تا ۱۶ سپتامبر۲۰۱۲

سی و هفتمین فستیوال جهانی فیلم تورنتو از شش تا ۱۶ سپتامبر در تورنتو برگزار خواهد شد. در فستیوال امسال به روال سال های گذشته  بیش از سیصد فیلم از بیش از شصت کشور جهان به نمایش درمی آید.  با توجه به اینکه تا قبل از دیدن فیلم ها نمی توان قضاوتی درباره آنها حتی به اعتبار نام های مشهور و استادان سینما داشت بهتر دیدم که  یادداشت درباره فیلم های برتر را به بعد از اختتامیه فستیوال ارجاع داده و در این مطلب به معرفی فیلم هایی که به نوعی به ایران و یا هنرمندان ایرانی شرکت کننده در فستیوال مربوط می شود بپردازم.

در بین هنرمندان ایرانی به نام های مطرحی چون: عباس کیارستمی، بهمن قبادی، بهروز وثوقی، هوشنگ توزیع، گلشیفته فراهانی و جعفر پناهی برمی خوریم که هر کدام به نوعی به آثار شرکت داده شده مربوط می شوند.

عباس کیارستمی (کارگردان)

همچون یک عاشق Like someone fall in love

 

پوستر همچون یک عاشق

فیلم درباره رابطه  مردی سالخورده با یک دختر تن فروش جوان در توکیو است. پیرمرد که می پندارد به گونه ای با دختر آشنایی دارد او را به آپارتمان خود دعوت می کند. ارتباط این دو رفته رفته شکل دیگری به  خود می گیرد.

تازه ترین اثر کیارستمی در جشنواره کن به نمایش درآمد و دو برخورد کاملا متفاوت با فیلم به وجود آمد. عده ای فیلم را ستودند و عده ای آن را اثری کسل کننده و بدون نقطه قوت دانستند.

بهمن قبادی  (کارگردان)

فصل کرگدن  Rhino Season       

فیلم داستان شاعر کردی است که  در لابه لای اشعارش به دنبال زندگی گم کرده خود می گردد. ساحل که به ده سال زندان محکوم شده  پس از آزادی به دنبال همسرش مینا ست. اما مینا که از طریق مسئولان زندان با خبر شده بود که ساحل کشته شده، به همراه دو فرزندش  ایران را  ترک کرده  و به استانبول می روند.

فیلم در ژاپن  و به زبان ژاپنی ساخته شده است.

تازه ترین کار قبادی در ترکیه و کردستان عراق فیلمبرداری شده و اولین اثر قبادی در خارج از کشور ایران می باشد.

مونیکا بلوچی، بهروز وثوقی و آرش لباف در فیلم فصل کرگدن

بهروز وثوقی  (بازیگر)

 فصل کرگدن Rhino Season

بهروز وثوقی پس از سال ها دوری از سینما  این بار نقش اول  تازه ترین کار قبادی را در کنار بازیگرانی چون مونیکا بلوچی و یلماز اردوگان به عهده گرفته است. وثوقی روز ۱۲ سپتامبر بر روی فرش قرمز فستیوال جهانی تورنتو قدم می گذارد تا بار دیگر دوستداران این بازیگر کهنه کار سینمای ایران را در نقشی متفاوت بر پرده سینماهای خارج از کشور ببینند. نکته جالب اینکه در این فیلم آرش لباف خواننده معروف ایرانی ساکن آمریکا نیز با وثوقی همبازی شده است.

هوشنگ توزیع (بازیگر)

آرگو  Argo

بن افلک کارگردان و بازیگر آرگو در نمایی از فیلم

هوشنگ توزیع نویسنده، کارگردان و بازیگر تئاتر و سینما را بیشتر ایرانیان به خاطر نمایشنامه های طنز آمیز و موفقش در خارج از کشور می شناسند. اما کسانی که بازی او را در فیلم هایی چون “فرستاده” و “مسافران هتل آستوریا” دیده اند او را بازیگری با استعداد و توانا دریافته اند که هنوز فرصت های مناسبی برای بهتر دیده شدن در سینما نداشته است. اگرچه او در فیلم آرگو نقش کوتاهی دارد، اما ممکن است این انتخاب درهای دیگری را برای او به عنوان بازیگر سینما در آینده ای نزدیک باز کند تا توانایی هایش را بهتر و بیشتر به ثبت برساند.

آرگو ساخته بن افلک به ماجرای نجات گروگان های آمریکایی در جریان تسخیر لانه جاسوسی توسط یک گروه سازنده فیلمی علمی، تخیلی به نام آرگو از کشور کاناداست که قصد دارند شش گروگان آمریکایی را با یک نقشه حساب شده از ایران خارج کنند.

گویا هوشنگ توزیع نقش یکی از مسئولان فرهنگی و هنری کشور را در آن زمان  به عهده دارد.

گلشیفته فراهانی (بازیگر)

سنگ صبور The Patience Stone

ساخته ی عتیق رحیمی

گلشیفته فراهانی در نمایی از فیلم

پس از جنجال هایی که در پی بازی گلشیفته در کنار لئوناردو کاپریو  و مصاحبه های بدون پوشش حجاب اسلامی در رسانه های خارج از کشور در سال های گذشته به وجود آمد، او تصمیم گرفت که مقیم فرانسه شده و به خاطر ممنوعیت فعالیت هنری در ایران فعالیت های هنری اش را در خارج ازکشور ادامه دهد. در این رابطه گلشیفته توانسته به عناوین مختلف نامش را در رسانه ها با ظاهر شدن در چند رویداد هنری حفظ کند.

“سنگ صبور” فیلمی از نویسنده و کارگردان افغان عتیق رحیمی درباره کشوری  جنگ زده و بی نام در خاورمیانه است. زن جوانی از همسرش که دو هفته است در کما رفته مراقبت می کند. او به دنبال این است تا نشانه های حیات را در شوهر یافته و او را به زندگی خود و دو فرزندشان  بازگرداند.

 

جعفر پناهی

فیلم جدا    A Part

ساخته ی Theodor  ushev

جعفر پناهی که خود بارها به عنوان فیلمساز در فستیوال های گذشته تورنتو حضور داشته، اگرچه به خاطر مم

جعفر پناهی موضوع فیلم کوتاه در جشنواره تورنتو

نوعیت فیلمسازی و گذراندن محکومیتش در ایران به سر می برد، اما این بار موضوع یک فیلم کوتاه متحرک سه دقیقه ای توسط فیلمساز بلغاری

 مقیم  کانادا و با فیلمنامه مارال محمدیان شده است.

بهار نوریزاده (کارگردان)

زبان  Lingo

داستان پسر بچه ای افغان است که به طور اتفاقی مسبب یک آتش سوزی در منطقه ای مسکونی در تورنتو شده و مادرش از سوی پلیس مورد بازجویی قرار می گیرد. مادر که به زبان انگلیسی آشنایی چندانی ندارد برای اثبات بی گناهی پسرش دچار مشکل می شود. این فیلم سیزده دقیقه ای اولین فیلم بهار نوریزاده فیلمساز ایرانی مقیم کانادا می باشد که در فستیوال تورنتو به نمایش در می آید.

بهار نوریزاده

علاقمندان برای اطلاع از فیلم ها و زمان نمایش و چگونگی تهیه بلیت به طور جامع و کامل می توانند از سایت فستیوال تورنتو دیدن کنند:

www.tiff.net

* عارف محمدی فارغ التحصیل ادبیات فارسی و سینما از ایران و مددکاری اجتماعی از کالج جورج براون در کانادا است. به عنوان منقد فیلم با رسانه های ایرانی چون شهروند و رادیو زمانه همکاری داشته و بیش از ده سال است که برنامه تلویزیونی فیلم و سینما را تهیه و اجرا می کند. مستندسازی از دیگر فعالیت های او در زمینه سینماست.

Arefcinema@yahoo.com

www.newwaveartistic.com