۲۹ آگوست تا ۶ سپتامبر۲۰۱۲

دیدار دبیرکل سازمان ملل متحد با آیت الله خامنه ای

بی بی سی: بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد که برای حضور در اجلاس جنبش غیرمتعهدها به تهران در تهران به سر می برد، پس از دیدار با رهبر و رئیس جمهور ایران در نشستی خبری به خبرنگاران گفت که نگرانی های خود درباره نقض حقوق بشر در ایران را با مقام های ایرانی در میان گذاشته است.

همچنین مارتین نسیرکی، سخنگوی آقای بان که همراه او به تهران رفته است، در تماسی تلفنی با خبرنگاران در نیویورک گفت که دبیرکل سازمان ملل متحد در دیدار با آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران اظهارات او درباره اسرائیل را “توهین آمیز و تحریک کننده” خواند.

دیدار بان کی مون با آیت الله خامنه ای

چندی پیش آیت الله خامنه ای اسرائیل را یک “غده سرطانی” و “رژیم جعلی” خوانده بود.

به گفته سخنگوی دبیر کل سازمان ملل، آقای بان در این دو دیدار “جامع و مهم” درباره مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در خصوص برنامه های هسته ای ایران نیز صحبت کرده و ناراحتی خود را از پیشرفت کم این مذاکرات ابراز کرده است.

او از مقام های ایرانی خواسته است که با اقدامات متناسب نگرانی های آژانس بین المللی انرژی اتمی را برطرف کند.

در مقابل آیت الله خامنه ای گفته است که ایران بر “خاورمیانه عاری از سلاح اتمی” اصرار دارد و سازمان ملل متحد باید درخصوص رفع نگرانی های موجود در زمینه سلاح اتمی، تلاش جدی انجام دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) آقای خامنه ای به بان کی مون گفت: “متأسفانه ترکیب سازمان ملل متحد معیوب است و زورگوترین قدرتهای دنیا، که دارای سلاح اتمی و سابقه استفاده از آن نیز هستند بر شورای امنیت مسلط شده اند.”

او همچنین گفته است: “آژانس براساس مقررات خود، موظف است از لحاظ علمی و فنی به جمهوری اسلامی ایران کمک کند، اما آژانس بین المللی انرژی اتمی، نه تنها این کار را نکرده، بلکه دائماً کارشکنی می کند.”

بخشی از این دیدار به گفت وگو درباره بحران سوریه پرداخته شد. آقای بان از ایران خواسته است که از نفوذ خود در سوریه استفاده کند و رهبری سوریه را قانع کند که خشونت ها را متوقف کند تا شرایط برای گفت وگو میان دو طرف مهیا شود.

آیت الله خامنه ای در مقابل گفته است: “جمهوری اسلامی ایران براساس اعتقادات و آموزه های دینی خود، آماده هرگونه تلاش برای حل بحران سوریه است. اما حل بحران سوریه یک شرط طبیعی دارد که عبارت است از جلوگیری از ارسال سلاح به گروه های بی مسئولیت داخل سوریه.”

پیش از آغاز شانزدهمین اجلاس سران کشورهای غیرمتعهد در تهران حضور آقای بان در این اجلاس با تردیدهایی همراه بود. اسرائیل و بعضی از مقام های آمریکایی به دلیل اظهارات اخیر رهبر و رئیس جمهور ایران درباره اسرائیل، خواهان تحریم این اجلاس و عدم حضور آقای بان در تهران شده بودند.

اما سخنگوی آقای بان گفته بود که دبیرکل سازمان ملل مسئولیت های خود در خصوص روابط دیپلماتیک با تمام اعضای این سازمان برای رسیدن به صلح و امنیت را “جدی” می داند.

او گفته بود: دبیر کل از این فرصت استفاده می کند تا درباره نگرانی ها و انتظارات جامعه بین المللی در خصوص موضوعاتی چون برنامه هسته ای، تروریسم، حقوق بشر و بحران سوریه با مقام های ایرانی گفت وگو کند.

ــ

نشست وزیران خارجه و نمایندگان کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها در تهران

بی بی سی: نشست وزیران خارجه و نمایندگان کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها بامداد سه شنبه ۷ شهریور (۲۸ اوت) برای بررسی و تهیه پیش نویس قطعنامه نهایی اجلاس سران این کشورها در تهران برگزار شد.

به گزارش ایرنا بیش از هشتاد کشور در سطح وزیر امور خارجه یا معاون وزیر خارجه در این اجلاس شرکت دارند.

بر اساس این گزارش، در آغاز نشست روز سه شنبه، رمزی عزالدین، معاون وزیر امور خارجه مصر، در سخنانی، ریاست جلسه را به علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران واگذار کرد.

ریاست نوبتی جنبش غیرمتعهدها در سه سال گذشته در اختیار مصر بوده که قرار است در اجلاس سران در روزهای پنجشنبه و جمعه این هفته، رسما برای سه سال آینده به ایران منتقل شود.

به گزارش ایرنا، معاون وزیر امور خارجه مصر در سخنان خود به مسایل بین المللی مورد علاقه جنبش نیز پرداخت و گفت که یکی از مسایل مهم جهانی در حال حاضر، مساله فلسطین است.

قرار است اجلاس سران با شرکت گروهی از رهبران، مقامات ارشد و نمایندگان کشورهای عضو در روزهای پنجشنبه و جمعه در تهران برگزار شود.

جنبش غیرمتعهدها در اوایل دهه ۱۹۶۰ و در جریان جنگ سرد، با عضویت کشورهایی که در هیچیک از سازمان های وابسته به دو بلوک قدرت به رهبری آمریکا و شوروی عضویت نداشتند تشکیل شد.

جنبش غیرمتعهدها با این هدف تشکیل شد که کشورهای عضو بتوانند با هماهنگی با یکدیگر، بر سیاست بین المللی که عمدتا به صحنه رقابت دو بلوک قدرت جهانی تبدیل شده بود تاثیر بگذارند.

تمهیدات برگزاری اجلاس سران

به اعتقاد برخی کارشناسان، با فروپاشی اتحاد شوروی و خاتمه جنگ سرد، اهداف اولیه جنبش موضوعیت خود را از دست داده و ادامه حیات این تشکل بین المللی، مستلزم ابداع اهداف و دستور کار جدید و منطبق با شرایط روز است.

در حال حاضر، یکصد و بیست کشور جهان عضو کامل و هفده کشور و تعدادی سازمان بین المللی عضو ناظر جنبش غیرمتعهدها هستند و ریاست این جنبش هر سه سال به طور نوبتی به یکی از کشورهای عضو واگذار می شود.

ایران پس از انقلاب اسلامی سال ۱۹۷۹ و خروج از پیمان نظامی سنتو، به عضویت جنبش غیرمتعهدها درآمد.

مقامات جمهوری اسلامی برای برگزاری اجلاس سران غیرمتعهدها در تهران اهمیت فراوانی قائل هستند و با معرفی این اجلاس به عنوان نشانه حمایت بین المللی از ایران، تمهیدات گسترده ای را برای برگزاری آن پیش بینی کرده اند.

علاوه بر تعطیلی فعالیت های اداری و اقتصادی در تهران، در طول برگزاری اجلاس غیرمتعهدها محدودیت های ترافیکی ویژه ای در پایتخت پیش بینی شده و خبرگزاری مهر به نقل از رئیس کمیته ترافیک اجلاس سران غیرمتعهدها نوشته است که در ۱۲ استان نیز برای پذیرایی از مسافران تهرانی برنامه ریزی های ترافیکی صورت گرفته است.

اجلاس سران روز پنجشنبه با حضور آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، و محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری، برگزار می شود و قرار است در این اجلاس، ریاست دوره ای جنبش غیرمتعهدها به احمدی نژاد تحویل شود. به گزارش منابع خبری ایران و مصر، محمد مرسی، رئیس جمهوری مصر شخصا در این اجلاس حضور خواهد یافت.

اجلاس تهران درحالی برگزار می شود که جمهوری اسلامی به دلیل برخی از برنامه های هسته ای خود، با تحریم های بین المللی مصوب شورای امنیت سازمان ملل و همچنین تحریم های یکجانبه شماری از کشورهای جهان دست به گریبان است.

در جریان بررسی برنامه های اتمی ایران در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، نمایندگان جمهوری اسلامی می کوشیدند با جلب حمایت کشورهای غیرمتعهد عضو شورا، بر مصوبات آن تاثیر بگذارند، اما تا کنون، این شورا، علاوه بر ارجاع پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت، خواستار توقف بعضی از برنامه های اتمی جمهوری اسلامی شده است.

ــ

 

وزیر خارجه ایران:

اجازه بازدید غیرمتعهدها از تاسیسات نطنز صادر شده است

بی بی سی: علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران گفته است که رئیس جمهور مجوز بازدید اعضای جنبش غیر متعهدها از تاسیسات غنی سازی اورانیوم در نطنز را صادر کرده است.

صالحی به ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی گفته است که مهمانان حاضر در نشست تهران می توانند از این تاسیسات بازدید کنند و “مشکلی در این زمینه وجود ندارد.”

تاسیسات غنی سازی اورانیوم نطنز، در نزدیکی اصفهان اولین مجتمع غنی سازی اورانیوم ایران بوده اما بعد از شدت گرفتن احتمال حمله نظامی به این تاسیسات، جمهوری اسلامی مجتمع غنی‌سازی دیگری موسوم به فردو را در نزدیکی شهر قم ساخته است.

در حال حاضر به گفته مقام های اتمی ایران، عمده فعالیت های غنی سازی این کشور به مجتمع فردو منتقل شده است.

ایران می گوید بر خلاف دیگر کشورها، اجازه بازدید از تاسیسات اتمی اش را صادر کرده تا نشان دهنده “شفافیت در اهداف صلح آمیز” این کشور باشد.

ــ

۱۱ جاسوس ایران در ترکیه بازداشت شدند

روزنامه حریت ترکیه در گزارشی از بازداشت «۹ جاسوس» طی چند عملیات همزمان که صبح روز چهارشنبه،‌ هشتم شهریور، در چند شهر ترکیه انجام شد خبر داده و اعلام کرده است که یکی از این بازداشت‌شدگان تابعیت ایرانی داشته است.

به گزارش این روزنامه، یکی از «جاسوسان ایرانی‌تبار» به نام «یعقوب آهن‌خوش» نیز توانسته است قبل از بازداشت از مرز ترکیه به ایران فرار کند.

این گزارش می‌افزاید که همگی بازداشت‌شدگان برای وزارت اطلاعات ایران کار می‌کرده‌اند. درباره تابعیت دیگر افراد بازداشت شده و نام این ۹ نفر اطلاعاتی داده نشده است.

علاوه بر این افراد، وزارت امنیت ملی ترکیه اخیرا دو فرد دیگر به نام‌های شهرام ضرغام کوهی و محمدرضا اسماعیلی‌پور را در عملیاتی جداگانه به اتهام جاسوسی در شهر ایغدیر بازداشت کرده است که هم اکنون تفهیم اتهام شده‌اند.

بنا بر این گزارش، ضرغام کوهی و اسماعیلی که به اتهام عکس‌برداری از محل‌ها و ساختمان‌های استراتژیک در ترکیه بازداشت شده‌اند، ادعا کرده‌اند که این عکس‌ها را که عمدتا از ساختمان‌های عظیم استان ایغدیر برداشته شده، برای یک شرکت آسانسورسازی تهیه می‌کرده‌اند.

با این حال، آن طور که در این گزارش آمده است، بعد از بازرسی محل زندگی این افراد، «اسناد رمزدار ارتباطی با ایران، نوشته‌های تحلیلی و گزارش‌ها از تحقیق و تفحص آنها در منطقه و دیدار با برخی اعضای حزب «پ ک ک» کشف و ضبط شده» است.

هم اکنون این دو فرد با استناد به ماده ۳۲۷ قانون جزایی ترکیه، به اتهام «تهیه اسناد مربوط به امنیت ملی و فرستادن این اسناد به خارج» در بازداشت هستند.

درباره عملیات وزارت امنیت ملی ترکیه که صبح چهارشنبه انجام شده است، روزنامه حریت نوشته است که دو ایرانی دیگر همزمان با بازداشت ضرغام کوهی و اسماعیلی وارد ترکیه شده و مشغول بررسی وضعیت و حوادث در ترکیه در رابطه با جنگ داخلی سوریه شده‌اند. این افراد چندین بار به مناطق غربی و جنوب غربی ترکیه سفر داشته و با برخی اعضای «پ ک ک» نیز دیدار کرده‌اند.

یکی از این افراد در پی عملیاتی همزمان صبح روز چهارشنبه دستگیر شد، اما فرد دوم با نام یعقوب آهن‌خوش موفق به فرار از مرز ترکیه به ایران شده است. در عملیات یاد شده شش نفر در استان ایغدیر، مرز نخجوان با ترکیه، یک نفر در استان آغری، یک نفر در کوجاعلی گبزه و یک نفر دیگر نیز در استان وان بازداشت شده است.

در عملیات بازرسی از محل زندگی این افراد، مقدار زیادی اسناد، گفت‌وگو‌ و گزارش محرمانه با ایران، فایل صوتی گفت‌وگوی تلفنی با چند عضو «پ ک ک»، عکس و اطلاعاتی از کمپ‌های پذیرش پناهجویان سوری در ترکیه، و همچنین اطلاعاتی درباره نظامیان، تعداد پرسنل پایگاه‌های نظامی و ادارات دولتی ترکیه کشف شده است.

محاکمه ۲۲ تن در جمهوری آذربایجان

از سوی دیگر خبرگزاری اینترفکس روسیه نیز گزارش داده است که روز سه‌شنبه،‌ هفتم شهریور، ۲۲ تن از اتباع جمهوری آذربایجان به اتهام طراحی حملات تروریستی و همکاری با ایران در دادگاهی در باکو محاکمه شده‌اند .

به گزارش این خبرگزاری، اتهام این افراد «برنامه‌ریزی برای حمله تروریستی به سفارتخانه‌های آمریکا و اسرائیل در باکو، پایتخت آذربایجان، عنوان شده است.

متهمان این پرونده اسفندماه سال گذشته به اتهام ارتباط با سپاه پاسداران ایران بازداشت شده بودند.

 

 

ـــ

 

اعزام صدها نیروی نظامی ایران به سوریه

 

رادیو فردا: روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال روز سه‌شنبه، هفتم شهریورماه، در گزارشی از اعزام «چند فرمانده سپاه پاسداران ایران»، فرماندهان سپاه قدس که شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران است و همین طور «صدها سرباز ساده» به سوریه خبر داد.

به گزارش رادیو فردا در گزارش این روزنامه به نقل از دو عضو سپاه پاسداران جمهوری اسلامی که «آشنا به اعزام این نیروها» توصیف شده‌اند آمده است که ایران در حال اعزام «صدها نیروی سپاهی و بسیجی» ایران به دمشق است.

وال استریت جورنال در این گزارش به نام منابع خود در سپاه و در داخل کشور اشاره نکرده است.

از همان ماه‌های آغازین ناآرامی و درگیری در سوریه، کشورهای غربی و به‌ویژه آمریکا جمهوری اسلامی را متهم کردند که در سرکوب اعتراضات مردمی این کشور به بشار اسد کمک کرده و برای این منظور نیروهایی از سپاه را به سوریه اعزام کرده است.

با این حال تاکنون تنها یک مقام عالی‌رتبه نظامی در جمهوری اسلامی این اقدام حکومت ایران برای حمایت از حکومت بشار اسد را تایید کرده است.

جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در خردادماه سال جاری در گفت‌وگو با یک خبرگزاری ایرانی تایید کرد که نیروهای نظامی جمهوری اسلامی در حوادث سوریه دخالت کرده‌اند، ولی گفت که این دخالت برای «جلوگیری از کشتار مردم» بوده است.

اسماعیل قاآنی در همان زمان با اشاره به «حضور موثر نیروی قدس سپاه پاسداران در سوریه» گفت: «تا وقتی که در سوریه نبودیم کشتارهای مردم آن توسط معارضین زیاد بود، اما با حضور جمهوری اسلامی به طور فیزیکی و غیرفیزیکی جلو کشتارهای بزرگ در سوریه گرفته شد.»

حال روزنامه وال استریت جورنال در گزارش روز سه‌شنبه خود می‌گوید که «صدها» نیروی نظامی ایرانی که به سوریه اعزام می‌شوند بیشتر از واحدهای سپاه در خارج از تهران هستند.

این روزنامه به طور خاص به واحدهای سپاه پاسداران جمهوری اسلامی «به‌ویژه از استان‌های آذربایجان و کردستان» اشاره می‌کند و می‌گوید که نیروهای اعزامی ایران قرار است جایگزین سربازهای سوری باشند که در چند ماه اخیر از ارتش سوریه جدا شده و به اپوزیسیون پیوسته‌اند.

وال استریت جورنال با این حال به نقل از منابع ناشناس خود اضافه کرده است که نیروهای اعزامی ایران «عمدتا» در نبرد فیزیکی دخالتی ندارند و کارهایی چون «حفاظت از انبار اسلحه و مهمات و کمک در اداره پایگاه‌های نظامی» را بر عهده می‌گیرند.

این روزنامه همچنین به نقل از منابع خود که عضو سپاه معرفی شده‌اند می‌گوید که فرماندهان سپاه برای کمک به نیروهای سوری در زمینه استراتژی نبرد و اطلاعات نظامی به این کشور اعزام می‌شوند.

در هفته جاری علاء‌الدین بروجردی، عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس ایران، نیز سفری به سوریه داشت و تقریبا با تمامی مقام‌های عالی‌رتبه در حکومت بشار اسد، از جمله خود او، دیدار و گفت‌وگو کرد و امنیت سوریه را امنیت ایران دانست.

در همین هفته خبرگزاری دانشجو نیز به نقل از سالار آبنوش، فرمانده سپاه قزوین، گزارش داد که جمهوری اسلامی «در بعد نظامی» در سوریه در حال جنگ است.

به این گفته این فرمانده سپاه پاسداران، «ما امروز همه‌جانبه در حال جنگ هستیم، در بعد نظامی در سوریه و در بعد فرهنگی هم در حال مبارزه‌ایم».

ــ

انفجار بمب در مراسم تشییع جنازه هواداران بشار اسد

بی بی سی: تلویزیون رسمی سوریه گزارش داد که در پی انفجار بمبی در یک ماشین در حومه شهر دمشق ۱۲ نفر کشته شدند. این تلویزیون همچنین اعلام کرد که حدود ۴۸ نفر نیز در این انفجار زخمی شده‌اند.

به گزارش مخالفان دولت سوریه، این انفجار در مراسم تشییع جنازه دو نفر از حامیان بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه روی داده است. مقامات می‌گویند که این دو نفر در انفجاری در روز دوشنبه کشته شده بودند.

بر اساس گزارش خبرگزاری سانا متعلق به دولت سوریه، واقعه امروز در اثر انفجار بمبی رخ داد که توسط یک تاکسی حمل می شد.

فعالان می‌گویند که از زمان آغاز اعتراض‌ها در ماه مارس سال ۲۰۱۱ تاکنون بیش از ۲۰ هزار نفر در سوریه کشته و حدود یک میلیون نفر بی سرپناه شده‌اند.

ساکنان منطقه‌ای که این انفجار در آن روی داده است، عموما دروزی هستند.

هجوم پناهندگان

خشونت‌ها در سراسر سوریه در روز سه شنبه ادامه داشت. گزارش‌ها حاکی است که حومه شهر دمشق زیر آتش توپخانه بود و درگیری در استان شمالی ادلب نیز ادامه داشت.

مناطق مختلفی در شرق دمشق زیر حملات سنگین قرار گرفته است و به گفته مخالفان نیروهای دولتی در تلاش هستند تا منطقه را از نیروهای مخالف دولت پاکسازی کنند.

بیش از ۲۰۰ نفر در طول تعطیلات آخر هفته در شهر داریا در نزدیکی دمشق کشته شدند. این کشتار سوری‌ها را شوکه کرد.

براساس گزارش‌های منتشر شده در پی بمباران هوایی روز سه شنبه در استان ادلب حدود ۱۳ مخالف کشته شدند.

در همین حال کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل هشدار داده است که تعداد سوری هایی که به ترکیه پناهنده می شوند ممکن است به حدود ۲۰۰ هزار نفر برسد.

مقامات ترکیه می‌گویند که در حال برنامه ریزی برای برپا کردن اردوگاه‌های جدید پناهندگان هستند، اما در همین حال هشدار داده‌اند که ممکن است به زودی جایی برای اسکان پناهجویان نداشته باشند.

مقامات ترکیه پیشنهاد ایجاد یک منطقه امن در داخل خاک سوریه برای استقرار پناهندگان را به مقامات سازمان ملل ارائه کردند.