شهروند- آرش عزیزی: طرح رضا مریدی، نماینده‌ی استانی ریچموند هیل، برای ارائه‌ی وامی از دولت استانی به شهرداری ریچموند هیل برای خرید زمین‌های «رصدخانه‌ی دیوید دانلپ» با مخالفت شهردار، دیو بارو، و نماینده فدرال ریچموند هیل، کاستاس منه‌گاکیس (از حزب محافظه‌کار) روبرو شده است.

چند ماهی است که سطوح مختلف دولتی می‌کوشند جلوی تخریب این رصدخانه‌ی تاریخی توسط مالک خصوصی‌اش را بگیرند. رصدخانه‌ی دانلپ قبلا متعلق به دانشگاه تورنتو بود اما این دانشگاه آن‌را به شرکتی خصوصی فروخت که شاید بخواهد از زمین آن برای ساختن کاندومینیوم استفاده کند. همین است که مقامات دولتی می‌کوشند رصدخانه را دوباره خریداری کنند.

رصدخانه دیوید دانلپ در ریچموندهیل

همین دوشنبه‌ی هفته‌ی جاری بود که مریدی گفت دولتش می‌تواند از طریق برنامه‌ی وام‌های زیرساختی، پول لازم برای خرید رصدخانه را به شهرداری ریچموند هیل وام بدهد. مریدی در نامه‌ای برای شهردار ریچموند هیل توضیح داد که اگر برای خرید با شرکت زمین‌دار، کورسیکا، به توافق برسند،‌ شهرداری ۳۰ تا ۴۰ سال برای بازپرداخت وام وقت خواهد داشت.

بارو اما گفت پذیرش وام را نخواهد پذیرفت. شهردار افزود: «من از تلاش‌های رضا ممنونم اما این‌که تنها راه‌حل او وام است، مرا مأیوس می‌کند.»

منه‌گاکیس نیز با این‌که گفت «قلب رضا در جای درستی است» این پیشنهاد را رد کرد. منه‌گاکیسِ محافظه‌کار گفت پذیرش وام به معنای بالا رفتن مالیات‌های شهروندان ریچموند هیل در آینده خواهد بود.

ماه گذشته، شهرداری موفق شد حدود ۴/۹ هکتار از زمین را از کورسیکا به قیمت ۱۹/۵ میلیون دلار بخرد. این مبلغ با استفاده از صندوق ذخیره شهرداری یک‌جا پرداخت شد. این فروش در ماه اکتبر قطعی می‌شود. اما همچنان بیش از ۷۱ هکتار زمین تحت مالکیت کورسیکا است و معلوم نیست این شرکت حاضر به فروش بقیه‌ی آن باشد. مسئولان کورسیکا هنوز در این مورد چیزی به مطبوعات نگفته‌اند. اما بارو گفت نمایندگان این شرکت بارها به او گفته‌اند به هیچ وجه حاضر به فروش زمینی که در سال ۲۰۰۸ به قیمت ۷۰ میلیون دلار خریدند، نیستند.

کاستاس منه گاکیس نماینده ریچموندهیل در مجلس فدرال مخالف طرح رضا مریدی (چپ) نماینده ریچموندهیل در مجلس استانی است

به گفته‌ی اداره‌ی ارتباط با شرکت‌های شهرداری، ریچموند هیل در حال حاضر ۳۱۶ میلیون دلار در صندوق ذخیره‌ی خود دارد گرچه ۳۰ درصد این مقدار برای مصارف مشخص مثل جاده‌سازی و پارک‌ها است.

رصدخانه دیوید دانلپ در میان پارک جنگلی ۵۰ هکتاری زیبایی در قلب شهر ریچموندهیل قرار دارد. در این رصدخانه بزرگترین تلسکوپ کانادا قرار دارد و اکتشافات و اختراعات بسیار بزرگی در آن جا اتفاق افتاده.

دکتر مریدی در مصاحبه ای که اکتبر ۲۰۰۹ با شهروند داشت از همان زمان حساسیت خود را نسبت به این مسئله اعلام کرد و گفت: مردم و از جمله خود من سعی می کنیم که این محل را به عنوان یک پارک ملی حفظ کنیم.

از آن زمان تاکنون مریدی تلاش های بسیاری در این رابطه انجام داده از جمله با نخست وزیر، وزیر محیط زیست، وزیر فرهنگ و وزرا و نمایندگان پارلمان گفت وگو کرده و در پارلمان نیز در مورد اهمیت این رصدخانه و پارک اطرافش سخنرانی کرده است.

مریدی توصیه کرده که هموطنان بخصوص ساکنان ریچموندهیل حتما از این رصدخانه دیدن کنند.