احسان حدادی قهرمان پرتاب دیسک ایران در مسابقات لیگ طلایی برلین آلمان ضمن کسب مدال طلا دوبار رکورد این رشته در آسیا را جابجا کرداحسان حدادی نماینده دوومیدانی ایران در ادامه تور بین المللی دوومیدانی در اولین مسابقه از سری رقابتهای لیگ طلایی در آلمان موفق شد دو بار رکورد آسیا را جابجا کرده و به سومین مدال طلای خود در این تور بین المللی دست یابد.



شهروند ۱۱۸۰ ـ ۵ جون ۱۳۸۷


 

احسان حدادی رکورد آسیا را شکست


 

احسان حدادی قهرمان پرتاب دیسک ایران در مسابقات لیگ طلایی برلین آلمان ضمن کسب مدال طلا دوبار رکورد این رشته در آسیا را جابجا کرد

احسان حدادی نماینده دوومیدانی ایران در ادامه تور بین المللی دوومیدانی در اولین مسابقه از سری رقابتهای لیگ طلایی در آلمان موفق شد دو بار رکورد آسیا را جابجا کرده و به سومین مدال طلای خود در این تور بین المللی دست یابد.

حدادی در این مسابقه در شهر برلین در مصاف با ۹ تن از قهرمانان مطرح جهان و المپیک موفق شد در پرتاب دوم خود دیسک را به میزان ۶۸ متر و ۸۵ سانتی متر پرتاب کرده و رکورد آسیا را جابجا کند. وی در پرتاب سوم خود به رکورد ۶۹ متر و ۱۲ سانتی متر دست یافت و با ثبت همین رکورد به مدال طلا رسید.


 

اولین طلای ایران در رقابت‌های کیک بوکسینگ قهرمانی جهان


 

محسن احمدی ملی پوش ایران روز شنبه در استایل موزیکال فرم رقابت هایکیک بوکسینگ قهرمانی جهان به مدال طلا دست یافت.

در این دوره از مسابقه‌ها که در شهر ونیز ایتالیا برگزار می‌شود، احمدی نخستین مدال طلای کاروان ایران را به دست آورد.


 

افشین قطبی از پرسپولیس رفت


 

افشین قطبى سرمربى تیم فوتبال پرسپولیس رسماً اعلام کرد که دیگر در ایران نمى ماند. حبیب کاشانى مدیرعامل باشگاه پرسپولیس با اعلام این خبر گفت: در روزهاى اخیر جلسات متعددى را با افشین قطبى داشتم، او پس از مشورت هایى که با خانواده اش داشت، رسماً اعلام کرد که دیگر حاضر نیست در ایران بماند و با تیم فوتبال پرسپولیس همکارى داشته باشد.


 

فوتبال ایران مقابل امارات متوقف شد


 

تیم ملی فوتبال ایران در دیدار مقابل تیم امارات عربی متحده در ورزشگاه آزادی تهران متوقف شد. در این دیدار که در چارچوب مسابقات فوتبال مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۰ دوشنبه شب برگزار شد، دو تیم در پایان ۹۰ دقیقه تلاش به تساوی بدون گل دست یافتند. تیم امارات عربی متحده با این تساوی و کسب ۵ امتیاز همچنان در صدر گروه پنجم قرار گرفت و تیم ایران با سه امتیاز در مکان دوم قرار دارد.


 

نگاه آماری به هفتمین دوره لیگ برتر ایران


 

لیگ برتر ایران در شرایطی با قهرمانی پرسپولیس به پایان رسید که در شش دوره قبلی، این لیگ شش قهرمان مختلف را به خود دیده بود.

پرسپولیس، سپاهان، پاس، فولاد، استقلال و سایپا تیم هایی هستند که موفق شده اند در شش سال گذشته قهرمانی در لیگ برتر ایران را جشن بگیرند و قرمزهای تهران با قهرمانی اخیرشان توانستند با دو قهرمانی به پر افتخارترین تیم لیگ حرفه ای ایران تبدیل شوند.

اگر قهرمانی در لیگ منطقه ای سال ۱۳۵۰، دو بار قهرمانی در جام تخت جمشید و چهار قهرمانی جام آزادگان را به این دو قهرمانی اضافه کنیم، پرسپولیس با ۹ قهرمانی پرافتخارترین تیم در لیگ ایران به شمار می رود. استقلالی ها با شش قهرمانی دوم هستند، پاس تهران و سایپا به ترتیب پنج و سه بار قهرمانی ایران را جشن گرفته اند، فولاد خوزستان و سپاهان اصفهان هم دیگر تیم هایی هستند که سابقه قهرمانی در لیگ را دارند. پرسپولیس شش سال بود که به هیچ افتخاری نرسیده بود و امسال بالاخره این طلسم را شکست.


 

استقلال اهواز بهترین حمله، پاس همدان بهترین دفاع

بهترین خط حمله لیگ هفتم به تیم نهم جدول تعلق دارد. استقلال اهواز با ثبت ۶۱ گل حتی از تیم های بالای جدول هم بیشتر گل زده است. بعد از این تیم پرسپولیس و سپاهان با ۵۵ و ۵۳ گل زده قرار دارند. جالب این که بهترین خط دفاعی نیز به چهار تیم اول جدول تعلق ندارد، بلکه پاس همدان در این زمینه بهترین عملکرد را از خود به جا گذاشته است. همدانی ها در ۳۴ دیدار تنها ۲۸ گل دریافت کردند. بدترین خط دفاعی و حمله نیز در اختیار تیم انتهای جدول است. شیرین فراز در ۳۴ بازی اش ۲۵ گل زد و ۵۹ گل خورد.

در مجموع ۳۰۶ بازی لیگ هفتم، ۷۱۹ گل رد و بدل شد. میانگین ۲.۳۵ گل برای هر بازی، میانگین قابل قبولی محسوب می شود و به استانداردهای بین المللی نزدیک است. پرسپولیس با ۱۸ برد و شیرین فراز با تنها سه پیروزی، بیشترین و کمترین برد را به دست آوردند. بیشترین باخت متعلق به شیرین فراز و نفت با ۱۹ باخت است. پرسپولیسی ها هم با پنج باخت کمتر از همه باختند. در زمینه کسب تساوی نیز پاس همدان به عدد ۱۶ رسید و رکورددارشد. استقلالی ها هم با پذیرش ۱۳ باخت و قرار گرفتن در رتبه سیزدهم به بدترین نتیجه تاریخ خود دست پیدا کردند.


 

محسن خلیلی و هادی اصغری آقایان گل

محسن خلیلی و هادی اصغری، مهاجمان پرسپولیس و راه آهن با به ثمر رساندن ۱۸ گل به صورت مشترک آقای گل لیگ شدند. فصل قبل هم لیگ ایران دو آقای گل داشت و دنی اولروم‌ (ابومسلم)‌ و مهدی رجب زاده (ذوب آهن) با ۱۷ گل به این عنوان رسیده بودند. خلیلی و اصغری در ۳۴ بازی ۱۸ گل زدند ، به صورت میانگین ۰.۵۳ گل برای هر بازی.

البته بازهم آمار مهاجمان پرسپولیس و راه آهن بسیار بهتر از سایر مهاجمان است. چرا که بعد از این دو، ابراهیم توره (پیکان) و روح الله بیگدلی (‌استقلال اهواز) با ۱۳ گل زده در رده دوم جدول گلزنان دیده می شوند. در مجموع هفت دوره لیگ برتر رضا عنایتی، مهاجم سابق تیم های ابومسلم و استقلال با ۸۰ گل زده در صدر قرار دارد و فریدون فضلی با ۶۷ گل در تعقیب اوست. در این فصل رضا ناصحی با دادن ۱۳ پاس گل، عنوان گلسازترین بازیکن را به دست آورد.


 

خوش اخلاق ها و بد اخلاق ها

در این فصل لیگ برتر ۹۸ بازیکن از زمین اخراج شدند که در این میان راه آهنی ها با دریافت ۱۱ کارت قرمز بیشترین اخراجی را به جا گذاشتند. البته بداخلاق ترین تیم شیرین فراز بود، با دریافت ۱۰ کارت قرمز و ۸۲ کارت زرد. استقلال اهواز هم با چهار کارت قرمز و ۴۴ کارت زرد خوش اخلاق تر از بقیه بود.

در بین بازیکنان نیز بدرا آلوجا کیته از شیرین فراز کرمانشاه با دریافت یک کارت قرمز و ۱۳ کارت زرد به عنوان خشن ترین بازیکن معرفی شد. باید به آمار مجتبی شیری، مدافع استقلال اهواز هم اشاره کرد. او تنها بازیکن لیگ برتر بود که در تمامی ۳۴ هفته لیگ به طور کامل بازی کرد.


 

پیروانی، مربی رکورددار

از جمع ۱۸ تیم لیگ برتر تنها شش تیم پرسپولیس، پاس همدان، برق شیراز، مقاومت سپاسی شیراز و ملوان انزلی مربی خود را تغییر ندادند و نیمکت ۱۲ تیم با تحول روبرو شد. در این میان تیم شیرین فراز رکورددار بود و روی نیمکت این تیم ۶ سرمربی نشستند.

غلام پیروانی در هفت دوره گذشته لیگ برتر حضور داشته و در تمامی ادوار هم سرمربی مقاومت سپاسی شیراز بوده است. او در این زمینه یک رکورد قابل توجه خلق کرده است. البته با توجه به پیوستن غلام پیروانی به ابومسلم، او در فصل بعد با تیم جدیدش به حضور در لیگ برتر ادامه می دهد. پیروانی تا به حال در ۲۰۲ دیدار لیگ حرفه ای مربیگری کرده است.


 

ابومسلم میزبان موفق

پرسپولیس هم بهترین تیم دور رفت بود و هم بهترین تیم دور برگشت. در دور رفت بعد از پرسپولیس ۳۶ امتیازی، سپاهان و صباباتری بیشترین امتیازها را جمع آوری کردند و در دور برگشت ذوب آهن با کسب ۲۹ امتیاز به همراه پرسپولیس بیشترین امتیازها را به دست آورد، البته تفاضل گل پرسپولیس بهتر از ذوب آهن بود.

دو تیم شهرستانی مس کرمان و ابومسلم خراسان نیز با کسب ۲۸ امتیاز از تیم های موفق دور برگشت بودند. در دور رفت پگاه (۱۱ امتیاز) و شیرین فراز کرمانشاه (۱۵ امتیاز) بدترین ها بودند و دور برگشت شیرین فراز و ملوان با به دست آوردن ۶ و ۹ امتیاز بدترین ها به شمار می روند. جالب این که ملوان در پایان دور رفت چهارم شده بود.

باید به آمار استقلال تهران هم اشاره کرد. این تیم در دور برگشت پانزدهم شد. ابومسلم، موفق ترین میزبان بود. مشهدی ها در خانه شان ۳۹ امتیاز اندوختند. این در حالی است که آنها در خارج از خانه تنها ۱۱ امتیاز به دست آوردند. پرسپولیس نیز خطرناک ترین میهمان بود. قرمزها ۲۸ امتیاز از میزبان هایشان گرفتند، البته نباید این نکته را فراموش کرد که بازی هایی که پرسپولیس میهمان تیم های تهرانی بوده هم در آزادی برگزار شده است. شیرین فراز هم بدترین تیم در خانه (۱۰ امتیاز) و هم در خارج از خانه (۱۱ امتیاز) به شمار می رود. صنعت نفت آبادان (۱۸ امتیاز) و مقاومت سپاسی شیراز، پگاه گیلان و استقلال تهران (۲۰ امتیاز) از دیگر تیم های ضعیف در خانه بودند.


 


 

بازگشت دوباره پیروانى به شیراز


 

غلامحسین پیروانى سرمربى جدید تیم فوتبال ابومسلم با فسخ قرارداد خود به شیراز بازگشت. در حالى که پیروانى براى حضور در لیگ هشتم با امضاى قراردادى هدایت ابومسلم را برعهده گرفته بود پس از رایزنى هاى مسئولان دو باشگاه مقاومت سپاسى و ابومسلم با توافقى دوطرفه دوباره به شیراز بازگشت.


 

پگاه فینالیست شد


 

تیم فوتبال پگاه گیلان با پیروزی دو بر یک برابر برق شیراز به دیدار فینال بیست و یکمین دوره رقابت های فوتبال جام حذفی باشگاه های کشور راه یافت.

در این دیدار که در ورزشگاه سردار جنگل رشت برگزار شد، امین متوسل زاده (۱۹ و ۹۰) گل های برتری تیم فوتبال پگاه را به ثمر رساند و محمد جعفری(۷) تنها گل برق شیراز را وارد دروازه پگاه کرد.

با این پیروزی تیم فوتبال پگاه گیلان به عنوان دومین تیم به دیدار نهایی بیست و یکمین دوره رقابت های فوتبال جام حذفی باشگاه های کشور صعود کرد تا در روزهای 20  و ۲۷ خردادماه برای کسب عنوان قهرمانی این مسابقات برابر استقلال تهران به میدان برود.

پگاه یکی از تیم هایی بود که در رقابتهای لیگ برتر در انتهای جدول رده بندی قرار داشت و تا هفته پایانی یکی از گزینه های سقوط به لیگ دسته اول بود.


 

نیکولیچ سرمربى تیم ملى امید شد


 

با تصمیم فدراسیون فوتبال و کمیته ملى المپیک، «نناد نیکولیچ» با حفظ سمت در تیم ملى جوانان به عنوان سرمربى تیم فوتبال المپیک ایران انتخاب شد. نناد نیکولیچ در این مورد اظهار کرد: در صحبتى که با على کفاشیان داشتم او اختیارات تیم المپیک را هم به من داد و قرار شد پس از پایان رقابت هاى قهرمانى آسیا و صعود ایران به جام جهانى مصر، اعضاى فعلى تیم جوانان به تیم المپیک بروند تا آماده حضور در رقابت هاى انتخابى المپیک ۲۰۱۲ لندن شوند. وى درباره برنامه هایش براى تیم المپیک گفت: زمان زیادى تا رقابت هاى انتخابى المپیک داریم، با استفاده از استعدادهاى فراوان فوتبال ایران مى توان با دوراندیشى راه را براى صعود تیم ایران به المپیک لندن فراهم کرد. با این حال این کار سختى است و باید با همکارى هم این کار را انجام دهیم.

نیکولیچ در پاسخ به این سئوال که قرارداد شما تا چه زمان با فدراسیون فوتبال و کمیته ملى المپیک اعتبار دارد، گفت: قرارداد من ژانویه ۲۰۰۹ به پایان مى رسد اما سال به سال و تا پایان رقابت هاى المپیک این قرارداد تمدید خواهد شد.


 

خبرهای کوتاه از ورزش جهان


 

جدال نهاییNBA بین بوستون و لیکرز


 

بوستون سلتیکز یک رقیب سنتی خود را از پیش رو برداشت تا در فینال لیگ بسکتبال حرفه ای آمریکا (NBA)، مقابل رقیب سنتی دیگری قرار گیرد.

در مسابقه ششم مرحله نهایی کنفرانس شرق، بوستون ۸۹-۸۱ دیترویت پیستونز را شکست داد تا در مجموع با کسب پیروزی ۴-۲ به فینال راه یابد.

در این مسابقه که در زمین دیترویت برگزار شد، پیرس با ۲۷ امتیاز و ۸ ریباند و کوین گارنت با ۱۶ امتیاز و ری آلن بازیکن شوتزن بوستون با ۱۷ امتیاز سهمی عمده در پیروزی بوستون در بازی ششم ایفاء کردند.

دیترویت در شش سال گذشته به طور متوالی به فینال کنفرانس شرق راه یافته بود و در سال ۲۰۰۴ هم از قهرمانی در کنفرانس شرق، راه قهرمانی لیگ را در پیش گرفت، اما این اولین باری بود که این تیم با یک باخت در زمین خود نتیجه مجموع مسابقات این مرحله را واگذار می کرد.

بوستون که تا پیش از این مرحله نتوانسته بود در بازی های خارج از خانه بردی کسب کند، در این مرحله دو پیروزی خارج از خانه به نام خود ثبت کرد.

به این ترتیب پس از ۲۱ سال، بوستون نه تنها دوباره به فینال راه یافت، بلکه مقابل حریفی قرار گرفت که ۲۱ سال قبل، بوستون را در فینال ناکام گذاشته بود.

در دهه ۸۰ که بسکتبال NBA تحت نفوذ و تاثیر رویارویی ستارگان بوستون و لیکرز و نامهایی چون لری برد، کریم عبدالجبار و مجیک جانسون قرار داشت، در بین سالهای ۱۹۸۴ تا ۱۹۸۷ بوستون و لیکرز سه بار در فینال مقابل یکدیگر قرار گرفتند.

در سال ۱۹۸۴ بوستون، لیکرز را ۴-۳ شکست داد، در سال ۱۹۸۵، لیکرز ۴-۲ بر بوستون غلبه کرد و در سال ۱۹۸۷ بوستون در فینال مجددا با نتیجه ۴-۲ مغلوب لیکرز شد.

دیدارهای دو تیم لیکرز و بوستون از پنجشنبه شب آغاز خواهد شد که از مجموع هفت بازی، بوستون به علت داشتن رکورد برد و باخت بهتر نسبت به لیکرز در طی فصل عادی، در چهار بازی میزبان خواهد بود.


 


 

شکست فوتبال امریکا در برابر انگلیس


 

تیم ملى فوتبال انگلیس در دیدار تدارکاتى مقابل تیم آمریکا به برترى ۲ بر صفر رسید. در این دیدار که در ورزشگاه ویمبلى شهر لندن برگزار شد، ترى و جرارد در دقایق ۳۸ و ۵۹ براى تیم انگلیس گل زدند.


 

پیروزى برزیل با گلزنى روبى نیو


 

تیم ملى فوتبال برزیل در دیدارى دوستانه که در راه ادامه حضور خود در دور مقدماتى جام جهانى ۲۰۱۰ برگزار کرد در برابر کانادا به برترى ۲ـ۳ رسید. گلزنى روبى نیوى رئال مادریدى در دقیقه ۶۳ این مسابقه سبب شد تساوى ۲ـ۲ که تا آن لحظه بین دو تیم برقرار بود، جایش را به برترى برزیلى ها بدهد. در این لحظه روبى نیو از پاس اشتباه رو به عقب جولى ین دوگازمن هافبک کانادایى استفاده کرد و توپ را برداشت و با خود برد و پس از دریبل دروازه بان کانادا، دروازه را گشود. پیشتر دیه گو و لوئیس فابیانو نیز براى تیم کارلوس دونگا گلزنى کرده بودند.


 

آمار اولین های المپیک


 

اولین مدال: یک دانشجوی ۲۷ ساله به نام جیمز کنوی اولین مدال المپیک را در رشته پرش جفت المپیک ۱۸۹۶ آتن به خود اختصاص داد.

اولین طلا: برای اولین بار در بازی های المپیک ۱۹۰۸ لندن مدال طلا بین قهرمانان اول هر رشته ورزشی توزیع شد.

اولین پنج حلقه: مهم ترین نشانه المپیک (۵ حلقه در هم رفته) برای اولین بار در المپیک ۱۹۲۰ آنتوپ عرضه شد.

اولین سوگند: برای اولین بار ورزشکاران در المپیک ۱۹۲۰ آنتوپ سوگند یاد کردند.

اولین مشعل: در نهمین دوره بازی های المپیک ۱۹۲۸ آمستردام اولین مشعل المپیک عرضه شد.

اولین مدال آسیائی: ژاپن اولین کشور آسیایی بود که در بازی های المپیک ۱۹۲۰ به مدال دست یافت.

اولین سکوی سه پله ای: برای اولین بار در بازی های المپیک ۱۹۳۲ لس آنجلس سکوی سه پله ای مورد استفاده قهرمانان قرار گرفت.

اولین پخش تلویزیونی: برای اولین بار در بازی های المپیک ۱۹۳۶ برلین، مسابقات تحت پوشش تلویزیونی قرار گرفت.

اولین مدال المپیک ایران: اولین فردی که توانست مدال المپیک برای ایران کسب کند جعفر سلماسی در رشته وزنه برداری المپیک ۱۹۴۰ لندن بود که به مدال برنز دست یافت.