پیش از آنکه بگشاییم دیباچه رنجنامه ورزش کهن دیار را به قول صاحب نظری که می گفت: جامعه مدنی بدون آگاهی مدنی غیرقابل تصور است، نظری می اندازیم به بخشنامه جدید سازمان تربیت بدنی که از رسانه ها خواسته در خبرها و گزارش هایشان از نام پرسپولیس استفاده نکنند و به جای کلمه پرسپولیس از پیروزی استفاده کنند


شهروند ۱۱۸۱ـ ۱۲جون ۲۰۰۸


 

پیروزی آری، پرسپولیس نه!


 

پیش از آنکه بگشاییم دیباچه رنجنامه ورزش کهن دیار را به قول صاحب نظری که می گفت: جامعه مدنی بدون آگاهی مدنی غیرقابل تصور است، نظری می اندازیم به بخشنامه جدید سازمان تربیت بدنی که از رسانه ها خواسته در خبرها و گزارش هایشان از نام پرسپولیس استفاده نکنند و به جای کلمه پرسپولیس از پیروزی استفاده کنند. خبر دیگر محرومیت علی کریمی هافبک ملی پوش به جرم حقیقت گویی و بخشش کذایی از سوی رئیس جمهور (احمدی نژاد) است. این گونه وقایع و اخبار مختص جامعه ایران است و در هیچ جامعه قانون مندی حتی به ذهن هم خطور نمیکند!

و اما در لابه لای تاریکی ها نظری افکنیم. بخشنامه جدید سازمان تربیت بدنی که مشکل ورزش و فوتبال ایران را در جایگزینی نام پیروزی با پرسپولیس می بینند! باید بدانیم که پرسپولیس در تاریخ ایران زمین فقط یک واژه و نام نیست. بلکه مفهومی است که با بخشی از تاریخ ایران گره خورده است. گفتنی ست که جرقه استفاده از نام پیروزی چند سال پیشتر توسط محمد خاتمی رئیس جمهور اسبق مطرح شده بود، مسئولی که  منادی فضل و گفت و گوی تمدنها بود خود تمدن ستیزی نمود!

و اما مضحک آنکه در حالی سازمان تربیت بدنی با استفاده از ادبیاتی دستوری رسانه ها را مجبور کرد، از کلمه پیروزی به جای پرسپولیس استفاده کنند که هنوز بیش از دو ماه از صدور و مجوز روزنامه پرسپولیس توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نگذشته است.

مشکلات و ابهامات و تاریکی های ورزش ایران منجمله بخشنامه سازمان تربیت بدنی را باید در دانش ستیزی و ارزش گریزی مسئولان غیر مسئول جست و جو کرد. از کوزه همان برون تراود که در اوست.


 

خبرهای کوتاه از ورزش جهان


 

جام ملتهای اروپا ـ  یورو ۲۰۰۸

هلند پس از ۳۰ سال ایتالیا را شکست داد


 

مسابقات فوتبال جام ملتهای اروپا، یکی از پرطرفدار ترین رویدادهای ورزشی جهان پس از المپیک و جام جهانی، عصر روز شنبه ۷ ژوئن در ورزشگاه سن یاکوب پارک شهر بازل سویس گشایش یافت.

اجرا کنندگان این مراسم تلاش کردند در برنامه خود جنبه هایی از زندگی سنتی مردم سویس را به نمایش بگذارند و به خیل عظیم طرفداران فوتبال که برای دیدن تیم مورد علاقه خود به سویس و اتریش سفر می کنند خوشامد بگویند.

دوشنبه ۹ ژوئن، ۲۰ خرداد بر خلاف انتظار بسیاری از کارشناسان، هلند ۳-۰ ایتالیا، قهرمان جام جهانی را شکست داد تا کنترل "گروه مرگ" را در اختیار بگیرد. در حالیکه در بازی های انجام شده در این دوره از جام ملتهای اروپا اتفاق مهمی رخ نداده بود، بازی هلند و ایتالیا شرایط جام را تغییر داد.

ایتالیا که فابیو کاناوارو، کاپیتان و مدافع خود را در آستانه تورنمنت به دلیل مصدومیت از دست داده بود، بازی را تهاجمی تر آغاز کرد.

رود فن نیستلروی فوروارد رئال مادرید، در دقیقه ۲۶ جهت ضربه وزلی اشنایدر را تغییر داد تا دروازه ایتالیا را باز کند. این گل اعتراضاتی را برانگیخت اما سرانجام گل او تایید شد.

برای ایتالیا که آخرین بار در جام جهانی ۱۹۷۸ به هلند باخته بود، این نتیجه قابل باور نبود. هلند نشان داد که می تواند تاثیری عمده در روند جام ملتهای ۲۰۰۸ بگذارد.

نتیجه مسابقات

شنبه ۷ ژوئن، ۱۸ خرداد
گروه یک

سوئیس (۰) ـ جمهوری چک (۱)

پرتغال (۲) ـ ترکیه (۰)

یکشنبه ۸ ژوئن، ۱۹ خرداد
گروه دو

اتریش (۰) ـ کروواسی (۱)

آلمان (۲) ـ لهستان (۰)

دوشنبه ۹ ژوئن، ۲۰ خرداد
گروه سه

رومانی (۰) ـ فرانسه (۰)

هلند (۳) ـ ایتالیا (۰)


 

فینال لیگ بسکتبال آمریکا ـ بوستون ۲ لیکرز صفر


 

در مسابقه دوم لیگ بسکتبال آمریکا(NBA) بوستون فشار حملات دقایق آخر لیکرز را تحمل کرد تا با پیروزی ۱۰۸ به ۱۰۲ مقابل لیکرز در مجموع مسابقات فینال ۲-۰ از لیکرز پیش بیفتد.

در این مسابقه که در زمین بوستون برگزار شد، در فاصله کمتر از هشت دقیقه به پایان بازی، لیکرز ۲۴ امتیاز از میزبان عقب بود، اما با شدت گرفتن فشار تهاجمی لیکرز، که به نظر می رسید با فریادهای کوبی برایانت بر سر هم تیمی های خود آغاز شده باشد، در فاصله ۳۸ ثانیه به پایان مسابقه، اختلاف به ۲ امتیاز کاهش پیدا کرد.

اما پال پیرس کاپیتان بوستون با خطایی که درک فیشر گارد لیکرز بر روی او مرتکب شد، صاحب دو پرتاب آزاد شد و پس از به ثمر رساندن آنها، در حالیکه ۱۴ ثانیه بیشتر به پایان مسابقه نمانده بود، پرتاب سه امتیازی ساشا ووجاچیچ، گارد شوتزن لیکرز را سد کرد.

ضربه نهایی را جیمز پوزی، فوروارد بوستون با پرتاب دو پنالتی به لیکرز وارد کرد.

لیکرز که میزبان سه مسابقه بعدی فینال خواهد بود، در شرایط مناسبی قرار ندارد؛ در تاریخ مسابقات فینال بسکتبال حرفه ای آمریکا، تنها سه تیم بوستون (۱۹۶۹)، پورتلند (۱۹۷۷) و میامی (۲۰۰۶) توانسته اند پس از تحمل دو شکست، در مجموع هفت مسابقه به پیروزی برسند.

اما از سوی دیگر این تیم از روز ۲۸ مارچ سال جاری (از جمله در طول مسابقات مرحله حذفی) در هیچ مسابقه ای در زمین خود نباخته است.

در این مسابقه پال پیرس ۲۸ امتیاز و ۸ پاس منجر به گل به نام خود ثبت کرد اما دو بازیکن جوان بوستون از دیگران بیشتر درخشیدند.

لیان پو، بازیکن ذخیره بوستون که سال دوم حضور خود در مسابقات NBA را می گذراند، در ۱۴ دقیقه حضور در زمین ۲۱ امتیاز کسب کرد و روجان راندو، گارد راس سال اولی این تیم ۱۶ پاس منجر به گل داد.

کوبی برایانت با ۳۰ امتیاز، ۸ پاس منجر به گل و ۳ توپ ربایی در لیکرز موثر بود و پس از او موثرترین بازیکن، پائو گاسول بود که ۱۷ امتیاز و ۱۰ ریباند کسب کرد.

قهرمان مسابقات فصل بسکتبال امریکا برای کسب عنوان قهرمانی باید در چهار مسابقه از هفت مسابقه فینال پیروز شود.


 

والیبال ژاپن و ایتالیا به المپیک راه یافتند


 

تیمهای ملی والیبال ژاپن و ایتالیا روز یکشنبه در آخرین روز رقابتهای انتخابی بازیهای المپیک ۲۰۰۸پکن توانستند با غلبه بر حریفان خود، جواز حضور در بازیهای المپیک پکن را دریافت کنند.

تیم ملی والیبال ژاپن در آخرین دیدار خود برابر تیم ملی الجزایر قرار گرفت و توانست با نتیجه ۳ بر صفر بر حریف خود پیروز شود.

به این ترتیب تیم ملی والیبال ژاپن از ۷ دیدار با شش پیروزی و یک شکست، جواز حضور در بازیهای المپیک ۲۰۰۸ پکن را دریافت کرد.

در دیگر دیدار نیز تیم ملی والیبال ایتالیا برابر تیم ملی آرژانتین به میدان رفت و توانست با نتیجه ۳ بر ۲ به برتری دست یابد.

به این ترتیب تیم ملی والیبال ایتالیا نیز از مجموع هفت بازی با هفت پیروزی و بدون شکست راهی بازیهای بین المللی المپیک ۲۰۰۸ پکن شد.

در رقابتهای انتخابی بازیهای المپیک ۲۰۰۸ پکن که از روز شنبه ۱۱خرداد ماه در ورزشگاه "متروپولیتن" شهر توکیو آغاز شده بود ، تیم های ملی والیبال ایران، آرژانتین، ژاپن، تایلند، ایتالیا، استرالیا، الجزایر و کره جنوبی حضور داشتند.
ایران در این دیدار از مجموع هفت دیدار خود، پنج بازی را واگذار کرد و در دو بازی مقابل تیمهای تایلند و استرالیا به پیروزی دست یافت.


 

توکیو رسماً نامزد میزبانى المپیک ۲۰۱۶ شد


 

کمیته بین المللى المپیک توکیو، پایتخت ژاپن را به طور رسمى به عنوان یکى از نامزدهاى برگزار کننده بازى هاى تابستانى المپیک سال ۲۰۱۶ میلادى پذیرفت.

ژاپن در سال ۱۹۶۴ میلادى نیز برگزار کننده بازى هاى المپیک تابستانى بود. شهرهاى شیکاگو در امریکا، مادرید در اسپانیا و ریودوژانیرو در برزیل سه شهر رقیب توکیو براى برگزارى بازى هاى المپیک تابستانى ۲۰۱۶ هستند.


 

نادال قهرمان اپن فرانسه شد


 

رافائل نادال اسپانیایی، تنیس باز شماره دو جهان موفق شد در فینال مسابقات تنیس آزاد فرانسه، رولان گاروس، بر راجر فدرر سوئیسی، تنیس باز شماره یک جهان غلبه کند و برای چهارمین سال متوالی قهرمان این رقابت ها شود.

نادال به این ترتیب دومین تنیس بازی است که در تاریخ این رشته چهار سال متوالی قهرمان رولان گاروس می شود. پیش از این تنها بیورن بورگ توانسته بود در سال های ۱۹۷۸ تا ۱۹۸۱ قهرمان این بازی ها شود.

رافائل نادال در حالی به مصاف فدرر رفت که پیش از آن در ۲۷ بازی در رولان گاروس شکست نخورده بود، اما شاید کمتر کسی فکر می کرد نادال بتواند به این سادگی بر فدرر پیروز شود.

فدرر تا به حال هر سه گرند اسلم دیگر (استرالیا، ویمبلدون و آمریکا) را فتح کرده و در مجموع قهرمان ۱۲ گرند اسلم شده است، اما جای قهرمانی رولان گاروس در کارنامه او خالی است و جالب این که در چهار سال گذشته این رافائل نادال بوده که دست او را از این جام کوتاه نگه داشته است. سه بار در فینال و یک بار در مرحله نیمه نهایی.

این هفدهمین دیدار نادال و فدرر بود که نادال در یازده بازی و فدرر در ۶ بازی پیروز شده اند. از این تعداد ده بازی آنها بر روی زمین رس بوده که نادال ۹ بار فدرر را شکست داده است.

روز شنبه و در فینال بخش زنان تنیس آزاد فرانسه آنا ایوانوویچ از صربستان موفق شد در فینال دینارا سافینا از روسیه را شکست دهد و برای نخستین بار در یک گرند اسلم قهرمان شود.


 

خبرهای کوتاه از ورزش ایران


 

مبعلى بهترین بازیکن خارجى لیگ امارات


 

ایمان مبعلى در نظرسنجى که از ۱۰۱ شخصیت ورزشى امارات صورت گرفت به عنوان بهترین بازیکن خارجى فصل گذشته لیگ دسته اول فوتبال امارات انتخاب شد.

در این نظرسنجى فیصل خلیل از تیم الاهلى به عنوان بهترین بازیکن لیگ امارات انتخاب شد و ایمان مبعلى با کسب ۵۱ درصد آرا عنوان بهترین بازیکن خارجى لیگ را کسب کرد.

مهرزاد معدنچى و رضا عنایتى نیز با کسب ۱۱ و ۷ درصد آرا رده هاى دوم و چهارم بهترین بازیکنان خارجى لیگ دسته اول امارات را کسب کردند.


 

ایران صدرنشینی خود را حفظ کرد


 

پیروزی تیم ملی فوتبال کویت بر سوریه باعث شد تا ایران صدرنشینی خود را در گروه پنج مسابقات مقدماتی جام جهانی در منطقه آسیا حفظ کند .کویت که پس از ناکامی در این مسابقات تنها یک امتیاز داشت، موفق شد در خانه خود در یک دیدار پرگل چهار بر دو سوریه را شکست داده و فاصله‌اش را با این تیم به یک امتیاز کاهش دهد .

تیم ملی فوتبال ایران شنبه شب با پیروزی یک بر صفر در خانه امارات این تیم را از صدرنشینی پایین کشید و خود با یک امتیاز بیشتر مکان اول جدول را تصاحب کرد.

با این حال سوریه می‌توانست در صورت پیروزی با کسب سه امتیاز به مکان اول جدول صعود کند ولی این شانس خود را از دست داد.

تیم ملی فوتبال ایران که اکنون در موقعیت قویتری قرار گرفته است شنبه آینده میهمان سوریه خواهد بود در صورت پیروزی در این دیدار صعود خود را نسبتا قطعی خواهد کرد.


 

استقلال مقابل پگاه شکست خورد


 

تیم استقلال تهران دوشنبه در دور رفت فینال رقابت های فوتبال جام حذفی باشگاه های ایران مقابل تیم پگاه گیلان تن به شکست داد. در این دیدار که در حضور بیش از ۲۰ هزار تماشاگر ورزشگاه سردار جنگل رشت برگزار شد تیم استقلال تهران با یک گل مغلوب میزبان خود شد تا این تیم شکست با "امیر قلعه نویی" سرمربی جدید خود را در رقابت های باشگاهی تجربه کند. تنها گل این بازی را " آگوستین گیلائوری" در دقیقه ۴۰ برای تیم پگاه گیلان به ثمر رساند. بازیکنان تیم استقلال تهران که برای جبران شکست سنگین چهار بر یک در دور برگشت لیگ برتر باشگاه های کشور و پیروزی پرگل مقابل حریف شمالی خود گام به رشت گذاشته بودند، نتوانستند برابر تیم اوج گرفته پگاه گیلان به برتری دست یابند تا راه سختی برای کسب عنوان قهرمانی جام حذفی و راهیابی به لیگ قهرمانان آسیا داشته باشند. دیدار برگشت دو تیم روز ۲۷ خردادماه جاری در ورزشگاه آزادی تهران برگزار خواهد شد تا قهرمان جام حذفی باشگاه های ایران مشخص شود.

تیم های استقلال تهران و پگاه گیلان به ترتیب در مرحله نیمه پایانی مقابل تیم های فولاد خوزستان و سپاهان اصفهان به برتری دست یافتند و راهی دیدار فینال شدند.


 

بازگشت میداوودى به استقلال اهواز


 

میلاد میداوودى پس از چهار ماه بازى در تیم الاهلى امارات به استقلال اهواز بازگشت. این مهاجم ملى پوش گفت که یک سال دیگر با استقلال قرارداد دارد.