شهروند ۱۱۷۵-۱ می۲۰۰۸
اخباری که از دانشگاههای ایران می رسد واقعا نگران کننده است. همانند حوادثی که در دانشگاه سهند تبریز می گذرد و یا حبس غیرقانونی سه دانشجوی دانشگاه امیرکبیر به دلایل واهی.
اما تعجب خواهید کرد اگر بدانید که وضعیت در دانشگاههای تورنتو نیز چنین است. بنابه گفته سایت دانشجویان معترض دانشگاه تورنتوی کانادا، آنان فقط و فقط به دلیل یک نشست صلح آمیز به منظور اعتراض به افزایش ۲ تا ۲۳ درصدی شهریه های دانشگاه مورد هجوم و بازجویی پلیس واقع شده و علیه چهارده تن از آنان که دانشجویان ایرانی نیز در میان آنان قرار دارند، پرونده جنایی تشکیل شده و فعلا با ضمانت های سنگین آزاد و منتظر محاکمه هستند. البته حمایت های بقیه دانشجویان و کارکنان و فارغ التحصیلان و برخی اساتید دانشگاهها، باعث تعجب و عقب نشینی روسای دانشگاه شده است.

بنابر گزارش کمیته دانشجویان اعتصابی در تاریخ ۲۰ مارچ ۲۰۰۸ تعدادی از دانشجویان دانشگاه تورنتو (UOFT) در مقابل دفتر ریاست دانشگاه در اعتراض به بالا رفتن هزینه های تحصیل و شهریه ها دست به تحصن و یک نشست مسالمت آمیز می زنند تحت عنوان مبارزه برای شهریه ها.

اما در کمال ناباوری مورد هجوم پلیس دانشگاه قرار می گیرند که متعاقب آن پلیس شهر نیز وارد عمل شده و ۱۴ تن از آنان را بازداشت و به مدت چندین ساعت مورد بازجویی قرار می دهند. پلیس و روسای دانشگاه به این نیز بسنده نکرده و دانشجویان را بازداشت و تحویل دادگاه می دهند. در دادگاه تعجب دانشجویان وقتی بیشتر شده که در می یابند که آنان به دلیل ارتکاب جنایت تحت تعقیب قرار گرفته اند (Criminal Charge) و مهمتر از همه اینکه به دانشجویان تفهیم شده که افکار عمومی دانشجویان را مشوش کرده و از این پس نه حق اعتراض در محوطه دانشگاه را دارند و نه می توانند با دانشجویان دیگر در محوطه دانشگاه تماس بگیرند.

هموطنان

چنین اتفاقاتی در کشورهای استبدادی و جهان هیچمی امری عادی است همانند اتفاقاتی که همه روزه در کشور عزیز ما روی می دهد و دانشجویان را دستگیر و شکنجه و زندانی می کنند، اما در کشوری مانند کانادا چنین وقایعی نشان از پس رفت دمکراسی و پایمال شدن حقوق اولیه شهروندان در اعتراض به نابرابری هاست.

دانشجویان نه شیشه ای شکسته اند و نه توهینی به روسای دانشگاه کرده اند. آنها می گویند که شهریه هایی که هر سال افزایش می یابد دست یابی برابر به سیستم آموزشی را از شهروندان کانادایی سلب کرده و فشار بر خانواده های کم درآمد و طبقه متوسط را افزایش می دهد، بنابراین این حق ماست که علیه تبعیض اعتراض کنیم. ولی گویا جهان پس از یازده سپتامبر به راه دیگری می رود و چشم انداز تیره و تاری را در برابر ما ترسیم می نماید.


ایرانیان عزیز

بنابر گزارش کمیته اعتصابی، پلیس دانشجویان را به جرائم جنایی متهم کرده و خواهان محاکمه آنان شده اند. جرائمی که می تواند در سرنوشت دانشجویان تاثیر بسیار مخربی داشته و آینده شغلی آنان را به خطر بیندازد، لذا وظیفه ماست که حمایت خود را از فرزندان خودمان دریغ نکرده و مراتب اعتراض خود را به گوش روسای دانشگاه تورنتو و پلیس برسانیم.

تلفن رئیس دانشگاه تورنتو آقای دیوند نیلور ۲۱۲۱ـ۹۷۸ـ۴۱۶ همچنین می توانید با مراجعه به سایت این دانشجویان اطلاعات بیشتری کسب نمایید.

www.fightfees.ca


ایمیل نویسنده:


asad22@rogers.com