گرچه مسافرت و بیمه های مسافرتی مخصوص زمان خاصی نیست، منتها از آنجا که تعطیلات تابستانی مدارس فرا می رسد می تواند انگیزه ای باشد برای مسافرت بیشتر مردم و بالطبع نیاز به بیمه مسافرتی.



شهروند ۱۱۸۲  ۱۹ جون ۲۰۰۸


 

گرچه مسافرت و بیمه های مسافرتی مخصوص زمان خاصی نیست، منتها از آنجا که تعطیلات تابستانی مدارس فرا می رسد می تواند انگیزه ای باشد برای مسافرت بیشتر مردم و بالطبع نیاز به بیمه مسافرتی.

اصولا تابستان فصل سفر بوده و بیشتر سفرها از جاهای گرم به جاهای خوش و آب و هوا صورت می گیرد ولی برای ما ایرانیان، دیدار از وطن حتی در تابستان هم انجام میشود و یا اینکه عزیزانمان از ایران به دیدارمان می آیند.

حتما شنیده و یا دیده اید که به علت غفلت و کم توجهی و نداشتن بیمه مناسب، موارد بیماری و وضعیت های اضطراری، چه هزینه سنگینی برای مسافر و یا میزبان او به بار می آورد .

در صورتی که می توان بیمه مسافرتی را با بهایی اندک خریداری کرد.


 

بیمه مسافرت چیست؟ Travel Insurance

در این سلسله مقالات به انواع بیمه های مسافرتی، دلایل خرید، چگونگی و نحوه خرید و حق بیمه پرداختی، چگونگی و نحوه دریافت پول از شرکت بیمه (Claim)  و پرسش و پاسخ هایی در این خصوص  می پردازیم.

بیمه های مسافرتی، جهت پوشش هزینه های پزشکی که به صورت پیشامدهای تصادفی و یا اضطراری و مریضی است، برقرار شده است. بیمه های مسافرتی برای میهمان و میزبان (بویژه که اگر این میهمانان عزیز پدر و مادر و نزدیکانمان باشند) موجب آرامش خاطر خواهد شد.

بیمه های مسافرتی معمولا در تمامی دنیا و همچنین کانادا توسط عواملی نظیر شرکتهای بیمه و همچنین آژانس های مسافرتی به فروش می رسد.

طراحی این نوع بیمه ها توسط شرکتهای بیمه انجام می شود و به لحاظ تخصصی بودن خصوصا بیمه های مسافرتی پزشکی، شرکتهای بیمه و عوامل فروش شرکتهای بیمه توانایی جوابگویی بیشتری را دارند. با توجه به دامنه پوشش های پزشکی در این نوع بیمه ها و وسعت عملکرد، بی شک سئوالات فراوانی در این خصوص مطرح می شود که به مواردی چند در این خصوص اشاره می شود. از جمله اینکه شرکتهای بیمه چه چیزهایی را پوشش و چه چیزهایی را پوشش نمی دهند. و یا اینکه برای اخذ بیمه آیا حداقل و حداکثر سن وجود دارد؟ چه کسانی نمی توانند از این پوشش ها استفاده کنند و چرا؟ چرا پوشش های مختلفی از نظر بهای آن وجود دارد؟ در چه صورتی می توانیم از تخفیف برخوردار شویم؟ آیا می توان از مبدا و قبل از ورود به کانادا بیمه شویم؟ و چگونه این کار امکان دارد؟ آیا می توان با یک بیمه نامه مسافرتی چندین مسافرت داشت؟ و از پوشش بیمه در سفرهای آتی استفاده کرد؟ کسانی که با ویزای مسافرتی ـ ویزای کار ـ ویزای تحصیلی و دانشجویی وارد کانادا می شوند، چگونه می توانند از این نوع بیمه ها استفاده کنند؟

افراد کانادایی مقیم استان انتاریو دارای کارت  درمانی عمومی (OHIP)  در صورت خروج از استان انتاریو و کشور کانادا جهت پوشش و امنیت درمانی چگونه میتوانند بیمه شوند و از بیمه مسافرتی استفاده کنند؟

مبلغ قابل کسر (Deductible)  چیست و چگونه می توان آن را حذف  (Wave) کرد؟

افرادی که برای اقامت دائم وارد کانادا می شوند و تا زمان دریافت بیمه اجتماعی استان محل اقامت آنها در استان انتاریو  (OHIP) بیمه ندارند برای پوشش مالی پزشکی شان چه کاری بایست انجام دهند؟

چه حق انتخاب هایی می توانیم داشته باشیم؟

مبالغ کسر شدنی به چه نرخی و به چه واحد پولی (دلار کانادا ـ دلار آمریکا) محاسبه می شود؟

چرا بهتر است واحد پول محاسبه برای بیمه کاربردی در کانادا یورو نباشد؟

چرا می بایست قبل از مراجعه به دکتر، یا بیمارستان و یا مرکز اضطراری با شرکت بیمه تماس گرفت؟

در این سلسله مقالات قصد داریم، به پاسخ تمامی این پرسش ها بپردازیم.

قبل از هر چیز بد نیست بدانیم که شرکتهای بیمه، پوشش هایی نظیر موارد ذیل دارند:

پوشش اضطراری جهت سوانح پزشکی ـ بیماری و تصادف آمبولانس زمینی، هوایی و آنچه در زمینه پزشکی نیاز باشد طبق مفاد بیمه نامه

ـ پوشش جهت آسیب و صدمه و همچنین مفقود شدن ساک ـ چمدان . . .

ـ پوشش جهت فوت، حادثه ناشی از تصادف و همچنین پوشش قطع عضو.

ـ پوشش جهت لغو پرواز و تاخیر در برنامه پرواز

ـ پوشش جهت حیوانات خانگی نظیر سگ و گربه

به یاد داشته باشیم زمانی که می توان با پرداخت اندکی پول، خود را بیمه کرد و از مزایای بیمه برخوردار بود ضمن داشتن آرامش، چرا این امر را کوچک و بی اهمیت بشماریم؟

لطفا به ادامه مطلب در مقالات آینده توجه بفرمایید.


 

فرهنگ لغات ـ اختصارات ـ اصطلاحات بیمه، سرمایه گذاری و امور مالی

Pre-existing condition

به شرط داشتن شرایط بیماری از قبل طبق تعریف، بیمه مشمول هزینه پرداخت و یا حذف  پوشش مورد بیماری از بیمه نامه برحسب قرارداد خواهد بود.

محمد رحیمیان کارشناس بیمه و سرمایه گذاری است

ایمیل نویسنده:

info@insufin.com