شهروند ۱۱۷۷ ـ ۱۵ می ۲۰۰۸
چند روزی است که در پارلمان کانادا، حزب کبکوا، در مورد سابقه دوست دختر وزیر امور خارجه، ماکسیم برنیه، سئوال کرده بود که واکنش نخست وزیر هارپر را به دنبال داشت که این موضوع نه به دوسپ ـ رهبر حزب ـ و نه دیگر رهبران احزاب مخالف دولت مربوط نیست و موضوع شخصی است.

در عین حالی که باید از وارد شدن به مسائل شخصی و خصوصی دیگران خودداری کرد وآن را محترم شمرد، ولی چند نکته مهم در این ارتباط هست که نخست وزیر هارپر آن را عمدا نادیده می گیرد و با تمرکز روی موضوع شخصی دست به دفاع غیر منطقی می زند که اساسا قابل قبول نیست.
۱ـ نباید فراموش کرد که ماکسیم برنیه وزیر امور خارجه در روز سوگند خوردن به عنوان وزیر با جولی کویلاردJulie Couillard به عنوان مهمان رسمی در آگوست ۲۰۰۶ در خانه نماینده ملکه انگلیس ـ فرماندار کل کانادا ـ حضور می یابد و دست در دست یکدیگر در جلوی عکاسان حاضر می شوند. بعد از دو هفته، وزیر امورخارجه نام وی را در لیست رسمی وزارت امورخارجه برای سفر به خارج که هزینه آن توسط مالیات مردم کانادا پرداخت می شود قرار می دهد. (۱) پس وزیر امور خارجه و دوست دخترش خودشان موضوع را علنی کرده اند.

۲ـ ” جولی کویلارد” پیشتر دوست دختر “سورس”(۲) یکی از تبهکاران باند “هلز انجلز”(فرشتگان جهنم) که کنترل مواد مخدر و فحشا را در بسیاری از نقاط کانادا کنترل می کنند، بوده است در دورانی که در سال ۱۹۹۰ جنگ بین دو جناح برای کنترل قدرت در باند ادامه داشته است. خانم کویلارد بعدا با فرد دیگری از جناح رقیب دوست می شود. بعدا وی با نفر دیگر در باند بعد از طلاق از سورس که خبرچین پلیس بوده است در سال ۱۹۹۵ زندگی می کند. پلیس ضد جرایم سازمان یافته زن و شوهر(۳)را دستگیر می کند، ولی بعدا در دادگاه به علت نبود مدرک کافی پرونده بسته می شود، سپس در سال ۱۹۹۶ جنازه همسر وی در جاده پیدا میشود که با گلوله کشته شده بود.

هر چند ماکسیم برنیه ادعا می کند چند هفته ای است که از جولی جدا شده است، ولی آنها در اواخر ماه مارچ در رستورانی مشهور با وزیر امنیت عمومی ـ استاک ول دی ـ و همسرش دیده شده اند. جولی در تماس خبرنگاران چنین موضوعی را تایید نکرده است.
ژیل دوسپ می گوید: آیا آر.سی .ام . پی در این مورد تحقیق انجام داده است؟ آیا نخست وزیر از این موضوع با اطلاع بوده است؟
دیان رهبر لیبرال می گوید که پست برنیه، پست حساسی است و باید خودش بگوید که ایا اطلاعات مهمی رد و بدل شده است یا نه؟

هر چند در طول تاریخ از زنانگی برای جاسوسی و به دست آوردن اطلاعات مهم و به دام انداختن مخالفان و منتقدان استفاده شده است، ولی نمی توان مردانی را که سمت های مهم دارند را مسئول ندانست. آنها باید هوشیاری و کنترل لازم را داشته باشند. یعنی ماکسیم برنیه که در موقعیت شغلی مهمی قرار دارد حتما باید قبل از هر رابطه دوستی و عشقی بین منافع کشور و احساس شخصی خود را سئوال و جواب بکند.
وزارت امور خارجه یکی از مهمترین پستهای هر دولتی است. امنیت و اطلاعات مردم کانادا می تواند به آسانی به خطر بیفتد. بد نیست آقای هارپر به جای حاشا کردن و مورد حمله قرار دادن مخالفان برای وزیر امور خارجه که امسال به عنوان سکسی ترین و خوش لباس ترین نماینده مجلس در اتاوا شناخته شده است کلاس کنترل جنسی را هم توصیه کند و به جای عشق و عاشقی مشکلات جدی کانادا در افغانستان را حل و فصل کند.
دولت کانادا هنوز از حرفهای نابجا و غیر مسئولانه وزیر امور خارجه در افغانستان در مورد برکناری استاندار هرات خلاص نشده بود که این جنجال جدید آقای وزیر باعث پچ پچ در بین دیپلماتهای خارجی خواهد شد که برای کانادا چندان خوشایند نخواهد بود.

۱. Globe and mail- May 8, 2008
۲. Stéphane Sirois
۳. Mr. Gilles Giguère