شهروند ۱۱۸۶
در چند هفته اخیر شاهد اخبار گوناگونی در مورد تزلزل اقتصادی آمریکا بخصوص در زمینه مسکن بودیم. این مسئله تا حدودی باعث نگرانی مردم کانادا شده است و این سئوال در اذهان نقش بسته است که آیا روند رو به رشد وضعیت مسکن در کانادا گریبانگیر این قضیه خواهد شد یا خیر؟ آیا کانادایی ها هم شاهد رکود اقتصادی خواهند بود؟ برای روشن شدن این قضیه و برطرف کردن این نگرانی توجه شما را به اطلاعات آماری اخیر جلب می کنم.

سه عامل اصلی همیشه در اوضاع بازار مسکن تاثیر اساسی داشته است: درصد بیکاری، بهره وام بانکی و اعتماد به نفس و آمادگی خریدار.

خوشبختانه در حال حاضر کانادایی ها برخلاف مردم آمریکا شاهد تاثیر مثبت عوامل مذکور بوده اند. براساس اطلاعات اخیر اداره آمار کانادا درصد بیکاری همانند سال گذشته حدود ۶ درصد است و بر میزان اشتغال نیز ۲ درصد افزوده خواهد شد.

در ماههای اخیر بهره وام بانکی یکی از بی سابقه ترین و پایین ترین نرخهای خود را داشته است. روند رو به رشد مسکن و کم شدن درصد Lay Off در سالهای اخیر نیز انگیزه بسیار خوبی در بسیاری از مستاجران ایجاد کرده است که اولین خانه را صاحب بشوند.


به گفته ی کارشناسان اقتصاد بدون شک مشکلات اخیر اقتصادی آمریکا تاثیری بر کانادا دارد، ولی روند کنونی پیشرفت اقتصادی کانادا، سیاستهای در نظر گرفته شده برای مقابله با این مشکل و پروژه های عظیم عمرانی در دست طراحی و اجرا، یقینا بر این نگرانی های مقطعی غلبه خواهند کرد.

طبق پیش بینی Canada Mortgage and Housing Corporation در سال ۲۰۰۸ فروش بیش از ۰۰۰۴۷۵ واحد مسکونی در کل کانادا تخمین زده شده است. براساس آخرین آمار منتشر شده توسط Toronto Real Estate Board تورنتو و حومه (GTA) در ماه ژوئن شاهد ادامه ی روند مثبت و سالم، اگر چه کمی آرام، بوده است.

میانگین قیمت فعلی واحد مسکونی از ۳۹۸۵۴۲ دلار از ماه ژوئن ۲۰۰۷ تا این لحظه ۴ درصد و نسبت به اواسط ژوئن ۲۰۰۶ حدود ۱۱ درصد رشد داشته است. در دو هفته اول ماه ژوئن ۴۳۷۴ واحد مسکونی در این ناحیه فروخته شده است. در حالی که در سال گذشته در همین مقطع زمانی ۵۰۷۳ واحد مسکونی تبادل شده است که این نشانگر افزایش قیمت هر واحد مسکونی می باشد.


در شهر تورنتو متوسط قیمت فعلی ۴۳۹۴۶۹ دلار است که نسبت به یک سال گذشته ۳ درصد و نسبت به اواسط ژوئن ۲۰۰۶ حدود ۱۴ درصد ترقی کرده است. همچنین در نواحی ۹۰۵ شاهد رشد ۴ درصدی نسبت به سال گذشته بوده ایم. در مناطق، Richmond Hill South, Caledon, West Agincourt, Riverdale پیشرفتی به مراتب بهتر از خیلی نواحی دیگر به ثبت رسیده است. به طوری که در نیمه اول ماه ژوئن رشد ۲۸ درصدی در Riverdale (E1) و ۲۴ درصدی در West Agincourt (E5) نسبت به یک سال گذشته به دلیل فروش بسیار بالای واحدهای آپارتمانی گواه بر این قضیه دارد.

از دیدگاه عرضه و تقاضا خوشبختانه روند مثبت تقاضا کمک بزرگی به توازن این دو عامل خواهد کرد.

به عنوان مثال میزان مهاجرت به کانادا در سال ۲۰۰۷ بیش از ۲۳۰۰۰۰ نفر بوده است یا به عبارت دیگر ۲/۶درصد رشد داشته است که همین مقدار برای سال ۲۰۰۸ و رشد حدود ۵ درصدی در سال ۲۰۰۹ پیش بینی شده است.

با اینکه اکثر مهاجران در ابتدا اجاره نشین هستند ولی در کوتاه مدت میل به خرید خانه پیدا خواهند کرد.

درنهایت طبق گفته اخیر خانم Maureen Oneil از مدیران Real Estate Board با توجه به نرخ بهره بانکی و وضعیت مثبت بازار کار، تعداد عرضه املاک نسبت به سال گذشته ۱۷ درصد افزایش پیدا کرده است و این زمان ایده آلی است که از این شرایط استفاده بهینه برای خرید مسکن بشود.

*بهنام مهرائی فوق لیسانس راه و ساختمان است

ایمیل :

info@waytohomes.com


Reference:

Canada Mortgage and Housing Corporation; SecondQuarter, 2008

Toronto Real Estate Board; June, 2008

– Statistics

Canada; Latest from the Labour Force Survey; June, 2008