شهروند آرش عزیزی: استفن هارپر، نخست‌وزیر محافظه‌کار کانادا، در حرکتی بهت‌آور به درخواست نخست‌وزیران استان‌های کشور پاسخ منفی داده است و گفته در جلسه‌ای که می‌خواهند در مورد اقتصاد کشور تشکیل دهند شرکت نخواهد کرد. این اتفاق در حالی می‌افتد که هارپر حدود سه سال است که برخوردی جمعی با نخست وزیرهای استان ها نداشته است.

سخنگویان دفتر نخست‌وزیر چهارشنبه‌ی هفته‌ی گذشته گفتند او از سال ۲۰۱۰ تا کنون ۷۴ بار به طور خصوصی با نخست وزیرهای استان‌های مختلف دیدار کرده است و تمایلی به دیدار جمعی ندارد. آندرو مک‌دوگال، سخنگوی هارپر، در ضمن تاکید کرد هیچگونه دیدار جمعی دیگری با نخست‌وزیران تدارک دیده نخواهد شد.

آخرین باری که نخست‌وزیران کشور با هارپر دیدار کردند در سال ۲۰۰۹ و در پی بحران مالی جهانی بود.

پاسخ منفی هارپر به درخواست نخست‌وزیران استان‌ها از این رو بهت‌آورتر است که مهم‌ترین نخست‌وزیرها، از تمامی گرایشات حزبی (لیبرال، محافظه‌کار و ان دی پی) از او رسما درخواست کرده بودند در جلسه‌ای که در ماه نوامبر در هالیفکس تشکیل می‌دهند شرکت کند. اتهام آن‌ها که هارپر در را روی خیلی مسائل می‌بندد و یک‌نفره و بی‌مشاوره حکومت می‌کند اکنون تقویت خواهد شد.

پیشنهاد جلسه با هارپر را اولین بار داریل دکستر،‌ نخست‌وزیر نیودموکرات نوا اسکوشیا،‌ مطرح کرد. دالتون مک‌گینتی، نخست‌وزیر لیبرال انتاریو، و الیسون ردفورد،‌ نخست‌وزیر محافظه‌کار آلبرتا، نیز بلافاصله با او توافق کردند. حتی شاره، نخست‌وزیر کبک، که او را می‌توان از نزدیک‌ترین سیاستمداران استانی به هارپر دانست، از این پیشنهاد دفاع کرد و علت آن‌را عواملی همچون عدم قطعیت در اروپا و رشد اقتصادهایی همچون هند، برزیل و چین خواند.