تغذیه و بهداشت خانواده

 واژه متابولیک سندروم چند سالی است که به اصطلاحات پزشکی افزوده گردیده و آن جمع گروهی از عوامل بیماری زا مانند چاقی، بالا بودن کلسترول و قند خون، التهاب بدن، فشار خون بالا و غیره است. افرادی که این سندروم را دارند بیشتر از دیگران در معرض بروز سرطان، بیماری های قلب و عروق، بیماری قند، سکته مغزی و انواع دیگر بیماری های مزمن قرار دارند.

انگور میوه ی مفید

اخیراً دانشمندان دانشگاه کانکتیکت طی بررسی جالبی دریافتند که مصرف انگور مخصوصاً انگورهای خوش رنگ و پررنگ (یاقوتی) نقش مهمی در دگرگونی سندروم متابولیک داشته و در نتیجه از بروز فشار خون بالا و التهاب بدن جلوگیری می کند. افرادی که انگور می خورند دارای عروقی سالم تر بوده و خون به راحتی در عروقشان جریان دارد که در نتیجه از بیماری های قلب و عروق پیشگیری می شود.

 

 

مصرف زیاد گوشت قرمز و سکته مغزی

 مطالعات یکی دو دهه گذشته رابطه مصرف زیاد گوشت قرمز را با بسیاری از بیماری ها از جمله سرطان، بیماری های قلبی و بیماری قند ثابت کرده اند. این هفته پژوهشگران دانشگاه ورشو طی مقاله علمی جالبی اعلان نموده اند که زیاده روی در مصرف گوشت قرمز می تواند امکان بروز سکته مغزی را افزایش دهد.

در یک بررسی علمی بر روی حدود ۳۳ هزار نفر که چندین سال به طول انجامیده معلوم گردیده افرادی که هر روز مقداری گوشت قرمز مصرف می کنند ۱۱درصد بیشتر از دیگران به سکته مغزی دچار می شوند و این رقم برای گوشت های قرمز از پیش تهیه شده مانند سوسیس و کالباس و گوشت های دودی و غیره ۱۳ درصد گزارش شده است. عوامل مشکوک موجود در گوشت قرمز و رابطه آنها با بروز سکته مغزی می توانند چربی های اشباع شده و کلسترول، آهن، وجود افزاینده های غذایی مخصوصاً نمک و تغییرات مهم در ترکیبات گوشت در موقع نگهداری و تهیه و مصرف باشند.

 نقش زردچوبه و ویتامین D در کنترل بیماری آلزایمر

تحقیقات جدید توسط دانشمندان و کارشناسان بیماری آلزایمر یافته جدیدی را اعلان می کند و آن اینکه خوردن زردچوبه به همراه ویتامین D3 می تواند از بروز و حرکت بیماری آلزایمر بهتر از روش های درمانی دیگر جلوگیری نماید. اگر چه هر دو مواد به تنهایی نقشی در این مورد دارند ولی عملکرد آنها در بدن و در کنار هم قدرت درمانی آنها را افزایش می دهد که دانستن آن مفید می باشد.

 

اندازه دور کمر امکان بروز بیماریها را پیش بینی می کند

بزرگی اندازه دور کمر با بیماری های قلب و عروق، دیابت و سرطان رابطه مستقیم دارد. طبق نظریه سازمان جهانی بهداشت به طور کلی اندازه دور کمر مردان نباید بیشتر از ۹۴سانتیمتر و در زنان ۸۰ سانتیمتر باشد. این رقم اگر در مردان از ۱۰۲ سانتیمتر تجاوز نماید امکان بروز بیماری های مورد بحث را افزایش خواهد داد. این رقم برای خانم ها ۸۸  سانتیمتر است.

 

غذاهای ادرارآور

ازدیاد وزن، ورم دست و پا و صورت و شکم در بعضی از افراد مبتلا به بیماری های قلب و ناهنجاری های کلیه و همچنین در موقع درمان عوارض جنبی بعضی از بیماری ها، به علت انباشته شدن مقداری آب در بدن به وجود می آید. این عارضه باید حتماً زیر نظر پزشک متخصص درمان و پیگیری شود. در عین حال غذاهایی هستند که ادرارآور بوده و مقدار زیادی از آب بدن را دفع می کنند که عبارتند از: خیار، کنگر فرنگی، ترتیزک آبی، کلم دگمه ای، مارچوبه، انواع کلم ها، چغندر یا لبو، هویج، کاهو، گوجه فرنگی، سیر و تربچه.

 

اکثر مردم آمریکا به دو بیماری مزمن مبتلا هستند

آمار نشان می دهد که اکثر آمریکایی هایی که مسن تر از ۴۵ سال هستند به دو نوع بیماری مزمن فشارخون بالا و بیماری قند نوع دو مبتلا می باشند. به عبارت دیگر ۲۱ درصد از مردم آمریکا در سنین بین ۴۵ و ۶۴ حداقل به دو بیماری مورد بحث دچار هستند و این رقم برای افراد مسن تر از ۶۴ سال ۳۷ درصد گزارش شده است. این آمار همچنین نشانگر این حقیقت است که به طور کلی ۴۱ درصد مردم این کشور دارای فشار خون غیرطبیعی بوده و ۱۵ درصد به بیماری قند و ۱۱ درصد به بیماری سرطان دچار هستند. این دسته از بیماری ها رابطه مستقیمی با روش زندگی، مانند نداشتن فعالیت بدنی و چاقی، مصرف سیگار و الکل، پرخوری و بدخوری و مصرف غذاهای از پیش تهیه شده که حاوی مقدار زیادی از مواد شیمیایی افزاینده های غذایی هستند دارند. از نظر مرگ و میر بیماری های قلبی و سرطان در صدر جدول قرار دارند که تا حدودی می توان با توجه به روش زندگی و عادت غذایی و دوری از عوامل بیماری زای دیگر از بروز آنها جلوگیری کرد و یا از حرکت و پیشرفت آنها پیشگیری نمود. آمار سراسر دنیا نشانگر این است که بیماری قند به هر دلیلی اپیدمی و همه گیر شده است. اگر چاره ای کار ساز در این مورد پیدا نشود درصد زیادی از مردم به علت عوارض مختلف این بیماری زمین گیر شده و یا به مرگ و میر زودرس دچار می شوند.

 

نگاهی به نظرخوانندگان صفحه تغذیه و بهداشت خانواده در سایت شهروند

از زمانی که شهروند با شکل و شمایل جدیدتری در عرصه ی اینترنت حضور یافته، خوانندگان امکان ابراز نظراتشان را در پایین مقالات و خبرها یافته اند. من از نظرات همه عزیزانی که مطالب صفحه تغذیه را می خوانند و اکثراً ما را مورد محبت و عنایت خود قرار می دهند، سپاسگزارم.

بعضی از خوانندگان عزیز مطالبی را در این قسمت می نویسند که گاهی موجب سرگردانی خوانندگان می گردد. مثلاً ما خبری درباره دارچین و آلزایمر نوشته ایم که فقط نقش دارچین را در پیشگیری و درمان آلزایمر بیان می کند ولی خواننده عزیزی مطلب طولانی درباره خواص دیگر دارچین در این صفحه می نویسد و یا مطالبی را از جای دیگر کپی نموده و بیماری آلزایمر را شرح میدهد. اگر قرار بود در این مورد مطلبی نوشته شود این کار را می کردم ولی تیتر مقاله صرفاً درباره اثرات دارچین بر روی بیماری مورد بحث است و برای اولین بار هم دانشمندان چنین چیزی را شناسایی کرده اند و قصد من هم صرفاً دادن چنین خبری بوده است.

و یا مثلاً در شهروند دهم اگوست خواننده ای در قسمت نظریات متنی درباره آواکادو و چگونگی تهیه غذایی از این میوه و خواص آن مطلبی در پای مقالاتم نوشته اند که هیچ ربطی با عناوین اخبار پزشکی آن روز ندارد. اگر این دوست عزیز علاقمند چاپ چنین مطالبی هستند می توانند با شهروند و یا هر رسانه ی جمعی دیگری تماس بگیرند و مفصلاً درباره بعضی از چیزها بنویسند ولی من فکر می کنم در قسمت نظریه خوانندگان صفحه تغذیه و بهداشت خانواده باید نظر خود را که معنی و مفهوم علمی و مستند داشته باشد بنویسد و درباره خبر پزشکی مورد بحث که از ژورنال های پزشکی و کنفرانس های علمی تهیه می گردد بحثی کوتاه نموده و کمکی در درک بهتر مطلب بنمایید .

صفحه تغذیه و بهداشت خانواده چکیده یافته های جدید پزشکی -بهداشتی ـ تغذیه ای را با زبانی بسیار ساده ولی با دلایل مستند تقدیم خوانندگان عزیز می کند و اکثراً دارای رفرنس هایی هستند که اگر بخواهند بیشتر در مورد اخبار مورد بحث بدانند به مأخذ مراجعه کنند. بطور کلی از همه آنهایی که زحمت کشیده و نظریات بجای خود را در مورد اخبار به چاپ رسیده این صفحه در اختیار خوانندگان مقالات شهروند در اینترنت می گذارند، سپاسگزارم.

 

به دوستان بگویید ….

اگر به عارضه ی فشارخون بالا دچار هستید مقداری کدوی سبز و یا شلغم در رژیم غذایی خود منظور کنید. این دو غذای طبیعی حاوی مقدار قابل توجهی کلسیم و پتاسیم هستند و از بهترین داروهای پایین آورنده فشار خون می باشند.

*دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.

www.allnaturalremedies.net

www.cancerriskinfo.com