۱۶آگوست تا ۲۳آگوست ۲۰۱۲

 

صدور مجوز ارسال کمک های مالی به زلزله زدگان ایران توسط آمریکا

گویا نیوز: به گزارش رادیو فردا وزارت خزانه داری آمریکا روز سه شنبه ۳۱ مردادماه اعلام کرد به طور موقت به نهاد و سازمان های غیر دولتی اجازه می دهد تا برای کمک به زلزله زدگان آذربایجان شرقی و همچنین بازسازی این مناطق به ایران پول بفرستند.

به گزارش وب سایت خزانه داری آمریکا، دفتر کنترل سرمایه های خارجی این وزارتخانه مجوز کلی برای تسهیل کمک های مالی به مناطق زلزله زده ایران صادر کرده است. طبق این مجوز، سازمان های غیر دولتی در آمریکا اجازه دارند از ۳۱ ماه اوت تا پنجم اکتبر ۲۰۱۲ کمک های مالی خود را تا ۳۰۰ هزار دلار برای بازسازی یا به عنوان کمک های انساندوستانه به مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی به ایران ارسال کنند.

وزارت خزانه داری آمریکا می گوید: نهادها و سازمان های غیر دولتی که مایل هستند در این دوره ۴۵ روزه بیش از ۳۰۰ هزار دلار کمک به زلزله زدگان اعطا کنند احتمالا باید مجوز خاص اخذ کنند.

وزارت خزانه داری تصریح کرده است، این مجوز کلی هرگونه مشارکت و معامله با افراد و یا نهادهای مورد تحریم که در گسترش سلاح های کشتار جمعی نقش دارند، مانند سپاه پاسداران، یا افراد که در فهرست تحریمی این وزارتخانه قرار دارند را منع کرده است.

وزارت خزانه داری امریکا می گوید: کمک های دارویی و غذایی نیازمند اخذ مجوز نیستند. این کمک ها تازمانی که برای کمک به مردم باشد از تحریم های آمریکا علیه ایران معاف است و نباید در اختیار دولت یا نهادها و افراد مورد تحریم قرار گیرد.

در همین زمینه، هفته گذشته ۱۴ عضو کنگره آمریکا در نامه ای به باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، ضمن ابراز نگرانی از موانع احتمالی بر سر راه ارسال کمک ها به زلزله زدگان ایران از وی خواسته بودند یک مجوز کلی برای تسهیل ارسال کمک های انساندوستانه به قربانیان زلزله آذربایجان شرقی صادر کند.

در این نامه همچنین به اقدام جرج بوش ،رییس جمهوری سابق آمریکا اشاره شده بود که در سال ۲۰۰۳ و در واکنش به زلزله بم در استان کرمان چنین مجوزی را صادر کرد.

 

وزیر ارتباطات ایران به عواقب بسیار سوء پارازیت‌های ماهواره‌ای تأکید کرد

رضا تقی‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران خواستار شناسایی “منبع ارسال” پارازیت های مخابراتی شد و تاکید کرد که این پارازیت ها “آثار و عواقب بسیار سوء و متعددی در پی خواهد داشت”.

او سه شنبه ۳۱ مرداد (۲۱ اوت) در گفتگو با سایت خانه ملت افزود که “پارازیت‌های ارسالی ربطی به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ندارد” و این وزارتخانه “به طور جدی پیگیر این مساله است”.

هرچند در گذشته هم تعدادی از مسئولان دولتی ایران از منشا ارسال امواج ماهواه ای اعلام بی اطلاعی کرده اند، اما این نخستین بار است که یک وزیر دولت محمود احمدی نژاد به این صراحت نسبت به خطرات این امواج هشدار می دهد.

دو سال پیش مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت ایران گفته بود که “بر اساس تحقیقاتی که تاکنون انجام شده پارازیت‌های ماهواره‌ای خطری برای سلامت انسان ندارند”.

تاکنون بسیاری از پزشکان ایرانی، نمایندگان مجلس و اعضای شورای شهر تهران نسبت به خطرات وجود امواج پارازیتی در فضای شهرهای ایران و به ویژه پایتخت هشدار داده اند.

یک ماه و نیم پیش معصومه ابتکار، عضو شورای شهر تهران، با انتقاد از “جوابگو نبودن هیچ نهادی در کشور در رابطه با موضوع پارازیت و آلودگی امواج” گفت: “من به عنوان یک متخصص ایمونولوژی و محقق می‌گویم که سرمنشا بسیاری از عوارض و بیماری‌های بدن می‌تواند این امواج باشد.”

او با اشاره به هشدار برخی متخصصان از در راه بودن “سونامی سرطان” تاکید کرد که وجود این تشعشات ممکن است از جمله عوامل تاثیرگذار بر چنین وضعیتی باشد.

 

دولت سوریه آماده گفتگو درباره استعفای اسد است

بی بی سی: قدری جمیل، معاون رییس جمهوری سوریه گفته دولت این کشور آماده گفتگو درباره استعفای بشار اسد است. همزمان در پی هشدارهای آمریکا درباره حمله به سوریه در صورت استفاده از سلاح های شیمیایی، دولت روسیه درباره چنین مداخله‌هایی هشدار داده است.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت نباید هیچ گونه مداخله خارجی در سوریه صورت گیرد.

آقای لاوروف که میزبان قدری جمیل، معاون رئیس جمهوری سوریه بود، همچنین گفت که کشورها باید “با جدیت به عرف قوانین بین المللی پایبند باشند.”

جمیل در یک نشست خبری در مسکو گفت دولت سوریه آمادگی گفتگو درباره استعفای بشار اسد از سمت خود را دارد. جمیل اما استعفای بشار اسد را به عنوان پیش شرط برای آغاز گفتگوها رد کرد.

در همین حال، ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به این سخنان گفته “مورد تازه ای را در سخنان آقای جمیل” نمی‌بیند.

روسیه و چین، هر دو از زمان آغاز درگیری‌ها در سوریه، با دخالت کشورهای خارجی مخالفت کرده اند.