شهروند ـ آرش عزیزی: طرح تغییر مرزهای حوزه‌های انتخاباتی انتاریو بالاخره اعلام شد و طبق آن تورنتو و حومه‌هایش به علت افزایش جمعیت، ۱۱ حوزه‌ی جدید دریافت می‌کنند.

«کمیسیون مرزهای انتخاباتی فدرال برای انتاریو» دوشنبه‌ی این هفته تغییرات پیشنهادی را در وب‌سایت خود منتشر کرد. در این تغییرات، مطابق با مصوبه‌ی سال پیش مجلس، شاهد ۱۵ کرسی جدید در انتاریو هستیم.

سهم انتاریو در مجلس عوام از ۱۰۶ به ۱۲۱ کرسی می‌رسد.

از میان ۱۵ کرسی پیشنهادی جدید، منطقه‌ی پیل و یورک هر کدام سه کرسی جدید می‌گیرند، شهرِ تورنتو و منطقه‌ی دورهام هر یک دو کرسی (همگی بخشی از منطقه‌ی تورنتوی بزرگ) و هالتون، یکی.

کمبریج، اتاوا، سیمکو و همیلتون نیز کرسی های جدیدی دریافت می‌کنند.

کارشناسان می‌گویند این‌که اکثریت عظیم کرسی‌ها به بزرگ‌شهر تورنتو می‌رسد با توجه به رشد جمعیت در این منطقه به هیچوقت غافلگیرکننده نیست.

در حال حاضر، شش بزرگ‌ترین حوزه‌ی انتخاباتی کل کشور که جمعیت هایی بین ۱۵۰ تا ۱۷۰ هزار دارند همگی در حومه های تورنتو هستند: برمپتون غرب، اوک ریجز ـ مارکهام (که شامل بخشی از ریچموندهیل می‌شود و حوزه‌ای به نسبت ایرانی‌نشین به حساب می‌آید)، وان، براملی ـگور ـ مالتون، هالتون و میسیساگا ـ اریندیل.

شهر برمپتون جمعیتی بیش از نیم میلیون نفر دارد، اما در حال حاضر تنها سه حوزه‌ی انتخابی متعلق به آن هستند. به گفته‌ی کمیسیون دو حوزه‌ی جدید به این شهر اضافه می‌شود.

قاضی جورج والین، از کمیسیون، اعلام کرد هدف آن‌ها در بازترسیم مرزهای انتخاباتی این بوده که میزان آرای هر حوزه تا حد امکان به متوسط جمعیت نزدیک شود.

کارشناسان اشاره کردند که حتی پس از تغییرات کنونی، میزان برابری حوزه‌ها در انتاریو هنوز عقب‌تر از استان‌هایی همچون بریتیش کلمبیا، آلبرتا و کبک است.

طبق قانون اساسی، مرزهای انتخاباتی باید هر ده سال یکبار تغییر یابند تا تغییرات و حرکت ها در جمعیت را منعکس کنند. بر پایه‌ی سرشماری سال ۲۰۱۱، تعداد کل کرسی‌های مجلس از ۳۰۸ به ۳۳۸ می‌رسد.

علاوه بر ۱۵ کرسی جدید انتاریو، بریتیش کلمبیا و آلبرتا هر یک شش کرسی و کبک، سه کرسی جدید دریافت می‌کند.

این تغییرات تا پیش از انتخابات فدرال ۲۰۱۵ اعمال می‌شود.