۲۶جولای تا ۲ اگوست ۲۰۱۲

 

وزیر بهداشت ایران:

 بودجه کنترل جمعیت حذف شد

بی بی سی: مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت ایران گفت: “بودجه برنامه کنترل جمعیت به طور کلی حذف شده و اکنون چنین برنامه‌ای در وزارت بهداشت وجود ندارد.”

به گزارش خبرگزاری مهر، وحید دستجردی چهارشنبه ۱۱ مرداد (اول اوت) با تاکید بر اینکه سیاست جمعیتی وزارت بهداشت “در جهت سیاست‌های کلی نظام و منویات مقام معظم رهبری” است اظهار داشت: “سیاست کنترل جمعیت به آن معنا که در گذشته بوده دیگر وجود ندارد.”

آیت الله خامنه ای یک هفته پیش در سخنرانی خود در جمع مسئولان کشور، با انتقاد از سیاست کنترل جمعیت در ایران گفت هرچند سیاست کنترل جمعیت، در اوایل دهه هفتاد بنا بر مصالحی صحیح بوده، اما ادامه آن در سال‌های بعد خطا بوده است.

رهبر ایران در سخنان خود که از تلویزیون ایران پخش شد تاکید کرد: “در سیاست تحدید نسل حتما باید تجدیدنظر بشود و همه مسئولان باید این فرهنگ سازی را بکنند در جامعه [تا] از این حالتی که امروز وجود دارد، یک بچه، دو بچه [داشتن]، خارج بکنند کشور را.”

وی افزود: “همان طور که یک وقتی امام فرمودند، رقم ۱۵۰ میلیون و ۲۰۰ میلیون را اول امام گفتند، و درست هم هست، باید برسیم به آن رقم ها.”

مرضیه وحید دستجردی همچنین تاکید کرده که برای تشویق بچه دار شدن در میان کارکنان وزارت بهداشت، از این پس کمک هزینه مربوط به فرزندان (حق فرزند)، که در گذشته محدود به کارمندان دارای ۱ یا ۲ بچه بود، به خانواده های دارای تعداد فرزند بیشتر هم پرداخت خواهد شد.

 

خودسوزی یک جوان ۲۴ ساله جلوی چشم شهردار ملارد

رهسا نیوز: جوانی ۲۴ ساله صبح سه شنبه در محوطه ساختمان شهرداری ملارد و جلوی دفتر شهردار این شهر اقدام به خودسوزی کرد. یک شاهد عینی در تماس با روزنامه اعتماد با اعلام این خبر تاکید کرد که او خواهان استخدام در بخش خدماتی بود. او گفت: «این مرد پس از بیرون آمدن از ساختمان شهرداری یک مخزن چهار لیتری بنزین تهیه و پس از آن جلوی دفتر شهردار اقدام به خودسوزی کرد.»

مردی که از فرط استیصال خود را آتش زد تا بلکه شهردار ملارد او را ببیند

شاهین کلانتری، شهردار ملارد، در گفت‌وگو با خبرنگار «اعتماد» با تایید این خبر گفت: «این فرد که حدود ۲۴ سال سن داشت از چند روز گذشته برای کار به شهرداری مراجعه کرده بود تا اینکه پس از مراجعه به دفتر من شخصا دستور جذب او را به یکی از مناطق در زمان نیاز دادم. تا آن زمان قرار شد به طور موقت با یکی از پیمانکاران کار کند اما او اصرار داشت در همین لحظه و در قسمت مدیریت پسماند جذب شود که عملا امکان این کار وجود نداشت.»

او ادامه داد: «در حال خارج شدن از ساختمان بودم که دیدم یک گلوله آتش در حال دویدن به سمت من است، ظاهرا قصد داشت مرا هم آتش بزند. در آن لحظه با همکاری افرادی که در آن صحنه حضور داشتند او را به بیمارستان منتقل کردیم. آخرین خبر پس از کسب اطلاع از وضعیت او از بیمارستان شهریار حاکی است که حال عمومی او خوب است.» شهردار ملارد تاکید می‌کند: «به نظر می‌رسد حال روحی این فرد مساعد نبود که دست به چنین کاری زده و هنوز مطمئن نیستم در صورت مرخص شدن این فرد از بیمارستان اگر بخواهیم در یکی از مناطق او را جذب کنیم آیا با بروز مشکلی دوباره چنین اقدامی خواهد کرد یا خیر.»

به گفته شاهدان عینی این جوان سرپرست خانوار و دارای یک مادر پیر و دو خواهر نابیناست. محرم خلج، رییس شورای شهر شهرستان ملارد نیز در گفت‌وگو با «اعتماد» گفت: «این خبر تازه به اعضای شورای شهر رسیده و در دفتر شهردار و فرماندار در حال رصد کردن اخبار و رسیدگی به این موضوع هستیم. هنوز از علت و هویت این فرد اطلاعی در دست نیست و پیگیری‌ها در این زمینه ادامه دارد.»

 

ایران به تلافی تحریم‌ها، جشنواره‌های سینمایی را تحریم‌ می کند

بی بی سی: مدیر کل اداره ارزشیابی و نظارت امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران می گوید با توجه به اینکه اتحادیه اروپا ایران را در معرض شدیدترین تحریم ها قرار داده ما نیز در این فکر هستیم که حضور فیلم های ایرانی را در ونیز تحریم کنیم.

به گزارش ایسنا، علیرضا سجادپور گفته است: “در حال حاضر مشغول بررسی این موضوع هستیم که به دلیل تحریم هایی که اروپاییان علیه ملت ایران انجام داده اند ما نیز اجازه حضور فیلم های ایرانی را که گرمابخش جشنواره های آنها است ندهیم.”

این در حالیست که فیلم سینمایی “خانه پدری” ساخته کیانوش عیاری، تنها فیلم ایرانی است که در شصت و نهمین دوره جشنواره فیلم ونیز در بخش جنبی “افق‌ها” پذیرفته شده است. بخشی که امیر نادری، سینماگر سرشناس ایرانی در آن به عنوان داور حضور دارد.

به گفته آقای سجادپور این فیلم مجوز نمایش داخلی و خارجی ندارد و کارگردان فیلم هم علاقه ای به اظهار نظر در این مورد ندارد.

مدیرعامل موسسه ناجی هنر که تهیه کننده مشترک این فیلم است روز دوشنبه نهم مرداد در گفت وگو با خبرگزاری فارس گفت: “فیلمی که مجوز اکران در داخل کشور را ندارد چگونه می تواند در فستیوال ونیز شرکت کند؟”

به گفته سعید منتظرالمهدی، صحنه های دلخراشی در فیلم وجود دارد که آزاردهنده است و به مخاطب آسیب می زند.

منتظرالمهدی، پیش از این هم گفته بود که “ما پول این فیلم را داده ایم اما نمی خواهیم آن را اکران کنیم.”

“خانه پدری” پروانه نمایش در ایران و خارج از ایران را ندارد. وزارت ارشاد هم پیش از این گفته بود که پایان فیلم باید تغییر کند و نقش پلیس در آن پررنگ تر شود.

“خانه پدری” با بازی مهدی هاشمی، شهاب حسینی، نازنین فراهانی و مهران رجبی، فیلمی اپیزودیک است که مشکلات زنان در جامعه مردسالار ایران در طی هفتاد سال اخیر را به تصویر کشیده است. این فیلم در سال ۱۳۸۹ ساخته شد، اما هنوز امکان نمایش در ایران پیدا نکرده است.

کیانوش عیاری سازنده فیلم‌هایی چون “تنوره دیو”، “شبح کژدم”، “آن سوی آتش”، “آبادانی‌ها” و سریال تلویزیونی “روزگار قریب” است.

 

برکناری مرتضوی جنجال آفریده

رادیو فردا: در حالی که دیوان عدالت اداری حکم به برکناری سعید مرتضوی از ریاست سازمان تامین اجتماعی داده است معاون اول رییس جمهوری می گوید که آقای مرتضوی همچنان سر پست خود باقی می ماند و احمد توکلی هم تهدید کرده که در صورت حضور مرتضوی بر سر کار خود، وزیر هم برکنار می شود.

دیوان عدالت اداری روز دوشنبه حکم داد که انتصاب سعید مرتضوی به عنوان رییس سازمان تامین اجتماعی «خلاف قانون» است و وی نمی تواند رییس این سازمان باشد.

محمد جعفر منتظری، رییس این نهاد قضایی، اعلام کرد که حکم برکناری سعید مرتضوی قطعی و غیرقابل تجدیدنظر است.

این حکم دیوان عدالت اداری پس از آن صادر شد که شش نماینده مجلس شورای اسلامی در اردیبهشت ماه از انتصاب آقای مرتضوی به ریاست سازمان تامین اجتماعی شکایت کرده بودند.

به رغم صدور این حکم، خبرگزاری ایسنا روز چهارشنبه گفت وگویی با محمد اصلانی، وکیل سعید مرتضوی به چاپ رساند که وی در آن تاکید کرده است دیوان عدالت اداری صلاحیت ورود به انتصاب موکل وی را ندارد.
به گفته اصلانی، «صلاحیت های دیوان عدالت اداری به شرح مواد ۱۳ و ۱۹ قانون دیوان عدالت اداری مربوط به وزارتخانه ها، سازمان های دولتی و نهادهای عمومی دولتی است نه نهاد عمومی غیر دولتی.»

وی افزوده است که سازمان تامین اجتماعی یک «نهاد عمومی غیردولتی» است و از آنجایی که «بودجه دولتی نمی گیرد، دیوان عدالت اداری صلاحیت ورود به این بحث را نداشته است.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمدرضا رحیمی، معاون اول ریاست جمهوری ایران، در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی بر اینکه «آیا امکان اجرای رای دیوان عدالت اداری درباره سعید مرتضوی وجود دارد؟» گفت: «اجرا نمی ‌شود و آقای مرتضوی سر جایش است.»

انتصاب آقای مرتضوی به سمت ریاست سازمان تامین اجتماعی از اسفندماه سال گذشته به یک جنجال بزرگ میان مجلس شورای اسلامی و دولت محمود احمدی نژاد تبدیل شده و قوه قضاییه نیز از طریق دیوان عدالت اداری نظر مجلس را درباره «غیر قانونی بودن» انتصاب وی تایید کرده است.

پیشتر نمایندگان مجلس طرح استیضاح وزیر کار و امور اجتماعی را به دلیل انتصاب سعید مرتضوی به جریان انداخته بودند و تاکید داشتند با توجه به «اسناد زیادی» که درباره سعید مرتضوی در زمینه سوء‌استفاده از منابع مالی و پرونده کهریزک وجود دارد، انتصاب او به این مقام «خلاف مصالح کشور و معارض قانون» است.

 

پلیس هند برای تحقیق پیرامون حمله به دیپلمات اسرائیلی به تهران می‌رود

بی بی سی: دولت ایران با اعزام هیاتی از ماموران پلیس هند به تهران برای ادامه تحقیقات پیرامون حمله به دیپلمات های اسرائیلی در دهلی موافقت کرده است.

روز چهارشنبه، ١١ مرداد (١ اوت)، خبرگزاری ایسنا گزارش کرد که پی. چیدام بارام، وزیر کشور هند، در یک نشست خبری اعلام کرده که تیمی از پلیس دهلی به زودی برای تحقیقات “درباره مظنونان حادثه تروریستی دهلی” راهی تهران می شود.

به گزارش ایسنا، مهدی نبی زاده، سفیر ایران در هند نیز تایید کرده که “قرار است هیاتی برای بررسی موضوع انفجاری که برای خودرو یک دیپلمات رژیم صهیونیستی رخ داده است، به تهران سفر کند.”

سفیر ایران در هند این اتهام را که نهادهای امنیتی و اطلاعاتی ایران در حمله به خودرو دیپلمات اسرائیلی دست داشته اند مردود دانست.

روز ١٣ فوریه سال جاری، یک فرد موتور سوار یک بمب مغناطیسی را به خودرو همسر یک دیپلمات اسرائیلی در هند چسباند که در اثر انفجار آن، همسر این دیپلمات زخمی شد.

تایمز آو ایندیا نوشته است: این سفر از آنجا ضرورت یافت که در این بمب گذاری که در فاصله پانصدمتری اقامتگاه نخست وزیر هند روی داد، “نقش چهار شهروند ایران آشکار شد.”

تایمز آو ایندیا از متهم اصلی این پرونده با نام هوشنگ افشار نام برده و گفته است که در جریان رسیدگی به این ماجرا، اسامی سه ایرانی دیگر به نام های مسعود صداقت زاده، سعید مرادی و محمد کاظمی نیز مطرح شد.

تشکیل فراکسیونی در مجلس ایران برای بررسی تغییر نظام ریاستی به پارلمانی

بی بی سی: برخی از نمایندگان مجلس ایران از تشکیل فراکسیونی جدید در این مجلس با هدف “بررسی تغییر نظام ریاستی به نظام پارلمانی” خبر داده اند.

روزنامه اعتماد سه شنبه ۱۰ مرداد (۳۱ ژوییه) گزارشی را منتشر کرده که در آن تاکید شده که در این فراکسیون، حتی “گزینه‌هایی هم برای نخست‌وزیری مطرح شده‌ است”.

به نوشته این روزنامه، “مجلس نهم برای بررسی نظام پارلمانی عزم جدی دارد و به زودی اعضای فراکسیون نظام پارلمانی نتایج بررسی‌ها در فاز اول را اعلام خواهد کرد”.

بحث در مورد تغییر نظام ریاستی به پارلمانی در ایران پس از آن به طور جدی مطرح شد که در مهر ماه سال گذشته، آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران، با اشاره به اینکه “در شرایط فعلی نظام سیاسی کشور، ریاستی است و رئیس جمهور با انتخاب مستقیم مردم برگزیده می‌شود” گفت: “اما اگر روزی در آینده احتمالا دور احساس شود که نظام پارلمانی برای انتخاب مسئولان قوه مجریه بهتر است هیچ اشکالی در تغییر سازوکار فعلی وجود ندارد.”

در نظام پارلمانی، ریاست قوه مجریه بر عهده نخست وزیر منتخب مجلس است نه رئیس جمهور منتخب در انتخابات سراسری.

این روزنامه همچنین به انتقاد شدید از تلاش برای تغییر نظام ریاستی به پارلمانی پرداخت و نسبت به اقدامات “دست‌های پشت پرده” برای “سلب اختیار از رییس‌جمهور” هشدار داد.

 

دولت آمریکا تحریم های جدیدی علیه ایران اعمال کرد

رادیو فردا: باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، روز سه شنبه اعلام کرد که واشنگتن تحریم‌های جدیدی علیه دو بانک‌ چینی و عراقی که به ایران برای دور زدن تحریم‌ها کمک کرده‌اند، وضع کرده است.

کاخ سفید واشنگتن در بیانیه ای اعلام کرده که «بانک کونلان» از چین و «بانک اسلامی ایلاف» در عراق مورد این تحریم ها قرار گرفته اند.

رییس جمهوری آمریکا در بیانیه خود آورده است که این تحریم‌ها نشان‌دهنده آن است که ایالات متحده هر مؤسسه مالی را که به حکومت در حال «استیصال» ایران برای دسترسی نظام مالی جهانی کمک کند، رسوا خواهد کرد.

باراک اوباما همچنین تحریم‌ها بر فروش یا تحصیل مواد پتروشیمی از ایران را نیز توسعه داد تا شخصیت‌های حقیقی یا حقوقی که با شرکت ملی نفت ایران، شرکت خدمات و بازرگانی نفتیران و بانک مرکزی ایران همکاری دارند، نیز شامل شود.

باراک اوباما در این بیانیه تصریح کرده است که از زمان روی کار آمدن دولتش در سال ۲۰۰۹ تاکنون، به ایران یک گزینه مشخص را پیشنهاد کرده است:یا تعهدات بین المللی خود را اجرا کرده و به جامعه بین المللی باز می گردد یا با پیامد های فزاینده ای روبه رو خواهد شد.


خاموشی رزا قراچورلو از فعالان حقوق زنان

 

مدرسه فمینیستی: رزا قراچورلو، وکیل پایه ی یک دادگستری، عضو کمیسیون حقوق بشر کانون وکلا، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی و پژوهشگر حقوق زنان و کودکان در روز ۸ مردادماه ۱۳۹۱ درگذشت. رزا قراچورلو که در بسیاری از فعالیت های زنان مشارکت می کرد از حامیان «کمپین یک میلیون امضاء»، از فعالان «ائتلاف علیه لایحه حمایت از خانواده» و از اعضای «همگرایی جنبش زنان برای طرح مطالبات در فضای انتخابات» بود.

زنده یاد رزا قراچورلو

رزا قراچورلو در ۲۲ آبان ماه ۱۳۸۹ هنگامی که به همراه تعداد دیگری از وکلای دادگستری از ترکیه به ایران مراجعه می کرد در فرودگاه امام خمینی تهران، توسط مأمورین امنیتی بازداشت شد و پس از چند روز حبس، بالاخره در ۲۸ آبان با تودیع وثیقه بیست میلیون تومانی آزاد شد.

در دی ماه سال گذشته نیز دادگاه انتظامی قضات، صلاحیت ۲۸ نامزد انتخابات هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز را رد کرد که یکی از این رد صلاحیت شدگان رزا قراچورلو بود.

رزا قراچورلو در دیماه ۱۳۹۰ هنگامی که مشغول تدریس در کلاس درس بود دچار بی هوشی شد و از همان زمان مداوای ایشان در بیمارستان آغاز گردید اما در نهایت جسم و جان او تاب ناملایمات و فشارهای جسمی و روحی را نیاورد. رزا قراچورلو متولد آبان ماه ۱۳۴۷، در ۸ مرداد ۱۳۹۱بر اثر بیماری از میان ما رفت.

آخرین بار رزا قراچورلو را هنگام دیدار از خانواده های زندانیان و به ویژه همکاران وکیل اش که در زندان به سر می بردند ـ از جمله محمد اولیایی فر ـ و همینطور در روزهایی که نسرین ستوده اعتصاب غذا کرده بود، دیدیم.

مدرسه فمینیستی، مرگ زودهنگام و ناباورانه رزا قراچورلو را تسلیت می گوید و یادش را گرامی می دارد.

از رزا قراچورلو نوشته ها و سخنرانی های بسیاری بر جای مانده که تعدادی از آنها در سایت “مدرسه فمینیستی” منتشر شده است.

 –

رئیس‌کل بانک مرکزی ایران:

تحریم کمتر از جنگ نظامی نیست

رادیو فردا: محمود بهمنی، رئیس‌کل بانک مرکزی ایران، سه شنبه ۱۰ مرداد، گفت «تحریم کمتر از جنگ نظامی نیست و باید یک‌سری جنگ‌های نامنظم اقتصادی را شروع کنیم.» وی همچنین افزود «قرارگاهی در این بانک برای «جنگ‌های نامنظم اقتصادی» تشکیل شده است.»

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، محمود بهمنی افزود: «در حال حاضر همه بانک‌های ما و بانک مرکزی تحریم هستند ولی ما کارهای خود را انجام می‌دهیم؛ در مورد این که چگونه کارها را انجام می‌دهیم، به موقع توضیح خواهیم داد.»

سخنان بهمنی در حالی بیان می شود که آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، اواخر تیرماه در واکنش به تشدید تحریم‌های اخیر علیه ایران گفته بود که ایران به خاطر سه دهه تحریم در مقابل تحریم‌ها واکسینه شده است.

 

توافق نمایندگان کنگره آمریکا برسر لایحه جدید تشدید تحریم‌ها علیه ایران

رادیو فردا: مجلس نمایندگان و سنا آمریکا، روز دوشنبه ۹ مرداد در مورد لایحه جدید تشدید تحریم‌ها علیه بخش نفت و بانک ایران به توافق رسیدند.

خبرگزاری‌ها طی روزهای اخیر خبر داده‌بودند که قانون‌گذاران آمریکایی در تلاشند تا پیش از جمعه، ۱۳ مرداد، که نمایندگان کنگره برای فصل تعطیلات از واشنگتن خارج می‌شوند برسر لایحه جدید تحریمی علیه ایران به توافق برسند و خبرگزاری آسوشیتدپرس روز دوشنبه از دست‌یابی کنگره به چنین توافقی خبر داد.

لایحه جدید شامل چند مورد از اقدامات جدید علیه افراد و شرکت هایی است که محموله‌های نفتی ایران را حمل یا بیمه می‌کنند یا می‌کوشند بهای خرید نفت از ایران را با طلا بپردازند.

لایحه جدید، هر فرد یا شرکتی را که برای ایران اورانیوم استخراج کند، و یا به ایران کشتی نفتکش بفروشد، نفتکش اجاره دهد یا نفتکش‌های ایرانی را بیمه کند مشمول تحریم آمریکا خواهد کرد.

این لایحه هم‌چنین عرصه را بر فعالیت‌های ایران جهت دور زدن تحریم‌ها تنگ‌تر خواهد کرد.

ازجمله اقدامات ایران برای دور زدن تحریم‌ها، تغییر پرچم نفتکش‌ها و خاموش کردن دستگاه ردیاب کشتی است که این لایحه جدید به دنبال جلوگیری از آن است.

بنا بر این گزارش با تصویب لایحه جدید، دریافت درآمد حاصل از فروش نفت ایران برای مقامات ایرانی دشوارتر از پیش خواهد شد.

تمامی کسانی که در بخش نفت، پتروشیمی، و گاز ایران کار می‌کنند و تمامی افرادی که به بخش نفت و گاز ایران خدمات، فناوری یا تجهیزات ارائه کنند مشمول تحریم‌های جدید خواهند بود.

لایحه جدید هم‌چنین افراد و شرکت‌هایی را که به جمهوری اسلامی برای سرکوب شهروندان تجهیزاتی چون گاز اشک‌آور، گلوله‌های لاستیکی، و ابزار نظارت ارسال کنند شامل محرومیت از روادید و مسدود کردن دارایی‌ها خواهد کرد.

مسعود شفیعی وکیل سه آمریکایی کوهنورد:

جلوی وکالتم را گرفته اند؛ ازحقوق اولیه‌ام محرومم

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ـ مسعودشفیعی وکیل پرونده سه آمریکایی که مهرماه سال گذشته بعد از ماهها از زندان آزاد و از ایران خارج شدند در گفت وگویی تفصیلی با کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت از زمان خروج موکلانش بارها بازجویی شده، محدودیت های جدی برای به عهده گرفتن وکالت پرونده های سیاسی برای به وجود آمده و اینکه دستگاه های اطلاعاتی مکالمات او حتی آنچه «در اتاق خواب» خانه اش می گذرد را شنود می کنند. شفیعی اندکی پس از خروج موکلانش برای دیدار با فرزندانش راهی خارج از کشور بود که در فرودگاه و پس از اینکه مهرخروج روی پاسپورت او خورد، توسط نیروهای لباس شخصی وزارت اطلاعات از فرودگاه خارج و پاسپورتش توقیف شد.

مسعود شفیعی وکیل سه کوهنورد

مسعودشفیعی از وکلایی است که چندسال برخی از پرونده های جنجالی سیاسی امنیتی را از جمله پرونده برادران علایی، کیان تاجبخش، سه آمریکایی به نام های سارا شورد، شان بائر و جاش فتال و فعالان کارگری همچون رضا شهابی و رسول بداقی را به عهده داشته است.

شفیعی گفت که در خصوص شنود تلفنی شکایت نکرده است، اما این موضوع را به وزارت اطلاعات و دادستانی گفته است. وی در خصوص نقش کانون وکلا در دفاع از حقوق وکلا گفت: « کانون وکلا که داعیه مستقل بودن را دارد، برای این راه اندازی نشده که سالی یک بار پرونده را تمدید کند، یا سالی یک بار جشن استقلال بگیرد.

وکیل پرونده سه آمریکایی (جاش فتال، شان بائر و سارا شورد) گفت: «من هم اکنون از اولین حقوق زندگی ام مثل ملاقات با خانواده ام محروم هستم. خواهرم در خارج از کشور فوت شد نتوانستم برای مراسم او بروم و همین طور نمی توانم فرزندانم را که در خارج از ایران هستند ببینم و به علاوه برایم مشکلات شخصی و معیشتی فراهم کردند.»

 

حکم اعدام چهار نفر از متهمان بزرگ‌ترین اختلاس تاریخ ایران صادر شد

بی بی سی: سخنگوی قوه قضائیه ایران اعلام کرده است که چهار نفر از متهمان پرونده‌ای که بزرگ‌ترین پرونده اختلاس و فساد مالی تاریخ ایران خوانده می‌شود، به اعدام محکوم شده‌اند.

مه آفرید امیرخسروی متهم ردیف اول

به گزارش خبرگزاری رسمی ایران (ایرنا)، غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه ایران، امروز دوشنبه، نهم مرداد در تهران اعلام کرده است که “پس از اتمام تایپ احکام صادره، آراء به محکوم علیه و وکلای آنها ابلاغ خواهد شد.”

او که دادستان کل ایران نیز هست، گفت: از مجموع ۳۹ متهمی که به اتهامات آنها رسیدگی شد، قاضی دادگاه چهار نفر را به اعدام، دو نفر را به حبس ابد و بقیه متهمان را به تحمل حبس‌های ۲۵ سال، ۲۰ سال، ۱۰ سال و پایین‌تر محکوم کرده است.

براساس اعلام محسنی اژه‌ای، این افراد علاوه بر حبس، به پرداخت جزای نقدی، شلاق و انفصال دائم از خدمات دولتی نیز محکوم شده‌اند.

اژه ای گفت: “دست‌نویس این رأی تاکنون به چند صد صفحه رسیده و هر برگ آن که تایپ شود، به طور رسمی ابلاغ خواهد شد تا مردم در جریان قرار بگیرند.”

متهمان این پرونده گروهی از فعالان اقتصادی و دست‌اندرکاران شبکه بانکی ایران هستند که گفته می‌شود با صدور غیرقانونی اسناد اعتباری (ال‌سی) به ارزش حدود ۳ هزار میلیارد تومان به کسب سود پرداخته‌اند.

دادگاه اختلاس بزرگ

بنابر گزارش‌های دادگاه، این اسناد اعتباری در شعبه بانک صادرات در اهواز صادر شده بود و بخش اعظم آنها پیش از سررسید در شعبه بانک ملی کیش با قیمت پائین‌تری فروخته شده است.

در اولین جلسه رسیدگی به این پرونده که روز شنبه، ۲۹ بهمن در شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی تهران برگزار شد، م.الف، متهم ردیف اول پرونده که رسانه‌های ایران نام او را مه‌آفرید امیرخسروی اعلام کرده‌اند، از سوی نماینده دادستان عمومی و انقلاب تهران به “افسادفی‌الارض از طریق شرکت در اخلال در نظام اقتصادی کشور و تبانی و فساد در شبکه بانکی کشور” متهم شد.

 

اعتراض عبادی و دو نهاد حقوق‌بشری به وضعیت زندانیان سیاسی ایران

رادیو آلمان: بیانیه مشترک شیرین عبادی برنده جایزه صلج نوبل، “فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق‌بشر” و “جامعه دفاع از حقوق‌بشر در ایران‌ امروز” روز دهم مرداد (۳۱ ژوئیه) انتشار یافت. در این بیانیه جمهوری اسلامی ایران متهم شده است که زندانیان سیاسی را به گروگان گرفته و علاوه بر شکنجه و آزار آن‌ها، از راه‌های مختلف خانواده‌های آنان را نیز مورد آزار و اذیت قرار می‌دهد.

این بیانیه، چنین آغاز می‌شود: «زندانیان سیاسی و عقیدتی پیش از محاکمه مورد شکنجه و بدرفتاری قرار می‌گیرند، به وکیل، خانواده و امکانات قانونی دسترسی ندارند و در شرایطی دور از موازین بین‌المللی محاکمه عادلانه ….. مورد محاکمه قرار می‌گیرند.»

امضاکنندگان بیانیه مشترک ضمن تاکید بر این که محاکمه زندانیان سیاسی اغلب تنها چند دقیقه طول می‌کشد، احکام صادره برای آنان را در بیشتر موارد “به‌شدت ناعادلانه” می‌شناسند و می‌افزایند: «یک مثال شناخته شده تبعید به زندان‌های دورافتاده است که در هیچ‌یک از قوانین ایران وجود ندارد و در عمل هم زندانیان و هم خانواده‌های ‌آنان را مجازات می‌کند.»
در این بیانیه پیرامون اشکال دیگر آزار و اذیت خانواده‌های زندانیان سیاسی آمده است: «گاهی بعضی از اعضای خانواده یک زندانی تنها به‌خاطر رسانه‌ای کردن وضعیت زندانی خود یا پی‌گیری وضعیت او نزد مقامات قضائی، بازداشت یا به زندان محکوم می‌شوند.»

در پایان این بیانیه، امضا‌کنندگان ضمن اشاره به وضعیت ۲۹ زندانی سیاسی ایرانی که سلامتی آنان به‌علت بیماری شدید یا شرایط غیربهداشتی زندان در خطر است، از جامعه بین‌المللی خواسته‌اند که وضعیت حاکم بر زندان‌های ایران را مورد توجه قرار دهند.

نرگس محمدی، زینب جلالیان، کبرا بنازاده امیرخیزی، صدیقه مرادی، نسرین ستوده، هانیه فرشی شتربان، محمد سیف‌زاده، عبدالفتاح سلطانی، شاهرخ زمانی، محمدصدیق کبودوند، بهمن احمدی اموئی، انور حسین‌پناهی، ابوالفضل قدیانی، مصطفی تاج‌زاده، کورش کوهکن، کیوان صمیمی، احمد زید‌آبادی، حشمت‌الله طبرزدی، سعید متین‌پور، عبدالله مومنی، قاسم شعله‌سعدی، حامد روحی‌نژاد، محمد حسین کاظمینی بروجردی، صالح کهندل، سیامک ایقانی، محسن جوادی افضلی، جعفر اقدامی، ابراهیم بابائی و آرش هنرور شجاعی زندانیانی هستند که در بیانیه به وضعیت جسمی و روحی نامطلوب آن‌ها در زندان اشاره شده است.

امضاکنندگان بیانیه تاکید کرده‌اند که این ۲۹ نفر تنها جمع کوچکی از زندانیانی هستند که در شرایط بسیار بد به ‌سر می‌برند و وضعیت اکثریت زندانیان سیاسی ایران نگران‌کننده و نامطلوب است.

 

توافق ارمنستان و ایران برای احیای دریاچه ارومیه

بی بی سی: به گفته محمدجواد محمدی زاده، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران، این کشور برای انتقال آب از ارمنستان به ایران توافق کرده است.

محمدی زاده هشدار داده است که دریاچه ارومیه به سبب گرمی هوا و تبخیر فوق العاده در حداقل تراز آبی خود است.

به گفته رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران قرار است برای کمک به احیای دریاچه ارومیه، انتقال آب از دشت های آذربایجان شرقی صورت بگیرد.

پیشتر ایران از طرح استفاده از آب رودخانه مرزی ارس که میان ایران و جمهوری آذربایجان قرار دارد برای انتقال به دریاچه ارومیه خبر داده بود اما مقام های جمهوری آذربایجان فورا به این طرح اعتراض و انتقال آب از رودخانه مرزی را خلاف قواعد حقوقی خواندند.

دولت ایران تصمیم داشت با بودجه ای معادل ۹۵۰ میلیارد تومان آب رودخانه ارس و رودخانه‌ای در کردستان را به دریاچه ارومیه انتقال دهد اما با اعتراض جمهوری آذربایجان به انتقال بخشی از آب از رودخانه ارس، به نظر می رسد که انتقال آب از رودخانه واقع در کردستان هم متوقف شد.

حدود دو هفته پیش از توافق اخیر برای انتقال آب از ارمنستان به ایران، دو کشور توافق نامه همکاری های زیست محیطی امضا کرده بودند. مقام های زیست‌محیطی ایران می گویند که با خشک شدن دریاچه ارومیه ایران در معرض “یک فاجعه ملی زیست‌محیطی” است. کارشناسان می گویند که این وضعیت می‌تواند بر محیط زیست کشورهای همجوار ایران هم تاثیر منفی بگذارد.

به گفته مقام های دولتی، بیش از نیمی از مساحت این دریاچه که افزون بر سه هزار کیلومتر مربع است، خشک و تبدیل به شوره‎زار شده است.

در ماه های گذشته شهرهای تبریز و ارومیه صحنه برخورد نیروهای دولتی با معترضان به “سوء مدیریت مسوولان محلی” به عنوان یکی از عوامل اصلی خشک شدن دریاچه ارومیه بوده است.

از سوی دیگر در پی افزایش غلظت نمک در دریاچه ارومیه و افزایش فعالیت نوع خاصی از جلبک های آبزی، رنگ این دریاچه قرمز شد.

مقام های زیست محیطی ایران هشدار داده اند که اگر “اقدامی عاجل، جدی و ملی” در مورد این دریاچه انجام نشود، توفان و غبار نمک ناشی از خشک شدن آن تا استان تهران خواهد رسید.

 

 –

ایران و سوریه محور دیدار وزیر دفاع آمریکا از اسرائیل

بی بی سی: لئون پانتا، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا گفته است که تمام گزینه ها از جمله استفاده از نیروی نظامی برای ممانعت از دستیابی ایران به سلاح های اتمی “روی میز” است.

پانتا روز چهارشنبه اول اوت (یازدهم مرداد) برای دیدار با مقام های اسرائیلی وارد بیت المقدس شد.

وزیر دفاع آمریکا با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و ایهود باراک وزیر دفاع آن کشور دیدار کرده است.

هدف اصلی وزیر دفاع آمریکا از سفر به اسرائیل، گفت وگو درباره تهدید شدن ایران به حمله نظامی و خشونت های جاری در سوریه اعلام شده است.

به گفته وزیر دفاع آمریکا او با مقام های اسرائیلی درباره این موضوعات به تبادل افکار و اطلاعات خواهد پرداخت.

دیدار وزیر دفاع آمریکا از اسرائیل به فاصله کوتاهی از دیدار میت رامنی از نامزدهای انتخابات پیش روی ریاست جمهوری آمریکا و رقیب انتخاباتی باراک اوباما انجام می شود.

هدف میت رامنی از سفر به اسرائیل تقویت برنامه های انتخاباتی او در بخش سیاست خارجی عنوان شده بود.

 

تظاهرات در کابل در اعتراض به قتل دختر ۱۶ ساله

بی بی سی: ده ها تن از دانشگاهیان، اعضای جامعه مدنی و مردم در اعتراض به تاخیر در بررسی پرونده قتل شکیلا، دختر شانزده ساله بامیانی تظاهرات کردند.

تظاهرات در کابل در اعتراض به عدم رسیدگی به پرونده قتل دختر ۱۶ ساله

این دختر شانزده ساله شش ماه پیش در خانه یکی از اعضای شورای ولایتی بامیان، در مرکز افغانستان به قتل رسید.

اما تظاهرکنندگان کابلی راهپیمایی خود را از مقابل دانشگاه کابل آغاز و در مقابل دفتر کمیسیون حقوق بشر توقف کردند و خواستار توجه این کمیسیون شدند.

این کمیسیون با صدور اعلامیه ای، این راهپیمایی را “نشان‌دهنده همبستگی نهادهای مدافع حقوق بشر و بیانگر بیداری وجدان عمومی و همگانی شدن دادخواهی برای تامین عدالت و حقوق بشر” خوانده است.

عدالت برای شکیلا

کمیسیون حقوق بشر همچنین گفته که روند رسیدگی به این پرونده را به صورت “مستمر” نظارت کرده و حتی این موضوع را به ریاست جمهوری و دادستانی کل کشور هم ارجاع کرده است.

معترضان همچنین به سوی پارلمان راهپیمایی کردند و خواستار پیگیری پارلمان از پرونده شکیلا شدند.

یکی از تظاهرکنندگان گفت:”در ارتباط با قضیه شکیلا پای یک فرد بانفوذ که قدرت دولتی دارد هم در میان است و این مساله باعث شده که پرونده او به درستی بررسی نشود.”

موضوع قتل شکیلا در شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک و توئیتر به صورت گسترده‌ای پخش شده و کاربران کمپینی را برای رسیدگی به پرونده قتل او به راه انداخته‌اند.

دفتر کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان اخیرا در گزارشی نوشته که از آغاز سال جاری خورشیدی ۶۵ مورد خشونت علیه زنان ثبت شده که یک مورد قتل و ۲۰ مورد ضرب و شتم هم شامل آن می‌شود.

 

وزیر خارجه ترکیه:

 ممکن است برای حفاظت از پناهندگان در سوریه مداخله کنیم

رادیو فردا: احمد داوداوغلو وزیر خارجه ترکیه اعلام کرده‌است که نیروهای نظامی ترکیه برای جلوگیری از حمله نیروهای نظامی سوریه به سیل پناهندگانی که به ترکیه روی می‌آورند، ممکن است در مناطق مرزی سوریه مداخله نظامی کنند.

به گزارش روزنامه حریت ترکیه، داوداوغلو از جامعه جهانی و سازمان ملل متحد دعوت کرده‌است که به مسئولیت خود «در قبال حوادث سوریه» پایبند باشند.

پناهندگان سوری به طرف مرز ترکیه می روند

به‌گفته وی، اگر ده‌ها هزار نفر از مردم سوریه سعی در پناه آوردن به ترکیه داشته باشند و نیروهای نظامی سوریه به روی آنها آتش بگشایند، نه ترکیه و نه جامعه جهانی نمی‌توانند در مقابل این حادثه ساکت بمانند.

وزیر خارجه ترکیه در گفت‌وگوی تلفنی با بان کی‌مون دبیر کل سازمان ملل نیز روز یکشنبه خواستار محافظت از جان غیرنظامیان سوری در مقابل حملات نظامی ارتش بشار اسد شد.

پس از آغاز عملیات ارتش سوریه در شهر حلب، دومین شهر بزرگ سوریه در ۵۰ کیلومتری مرزهای ترکیه، نگرانی‌ها پیرامون فرار ده‌ها هزار ساکن این شهر و سیل پناهندگان به ترکیه افزایش یافته‌است.

داود اوغلو گفته‌است که حلب حساس‌ترین شهر منطقه‌است و برهم خوردن نظم عمومی در این شهر مستقیما امنیت ترکیه را در معرض خطر قرار خواهد داد، «و به همین خاطر ما تمامی اقدامات پیشگیرانه را انجام خواهیم داد.»

داود اوغلو تصریح کرد که حمله نیروهای بشار اسد به حلب، از دیدگاه ترکیه هیچ فرقی با حمله نیروهای اسرائیلی به نوار غزه ندارد.

وزیر خارجه ترکیه در ادامه گفته‌است که تاکنون ۵۰۰ افسر بلندپایه سوریه، از جمله ۲۶ ژنرال و ۴۷ سرهنگ سوری به ترکیه پناهنده شده‌اند و اخیرا با پناهنده شدن دو ژنرال دیگر، شمار ژنرال‌های سوری پناهنده شده به ترکیه به ۲۸ نفر رسیده‌است. وی گفت که این افسران بلندپایه تنها به این خاطر به ترکیه پناه آورده‌اند که نخواسته‌اند در کشتار هم‌میهنان خود به دست نظام بشار اسد مشارکت کنند.

مسائل کردهای سوریه، مسئله با ایران

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مخالفان دولت سوریه روز دوشنبه ۹ مرداد موفق به تصرف دو گذرگاه مرزی سوریه به ترکیه شدند و ارتش ترکیه نیز برای کنترل وضعیت مرزی خود، کاروانی متشکل از تانک، پدافند موشکی و ۲۰ خودروی ارتشی به مناطق مرزی سوریه گسیل کرده ‌است.

در همین حال نشریه آلمانی «فوکوس» روز شنبه ۷ مرداد از «توافق» بین گروه‌های مختلف کرد در سوریه، از جمله هواداران حزب کارگران کردستان، پ‌کا‌کا با یک‌دیگر خبر داد که بنا بر این توافق، این گروه‌ها قصد مذاکره با دولت سوریه برای تشکیل یک منطقه خودمختار در شمال سوریه را دارند.

در واکنش به این خبر احمد داود اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، روز یکشنبه ۸ مرداد در تلویزیون ترکیه اعلام کرد که کشورش برای پاسداری از امنیت ملی ترکیه آماده است با کردهای مخالف در سوریه برخورد کرده و «تشکیل ساختارهای تروریستی» در مناطق مرزی خود را برنمی‌تابد.

در همین حال روزنامه الوطن چاپ دمشق در شماره روز دوشنبه خود نوشت که ایران به ترکیه هشدار داده ‌است که چنانچه حمله‌ای به خاک سوریه انجام دهد با پاسخی تند مواجه خواهد شد.

این روزنامه دولتی سوریه ضمن اعلام این مطلب نوشت هرگونه حمله به خاک سوریه، قرارداد مشترک دفاعی ایران و سوریه را وارد مرحله اجرایی می‌کند.

نیم میلیارد دلار مواد مخدر در گلدان‌های سفالی کشف شد

بی بی سی: پلیس استرالیا یک محموله مواد مخدر به ارزش نیم میلیارد دلار را که در گلدان های سفالی جاسازی شده بود کشف کرده است.

روز سه شنبه، ١٠ مرداد (٣١ ژوئیه)، اداره پلیس شهر سیدنی در استرالیا اعلام کرد که ماموران مبارزه با مواد مخدر این اداره طی عملیاتی توانسته اند یک محموله به ارزش نیم میلیارد دلار استرالیایی را کشف و یک شبکه قاچاقچیان را که مرکز آنها در هنگ کنگ بوده متلاشی کنند.

براساس این گزارش، چهار شهروند هنگ کنگی و سه فرد مقیم استرالیا در این عملیات بازداشت شده اند.

در این عملیات بیش از نیم تن انواع مواد مخدر به دست ماموران افتاده است.

موفقیت در عملیات منجر به کشف این محموله و بازداشت دست اندرکاران در قاچاق آن حاصل بیش از یک سال تلاش ماموران پلیس فدرال استرالیا بوده است.

پلیس بلغارستان، تصویر فرد بمبگذار را منتشر کرد

رادیو فردا: پلیس بلغارستان تصاویر بازسازی شده از فرد بمبگذار در اتوبوس حامل گردشگران اسرائیلی را منتشر کرد.

در این حمله انتحاری که دو هفته پیش روی داد، راننده بلغاری اتوبوس و پنج گردشگر اسرائیلی کشته شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پلیس بلغارستان روز چهارشنبه طی بیانیه‌ای این تصویر بازسازی شده را منتشر کرد.

وزیر کشور بلغارستان گفته تصاویر و بقایای هویتی شخص مهاجم، با هیچ یک از بانک‌های اطلاعاتی امنیتی بین‌المللی مطابقت ندارد و سابقه‌ای از او در هیچ کدام نیست. به گفته وزیر کشور بلغارستان بمب در کوله پشتی این فرد جاسازی شده و به وی چسبیده بوده است.

حدود دو هفته پیش انفجاری در اتوبوس گردشگردان اسرائیلی در فرودگاه شهر بورگاس بلغارستان روی داد که به مرگ هفت نفر (پنج اسرائیلی، راننده و بمبگذار) و زخمی شدن چند نفر دیگر منجر شد.

این حادثه در شهر بورگاس، نزدیک به ۴۰۰ کیلومتری شرق سوفیا، پایتخت بلغارستان روی داده است.

به فاصله اندکی پس از این انفجار، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل ایران را متهم به دست داشتن در این انفجار کرد. رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران هرگونه دست داشتن تهران در این حمله را رد کرد.

تسوتان تسوتانوف،‌ وزیر کشور بلغارستان پیشتر به رویترز گفته بود فرد مظنون یک گواهینامه جعلی آمریکایی داشته، حدودا ۳۶ ساله بوده و با پوشیدن شلوارک و حمل کوله‌پشتی ظاهری شبیه گردشگران داشته است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل کمی پس از انفجار آن را به ایران نسبت داد؛ هنوز مقام‌های بلغار درباره مظنونان احتمالی این حمله سخنی نگفته‌اند.