دو ساعت به تماشای تلویزیون می نشینند حدود دو سال کمتر از دیگران زندگی می کنند. پژوهشگران این بررسی علمی اضافه می کنند که بزرگسالان آمریکایی به طور کلی ۵۵درصد از روزهای سال را بی حرکت در منازل یا محیط کار سپری می کنند که عواقب غیرقابل جبرانی مانند چاقی، فشار خون بالا، بیماری قند، سرطان، ناهنجاری های عضلات و مفاصل بدن را به همراه خواهد داشت.

افرادی که ساعت ها متوالی به صورت نشسته کار می کنند حتما باید فعالیت های بدنی شان را افزایش دهند

در این گزارش اشاره شده که ضرر و زیان ایستادن خیلی کمتر از نشستن است.

اشتباهات بیماران قلبی در مصرف داروها

مرکز تحقیقات پزشکی دانشگاهی در نشویل گزارش می کند که ۵۰درصد بیماران مبتلا به بیماری های قلبی در چندوچون مصرف داروها اشتباه می کنند. این اشتباهات ممکن است فراموش کردن در مصرف نوعی دارو و یا دوباره مصرف کردن داروها و یا کم و زیاد کردن دُز داروها باشد که می تواند سبب بروز عوارض جانبی گردیده و یا در موارد مهمتر موجب مرگ بیمار شود. درضمن در بسیاری مواقع بیمار سابقه ی بیماری های دیگر خود را به پزشک متخصص قلب و عروق اطلاع نداده و داروهایی را در منزل مصرف می کند که می تواند عکس العمل شدیدی با داروهای بیماری قلبی اش به وجود آورد که گاه خطرناک می باشد. در افراد مسنی که به بیماری های مزمن دچار هستند و مجبورند چند نوع دارو را در نوبت های مختلف مصرف نمایند، کسانی باید به مصرف داروهای آنها نظارت داشته و یا به هر صورت اطمینان حاصل کنند که شخص بیمار به موقع و درست داروهای تجویز شده را مصرف می کند.

در یک بررسی که ۸۵۲ نفر از بیماران مبتلا به بیماری های قلبی شرکت کرده بودند، پس از یک ماه مصرف داروهای تجویز شده، پژوهشگران دریافتند که ۴۳۲ نفر از آنها دست کم یکبار در مصرف داروهای مورد بحث اشتباه کرده اند که ۲۵ درصد این اشتباهات متأسفانه مشکلات پیچیده ای را سبب گردیده اند. بهترین روش کنترل مصرف داروها تهیه ابزار یا قوطی های مخصوص که برای ۳۰ روز جاسازی شده و داروهای هر روز باید در آنها آماده شود تا بیمار در انتخاب و مصرف آن اشتباه نکند.

کمبود ویتامین D سهولت حرکت را مختل می کند

نتایج بررسی بزرگی بر روی گروهی از مردم ثابت کرده که افرادی که به هر دلیل ویتامین D بدنشان کم است به تدریج قادر نخواهند بود به راحتی حرکت کرده و در نتیجه زمینگیر می شوند. افراد تحت مطالعه به مدت شش سال پیگیری شده و سالی دو بار ویتامین D بدنشان اندازه گیری گردیده. تقریبا همه افرادی که در ابتدای بررسی به کمبود ویتامین D دچار بودند به عوارض و مشکلات حرکتی، مخصوصا راه رفتن مبتلا شده اند که به وضوح نقش ویتامین D را در این مورد بخصوص نشان می دهد. متأسفانه درصد بالایی از مردم به کمبود ویتامین D دچار هستند که عواقب خطرناکی را در پی دارد.

در چند دهه ی گذشته نقش ویتامین D در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری های مزمن به اثبات رسیده در حالی که در نیم قرن پیش پزشکان و پژوهشگران فکر می کردند که کمبود ویتامین D فقط سبب پوکی استخوان ها می شود. شاید در سال های اخیر مردم کمتر به آفتاب گرفتن علاقمندند و یا به علت آلودگی هوا اشعه ی مورد نیاز خورشید که قسمت اعظم ویتامین D بدن را تأمین می کند کارآیی سال های قبل را ندارد در ضمن به علت عقاید و باورهای قومی و منطقه ای و مذهبی درصدی از مردم بدنشان را به کلی می پوشانند و مانع اثر اشعه خورشید بر روی پوست بدن و ساختن ویتامین D می شوند. به طور کلی مصرف روزی یک هزار واحد بین المللی ویتامین D در زمستان ها و ۵۰۰واحد بین المللی ویتامین D در تابستانها توصیه می شود که علاوه بر رژیم غذایی روزانه و تهیه ی آن توسط اشعه خورشید باید به بدن برسد.

بیماری مرموزی که سبب مرگ کودکان می شود

گزارش های زیادی در چند روز گذشته در مورد بیماری مرموز و ناشناخته ای که سبب مرگ بیشتر از ۶۰ کودک در کشور کامبوج شده و سبب نگرانی سازمان بهداشت جهانی و دست اندرکاران بهداشت عمومی دنیا گردیده. علائم کلینیکی این بیماری عبارتست از تب شدید، ناهنجاری های دستگاه تنفسی، صدمه دستگاه عصبی، علائمی مانند سینوزیت و ورم مغز و غیره. از ۶۱ کودکی که به علت این بیماری مرموز به بیمارستان ها انتقال داده شده اند، فقط یک نفر زنده مانده و بقیه در عرض چند ساعت پس از بستری شدن از بین رفته اند. در کالبدشکافی کودکان وجود نوعی عامل عفونت زا در درصدی از آنها شناسایی شده ولی هنوز به طور قاطع علل اصلی آن معلوم نشده و نگرانی ها ادامه دارد.

ژن دیگر بیماری پارکینسون شناسایی شد

ـ هرساله در آمریکا بیشتر از ۶۰هزار نفر به شمار بیماران مبتلا به پارکینسون اضافه می شود.

ـ در حال حاضر حدود یک میلیون نفر در آمریکا به بیماری پارکینسون مبتلا هستند.

بیماری پارکینسون به علت اختلالات سلسله ی اعصاب مرکزی سبب بروز مشکلاتی در دستگاه های حرکتی بدن شده و در نتیجه مانع ارتباطات سلول های عصبی می شود که در نهایت نوعی فراموشی و سرگردانی را به وجود می آورد.

اخیرا پژوهشگران دانشگاه بوستون با مطالعه ی دقیق مغز ۲۷ بیمار مبتلا به بیماری پارکینسون و ۲۵ نفر از افراد سالم دریافتند که ژنی به نام FOXO1 می تواند نقش مهمی در پیشگیری این بیماری خسته کننده ایفا نماید. دانشمندان در آینده خواهند توانست با شناسایی بیشتر ژن موردنظر از بروز و پیشرفت بیماری پارکینسون جلوگیری نمایند.

خطرات غیرقابل جبران داروهای خواب آور

اگر به خوردن داروهای خواب آور اعتیاد دارید مثل مسافری هستید که در قطار مرگ آوری نشسته و به سرعت به سوی نابودی در حرکت می باشید. این گزارشی است که پژوهشگران مرکز تحقیقات پزشکی در آریزونا منتشر کرده و باور دارند که افرادی که به خوردن داروهای خواب آور پناه می برند ۳۶ درصد بیشتر از دیگران به مرگ و میر زودرس دچار می شوند.

این پژوهشگران که چندین مطالعه ی علمی مربوط به ضرر و زیان داروهای خواب آور را تجزیه و تحلیل کرده اند اضافه می کنند که در یکی از پروژه های تحقیقاتی ثابت شده که افرادی که داروی خواب آور می خورند حدود ۵ برابر بیش از دیگران در معرض مرگ و میر زودرس بوده و به طور کلی دو سال و نیم کمتر از حد معمول عمر می کنند.

بهترین روش پیشگیری کم خوابی و بی خوابی و دروی از داروهای شیمیایی خواب آور یافتن علت و یا علل بی خوابی و استرس و اضطراب و نگرانی است. در ضمن در همین صفحه بارها اشاره کرده ایم که به وسیله ی تغذیه و روش زندگی سالم می توان اثرات عوامل بی خوابی را خنثی کرد و از داروهای شیمیایی استفاده نکرد. غذاهایی مانند شیر، عسل، موز، خرما، گوشت بوقلمون و غیره که حاوی مقدار قابل توجهی از املاح و ویتامین ها و اسیدهای امینه ای مانند تریپتوفان هستند می توانند در این مورد بخصوص موثر باشند. اگر فقط چند شب از داروهای شیمیایی برای درمان بی خوابی استفاده کنید دیگر نخواهید توانست این عادت را ترک کرده و بدون آنها بخوابید، زیرا به سرعت اعتیاد می آورند که ترک آن مشکل خواهد بود.

آمار سخن می گوید

در حال حاضر میزان نسبی زادوولد در کانادا۷/۱ فرزند برای هر خانواده می باشد. سرزمین Nunavut با ۲۴/۳ فرزند برای هرخانواده بالاترین رقم زادوولد و استان نوااسکوشیا با ۵/۱ فرزند برای هر خانواده پایین ترین رقم زادوولد را در کانادا دارند.

بهتر است باور کنید

تربچه از ۲۸۰۰ سال قبل از میلاد مسیح در مصر کشت و برداشت می شده و مردم از آن در تغذیه و درمان بعضی از بیماری ها استفاده می کردند. تربچه دارای نوعی فیتوکمیکال است که باکتری ها و قارچ ها را از بین می برد.

در ضمن این سبزی دارای مقدار قابل توجهی ویتامین C، پتاسیم و املاح دیگر است که سبب تقلیل فشار خون می شود و در نهایت باری از دوش قلب و عروق برمی دارد.

*دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.

www.allnaturalremedies.net

www.cancerriskinfo.com