باور کردنی نیست، اما باور کنید! ورزشکاران ایران با ۴ طلا، ۳ نقره و ۱ برنز اکنون نه تنها در رتبه‌ی رفیع ۱۲ام جهان قرار گرفته اند، که به بهترین رکورد تاریخ خود نیز دست یافته اند. تازه هنوز در چند روز اول بازی هستیم و به نقاط قوت ورزشکاران ایران مثل کشتی آزاد نرسیده‌ایم. برای هموطنان رنج دیده ما زیر حکومت مستبد و دیکتاتور جمهوری اسلامی، پیروزی‌های ورزشی همیشه فرصت کوتاهی بوده تا  لبخندی به لب بیاورند.

بهداد سلیمی

۲۲ ساله، متولد قائم‌شهر

وزنه‌برداری مردان، ۱۰۵ کیلوگرم به بالا

مدال طلا

حمید سوریان

۲۶ ساله، متولد شهر ری

کشتی فرنگی، ۵۵ کیلو

مدال طلا

امید نوروزی

۲۶ ساله، متولد شیراز

کشتی فرنگی، ۶۰ کیلو

مدال طلا

قاسم رضایی

۲۶ ساله، متولد آمل (یک هفته دیگر تولدش می‌شود)

کشتی فرنگی، ۹۶ کیلو

مدال طلا

احسان حدادی

۲۷ ساله، متولد تهران

پرتاب دیسک مردان

مدال نقره

نواب نصیرشلال

۲۵ ساله، متولد اهواز

وزنه‌برداری مردان، ۱۰۵ کیلوگرم

مدال نقره

سجاد انوشیروانی

۲۸ ساله، متولد اردبیل

وزنه‌برداری مردان، بالای ۱۰۵ کیلوگرم

مدال نقره

کیانوش رستمی

۲۱ ساله، متولد کرمانشاه

وزنه‌برداری مردان، ۸۵ کیلوگرم

مدال برنز

 

 

 

 

کانادا

روزانا مک‌لنان

۲۳ ساله، متولد کینگ سیتیِ انتاریو (تورنتوی بزرگ)

مدال طلا در ترامپولین زنان (ژیمناستیک)

روزانا که یکی دو هفته‌ی دیگر ۲۴ ساله می‌شود اولین طلای کانادا را گرفت تا سرود ملی «آه، کانادا» بالاخره در لندن به صدا در آید. او موفق شد مدافع عنوان قهرمانی جهان، هه ونای ۲۳ ساله از چین، را مغلوب کند. روزانا پیش از این در بازی‌های پان آمریکن نیز قهرمان شده بود و یک طلا، پنج نقره و چهار برنز از مسابقات قهرمانی ژیمناستیک جهان را هم در کارنامه دارد.

تیم قایقرانی هشت‌نفره‌ی زنان

مدال نقره

کانادا در این رشته راه درازی را طی کرده تا امروز بتواند به جایگاه دوم جهان برسد. اما شاید آن‌چه طعم این دوم شدن را کمی تلخ می‌کند این است که باز هم از رقیب همیشگی و قهرمان مسلم جهان در این رشته، یعنی آمریکا، عقب ماند. با این حال کانادایی که در المپیک پکن ۲۰۰۸ با پیشرفت بسیار چهارم شده بود باید از این نتیجه خشنود باشد.

رایان کوچرین

مدال نقره

۲۳ ساله، متولد ونکوور

شنای آزاد ۱۵۰۰ متر

با مدال نقره‌ی کوچرین علاوه بر برنزی که برنت هایدن قبلا در شنای ۱۰۰ متر آزاد مردان گرفته بود این اولین بار از آتلانتای ۱۹۹۶ به این طرف است که مدال‌های شنای کانادا از یک فراتر می‌رود.

کوچرین ۱۹۳ متری که چهار سال پیش در پکن برنز برده بود، این بار طلادار آن المپیک، اسامه ملولی از تونس، را شکست داد و با بهبود رکورد خود آن‌را به ۱۴ دقیقه و ۳۹/۶۳ ثانیه رساند.

دوچرخه‌سواری تیمی زنان

مدال برنز

تارا ویتن از ادمونتون، جیلیان کارلتون از ویکتوریا و جازمین گلیزر از کوئیتلام بریتیش کلمبیا با جلوتر زدن از تیم قدری مثل استرالیا سوم شدند تا مدال برنز را بر گردن آویزند. بریتانیا، اول و آمریکا دوم شد.

درک دروئین

۲۲ ساله، متولد سارنیای انتاریو

پرش بلند

مدال برنز

یکی از غافلگیرکننده‌ترین مدال‌های کانادا در المپیک امسال را جوان ۲۲ ساله‌ی مقیم شهر کورونای انتاریو گرفت. او با رقبای بریتانیایی و قطری‌اش مساوی کرد تا برنزی شود. آخرین بار که کانادا در این رشته مدال گرفته بود به بازی‌های مونترال ۱۹۷۶ برمی‌گردد که گرگ جوی، نقره گرفت.