حسین خانلری رئیس سازمان هواپیمایی ایران، علت لغو ۴۸ پرواز شرکت هواپیمایی "ایران ایرتور" را زمینگیر شدن شش فروند هواپیمای این شرکت اعلام کرده است.




 

شماره ۱۱۹۰ ـ ۱۴ آگوست ۲۰۰۸


 

لغو ۴۸ پرواز ایران ایرتور به دلیل خرابی هوایپماها


 

بی بی سی: حسین خانلری رئیس سازمان هواپیمایی ایران، علت لغو ۴۸ پرواز شرکت هواپیمایی "ایران ایرتور" را زمینگیر شدن شش فروند هواپیمای این شرکت اعلام کرده است.

خبرگزاری ایرنا به نقل از خانلری نوشته که تعدادی از پروازهای شرکت هواپیمایی شرکت ایران ایرتور، وابسته به شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران(هما) لغو شده و تعدادی نیز با تاخیر انجام می شود.

شرکت هواپیمایی ایران ایرتور یکشنبه بیستم مرداد اعلام کرده که تعدادی از پروازهای این شرکت به شهرهای مشهد، تهران، شیراز، تبریز، اصفهان، اهواز، آبادان، بندرعباس، کرمانشاه و دزفول لغو شده و تعدادی از پروازها نیز با تاخیر انجام می شود.

لغو پروازها باعث اعتراض مسافران شده است ولی خانلری گفته است: "نباید این تصور به وجود بیاید که شرکت های هواپیمایی قصد دارند تا پروازهای خود را لغو کنند."

در چند سال گذشته همواره مشکل تاخیر در پروازها وجود داشته اما برای اولین بار است که یک شرکت هواپیمایی تعداد زیادی از پروازهای داخلی خود را لغو می کند.

شرکت هواپیمایی ایران ایرتور وابسته به شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی است که در سال ۱۳۵۱ با هدف توسعه گردشگری تاسیس شد.

این شرکت بیشتر از بیست درصد پروازهای داخلی را در اختیار دارد ولی عمده هواپیماهای این شرکت از نوع توپولف روسی است.

هواپیماهای روسی عمدتا اجاره ای هستند و به نوشته سایت شرکت ایران ایرتور، هم اکنون این شرکت ده فروند توپولف استیجاری و دو فروند ایرباس ۳۰۰ در اختیار دارد.

صنعت هواپیمایی ایران به شدت فرسوده است و بخش عمده ای از هواپیماهای ناوگان هوایی ایران در سال های قبل از انقلاب خریداری شده است.

ایران در طول سال های گذشته به دلیل تحریم اقتصادی آمریکا نتوانسته ناوگان هوایی خود را نوسازی کند.

در طول سالیان اخیر ایران با خرید و اجاره هواپیماهای دست دوم و استفاده از هواپیماهای روسی بخشی از نیازهای خود را تامین کرده اما همواره مشکلاتی نظیر زمینگیر شدن هواپیماهای اجاره ای و دست دوم پیش آمده است.


 

مدرک جنجالی وزیر کشور از دانشگاه آکسفورد


 

بی بی سی: اداره وزارت کشور به خودی خود کار بسیار دشواری است و انجام تکالیف این پست، دشوارتر هم خواهد شد اگر از همان ابتدا حرف و حدیث هایی نظیر نحوه نقل قول از رهبری جمهوری اسلامی در حمایت یا عدم مخالفت از او و یا اصالت مدرک تحصیلی اش بر سر زبان ها بیفتد.

این وضعیتی است که علی کردان، وزیر تازه رای اعتماد گرفته دولت محمود احمدی نژاد بدان دچار شده است.

ماجرای جنجالی مدرک دکترای افتخاری وزیر کشور جدید اکنون به ایستگاه تحقیق و تفحص رسیده است و دستور انجام این تحقیق را کسی صادر نکرده جز علی لاریجانی، رییس مجلس هشتم، کسی که در طول دوران ریاستش بر صدا و سیمای جمهوری اسلامی، علی کردان یکی از یاران استوارش در اداره بخش های مالی و اداری بود و در ماجرای جنجالی تحقیق و تفحص مجلس ششم، از سیاست آقای لاریجانی در مقابل مجلس اصلاحات به اشکال مختلف پیروی می کرد.

بررسی مدرک؟

وزارت کشور در روزهای اولیه تشکیک در اصالت مدرک دکترای حقوق اساسی از دانشگاه آکسفورد بریتانیا، با صدور توضیحات بسیار محکم از اصالت مدرک دفاع کرد. وب سایت ها اقدام به استعلام از دانشگاه آکسفورد کردند و جواب دانشگاه به پرسش های رسیده، همان جوابی بود که به بی بی سی فارسی هم ارسال شد:

" دانشگاه آکسفورد هیچ سوابقی از آقای علی کردان ندارد که نشان دهد او مدرک دکترا یا هیچ گونه مدرک دیگری از این دانشگاه اخذ کرده باشد." این دانشگاه در توضیح دیگری اضافه کرده که نام اساتیدی که در مدرک پخش شده منتسب به این نهاد آموزشی، صادره برای علی کردان، ذکر شده، جملگی اساتیدی بوده اند که در مقاطعی در دانشگاه آکسفورد مشغول به تدریس بوده اند، "اما هیچیک از آنان در حوزه حقوق فعالیت نکرده و "هیچ کدام مدارک صادره توسط دانشگاه را امضا نمی کرده اند".

تکذیبیه رسمی دانشگاه آکسفورد، مدرک ارائه شده از سوی علی کردان به نمایندگان مجلس در جریان کسب رای اعتماد را در عمل به همان چیزی تبدیل می کند که محمود احمدی نژاد در دفاع از وزیر تازه خود مطرح کرد و آن را "کاغذ پاره" خواند، بدین معنا که وی برای انجام وظیفه در دولتش توجهی به این ظواهر و مدارک نمی کند. به هرحال با این تکذیبیه رسمی، عملا آقای کردان با علم یا بدون علم قبلی، وارد حیطه جعل مدارک رسمی شده است و آیا دانشگاه آکسفورد در صدد شکایت قضایی و تشکیل پرونده بر خواهد آمد؟

شیوع جعل مدرک آکسفورد

جواب دانشگاه آکسفورد به این پرسش آن بود که "خیر. ما چنین کاری نخواهیم کرد". به گفته مسئول روابط عمومی دانشگاه آکسفورد، از این قبیل موارد قبلا هم پیش آمده ولی این دانشگاه تاکنون دست به تعقیب قضایی کسی نزده است و در مورد ماجرای علی کردان هم بعید است که خلاف روند قبلی عمل شود.

بر اساس گزارش ها، جعل مدرک دانشگاه آکسفورد ظاهرا امری رایج هم هست. وقتی در سال ۲۰۰۴ در بریتانیا گزارش هایی منتشر شد مبنی بر این که مدارک جعلی دانشگاه آکسفورد را به رقم ناچیز ۱۶۵ پوند (کمتر از پانصد هزار تومان ایران) می توان تهیه کرد، مسئولان کمیته آموزشی پارلمان در صدد برآمدند مساله را با چارلز کلارک، وزیر آموزش آن زمان دولت در میان بگذارند.

در ماجرای وزیر کشور جدید ایران، اگر تحقیق و تفحص مجلس منجر به آن شود که رای به جعلی بودن مدرک دکترای ادعایی داده شود، آن گاه مسائل مختلفی باید مورد بررسی قرار گیرند. از جمله اینکه درآمدهای کسب شده در صورت لحاظ شدن مدرک دکترا در حقوق و مزایای آقای کردان در پست های مختلف چه شکل و شمایلی پیدا می کند.

تردیدها درباره مدرک دکترای علی کردان از آنجا آغاز شد که روح الله حسینیان نماینده تهران، هفته گذشته در جلسه رای اعتماد به کردان برای تصدی وزارت کشور، گفت:" در جلسه ‌ای از آقای کردان درباره مدرک دکترای حقوق اساسی ایشان از دانشگاه آکسفورد سؤال شد که چگونه گرفته ‌اند، ایشان گفتند رساله ‌ای درباره تعلیم و تربیت در اسلام نوشتم و به آنجا فرستادم و ما نفهمیدیم تعلیم و تربیت در اسلام چه ربطی به حقوق اساسی دارد؟"

نماینده تهران در مجلس هشتم گفت: " آقای کردان در یک جلسه گفتند از رساله دفاع کرده‌ام، پرسیدند، شما که زبان نمی ‌دانید چگونه دفاع کردید، گفتند مترجم گرفتم. در جلسه دیگری گفتند، دفاع نکردم و خلاف گفته‌ام."

علی کردان در زمان ریاست علی لاریجانی بر رادیو تلویزیون دولتی ایران، سالها معاون مالی و اداری وی را بر عهده داشته و به گفته روح الله حسینیان نماینده تهران در مجلس، با همین مدرک حقوق می گرفته است.

حسینیان در جلسه رای اعتماد علی کردان گفت: "اینجانب در سئوالی از کردان پرسیدم شما بر چه مبنایی تاکنون حقوق خود را می گرفتید که فرمود بر مبنای این مدرک بوده است و بنده هم عنوان کردم چرا شما چندین سال براساس مدرک خلاف حقوق گرفته‌اید و توجیهتان چه بود، پاسخ دادند، در وهله اول من از (آقای) لاریجانی اجازه گرفتم و بعد هم گفتند من ماموریت زیاد رفتم و حق ماموریت نگرفتم و این مبلغ اضافه را بر مبنای آن حق ماموریت ها حساب کردند."

از دید برخی ناظران، اگر تحقیق و تفحص مجلس کنونی رای به جعلی بودن مدرک دکترای آقای کردان بدهد، یک گزینه آن خواهد بود که آقای وزیر به دادگاه معرفی شود.

این سناریوها جملگی در یک نقطه مشترکند: اینکه ممکن است علی کردان در ادامه خدمت در ساختمان وزارت کشور با مشکل جدی مواجه شود و در کوتاهی دوران وزارت به نوعی رکورددار شود.


 

دانشجویان درخشان جمهوری اسلامی


 

بی بی سی: هفته نامه آمریکایی نیوزویک، گزارشی را در مورد موفقیت های دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف در کشورهای غربی چاپ کرده است.

در ابتدای این گزارش که با عنوان "دانشجویان درخشان جمهوری اسلامی" به قلم افشین مولوی چاپ شده آمده است: هاروارد را فراموش کنید – یکی از بهترین موسسات دانشگاهی جهان در ایران است.

نویسنده گزارش می افزاید که در سال ۲۰۰۳، موفقیت گروهی دانشجوی خارجی در کسب نمرات عالی در امتحان ورودی بسیار دشوار دوره دکترای دانشکده برق دانشگاه استانفورد، مدیران دانشکده را شگفت زده کرد.

به نوشته نیوزویک، اینکه این دانشجویان آمریکایی نبودند تعجبی نداشت زیرا درخشش داوطلبانی از کشورهای آسیایی و نقاط دیگر جهان در دانشگاه های آمریکایی امری بی سابقه نیست، اما به گفته مدیران استانفورد، آنچه که باعث شگفتی می شد این بود که اکثر این داوطلبان موفق، از یک کشور و یک دانشگاه خاص، یعنی دانشگاه صنعتی شریف در ایران در این آزمون شرکت کرده بودند.

این هفته نامه می نویسد که استانفورد به یکی از مقصدهای اصلی برای فارغ التحصیلان دانشگاه شریف تبدیل شده و از قول بروس ای ویلی، از رئیسان سابق دانشکده مهندسی برق استانفورد، نقل می کند که دانشگاه شریف یکی از بهترین دوره های مهندسی برق در جهان را برای دانشجویان دوره لیسانس اجرا می کند و با توجه به اینکه داوطلبانی از سرتاسر جهان، از جمله دانشگاه ام آی تی، استانفورد و انستیتو تکنولوژی کالیفرنیا، دانشگاه تسینگهوا در چین و کمبریج در بریتانیا در امتحانات ورودی استانفورد شرکت می کنند، این اظهار نظر در مورد شریف را نباید دست کم گرفت.

نویسنده گزارش نیوزویک در ادامه می نویسد که معروفیت دانشگاه شریف این نکته را نشان می دهد که در حالیکه اظهارات آتشین محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران، و مناقشه هسته ای این کشور با آمریکا عناوین خبری را به خود اختصاص می دهد، دانشجویان ایرانی نیز به عنوان ستارگان برتر علمی شهرتی را برای خود دست و پا می کنند.

نیوزویک می افزاید که این موضوع تنها نظر مدیران دانشگاه استانفورد را به خود جلب نکرده بلکه دانشگاه های کانادا و استرالیا، یعنی کشورهایی که محدودیت های کمتری برای صدور ویزا دارند، از افزایشی قابل توجه در پذیرش دانشجویان ایرانی خبر داده اند به نحوی که تعداد دانشجویان ایرانی در کانادا از سال ۱۹۸۵ تا کنون ۲۴۰ درصد افزایش یافته در حالیکه روزنامه های استرالیایی گزارش کرده اند که تعداد دانشجویان ایرانی در آن کشور در خلال پنج سال گذشته پنج برابر شده و به حدود ۱۵۰۰ نفر رسیده است.

در ادامه این گزارش آمده است که فارغ التحصیلان دانشگاه شریف و سایر موسسات آموزشی برتر در ایران، مانند دانشگاه تهران و دانشگاه صنعتی اصفهان به بازیگران اصلی در صحنه المپیادهای علمی جهان پیوسته اند و جوایزی را در رشته های فیزیک، ریاضیات، شیمی و روبوتیک نصیب خود ساخته اند و به عنوان گواهی بر این موفقیت تازه به دست آمده، اخیرا شهر اصفهان میزبان المپیاد بین المللی فیزیک بود، افتخاری که نصیب هیچ کشور دیگری در خاورمیانه نشده است، زیرا هیچیک از همسایگان ایران دانشگاهیانی با چنین کیفیتی ندارد.

نویسنده گزارش می افزاید که شرکت های غربی فعال در زمینه تکنولوژی نیز که از دانشگاه ها عقب نمی مانند اخیرا در صدد جذب این گروه از ایرانیان برآمده اند و شرکت های مستقر در دره سیلیکون، محل تمرکز شرکت های مرتب با فن آوری اطلاعات، از گوگل گرفته تا یاهو و همچنین موسسات تحقیقاتی در غرب صدها تن از فارغ التحصیلان ایرانی را استخدام کرده اند و برندگان المپیادهای علمی بخصوص مورد توجه کارفرمایان هستند و به نوشته نشریات ایران، تا نود درصد از این فارغ التحصیلان برای ادامه تحصیل و کار به خارج مهاجرت می کنند.

نیوزویک در ادامه این سئوال را مطرح می کند که عامل مهاجرت متخصصان ایرانی و بخصوص فارغ التحصیلان دانشگاه شریف چیست و در پاسخ می نویسد که مدیریت ناکارآمد اقتصادی و مقررات نامناسب باعث شده است ایران گرفتار مشکلات عمده ای مانند تورم مزمن، حقوق و دستمزد ناکافی و یک بخش خصوصی کم رمق باشد به نحوی که درآمد استادان دانشگاه در ایران تکافوی هزینه های زندگی آنان را نمی کند و حقوق این افراد چنان کم است که برخی از دانشگاهیان ناچار می شوند برای تامین معاش، شغل دومی را به عنوان راننده تاکسی یا فروشنده خرده پا دنبال کنند.

به نوشته این نشریه، تحریم های بین المللی نیز شرایط زندگی را دشوارتر کرده و از جمله واردات تجهیزات علمی را با تاخیر مواجه ساخته و باعث افزایش انزوای محافل علمی ایران شده است و تا همین اواخر، ایرانیان از حق انتشار نتایج تحقیقات خود در ژورنال های انجمن مهندسان برق و الکترونیک محروم بودند، که مهمترین نهاد تخصصی بین المللی در این رشته محسوب می شود.

نیوزویک می نویسد که ایرانیان همچنین با بی حرمتی ناشی از رد درخواست صدور روادید برای شرکت در کنفرانس های علمی در خارج مواجه بوده اند.


 

گروه ایرانی دریافت کننده جایزه ایدز


 

بی بی سی: پنج سازمان محلی در جهان از جمله در ایران، به خاطر نقش مهم و اساسی که در مبارزه با بیماری ایدز داشته اند، جایزه روبان قرمز سازمان ملل متحد را دریافت کرده اند.

این گروه ها – از کشورهای مالاوی، غنا، هند، ایران و مکزیک – به خاطر دستاوردهایشان در زمینه مبارزه با ایدز در سطح محلی به رغم منابع محدودی که در اختیارشان بوده است، مورد تقدیر ویژه سازمان ملل قرار گرفته اند.

در ماه ژوئن سازمان ملل ۲۵ سازمان محلی از جمله گروه "همیاران مثبت" از مشهد ایران را به عنوان برندگان جایزه روبان قرمز اعلام کرد.

اما از میان این ۲۵ سازمان، پنج سازمان ۶ اگوست، در کنفرانس بین المللی ایدز در مکزیک انتخاب شدند تا مورد قدردانی ویژه قرار بگیرند.

قدردانی ویژه از پنج سازمان محلی از ایران، غنا، مالاوی، هند و مکزیک صورت گرفت.

جایزه روبان قرمز سازمان ملل متحد هر دو سال در جریان کنفرانس بین المللی ایدز اعطا می شود و امسال هر یک از برندگان ۲۰ هزار دلار جایزه نقدی دریافت می کنند. اولین دور از اعطای جوایز در سال ۲۰۰۶ در تورنتوی کانادا صورت گرفت.


 

حکم ۵ سال حبس برای یوسف عزیزی بنی‌طرف


 

ایسنا: وکیل مدافع یوسف عزیزی بنی‌ طرف، از محکومیت موکلش به پنج سال حبس از سوی شعبه‌ی ۱۵ دادگاه انقلاب تهران خبر داد.

صالح نیک‌ بخت با بیان این مطلب گفت: اتهام موکلم در پرونده اجماع و تبانی برای برهم زدن امنیت داخلی کشور عنوان شده و سوابق اتهامی وی به حوادث ۲۶ فروردین ماه ٨۴ بازمی‌گردد که در آن گروهی از مردم اهواز علیه نامه مجعول تغییر بافت قومی استان خوزستان منتسب به دفتر ریاست‌جمهوری وقت اعتراض کردند.

وی با بیان اینکه موکلش متهم به دامن زدن به این ماجراست، اتهامات مطرح شده نسبت به موکلش را وارد ندانست و با بیان اینکه موکلش از روزنامه‌نگاران با سابقه ایران است گفت که به حکم صادره اعتراض می‌کند.

وکیل مدافع یوسف عزیزی بنی‌طرف ادامه داد: همچنین موکل به عنوان یک نویسنده‌ی ایرانی که حدود ۲۵ کتاب داستانی، تاریخی و اجتماعی به زبان فارسی نوشته است، بارها هرگونه ادعای تجزیه‌طلبی و اعمال خشونت را به هر صورت محکوم کرده است.


 

اخراج ۹ راننده شرکت واحد در تهران


 

رادیو آلمان: بنا به حکم کمیته‌‌های انضباطی کار، ۹ تن از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد تهران و حومه از کار اخراج شدند. این حکم به تأیید دیوان عدالت اداری نیز رسیده‌است. اخراج‌شدگان همگی در جریان اعتصابات زمستان ۱۳۸۴ شرکت واحد شرکت داشته‌اند.

دیوان عدالت اداری حکم اخراج ۹ تن از رانندگان شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه را تأیید کرد.

سعید ترابیان، رضا فاضلی، علی‌اکبر پیرهادی، سیدرضا نعمتی‌پور، منصور حیات غیبی، عطا باباخانی، سلطان علی‌شکاری، وهاب محمدی و امیر تأخیری اعضای سندیکای کارگری شرکت واحد هستند که حکم اخراج آنان توسط دیوان عدالت اداری تأیید شده ‌است.

این حکم ابتدا از سوی کمیته‌های انضباطی کار صادر شد. کارگران نسبت به این حکم اعتراض کردند و در نتیجه حکم برای بررسی مجدد به دیوان عدالت اداری ارسال شد.

در نهایت دیوان عدالت اداری حکم اخراج این نه نفر را تأیید و تنها حکم یک نفر را لغو کرد. پرونده‌ی نعمت‌الله امیرخانی که حکم اخراج او در دیوان عدالت اداری لغو شده ‌بود، به هیأت حل اختلاف ادارات کار استان تهران فرستاده شد. در این هیأت، با پیشنهاد وزارت کار، امیرخانی با دریافت مبلغی به عنوان سنوات، بازخرید شد.

سعید ترابیان، عضو سندیکای کارگران شرکت واحد و از کارگران اخراجی، می‌گوید که نعمت امیرخانی در حقیقت به اجبار بازخرید شده‌ است.

 

هیئت مدیره سندیکای شرکت واحد در کنار باقی

ترابیان در این مورد می‌گوید: «کارگران اخراجی که از هیاتهای حل اختلاف حکم اخراجشان را گرفتند، به دیوان عدالت اداری مراجعه کردند و شکایتشان را  در خرداد سال ۸۶، در دیوان عدالت اداری به ثبت رساندند. از خرداد سال ۸۷ به مرور حدود ۹ نفر از دوستان سندیکایی ما حکم اخراجشان توسط دیوان عدالت اداری تایید شده‌است».

مبنای شکایت این کارگران، غیرقانونی بودن منبع صدور حکم از نظر ایشان است. کمیته‌های انضباط کاری که حکم اولیه اخراج را صادر کرده‌اند، به گفته‌ی سعید ترابیان، در اداره‌ی کار ثبت نشده و بنابراین حکمی که توسط این نهاد ثبت ‌نشده صادر شود، غیرقانونی است. ترابیان می‌گوید که این کارگران قصد دارند بر همین مبنا بار دیگر به دیوان عدالت اداری شکایت کنند.

لازم به ذکر است که تا سال ۱۳۸۶ متن این ماده به صورتی بود که کارفرما تنها در صورت موافقت شوراهای اسلامی کار مجاز به اخراج کارگر بود، اما با اصلاحیه‌ی دولت نهم در سال گذشته، این ماده به صورت فعلی درآمد که مطابق آن برای اخراج کارگر هیچ نیازی به موافقت شوراهای کارگری نیست.


 


 

آمریکا پنج موسسه دیگر ایرانی را تحریم کرد


 

دولت آمریکا تحریم هایی اقتصادی را بر پنج شرکت دیگر ایرانی اعمال کرده است. این موسسات متهم شده اند در تلاش برای دستیابی ایران به آنچه آمریکا ظرفیت ساخت سلاح اتمی می داند نقش دارند.

به گزارش بی بی سی، وزارت خزانه داری آمریکا روز سه شنبه اعلام کرد که هرگونه دارایی که این پنج شرکت ممکن است در آمریکا داشته باشند را مسدود کرده و شهروندان و شرکت های آمریکا را از معامله با آنها منع کرده است.

این پنج شرکت شامل مرکز تحقیقات اتمی برای امور پزشکی و کشاورزی، مرکز تحقیق و تولید سوخت اتمی اصفهان، شرکت جابربن حیان، شرکت صنعتی جوزا و شرکت خریداری تجهیزات ایمنی می شود.

سه عدد از این شرکت ها براساس قطعنامه شماره ۱۸۰۳ شورای امنیت سازمان ملل که ماه مارچ علیه ایران به تصویب رسید تحت تحریم قرار گرفته بودند.

براساس قطعنامه سازمان ملل جابربن حیان در زمینه فعالیت های چرخه سوخت اتمی فعالیت می کند و شرکت های جوزا و "خریداری تجهیزات ایمنی" در برنامه موشک های بالستیک دست دارند.

استوارت لیوی معاون وزارت خزانه داری در امور تروریسم در بیانیه ای ضمن اعلام این تحریم ها گفت: "ایران از این پنج نهاد اتمی و موشکی استفاده کرده است تا اعمال غیرقانونی خود را پنهان کرده و نیات اتمی خطرناک خود را جلو ببرد."

این تحریم ها تازه ترین تلاش دولت آمریکا و متحدان آن برای افزایش فشار بر ایران جهت تعلیق برنامه غنی سازی اورانیوم است.

همین وزارتخانه ماه گذشته میلادی چهار نهاد ایرانی شامل مجموعه صنایع شهید ستاری، هفت تیر، گروه صنایع مهمات و متالورژی و صنایع شیمی پارچین را هدف تحریم های مشابه قرار داده بود.


 

محمد علی دادخواه: خبرگزاری ایرنا با اعتبار و حیثیت خود بازی کرد


 

تبریز نیوز: محمد علی دادخواه وکیل پایه یک دادگستری ، ایراد اتهاماتی توسط خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) ، علیه خانم "شیرین عبادی" و فرزندش "نرگس متوسلیان"، را ناشی از غرض ورزی سیاسی دانسته که به اعتبار و حیثیت خبرگزاری رسمی دولت لطمه زده و خواهان برخورد دادستان تهران جهت حفظ حقوق شهروندی و رعایت شان و منزلت انسان و حفظ کرامت و آبروی افراد شد.

"محمد علی دادخواه" ، عضو هیات موسس کانون مدافعان حقوق بشر، در گفتگویی با سرویس حقوق بشر"تبریز نیوز"، با اشاره به جایگاه یک رسانه در جامعه و لزوم رعایت اخلاق حرفه ای گفت: قاعده این است که خبرگزاری مورد وثوق جامعه باشد و اقدام به ارسال خبری کند که در آن شک و تردیدی وجود نداشته باشد. بنابراین از زمان های بسیار ، خبرنگاران را چشم و گوش جامعه تلقی کرده اند. زیرا انتظار از آن ها این بود که صادقانه مبادرت به ارسال اخبار و اطلاع رسانی کنند.

وی در خصوص ایراد اتهاماتی توسط خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) ، علیه خانم "شیرین عبادی" برنده جایزه صلح نوبل و فرزندش "نرگس متوسلیان"، (که مدعی شده بود وی بهایی شده)، گفت: متاسفانه این رویه خبرگزاری ایرنا درست مغایر و مخالف با این اصل پذیرفته شده است زیرا در شرایطی که اوضاع و احوال و قراین و شواهد نشان می دهد که چنین خبری کذب است و یا یک غرض سیاسی عامل ایجاد آن است، هر خبرگزار امینی باید از پا نهادن در این وادی که در درجه نخست حیثیت و اعتبار خبرگزاری را از بین می برد و در درجه دوم عامل بدبینی و بی اعتمادی به آن خبرگزاری است اجتناب کند، امری که متاسفانه خبرگزاری ایرنا هیچ توجهی در این خصوص به آن روا نداشته است.

"عضو هیات موسس کانون مدافعان حقوق بشر"، با تاکید بر ضرورت برخورد دادستان تهران با خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، افزود: بر این مبادی چون خبر مذکور از یک سو باعث تشویش اذهان عمومی گردیده و از سویی دیگر متضمن جرایم توهین ، افترا و نشر اکاذیب است، لذا خبرگزاری مزبور باید تحت پیگرد دادستان تهران قرار گیرد.

خاطرنشان می سازد؛خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، در خبری مدعی شده بود که "نرگس متوسلیان"، بهایی شده است.

 

فراخوان «ائتلاف فعالان و گروه های مختلف جنبش زنان» علیه لایحه «حمایت از خانواده»


 

مدرسه فمینیستی: امروز سرنوشت خانواده های ایرانی، وارد مرحله حساس و تعیین کننده ای شده است. مجلس هشتم، تصمیم دارد تا لایحه ای را به نام «لایحه حمایت از خانواده» (که در میان فعالان جنبش زنان به «لایحه ضدخانواده» شهرت یافته) در مجلس شورای اسلامی به تصویب برساند. این لایحه که در شهریورماه سال گذشته (۱۳۸۶) از سوی دولت نهم به مجلس ارائه شد، در ۱۸ تیرماه امسال (۱۳۸۷) به تصویب کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس رسید و هر روز بیم آن می رود که در صحن علنی مجلس به تصویب قطعی برسد.

ـ در لایحه «ضدخانواده» بر «بی حقوقی» زن ایرانی در قوانین موجود صحه گذاشته شده است و نه تنها به لغو کامل قانون تعدد زوجات و تاکید بر «تک همسری» صحه نگذاشته، بلکه ازدواج مجدد مردان را صرفا به شرط تمکن مالی (و تعهدی بدون ضمانت اجرایی) تشویق می کند.

– در لایحه «ضدخانواده» نه تنها بر مسئله «بی حقوقی کامل زنان در امر طلاق» تاکید کرده بلکه با طولانی کردن روند طلاق آنان را با دشواری های بیشتری مواجه ساخته است.

– در لایحه «ضدخانواده» نه تنها ازدواج موقت (صیغه) برای مردان متاهل را منع نکرده، بلکه حتا لزوم ثبت این ازدواج را نیز منتفی دانسته است.

– در لایحه «ضدخانواده» نه تنها حق بدون قید و شرط زنان برای اشتغال را به رسمیت نشناخته، بلکه برای تنها «پشتوانه» (از سر ناگزیری شان) یعنی «مهریه» نیز پیش از دریافت آن، مالیات تعیین کرده است.

– در لایحه «ضدخانواده»، نه تنها هیچ اثری از «حمایت از خانواده» دیده نمی شود، بلکه با تایید قوانین عقب مانده و غیرانسانی، کانون خانواده های امروز را به سمت «تزلزل» و «ناپایداری» هرچه بیشتر سوق می دهد.

با توجه به موارد بالا، به روشنی می بینیم که در این لایحه، به جای «حمایت» از کیان خانواده، متاسفانه «ضدیت» با زندگی انسانی بین زن و مرد در خانواده ها موج می زند.

مفاد غیرانسانی «لایحه ضدخانواده» مذکور، در حالی از سوی دولت به طرزی «غیرمسئولانه» به مجلس ارائه شده، که ما هر روز شاهد فجایع انسانی ناشی از حضور قوانین نابرابر موجود بر زندگی میلیون ها خانواده ایرانی، افزایش حیرت انگیز جنایت و «خشونت» علیه زنان و کودکان، و روند تصاعدی افزایش انواع آسیب های اجتماعی (از جمله افزایش همسرکشی به واسطه نبود حق طلاق) در این کشور پهناور هستیم. دادگاه های خانواده مملو از پرونده زندگی های به بن بست رسیده ای است که اگر قوانین نابرابر موجود، تغییر می یافت، به یقین، رو به کاهش می گذاشت.

از این روست که ما امضاء کنندگان این فراخوان که سال هاست با تعهد و دلسوزی برای جلوگیری و کاهش فجایع انسانی ناشی از این قوانین تلاش کرده ایم، اکنون گرد هم آمده ایم تا در این مقطع سرنوشت ساز زندگی زن ایرانی، با شکل دهی به یک ائتلاف بزرگ بتوانیم با یاری گرفتن از هر روش ممکن و با اتکاء به هر آن چه در توان داریم و به پشتوانه همدلی و نیروی جمعی مان، از تصویب این لایحه ضد خانواده در مجلس جلوگیری به عمل آوریم.

به این سبب، دست یاری به سوی تمامی هموطنانمان دراز می کنیم، به سوی ایرانیان آزاده ای که به سرنوشت زنان کشورشان و نیز به زندگی عادلانه بین زن و مرد در خانواده ای بر مبنای انسانیت و عطوفت می اندیشند، از همه هم وطنان از هر گروه و دسته، و با هر ایدئولوژی و مرام و از هر قوم و مذهب و جنسیتی، در هر کجای عالم که زندگی می کنند تقاضا داریم با پیوستن به این ائتلاف و به کارگیری تجربه و توان شان، برای جلوگیری از تصویب این لایحه، زنان هموطن خود را یاری دهند.

آدرس ایمیل ائتلاف:

layehe.zedekhanevadeh@gmail.com

اطلاعات بیشتر را در وبلاگ ائتلاف گروه ها و فعالان جنبش زنان علیه لایحه ضد خانواده ببینید:

http://layehe.blogfa.com


 


 

خبرهای مربوط به زندانیان سیاسی


 

انتقال معلمان بازداشتی به زندان

مجموعه فعالان حقوق بشر : در پی بازداشت شش فعال فرهنگی و مدنی در شهر سنندج ، حسن قربانی و کاوه رستمی دو معلم که به همراه فعالان حقوق بشر ، سما بهمنی ، حبیب بهمنی و فرزاد حسن میرزائی از تاریخ ۲/۵/۸۷ به علت حمایت و پیگیری وضعیت فرزاد کمانگر بازداشت گردیده بودند روز گذشته از بازداشتگاه اداره اطلاعات شهر سنندج به زندان مرکزی شهر مذکور منتقل گردیدند.

گفته شده است به زودی دادگاه رسیدگی به اتهامات این افراد که متهم به تبلیغ علیه نظام گردیده اند برگزار خواهد گردید.

ـ بابک دادبخش از زندانیان سیاسی تبعیدی و محبوس در زندان رجایی شهر کرج به زندان مرکزی اردبیل منتقل گردید. این انتقال بر اساس بخشی از توافقی است که مدیریت زندان با دادبخش برای پایان دادن به حدود چهل روز اعتصاب غذای ایشان انجام داده بود.

ـ صباح نصری و هدایت غزالی دو دانشجوی دربند، که بیش از چهارده ماه است در زندان به سر می برند، به شعبه ۱۳ دادگاه انقلاب انتقال یافتند.

این دو دانشجوی زندانی سال گذشته توسط نیروهای امنیتی به اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق فعالیت در نشریه دانشجویی روژامه و شرکت در مراسم پاسداشت زبان مادری دستگیر گردیدند.

حبیب الله لطیفی دانشجوی حقوق دانشگاه ایلام ، ۲۶ ساله و ساکن سنندج که در مهرماه سال گذشته بازداشت گردید بود به اعدام محکوم گردید.

این دانشجوی سنندجی ۲۶ ساله و فعال مدنی که سابقه عضویت در جمعیتهای مدافع حقوق بشر را نیز داراست متهم به هواداری از گروه محارب گردیده است، حکم صادره روز جاری به آقای نعمت احمدی وکیل مدافع نامبرده ابلاغ گردید. شایان ذکر است آقای لطیفی در زمان بازداشت خود و در اداره اطلاعات شهر سنندج مورد بدرفتاری و شکنجه قرار گرفته است به طوری که وی به خون ریزی کلیوی و ناراحتی ریوی مبتلا شد و همچنین بیماری برونشیتی که نامبرده از کودکی مبتلا و در آستانه بهبودی قرار گرفته است مجددا در شرایط سلول انفرادی رو به وخامت گرائیده است.
نامبرده مدتی را بر اثر شکنجه های وارده در بیمارستان تامین اجتماعی سنندج بستری گردیده بود. با صدور حکم اعدام حبیب الله لطیفی در طی روزهای اخیر فعالان سیاسی و مدنی محکوم به اعدام شده در کردستان به سه تن افزایش یافت دو محکوم دیگر انور حسین پناهی و ارسلان اولیایی نام دارند.

ـ در پی هجوم روز دوشنبه نیروهای امنیتی به منزل سورنا هاشمی، وی خود را به دادگاه انقلاب زنجان معرفی کرد. اتهام وارده به وی، برانگیختن و تشویش اذهان عمومی علیه امنیت ملی بوده است. به غیر از مدعی العموم، دکتر مددی(معاون خاطی دانشگاه زنجان) و خانم تبریزی (همسر دکتر مددی) و دختر قربانی حادثه از دانشجویان دانشگاه زنجان شکایت کرده اند، اما هنوز هیچ اطلاعی از دلیل شکایت آنها در دست نیست.

از وضعیت بهرام واحدی، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه زنجان و پیام شکیبا، عضو سابق انجمن اسلامی دانشگاه زنجان، حسن جنیدی و آرش رائیجی اطلاعی در دست نیست و دادستان زنجان همچنان حاضر به هیچ نوع اظهار نظری در این رابطه نیست.

محمد علی دادخواه، وکیل دانشجویان دانشگاه زنجان در رابطه با نوع بازداشت بهرام واحدی و سورنا هاشمی عنوان کرد: بازداشت باید با دلایل موجه و قانونی باشد و قبلا به متهم ابلاغ شود و پس از ابلاغ مبادرت به جلب وی شود. از سوی دیگر برابر مصوبات شورای انقلاب فرهنگی مقرر بود که تخلفات دانشجویی از طریق کمیته انضباطی مورد پیگیری و رهیابی قرار گیرد و بدوا پرونده به مراجع کیفری ارسال نگردد.


 

نامه انجمن دفاع از حقوق زندانیان به رئیس قوه قضائیه در رابطه با عمادالدین باقی


 

رئیس محترم قوه قضاییه

همانگونه که مسبوق هستید آقای عمادالدین باقی عضو برجسته و رئیس سابق هیات مدیره انجمن دفاع از حقوق زندانیان بیش از ده ماه است که در زندان اوین در حال گذراندن دوران یکساله محکومیت خود هستند.

از آنجا که ایشان در این ایام بارها در وضعیت اضطراری قرار گرفته و از زندان به بیمارستان اعزام شده اند و با تاکید پزشکان مورد وثوق دستگاه قضایی و سازمان زندان ها می بایست تحت نظر پزشک و معالجات دائمی و موثر قرار گیرند و در آخرین معاینات پزشکی در زندان در روز شنبه ۱۹/۵/۸۷ به توصیه پزشک زندان لزوم اعزام ایشان به بیمارستان قلب و بستری شدن تاکید شده است، لکن متاسفانه در یک اقدام خلاف عرف و غیر قانونی به جای اعزام به بیمارستان روز بعد یعنی یکشنبه ۲۰ مرداد از بند عمومی ۳۰۵ به انفرادی بند ۲۰۹ تحت امر وزارت اطلاعات منتقل شده اند. انجمن دفاع از حقوق زندانیان ضمن ابراز نگرانی شدید، مسئولیت هر اتفاقی برای ایشان را مستقیماً به عهده وزارت اطلاعات می داند.


 

سایت خبری "الف" فیلتر شد


خبرگزاری فارس: دبیر تحریریه سایت «الف» گفت: این سایت از ظهر امروز فیلتر شده است و پیگیری ما در مورد علت این امر بی فایده بوده است.

دبیر تحریریه سایت اظهار داشت: آنچه از اخبار جسته و گریخته به دست ما رسیده است، دلیل اصلی فیلتر شدن سایت "الف" مکاتبات ما با دانشگاه آکسفورد در مورد مدرک آقای کردان و مطالب منتشر شده در این باره بوده است.

دبیر تحریریه سایت الف افزود: آخرین مطلب سایت الف عصر روز گذشته بیانیه آکسفورد در مورد مدرک کردان بوده است.


 

موج گسترده اخراج نیروهای سکولار در وزارت ارشاد


 

اخبار روز: در پی روی کار آمدن دولت احمدی نژاد، از مدتی پیش در کلیه معاونت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، منزوی نمودن پرسنل دوم خردادی و دارای اندیشه سکولار و مترقی شروع شده بود. در ادامه این روند در هفته جاری بیست نفر از پرسنل شاغل در "اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران" با حکم اخراج مواجه شدند.

بنا به اخبار رسیده از درون تشکیلات این اداره، افراد فوق دارای تمایلات مترقی و سکولار بوده که با انتصاب فردی به نام "عرب اسدی" (از فارغ التحصیلان دانشگاه امام صادق و از شاگردان مصباح یزدی) به مدیر کلی این اداره (فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران)؛ با حکم های اخراج جداگانه ، امنیت شغلی خود را از دست دادند.

بنا بر اخبار رسیده این افراد در یک اعتراض دسته جمعی در روز سه شنبه ۲۲ مرداد ۸۷ در محل این اداره کل واقع در میدان سعادت آباد بلوار دریا، گرد هم آمده و با محکوم نمودن این اقدام غیرانسانی، خواهان لغو احکام صادره و امنیت شغلی شدند. در همین رابطه "عرب اسدی" مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران اخیرا به تعداد همین افراد، از نزدیکان و بستگان و یاران خود در دانشگاه امام صادق را جدیدا بر سر کار آورده و با اخراج این عده قصد دارد عوامل مرتجع و وابسته به باند خود را در بخشهای مختلف از جمله بخشهای نظارتی و ممیزی، قرار دهد تا بدین وسیله سانسور فکری را درکلیه بخشهای فرهنگی ـ هنری استان تهران بسط دهد.

معترضین روز سه شنبه  بعد از مراجعه به دفتر عرب اسدی با فرار وی از در پشتی اداره مواجه شدند و با "هو" کردن او، با نیروهای فیزیکی حراست مستقر در آن اداره به درگیری پرداختند. نیروهای حراست مستقر در میدان سعادت آباد ـ بلوار دریا خیابان مطهری شمالی ـ کوی مروارید، به مجروح کردن تعدادی از این معترضان پرداخته و بنا بر اخبار رسیده تعدادی از افراد فوق به واسطه شدت جراحات خشونت بار واحد حراست به کلینک "ماد" و بیمارستان "عرفانیان" منتقل شدند.

بدین وسیله از تمامی نیروهای ملی و آزادیخواه که از موج سانسور و ممیزی در بخشهای فرهنگی  ـ هنری ایران زمین به جان آمده اند، درخواست می شود ضمن محکوم نمودن این موج اخراج، از این انسانهای شریف و آزاده که در سخت ترین شرایط فرهنگی، تن به هر خوش خدمتی به احمدی نژاد و باند مزدورش نداده اند؛ حمایت های لازمه را نمایند.

جمعی از پرسنل وزارت فرهنگ و هنر ایران (فرهنگ و ارشاد اسلامی)


 

مرگ دو جوان در سقوط مرگبار از بشقاب پرنده پارک


 

فارس: یک دختر و پسر جوان شب دوشنبه از درون یک وسیله بازی داخل یک پارک موسوم به بشقاب پرنده در غرب تهران سقوط کرده و فوت کردند.

مأموران کلانتری باغ‌ فیض از سقوط ۲ شهروند تهرانی از یکی از وسایل بازی داخل یک پارک با خبر شدند و با حضور در صحنه دریافتند یک دختر و پسر جوان از داخل یکی از وسایل بازی این مجموعه به پائین پرت شده و یکی از آن‌ها در محل فوت کرده و دیگری پس از انتقال به بیمارستان فوت کرده است. تحقیقات در مورد علت حادثه ادامه دارد.


 


 

رفسنجانی: سه سال با دولت مدارا کردیم


 

مهر: رئیس مجمع تشخیص نظام با انتقاد از سیاستهای دولت در بخش اقتصادی کشور گفت: ما در این سه ساله با قوه مجریه مدارا کردیم.

آیت الله هاشمی رفسنجانی در جمع فعالان اقتصادی خراسان رضوی در اتاق بازرگانی این استان ضمن تشریح برنامه های مجمع در حمایت و توسعه از اقتصاد کشور به ویژه در بخش خصوصی تصریح کرد: امروز دولت به کارفرمای بزرگی تبدیل شده است که در بسیاری از حوزه های اقتصادی که اجازه ورود نداشته وارد شده و با دولتی شدن اقتصاد کشور با مشکلات زیادی مواجه شد.

وی عنوان کرد: طبق زمانبندی در اجرای طرح خصوصی سازی و بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی دولت باید طی پنج سال فعالیتهایی را که خارج از موارد در صدر این قانون بوده به بخش خصوصی واگذار می کرد، اما می بینیم که هنوز بسیاری از آنها در دست دولت است.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به دوره مدیریت اجرایی خویش و تدوین و اجرای برنامه ۲۵ ساله طرح تمدن بزرگ اسلامی گفت : این یک برنامه گام به گام بود نه سند چشم انداز که افق را مد نظر داشته باشد. طرح خوبی بود که اجرای آن تا دولت آقای خاتمی هم ادامه یافت.

وی اضافه کرد: اما با تغییر دولت و شروع به کار آن معلوم بود که آنها در این مسیر حرکت نمی کنند و ما هم در این سه ساله با دولت مدارا کردیم.

وی با بیان اینکه کار مجمع تشخیص مصلحت نظام نظارت بر اجرای سیاستهای کلی در حوزه اقتصادی کشور است اظهار داشت: ما آیین نامه بسیار ضعیفی برای نظارت داریم به طوریکه حتی در حد مصوبات مجلس هم نمی توانیم اعمال نظر کنیم.

هاشمی رفسنجانی ادامه داد : ما در حوزه اجرایی کشور دخالتی نداریم و بر گزارش عملکرد دستگاههای مجری نظارت می کنیم در حالیکه آنها هر گونه که می خواهند گزارش می دهند و می گویند که از برنامه های توسعه جلو هستیم.


 

افزایش آمار ازدواج موقت


 

مهر: یک مدرس علوم فقهی و حقوقی معتقد است ازدواج های موقت به شدت در کشور در حال افزایش است و این امر می تواند تبعات و آسیب های اجتماعی بسیاری به دنبال داشته باشد.

دکتر حسین امیدی خواه در گفتگو با مهر گفت: با توجه به اینکه ازدواج موقت با عرف جامعه ما همخوانی ندارد و ثبت آن در شناسنامه می تواند برای مردان مشکل ساز شود، بنابراین در اغلب موارد چنین ازدواج هایی به ثبت رسمی نمی رسد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر بسیاری از دفاتر به صورت غیر رسمی با هزینه ای اندک ازدواج موقت را در برگه هایی خاص درج می کنند و مدارک خاصی نیز برای این امر نیاز نیست و این عوامل باعث شده تا مردان دیگر تمایلی برای ثبت این ازدواج ها نداشته باشند.

این استاد دانشگاه به وضعیت فرزندانی که از نتیجه این قبیل ازدواج ها متولد می شوند اشاره کرد و گفت: وضعیت این قبیل کودکان در هاله ای از ابهام قرار دارد و اکثر آنان از همان سالهای ابتدایی زندگی با مشکلات فراوانی روبرو می شوند.

وی خاطرنشان کرد: معضل ازدواج های موقت هر سال رو به افزایش است و این در حالی است که راهکاری برای جلوگیری از افزایش این پدیده در جامعه ارائه نمی شود و به طور حتم ادامه این روند، افزایش آسیب های اجتماعی را در جامعه به دنبال خواهد داشت.


 

پایان چهارسال زندان برای یهودی سالخورده


 

رادیو آلمان: این هفته یعقوب خضری، مردی ۸۶ساله که پس از بازگشت از آمریکا به ایران زندانی شده بود، به خانواده خود در ایالات متحده می‌پیوندد. خضری در سال ۲۰۰۴ در ابتدای ورود به کشورش دستگیر شد و متهم به جاسوسی برای اسرائیل شد.

سرگذشت یعقوب خضری، مرد سالمندی که پس از چهارسال زندان و  ۹۹ ضربه شلاق اکنون به دشواری قادر به راه رفتن است، یکی از نمونه‌هایی است که طرز اجرای عدالت را در حکومت اسلامی ایران به نمایش می‌گذارد.

یعقوب خضری سی سال پیش در آستانه انقلاب اسلامی به اتفاق خانواده‌اش ایران را ترک کرد و به ایالات متحده رفت. سرانجام پس از گذشت یک ربع قرن، آقای خضری در سن هشتاد و یک سالگی با انگیزه بازپس گرفتن بخشی از مایملک قدیمی‌اش و نیز به خاطر دلتنگی شدید به وطن تصمیم می‌گیرد به ایران سفرکند. برخی از آشنایان اطمینان داده بودند که خطری او را تهدید نمی کند.

 بنا به گزارش روزنامه نیویورک تایمز (۱۱ اوت/۲۱ مرداد)، کابوس آقای خضری به محض پاگذاشتن به خاک کشورش آغاز شد.

مقامات امنیتی او را دستگیر می کنند و از او می خواهند در مورد جاسوسی برای اسرائیل توضیح دهد، جرمی که بالقوه خطر مجازات مرگ را در پی دارد. در دادگاه این اتهام تغییر می‌کند و در تاریخ هفتم آوریل ۲۰۰۵ این مرد سالخورده به اتهام های "خانم بازی" و "اعمال خلاف اخلاق"  محکوم می‌شود.

طبق گفته‌ی اعضای خانواده‌ی خضری، طی جلسات بازجویی، مقامات دولتی او را متهم به حمایت از آمریکا و جاسوسی برای اسرائیل می‌کنند که طی دادگاه این اتهام به "اعمال خلاف اخلاق" تغییر پیدا می‌کند. بلافاصله پس از محکومیت، حکم شلاق به اجرا گذاشته می‌شود. هر ۹۹ ضربه را در یک وعده وارد می‌کنند. اول کف پاها را تازیانه می‌زنند، بعد پشت بدن و گردن و پاها و دست‌ها. سپس او را برمی‌گردانند و از جلو به او شلاق می زنند.

به گفته‌ی خانواده خضری، متهم پس از شلاق، به مدت یک سال در حبس انفرادی نگه داشته می‌شود. قمر خضری، همسر ۷۶ ساله‌ی او می گوید: «پس از پایان دوران محکومیت نیز خروج او از ایران به سادگی میسر نبود زیرا مهلت کارت سبز او منقضی شده و عملاً تبدیل به انسانی بدون تابعیت و بی وطن شده بود».

سرانجام با پرداخت رشوه‌ های فراوان امکان خروج او به کشور سوئیس فراهم می‌شود و با تلاش های آشنایان، وزارت امور خارجه‌ی آمریکا موافقت می‌کند به آقای خضری ویزا داده شود. او این هفته به میان خانواده‌اش باز خواهد گشت، در شرایطی که به گفته‌ی بیژن خضری، فرزند او، به سختی می‌‌تواند راه برود.


 

نگاه سید علی صالحی به آدونیس و محمود درویش  


 

مهر: سید علی صالحی گفت: وقتی محمد الدوره، کودک فلسطینی در آغوش پدرش در پشت یک بلوک سیمانی کشته شد و همه جهانیان این واقعه را دیدند، چرا " آدونیس" واکنشی نشان نداد؟ مگر او عرب نیست یا شاید این که فرانسوی شده است؟

این شاعر در گفت وگو با خبرنگار کتاب مهر، درباره اخبار برخی از رسانه ها مبنی بر دیدار وی با "علی احمد سعید" مشهور به "آدونیس" و لغو آن گفت: از من برای دیدار با آدونیس دعوت کرده بودند، اما من تمایلی به این دیدار نداشتم و به دیدار او نرفتم و نخواهم رفت، زیرا او فردی سوری است ولی در تمام عمر ادبی خود یک شعر هم برای مردم تحت ستم فلسطین نسروده است. بجز این آدونیس هیچ نامه اعتراضی به بی عدالتی در دنیا را امضاء نکرده و یک شاعر خنثی و بی خطر است که فقط قدری مشهور شده است.

سید علی صالحی با انتقاد از کسانی که می خواهند در کنار نام او خودشان را مطرح کنند، تصریح کرد: من بسیار با خودم کلنجار رفتم تا این که سرانجام تصمیم گرفتم این دیدار را لغو کنم و به ملاقات او نروم ولی اگر روزی "محمود درویش" (شاعر فلسطینی) به ایران بیاید با کمال میل به استقبال او خواهم رفت، زیرا او خیلی بزرگ تر از " آدونیس " است.

شاعر مجموعه "یوما آنادا" در ادامه افزود: وی کسی است که از عرب بودن خودش فرار می کند و هویت عربی خودش را منکر می شود. او سالهاست که زادگاه خودش "سوریه " را ترک کرده و حالا وقتی به کشورهای مختلف سفر می کند، پز "جهان سومی" بودن می دهد.

صالحی تاکید کرد: اشعار آدونیس در تمام کشورهای استبدادی عرب ترجمه و بدون هیچ مشکلی به چاپ می رسد اما از " محمود درویش" در همه کشورهای عربی استقبال نمی کنند و دولت های مستبد عربی با او برخوردهای تند می کنند، وی شاعر زبده ای است و آدمی است که علیه پلشتی به هر صورت واکنش نشان می دهد.

وی با انتقاد تند از بی تفاوتی "آدونیس" در قبال مسئله فلسطین گفت :" آدونیس" اصلا خود را عرب نمی شمارد اما مسلما "انسان" که هست، من از وقایعی که در آن طرف روی می دهد بی خبر نیستم و مواضع وی را می شناسم ؛ در مقایسه با او شاعری مانند "محمود درویش" می گوید من چگونه می توانم سکوت کنم وقتی می بینم تنها درخت مقابل خانه من زیر تانک های اسرائیلی کشته شده است.

سید علی صالحی افزود: آدونیس فردی همانند "آلن لانس" فرانسوی است و آدمی کاملا خنثی نسبت به آنچه که در اطرافش و در دنیا اتفاق می افتد.