شهروند۱۱۷۵-۱ می۲۰۰۸
کوتاه ولی مهم، لطفن بخوانید:
تابستان دیگری در راه است و به زودی مدرسه ها تعطیل خواهند شد. با تعطیلی مدرسه ها فصل مسافرتها شروع می شود. لازم است بدانید که حضور بچه ها در کلاس درس، بخصوص کودکانی که در حال یادگیری زبان انگلیسی هستند تا آخرین روز مدرسه از اهمیت خاصی برخوردار است و عدم حضور آنها می تواند به پیشرفت تحصیلی آنها لطمه بزند. می دانید که سیستم آموزشی کانادا برای آموزش بچه ها، محدود به کتاب و ارائه درسهای تئوریک نیست و از موقعیت های مختلف آموزشی منجمله فعالیت های خارج از کلاس بخصوص با استفاده از هوای مناسب بهاری و گرمای تابستان استفاده می کند. چنین فعالیت هایی به دانش آموزان فرصت می دهد با تجربه عملی آنچه در کتابها آموخته اند خود را برای مرحله بعدی تحصیل آماده کنند. شرکت دانش آموزان در فعالیت های آخر سال علاوه بر این که از اهمیت آموزشی برخوردار است جذابیت های تفریحی نیز دارد. به همین خاطر است که آموزگاران و مسئولان آموزش و پرورش امید دارند که برغم ارزان بودن قیمت بلیت مسافرت به خارج از کانادا در روزهای پیش از فصل تابستان، والدین، بچه ها را از آخرین روزهای تحصیل محروم نکنند. امتحانات دانش آموزان دبیرستانی معمولا در دو هفته آخر ماه ژوئن(جون) برگزار می شود. عدم شرکت در امتحانات آخر سال برای دانش آموزان دبیرستانی به معنی عدم قبولی در درس مورد نظر است. پس لازم است که برنامه مسافرتتان را به گونه ای تنظیم کنید که تلاش دانش آموز دبیرستانی تان بی ثمر نماند.
و اما مطلب مهم دیگری که برای چندمین بار می خواهم با شما در میان بگذارم حفظ زبان و فرهنگ مادری کودکان است. این تاکید نه به خاطر مواضع و احساسات میهن پرستانه که به خاطر دادن هویت، قدرت تفکر مناسب با سن کودک و همچنین اعتماد به نفس در کودکان و نوجوانان است. به همین خاطر مسئولان امور آموزشی توصیه می کنند که با صحبت کردن به زبان مادری باید به بچه ها امکان برقراری پیوندهای عمیق عاطفی و فرهنگی را داد، اما آیا حرف زدن به زبان مادری به تنهایی برای این منظور کافی است؟ نظر کارشناسان بر این است که علاوه بر حرف زدن باید به بچه ها سواد زبان مادری را نیز آموخت. برای آموزش زبان مادری نیاز به کتاب داریم. حال که خوشبختانه کنگره ایرانیان کانادا در حال شکل گیری است باید همت کنیم و با برداشتن قدمهای اولیه در راه ایجاد بخش فارسی کتابخانه های محله های ایرانی نشین، کنگره را تشویق به لابی کردن این ایده در میان دولتمندان این دیار کنیم. امیدوارم بعد از انتخاب اولین هیئت مدیره کنگره ایرانیان کانادا، که قرار است در تاریخ ۲۲ ماه ژوئن برگزار شود، بتوانیم در هر مدرسه و محله ای که دانش آموزان ایرانی رفت و آمد می کنند مجموعه متنوعی از کتابهای فارسی با موضوعات و سوژه های مختلف داشته باشیم تا فرزندانمان جایگاه خود در این جامعه را دیده و به اهمیت موفقیت تحصیلی خود واقف شوند. اما از آنجا که اعتقاد دارم هیچ ارگانی بدون همت و حمایت جامعه قادر به کار نیست فکر می کنم باید همگی برای رسیدن به این هدف اولین قدم را خود برداریم. اگر مسافر ایران هستید، فقط کافی است که پنچ کتاب قصه، مناسب سن کودک خودتان را از ایران سوغات بیاورید و آن را به کتابخانه مدرسه فرزندتان اهدا کنید. بسیاری از دبستانهای منطقه ریچموند هیل و منطقه نورت یورک بین ۵۰ تا ۱۰۰ دانش آموز فارسی زبان دارند. اگر حتی ۱۰ خانواده هر کدام ۵ کتاب فارسی به مدرسه اهدا کنند، هر کتابخانه حداقل ۵۰ کتاب فارسی برای استفاده کودکان فارسی زبان خواهد داشت. یعنی خواندن حداقل یک کتاب فارسی در هفته در طی سال تحصیلی.
فقط به خاطر داشته باشید که سیستم آموزشی کانادا لامذهب است. به این معنی که گرچه شاگردان زیادی از همه مذاهب دنیا دارد، ولی هرگز مجاز نیست تبلیغ مذهب خاصی را بکند، حتی اگر این تبلیغ منعکس در یکی از کتابهای کتابخانه باشد. از آوردن کتابهایی که مذهب خاصی را تبلیغ می کند، پرهیز کنید چون هیچ مدیر و معلمی مجاز به گذاشتن آن کتاب در کتابخانه نیست. ولی می توانید کتابهایی که در مورد فرهنگ، مذهب و یا هر مسئله دیگری اطلاعات به دیگران می دهد را با خود بیاورید.
باید خود را برای سال تحصیلی آینده آماده کنیم. طی سفرتان به ایران از خواندن کتاب برای کودکان غافل نباشید و اگر کتابی مورد علاقه آنها قرار گرفت به آنها کمک کنید تا خود را در فراهم کردن امکانات برای مدرسه خود سهیم بدانند. با آنها برای خریدن کتاب بروید و فقط کافی است ۵ کتاب انتخابی آنها را برای هدیه به کتابخانه مدرسه در چمدان کوچکشان بگذارید. مطمئن باشید که برای شروع سال تحصیلی جدید روزشماری خواهند کرد.

ایمیل نویسنده: