از آغاز شکل‌گیری جامعه مهاجران ایرانی به کانادا بیش از سه دهه می‌گذرد و هر سال چند هزار مهاجر ایرانی به صورت فردی و یا خانوادگی به این جامعه می‌پیوندند. همه‌ی این مهاجران نیز، مانند دیگر مهاجران در کشور کانادا، با نیارها، مشکلات و موانع گوناگونی در مسیر بنیان نهادن زندگی تازه، تحصیل، کار و دیگر امور روبرو می‌شوند. بررسی نیازها و مشکلات و محدودیت‌های مهاجران، چه از سوی نهادهای رسمی کانادایی و چه از سوی نهادهای فرهنگی- اجتماعی جامعه‌های قومی مهاجر یک ضرورت انکارناپذیر جهت برنامه‌ریزی‌ و اجرای فعالیت‌ها در مسیر استقرار بهتر و آسان‌تر مهاجران است. انجام چنین پژوهش‌ها و بررسی‌ها، به دلایل گوناگون، تاکنون در جامعه ایرانی-کانادایی مورد توجه نبوده و در طول بیش از سه دهه گذشته تنها یک بررسی آماری رسمی و شاید یکی دو پژوهش محدودتر در قالب تحقیقات دانشگاهی در زمینه‌ی نیازهای عمومی جامعه مهاجران ایرانی در شهر تورنتو انجام شده است. از آنجا که جامعه مهاجران ایرانی به کانادا چه از نظر تعداد و چه از نظر نوع خواسته‌ها مدام در تغییر و تحول است، انجام پژوهش‌های آماری در فاصله‌های زمانی حداقل ۴-۵ ساله می‌تواند اطلاعات مفید و ضروری را در دسترس سازمان‌ها و نهادهای فعال در امور مهاجران قرار دهد.

دکتر رضا مریدی

بنیاد پریا در راستای برنامه‌ها و فعالیت‌های خود اخیرا با استفاده از بودجه‌ی محدود پژوهشی وزارت امور شهروندی و مهاجرت کانادا یک بررسی آماری در زمینه‌ی نیازهای مهاجران ایرانی تازه وارد به کانادا، که در منطقه یورک در استان انتاریو زندگی می‌کنند انجام داده است. نتیجه این نظرسنجی روز شنبه ۲۸ جولای ۲۰۱۲ طی مراسمی عمومی در بنیاد پریا با حضور آقای کاستاس منه گاکیس(نماینده مردم ریچموندهیل در مجلس فدرال)، دکتر رضا مریدی(نماینده مردم ریچموندهیل در پارلمان انتاریو)، نمایندگان وزارت امور مهاجرت و شهروندی کانادا، گروهی از فعالان ایرانی و غیر ایرانی نهادهای ارائه کننده خدمات اجتماعی و گروهی از افراد جامعه ایرانی بزرگشهر تورنتو ارائه شد.

هدف از این مطالعه بررسی نیازهای فارسی زبانان تازه وارد در منطقه یورک و فراهم آوردن تسهیلاتی برای ایجاد آگاهی از خدمات اجتماعی مناسب و چگونگی دسترسی به هریک از این خدمات بوده است و نتیجه کامل آن به دو زبان انگلیسی و فارسی در سایت اینترنتی پریا :www.parya.org  در دسترس همگان است.

روند تحقیقات:

تمامی اطلاعات ذکرشده در این گزارش برگرفته از۱۲۷ فرم نظرسنجی در بین تازه واردین و۵۰ شرکت کننده در گروههای متمرکز و ۱۵ مصاحبه انفرادی بین افراد تازه وارد و افراد ارائه دهنده خدمات  بوده است که هر یک از آنها به دقت و در مراحل مختلف مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است و بعد از معتبر بودن، هریک از آن ها مورد استفاده گروه های متمرکز بر این پروژه و ارائه دهندگان  خدمات مربوطه مورد استفاده  قرار گرفت. یافته های مورد بحث در این گزارش منعکس کننده ی نیازهای اجتماعی و همچنین نقاط قوت و ضعف هر یک از آنها و توصیه های لازم برای بهبود پیشرفت هریک از آنها می باشد. یافته های موضوعی در گزارش تحت عنوان‌های زیر خلاصه شده است:

۱– اطلاعات۲ـ آموزش و پرورش ۳– اشتغال و درآمد ۴– زبان ۵– خدمات اجتماعی ۶– مسکن ۷– بهداشت و درمان ۸ – بهداشت روان ۹– سالمندان و ۱۰– جوانان .

یافته های کلیدی نظرسنجی انجام شده  

ـ عدم آگاهی از خدمات اسکان و منابع موجود برای تازه واردان و مهاجران منطقه یورک

ـ مشکلات زبان و عدم تطابق فرهنگی به عنوان بزرگترین مانع برای تازه واردان متقاضی کمک گزارش شده است.

ـ عدم آگاهی از خدمات موجود به زبان فارسی، و نیز وجود افراد فارسی زبان در سازمان های ارائه دهنده خدمات و سازمان های دیگر.

ـ بیکاری و عدم آگاهی در استفاده از مهارت های قابل انتقال در بازار کار کانادا

کاستاس منه گاکیس

ـ بیکاری گسترده در میان جوانان به علت احساس انزوا، فقدان اعتماد به نفس برای ایجاد ارتباط و نداشتن اطلاعات برای کاریابی موثر در کانادا. بیشتر تازه واردان افراد کم درآمد و تحت فشار شدید مالی هستند که از وجود مسکن ارزان قیمت در منطقه یورک مطلع نیستند.

ـ ناآگاهی پیش از مهاجرت در زمینه‌ی ارزشیابی حرفه‌ای و بازار کاردر کانادا.

ـ عدم آگاهی در مورد نظام آموزشی و برنامه های جایگزین برای حمایت از پیشرفت تحصیلی در میان دانش آموزان دبیرستانی.

 ـ مشکلات مربوط به باندهای خلافکار افراطی در میان نوجوانانی که در معرض خطر انزواطلبی هستند. خطرات زورگویی فرهنگی، و مسائل برتری نژادی که در مدارس از هم سن و سالان خود می بینند.

ـ موضوع عقب نشینی و افسردگی برای تازه واردین، بویژه در رابطه با پدر و مادر و پدربزرگ و مادربزرگ‌هایی که اسپانسر شده‌اند و باعث منزوی شدنشان در جامعه شده است.

ـ فقدان تطبیق و ارتباط با جامعه کانادا.  منزوی شدن و همچنین ارتباط برقرار کردن بیش از اندازه با فارسی زبانان در منطقه یورک برای تازه واردان که باعث بوجود آمدن موانعی برای هریک از آنها چه از لحاظ کاریابی و چه از لحاظ یادگیری زبان شده است.

ـ به دلیل فقدان اطلاعات و ندانستن زبان، فارسی زبانان تازه وارد بیشتر در معرض سوء استفاده، تقلب، و قربانی شدن توسط کامیونیتی خود هستند.

ـ ترجیح دریافت اطلاعات از طریق روزنامه های ایرانی و مراکز اجتماعی فارسی زبان برای تازه واردان.

 ـ  تازه واردان کتابخانه ها و مراکز اجتماعی را به عنوان بهترین و معروف ترین و پر استفاده ترین منابع جامعه و سازمان های حل و فصل برای ارائه خدمات تازه وارد در نظر دارند و البته به طور کلی، اکثر تازه واردان  از کلاس های ESL و LINC  احساس رضایت می کنند.

محدودیت‌های تحقیق و چشم‌انداز آینده:

نظرسنجی انجام شده از لحاظ وسعت هنوز بسیار محدود است. تمرکز این نظرسنجی بیشتر بر نیازهای تازه واردین و استفاده از خدمات مستقر شدن در منطقه یورک بوده است.

آن چه که با انجام این مطالعه بیشتر روشن شد این است که پژوهش‌های بیشتری در زمینه‌ی بهداشت و سلامتی، بهتر زیستن و تطبیق مهاجران ایرانی مورد نیاز است.

جامعه ایرانی- کانادایی به یک تحقیق کامل برای پوشش بسیاری از مشکلات حساس دارد، تا توجه سیاست‌گذاران و حمایت کنندگان مالی. با این تحقیق فقط به مشکلات اشاره بسیار مختصری شده است. تحقیقات بیشتری برای درک ویژگی‌های فرهنگی و موانع موجود برای استقرار و تطبیق بیشتر مهاجران ایرانی در جامعه کانادایی ضروری است. برخی از مشکلات که توسط اعضای کامیونیتی، نهادها و کارکنان بخش‌های خدماتی عنوان شده عبارتند از: بهداشت و تندرستی عمومی، سلامت ذهنی و برچسب خوردن، کاریابی، زبان، دسترسی به خدمات و  قدرتمند شدن کامیونیتی. ما امیدواریم با انجام تحقیقات بعدی درباره مشکلات کامیونیتی بتوانیم به درک کامل از همه آن ها و چگونگی ارائه آن ها به آیندگان برسیم.