بی بی سی: مراسم تشییع محمود گلابدره‌ای، نویسنده ایرانی، امروز چهارشنبه ۱۸ مرداد (۸ اوت) از مقابل خانه هنرمندان تهران به سمت گورستان بهشت زهرا برگزار شد.

محمود گلابدره ای متولد ۱۳۱۸ در شمیران بود. نخستین داستان کوتاهش در مجله صبح امروز (۱۳۴۱) چاپ شد و در طول سال های قبل و بعد از انقلاب ایران مجموعا ۳۳ کتاب نوشت. آقای گلابدره‌ای پانزدهم مردادماه در ۷۳سالگی در خانه محقرش در تنهایی از دنیا رفت.

کتاب‌های “سرنوشت بچه شمرون”، “سگ کوره‌پز”، “پر کاه”، “صحرای سرد”، “دال”، “لحظه‌های انقلاب” و “اسماعیل اسماعیل” از جمله‌ آثار محمود گلابدره‌ای هستند. کتاب “آقا جلال” نقل خاطرات او از جلال آل احمد است.

به گزارش رسانه های ایران، عباس کیارستمی، فیلمساز ایرانی و برنده نخل طلای کن، بر اساس رمان “بادیه” که در سال ۱۳۵۶ منتشر شد، فیلمنامه‌ای نوشته است.

او در گفت و گوهای سال های اخیرش، خود را “جوجه جلال” خوانده و نظرات تندی درباره برخی چهره های ادبیات معاصر از جمله احمد شاملو ابراز کرده بود.

محمود گلابدره ای با استفاده از تجربیات زندگی خودش در سوئد، رمان “دال” را درباره زندگی ایرانیان مهاجر در سوئد نوشت و در پی سفری ده ساله به آمریکا در سال های دهه ۷۰، به نگارش خاطرات خود با عنوان “ده سال هوملسی (بی خانمانی) در آمریکا” پرداخت.

او پس از بازگشت به ایران در اوایل دهه ۸۰ همچنان با مشکل خانه رو به رو بود، مدتی را در غاری در کوه‌های البرز مرکزی سپری کرد و از مسئولان و متولیان فرهنگی درخواست کمک داشت. این در حالی است که از زندگی او فیلم‌های مستندی در تلویزیون ایران ساخته و پخش شده است.

محمود گلابدره‌ای در نامه‌ای که در سال ۸۶ به محمد سعیدی‌کیا، وزیر وقت مسکن و شهرسازی نوشته بود، ضمن تقاضای مسکن برای خود، گفته بود درآمد ماهیانه‌اش فقط ۹۰ هزار تومان است.

۲۹ فروردین ۱۳۹۰، مجید انگوپا، از دوستان او به خبرگزاری فارس گفت: “او پس از این همه سال خانه‌ای ندارد، مدتی پیش با پول خودش خانه‌ای در میگون (حوالی تهران) اجاره کرده بود که وضعیت بدی داشت و چون این خانه گازکشی نداشت، دوبار آتش گرفت و رمانی که او ۳۰ سال از عمرش را صرف نوشتنش کرده بود، در این آتش سوزی‌ها کاملا سوخت.”

به گفته او، محمود گلابدره‌ای اواخر سال ۸۹ برای پیگیری کمک مالی برای خانه اش دو بار به وزارت ارشاد رفت “ولی جوابی نگرفت”.

در ماه های اخیر چند هنرمند ایرانی از جمله محمد فراهانی، از پیشکسوتان هنر نقاشی قهوه خانه ای، و منصوره حسینی، نقاش معاصر، در تنهایی در خانه های خود درگذشتند.

مراسم بزرگداشت محمود گلابدره ای روز پنج‌شنبه (نوزدهم مردادماه) در مسجد جواد‌الائمه در میدان هفت تیر تهران برگزار می‌‌شود.