پیامد تیراندازی‌های اسکاربورو

 

 شهروند- آرش عزیزی: راب فورد،‌ شهردار تورنتو، سه‌شنبه‌ی این هفته در پیامد تیراندازی‌های اسکاربورو با استفن هارپر، نخست‌وزیر کانادا، دیدار کرد، اما هیچ از یک آن دو کوچک‌ترین اشاره‌ای به محتوای دیدار خود و نتیجه‌ی آن نکرده‌اند. این دیدار در ایستگاه پلیسی در اسکاربورو در نزدیکی محل حادثه انجام شد و آن دو سپس برای عکس گرفتن نزد رسانه‌ها ظاهر شدند، اما حاضر به پاسخ گفتن به سئوالات خبرنگاران نشدند. هارپر چند ساعت بعد در اشاوا با خبرنگاران سخن گفت، اما اشاره‌ی مستقیمی به محتوای صحبتش با فورد نکرد.

هارپر تنها گفت بعضی «پیشنهادات مشخص» را به فورد کرده است و از او شنیده است.

دیدار راب فورد شهردار تورنتو با استفان هارپر نخست وزیر کانادا

شهردار راست‌گرای تورنتو یک روز پیش از این دیدار در جلسه‌ای در پارلمان انتاریو با حضور دالتون مک‌گینتی، نخست‌وزیر لیبرال استان، و چند نفر از وزرای ارشد او شرکت کرد که نتیجه‌ی آن توافق نخست‌وزیر با تمدید بودجه‌ی بعضی برنامه‌های پلیس بود.

مک‌گینتی نیز در شبِ سه‌شنبه در اشاوا حضور داشت و چند دقیقه با هارپر صحبت کرد. او گفت از هارپر پرسیده چگونه می‌توان جلوی قاچاق تفنگ از آمریکا به کانادا را گرفت چون بیشتر «تفنگ‌هایی که به دست مجرمین جوان می‌افتد تفنگ‌هایی غیرقانونی است که از جنوب مرز می‌آید.» مک‌گینتی گفت هارپر گفته نگاهی به این موضوع می‌کند.

نخست‌وزیر انتاریو عالی‌رتبه‌ترین مقامی بوده که در واکنش خود به تیراندازی‌ها بر لزوم برخورد با «دلایل جرم» نیز تاکید کرده است. مک‌گینتی اما فعلا هیچ برنامه‌ی اجتماعی جدیدی را اعلام نکرده است گرچه روز دوشنبه اعلام کرد ۵ میلیون دلار بودجه‌ی دائم را برای «تاویس»، نیروی ویژه‌ای از پلیس که وظیفه‌اش کنترل خشونت در محلات است، تمدید می‌کند. فورد این تمدید بودجه را «پیروزی بزرگی» برای خود خواند.

انتظار می‌رود برخی برنامه‌های اجتماعی جدید‌ که دولت لیبرال مک‌گینتی نیز مثل دولت محافظه‌کار هارپر در مدت اخیر به حذف آن‌ها مشغول بوده‌اند ظرف یک ماه آینده اعلام شوند.

مارگارت پارسونز، مدیر اجرایی «کلینیک حقوقی آفریقایی-کانادایی‌ها»، گفت چرا هارپر و فورد در ایستگاه پلیس دیدار کرده‌اند و نه در میان جامعه و در خیابان دانزیگ، یعنی همان جایی که شاین چارلز ۱۴ ساله و جاشوآ یاسای ۲۳ ساله به قتل رسیدند.

پارسونز به سی بی سی نیوز گفت: «الان وقت عکس گرفتن نیست. وقت عمل است.» او ابراز امیدواری کرد هارپر «اینقدر شایستگی داشته باشد» که با والدین و خانواده‌ی قربانیان دیدار کند.