آرش عزیزی: تابستانِ نمایندگان مجلس انتاریو دو هفته زودتر پایان خواهد یافت چرا که دالتون مک‌گینتی، نخست‌وزیر لیبرال استان، دست‌کش‌ها را به دست کرده و عزم کرده به جنگ معلمان انتاریو برود. مک‌گینتی این هفته اعلام کرد، مجلس دو هفته زودتر از موعد، در روز دوشنبه‌ی هفته‌ی آینده افتتاح می‌شود. هدف از این کار پیش راندن لایحه‌ای است که بدون ادامه‌ی مذاکره با اتحادیه‌های کارگری، دستمزد معلمان را متوقف و هر گونه اعتصاب آن‌ها را ممنوع می‌کند.

مک گینتی نخست وزیر انتاریو فرخوان برای جلسه اضطراری  داد

مک‌گینتی سه‌شنبه‌ی این هفته در اتاوا گفت: «راه بهتری برای انجام این کار نیست.»‌ او گفت وضع معلم‌ها در طول نه سال گذشته خوب بوده است و اکنون او است که باید در تعیین دستمزدها «دست بالا» را داشته باشد.

لیبرال‌ها البته در مجلس اکثریت را با خود ندارند. برای پیش بردن این لایحه یکی از دو حزب اپوزیسیون، محافظه‌کار یا ان دی پی، باید با آن‌ها همکاری کنند.

تا آخرین ساعات زیر چاپ رفتن این شماره‌ی شهروند،‌ جان میلوی، رهبر گروه نمایندگان لیبرال در مجلس، همچنان اعتراف می‌کرد که توافق مورد نیاز را به دست نیاورده است. دولت لیبرال از زمان پیروزی اقلیتی در انتخابات سال گذشته تنها سه لایحه را تصویب کرده است. ده لایحه‌ی دیگر با مخالفت هر دو حزب متوقف شده‌اند.

این در حالی است که محافظه‌کاران خواهان انجماد و توقف دستمزد نه فقط معلم‌ها که تمام کارگران بخش دولتی هستند. راب میلیگان، نماینده‌ی محافظه‌کار «نورتامبرلند-کوئینتی وست» گفت حزبش می‌خواهد اول جزئیات لایحه را بررسی کند. با این حال بعید به نظر می‌رسد محافظه‌کاران به رهبری هوداک در کنار مک‌گینتی مقابل معلم‌ها نایستند.

از چهار اتحادیه‌ی اصلی نماینده‌ی معلم‌ها، تنها نماینده‌ی معلم‌های مدارس کاتولیک انگلیسی و مدارس فرانسوی‌زبان با لایحه‌ی مک‌گینتی و انجماد دستمزدهای خود توافق کرده‌اند.

دو اتحادیه‌ی اصلی، که اکثریت عظیم معلم‌ها را نمایندگی می‌کنند،‌ همچنان در مقابل تلاش دولت مک‌گینتی برای تحمیل این بخش از برنامه‌ی ریاضت‌کشی اقتصادی و ممنوع کردن اعتصاب‌ها ایستاده‌اند. مک‌گینتی پیش از این اعتصابِ کارگران تی تی سی را ممنوع کرده بود.

این دو اتحادیه در ضمن تاکید کرده‌اند اگر مک‌گینتی حق اعتصاب و چانه‌زنی را از آن‌ها بگیرد کار را به دادگاه عالی می‌کشانند. میلوی اما مدعی است که دولت قبلا به اندازه کافی مذاکره کرده است.

سام هاموند، رئیس اتحادیه‌ی نماینده‌ی معلم‌های دبیرستان، تاکید کرد که قصد اعتصاب ندارند و فقط خواهان ادامه‌ی مذاکرات هستند. دیگر اتحادیه، که نماینده‌ی معلم‌های دبیرستان است، نیز همین را تکرار کرد.

آندریا هروات، رهبر ان دی پی، گفت مک‌گینتی این بلوا را با معلم‌ها راه انداخته تا به نفع حزبش در انتخابات‌های میان‌دوره‌ای روز ۶ سپتامبر در وان و کیچنر-واترلو عمل کند.

لیبرال‌ها می‌کوشند در روز مذکور به رویای خود برای رسیدن به دولت اکثریت جامه‌ی عمل بپوشانند. اگر آن‌ها بتوانند کرسی خود در وان را حفظ کنند و کرسیِ کیچنر-واترلو را، پس از بیش از بیست سال، از محافظه‌کاران باز پس بگیرند، مک‌گینتی به دولت اکثریت می‌رسد و می‌تواند لایحه‌ی ضداعتصاب خود را به راحتی تصویب کند.