شهروند۱۱۷۴-۲۴ آپریل ۲۰۰۸

تغییر قانون مهاجرت
۸۹۰۰ تن از رانندگان و کارکنان تی تی سی T.T.C. (شبکه حمل و نقل شهری تورنتو) در آخرین لحظات روز یکشنبه ۲۰ اپریل ۲۰۰۸ با مقامات مسئول به توافق رسیدند و صدها هزار نفری که روزانه به این شبکه نیازمندند با خیال راحت یکشنبه شب را خوابیدند. رانندگان و کارکنان تی تی سی از درآمد و مزایای خوبی برخوردار هستند.
ادام جیمبورونی(۱) جوانترین عضو شورای شهر و از اعضای حزب ان. دی. پی است که در سال ۲۰۰۳ از منطقه ۱۸(دونپورت) انتخاب شده است. او در تاریخ ۶ دسامبر ۲۰۰۶ به ریاست کمیته تزانزیت که سالها در کنترل هوارد مسکو بود انتخاب شد. گفته های غیر رسمی مبنی بر انتخاب جیمبورونی به این پست کلیدی تنها شرط “مسکو ” عضو دیگر ان. دی . پی که از ۱۹۷۸ عضو انجمن شهر بوده و سالیان طولانی هم ریاست کمیته تی تی سی را داشته، بوده است.
مل لستمن شهردار قبلی تورنتو چندین بار تلاش کرد “مسکو” را از این سمت برکنار کند، ولی موفق نشد.
این نکته قابل توجه است که تی تی سی ابزاری قدرتمند در شهرداری برای محبوب جلوه دادن و یا منفور کردن شهردار است. هر کس که کنترل تی تی سی را در دست داشته باشد بدون شک اهرمی پرقدرت برای فشار بر شهردار و شهر خواهد داشت.
تی تی سی و کمیته جمع آوری زباله به دو دلیل عمده نقش مهمی در شهرداری دارند. هر کدام بودجه کلانی بیش از چند صد میلیون دلار را به خود اختصاص می دهند و در بازی های سیاسی پشت پرده نقش فشار را اجرا می کنند. بد نیست بدانید که در بخش جمع آوری زباله که دستمزد بالایی هم دارد علیرغم اینکه به نظر کار مناسبی نمی آید، ولی اتفاقا رنگین پوستها و مهاجران زیادی در آن به چشم نمی خورند.
با اوج گرفتن تهدیدهای اتحادیه رانندگان تی تی سی در مورد اعتصاب در روز جمعه که از چند هفته پیش با پایان یافتن قرارداد ۲ ساله کارکنان تی تی سی آغاز شده بود، بازی های سیاسی زیادی در روی صحنه ادامه داشت در حالیکه این تهدید اعتصاب فشار زیادی روی آن بخش از مردم شاغل در خدمات عمومی و خصوصی وارد می کرد ولی سابقه تی تی سی نشان می داد که با حضور دیوید میلر ـ شهردار ـ که خود تا سال گذشته رسما عضو حزب ان دی پی بود اعتصابی اتفاق نخواهد افتاد.
برای کسانی که با سیاست شهری آشنا باشند واضح بود که سفر میلر به چین باعث خواهد شد که اتحادیه کارگری تی تی سی تهدید خود را علنی کند. در این میان دیوید میلر به عنوان قهرمان یک روز زودتر از همراهان از چین به تورنتو بازگشت تا سناریوی محبوب سازی وی پیاده شود. در حالی که عملا در مدت شهرداری میلر مالیات های خانه افزایش پیدا کرده و شهر تورنتو از کمبود بودجه رنج می برد، کمبودی که باعث بسته شدن مراکز محلی و پروژه های فوق برنامه برای دانش آموزان و خانواده های آنان ـ در زمان نیاز آنها مانند تعطیلات مارچ ـ شده است.
باب کینر(۲) رئیس جوان اتحادیه کارکنان تی تی سی می گوید ” این مشخص بود که دیوید میلر با اعزام نماینده مخصوص از شهرداری به انجام بسته شدن قرارداد کمک کرده است. “
درهر حال ۳ درصد افزایش دستمزد ظرف ۳ سال برای تی تی سی و شهرداری که مشکل کمبود بودجه دارد، باعث خواهد شد که به زودی شاهد افزایش قیمت بلیت تی تی سی باشیم. امری که هر ساله به بهانه های مختلف باعث فشار روی اقشار کم درآمد شهر تورنتو ـ که به شدت به شبکه حمل و نقل عمومی وابسته هستند ـ می شود.
در این میان دالتون مک گینتی اعلام کرد که در صورت اعتصاب مانند دوران قبل مجلس عمل خواهیم کرد. اعتصاب قبلی که در سال ۱۹۹۹ به مدت دو روز انجام شده بود با مصوبه مجلس برای بازگشت به سر کار پایان یافت. در این میان سخن از تصویب مصوبه ای در بین احزاب انتاریو به میان آمده است که تی تی سی را به عنوان خدمات ضروری برای مردم از اعتصاب منع میکند.
در این میان پیتر کورموس ازحزب ان. دی. پی، مک گینتی را متهم می کرد که در کار شهرداری دخالت بی مورد کرده است و رسیدن به توافق را به خطر می اندازد. در حالیکه جان توری رهبر محافظه کاران معتقد است که اعتصاب برای تی تی سی که یک خدمت ضروری است باید ممنوع باشد، ولی معتقد است که مک گینتی زمان مناسبی برای اعلام این نظر را انتخاب نکرده است و زمان زیادی برای انجام این کار داشته است.

***
تصویب قانون مهاجرت و افزایش قدرت به وزیر مهاجرت
۲۶ فوریه ۲۰۰۸، لایحه سی-۵۰ (لایحه بودجه )۲۰۰۸ توسط نخست وزیر استفن هارپر به مجلس ارائه شد. این طرح که کلیات آن با رای مثبت لیبرالها و حزب کبکوا به تصویب رسید، در واقع رای اعتماد به دولت هارپر محسوب می شود. از آنجا که این لایحه تفکیک پذیر نیست دولت هارپر در یک اقدام فرصت طلبانه ماده ای را در این لایحه گنجانده است که به موجب آن به وزیر مهاجرت اختیارات زیادی در مورد رد و یا پذیرفتن مهاجران داده است. دولت هارپر می گوید آنها قصد دارند که به روند پذیرش مهاجران سرعت بیشتری بدهند.
هارپر در روز ۱۹ اپریل در تورنتو در دیداری با ۵۰۰ هندی کانادائی از این طرح دفاع کرد و رئیس بنیاد هند کانادا نیز از تصویب این طرح و تعادل بین کم کردن زمان بررسی پرونده و ویزای کارگران فنی دفاع کرد.
در حالی که اولیویا چاو منتقد مهاجرت از حزب ان. دی . پی معتقد است که قصد دولت هارپر تسریع در آوردن کارگران ارزان و موقتی بخصوص برای تامین نیازهای استان آلبرتا و صنعت نفت است. وی که در جلسه پرسش و پاسخ در”کوئینز پارک” در جلسه روزنامه نگاران قومی شرکت کرده بود گفت که حزب وی یک درخواست قانونی برای جدا کردن این بخش از لایحه را در مجلس در هفته گذشته اعلام کرده بود که با حمایت حزب کبکوا روبرو شده بود ولی به دلیل عدم حمایت حزب لیبرال با شکست در دور اول روبرو شده است. وی ادامه داد چهارشنبه این هفته (در زمانی که شهروند زیر چاپ است) برای بار دوم تقاضای جدا سازی این ماده و بررسی و بحث عمومی تر بیشتری را عنوان خواهد کرد. چاو در پاسخ سئوال من که با توجه به اینکه حزب لیبرال و استفان دیان در موقعیت ضعیفی قرار دارند و بالطبع نمی توانند از این درخواست شما حمایت کنند زیرا دیان در شرایطی نیست که بخواهد وارد انتخابات شود و هارپر هم به خوبی از این موضع آگاه است، بنابر این شانس زیادی برای این درخواست نخواهد بود گفت، سئوال خوبی است این وظیفه شما (روزنامه نگاران قومی) است که از خوانندگان خود بخواهید که از نمایندگانشان در مجلس بخواهند که به این درخواست رای مثبت بدهند. به وی یادآوری کردم که با توجه به نقش ان دی پی در سرنگونی دولت مارتین (لیبرال) نبایستی توقع داشت که دیان از درخواست ان دی پی هم حمایت کند.
هارپر پیش بینی کرده که ۶۰۰ هزار تقاضای کارگر فنی برای کانادا باشد. از سوی دیگر ۹۰۰ هزار پرونده برای مهاجرت است که زمان بررسی را به ۶ سال افزایش داده است.
با توجه به سوءاستفاده هارپر از لایحه بودجه و ضعف لیبرال ها و عدم قاطعیت استفان دیان، موضع درست حزب ان دی پی هم با توجه به عدم وقت گذاری و فعالیت در کامیونیتی ها ـ منجمله کامیونیتی ایرانی که چندین بار رسما به طور حضوری توسط من و دوست دیگری به جک لیتون یادآوری شده است ـ بیشتر یک فرصت طلبی سیاسی به نظر می آید تا یک کار پیگیر و اصولی برای بسیج مردم برای دفاع از مهاجران و کامیونیتی ها .
از سوی دیگر هرچند که برنده شدن باب ری رقیب جدی مایکل ایگناتیف منتقد خارجی حزب لیبرال در اتاوا به بهتر شدن موقعیت دیان در داخل حزب در مقابل ایگناتیف ـ که رقیب جدی دیان در رهبری حزب بود ـ کمک می کند، ولی دیان نتوانسته است رهبری قاطعی از خود در بین رای دهندگان کانادائی نشان بدهد. در آخرین نظرخواهی هر دو حزب لیبرال و محافظه کار با ۳۳ درصد آرا برابر هستند. بنابراین دیان ترجیح می دهد که دنباله رو هارپر باشد. این دوره طولانی ترین دوره یک حکومت اقلیت در اتاوا است و به نظر می رسد که هارپر در تابستان هم نخست وزیر باشد .
در هرحال افزایش قدرت وزیر مهاجرت برای لیبرال ها هم چندان ناخوشایند نیست، زیرا تاریخ نشان داده است که قدرت در بین این دو حزب به طور چرخشی در جریان است، بنابراین لیبرال ها باطنا دلیلی برای مخالفت نمی بینند.


۱- Adam Giambrone
۲-Bob Kinnear,Toronto Star April 20, 08