به همراه آخرین اخبار از ماجرای بسته شدن حساب‌های ایرانیان

 شهروند- آرش عزیزی:صبح پنجشنبه‌ ۱۹ جولای۲۰۱۲، حدود دو هفته پس از علنی شدن ماجرای بسته شدن بعضی حساب‌های ایرانیان به دست بانک تی دی، مقامات کنگره‌ی ایرانیان کانادا دیداری یک ساعته با مقامات این بانک کانادایی در تورنتو داشتند که به نظر می‌رسد هر دو طرف آن‌را مفید دانسته‌اند.

روزنامه‌ی اتاوا سیتیزن، که اولین بار ماجرای بسته شدن حساب‌ها را گزارش کرد، این دیدار کنگره‌ی ایرانیان را نیز پوشش داده است.

کنگره ایرانیان در بیانیه مطبوعاتی که منتشر کرد گفت: «تی دی گفته است اکنون درک بهتری از دشواری‌های موجود برای جامعه‌ی ایرانی-کانادایی دارد و در آینده برخورد جدی‌تری به این مساله خواهد داشت.»

از راست کاوه شهروز، فرخ زندی، مهسا پزشکی

تی دی در این جلسه تاکید کرده که هیچ حسابی را بر اساس «قومیت، نام افراد یا جامعه‌ای مشخص» نبسته است، ادعایی که بعضی افرادی که حساب هایشان ظاهرا بی هیچ نقل و انتقالی با ایران بسته شده است، زیر سئوال می‌برند.

کاوه شهروز، معاون رئیس کنگره، یکی از سه نفری بود که به همراه دکتر فرخ زندی و مهسا پزشکی به نمایندگی از کنگره با تیم هاکی، مدیر کل «تی دی کانادا تراست»، و یکی دیگر از نمایندگان آن بانک در دفتر مرکزی تی دی در تورنتو دیدار کردند.

شهروز به شهروند می‌گوید این «جلسه مثبتی» بوده است که هم کنگره نگرانی‌های جامعه‌ی ایرانیان را در آن منعکس کرده است و «هم آن‌ها قبول کردند که روندشان درست نبوده و احتمال این هست که عده‌ای که رابطه‌ای با جمهوری اسلامی ندارند و تحریم‌شکنی هم ندارند حساب‌هایشان بسته شده باشد.» او گفت تی دی بانک وعده داده حتما مساله را با وکلا و مامورین بانک بیشتر مطرح کند.

اولین کاری که تی دی بانک قرار است انجام دهد بازبینی آن حساب‌هایی است که به علت عدم پاسخ به سئوالاتی که تی دی از آن‌ها پرسیده خود بخود بسته‌ شده‌اند. تی دی وعده داده بلافاصله با آن ها تماس بگیرد تا سوءتفاهم‌های احتمالی برطرف شود.

او اما تاکید کرد این «پروسه‌ای درازمدت است که با یک جلسه حل نمی‌شود» و گفت کنگره تماس‌های خود با بانک تی دی و البته دولت کانادا را ادامه خواهد داد.

شهروز گفت «اگر قوانین درست نوشته نشوند و درست اجرا نشوند و دولت توضیح ندهد که چطور باید اجرا شوند، افراد بی‌گناه نیز در این میان لطمه‌ می‌بینند.»

انجمن آزادی‌های مدنی کانادا:‌ حقوق ایرانیان را زیر پا نگذارید

 

هفته‌ی گذشته اما انجمن آزادی‌های مدنی کانادا نیز هشدار داد اعمال بانک تی دی شاید ناقض منشور حقوق و آزادی‌های کشور باشد. این واکنش انجمن در گزارشی در روزنامه‌ی تورنتو استار مطرح شد.

تورنتو استار با سوده قاسمی به عنوان یکی از مشتریانی که این اتفاق برایش افتاده گفتگو کرد. سوده شهروند کانادا است و می‌گوید آخرین بار که پول عمده‌ای از ایران دریافت کرده چهار سال پیش بوده است. با این همه نه تنها حساب خانواده‌اش که حتی وام خانه‌اش را بی هیچ اخطاری بسته‌اند.

سوکانیا پیلای، مدیر امنیت ملی انجمن آزادی‌های مدنی، گفت چنین پرونده‌هایی است که باعث نگرانی می‌شود. پیلای به استار گفت: «ما نگرانیم که با اعمال اقدامات جمعی علیه افراد ساکن کانادا بر اساس مکانِ مبدا آن‌ها شاید حقوق منشوری‌شان را زیر پا بگذاریم.»

منشور حقوق و آزادی‌ها، که بخشی از قانون اساسی کانادا است، هرگونه تحریم بر اساس کشور مبدا را ممنوع می‌کند. البته این ممنوعیت، چنان‌که در تصمیمات قبلی دادگاه عالی تفسیر شده، تنها در برخوردهای دولت با افراد مصداق دارد، اما از آن‌جا که اعمال تی دی برای عمل به قانونی دولتی بوده است، شامل حال آن نیز می‌شود. پیلای توضیح داد که اگر تی دی حساب مشتریانی را تعطیل کرده باشد که با ایران پولی رد و بدل نکرده‌اند شاید دارد تحریم‌ها را زیادی وسیع اجرا می‌کند.

تورنتو استار در ضمن با نمایندگان بانک‌های دیگر نیز در مورد برخوردشان با قوانین تحریم نسبت به ایران صحبت کرده است. هیچ یک از آن‌ها از داشتن مشکلی در این زمینه خبر نداده‌اند. شارون ویلکز، سخنگوی اچ اس بی سی، در این زمینه گفت: «تحریم‌های بین‌المللی واقعیت زندگی هستند و ما در گذشته هم مجبور به سر کردن با آن‌ها نبوده‌ایم.» ویلکز تاکید کرد که بانک مطبوعش تک به تک با افراد مربوطه جدا جدا صحبت می‌کند و تصمیمات را فرد به فرد می‌گیرد.