۳۰ آگوست تا ۶سپتامبر۲۰۱۲

احمدی نژاد، پوتین نیست!

بی بی سی: محمد دهقان عضو هیات رئیسه مجلس با انتقاد شدید از اظهارات محمود احمدی نژاد در مصاحبه تلویزیونی شب گذشته گفت: “من وقتی صحبت رئیس جمهور را شنیدم آرزو کردم این دولت هر چه زودتر تمام شود و دولتی سر کار بیاید که صادق باشد.”

آقای دهقان چهارشنبه ۱۵ شهریور (۵ سپتامبر) با اشاره به این سخن رئیس دولت که “چه کسی گفته امسال سال پایانی دولت است؟” هشدار داد: “رئیس جمهور باید بداند ایران روسیه و ایشان هم پوتین نیست و مدودف مورد نظر آقای احمدی نژاد نیز چنین جایگاهی در میان افکار عمومی ندارد و نخواهد داشت.”

در اواخر مصاحبه تلویزیونی شب گذشته محمود احمدی نژاد، وقتی مصاحبه کننده در یکی از سئوالات خود به “سال آخر دولت” اشاره کرد، آقای احمدی نژاد خطاب به وی گفت: “شما از کجا مطمئنید؟”

این واکنش در شرایطی صورت گرفت که عده ای از محافظه کاران منتقد دولت، معتقدند محمود احمدی نژاد همچون ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، که پس از دو دوره مسئولیت جای خود را به دمیتری مدودف داد و سپس مجددا خود به ریاست جمهوری رسید، در اندیشه ادامه حضور در مدیریت قوه مجریه ایران است.

طبق قانون اساسی ایران، یک نفر نمی تواند بیش از دو دوره متوالی رئیس جمهور باشد، اما در صورتی که بعد از این دو دوره فرد دیگری به این سمت برسد، ریاست مجدد رئیس جمهور قبلی بر قوه مجریه بلامانع خواهد بود.

محمد دهقان در بخش دیگری از واکنش امروز خود به مصاحبه شب گذشته رئیس جمهور با تلویزیون حکومتی ایران اظهار داشته: “این ناعادلانه است که رئیس جمهور از رسانه ملی استفاده کند تا پروژه انتخاباتی خود را پیش ببرد.”

وی در عین حال تلویزیون را به “فراهم کردن فرصت برای تبلیغات یک جانبه دولت برای اهداف انتخاباتی ” متهم کرده و ادامه داده: “نباید مجری صدا وسیما به رئیس جمهور پاس دهد تا وی آبشار بزند.”

مایکل دانکن، بازیگر “مسیر سبز” درگذشت

بی بی سی: مایکل کلارک دانکن، بازیگر فیلم “مسیر سبز”، در ۵۴ سالگی به علت عوارض ناشی از حمله قلبی در بیمارستانی در لس آنجلس درگذشت.

آقای دانکن در سال ۲۰۰۰ برای بازی در نقش جان کافی ـ یک قاتل محکوم به مرگ ـ در کنار تام هنکس در این فیلم نامزد دریافت بهترین نقش مکمل شده بود.

“مسیر سبز” فیلمی به کارگردانی فرانک دارابانت بر اساس نوشته ای از استیون کینگ بود.

مایکل کلارک دانکن

تام هنکس با بیان اینکه از شنیدن خبر مرگ این بازیگر به شدت غمگین شده است گفت: “او گنجی بود که در فیلم مسیر سبز کشف کردیم.”

بروس ویلیس با معرفی آقای دانکن برای بازی در فیلم “مسیر سبز”، به موفقیت او کمک زیادی کرده بود.

دانکن با بروس ویلیس در فیلم های آرماگدون، سیاره میمونها و شهر گناه همبازی بود.

فرانک دارابانت کارگردان فیلم “مسیر سبز” درباره آقای دانکن گفت: “او یکی از بهترین انسانهایی بود که من با او کار کرده بودم. مایکل الگوی نجابت، صداقت و محبت بود و از خبر شنیدن مرگ او دچار غم و اندوهی شده ام که غیر قابل بیان است.”

مایکل کلارک دانکن که متولد ۱۹۵۷ در شیکاگو بود در ژوئیه امسال دچار حمله قلبی شد.

او پیش از بازیگری، محافظ بازیگرانی چون ویل اسمیت و جیمی فاکس بود.

مردی که در افغانستان دختری را سر بریده بود به اعدام محکوم شد

 

بی بی سی: یک دادگاه محلی در ولایت کنر در شرق افغانستان، مردی را به جرم سربریدن یک دختر هفده ساله به اعدام محکوم کرد. دو مرد دیگر که از سوی دادگاه به مشارکت در جرم، مجرم شناخته شدند، به هفده سال زندان محکوم شدند.

این افراد متهم بودند که حدود سه ماه پیش، دختر نوجوانی به نام “شبانه” را پس از آنکه نتوانستند فرار بدهند، سربریدند.

نعمت الله کریاب خبرنگار بی بی سی که در جلسه دادگاه حضور داشت، می گوید، دادگاه علنی بود و ده‌ها تن از ساکنان محل از جمله دختر کوچکی که شاهد قتل شبانه بود، برای شنیدن حکم، به دادگاه آمده بودند.

تظاهرات افغان ها در اعتراض به کشتار زنان

به گفته خبرنگار بی بی سی، جلسه دادگاه چند ساعت ادامه یافت و در پایان حاضران در دادگاه پس از صدور حکم قاضی به پا ایستادند و با سردادن شعارهایی از صدور این حکم استقبال کردند.

اما به محکومان به حکم قاضی اعتراض کردند و آنرا غیر منصفانه خواندند. حکم دادگاه نهایی نیست و این سه مرد حق استیناف خواهی دارند.

پدر شبانه به خبرنگاران گفته است، پیش از قتل دخترش، به او هشدار داده شده بود که اگر دخترش را به همسری این مرد درنیاورد، او را خواهند کشت.

مجازات اعدام در قوانین افغانستان تصریح شده است اما در ده سال گذشته پس از سقوط طالبان، حکم اعدام به جز موارد معدوی، اجرا نشده است.

نظام قضایی افغانستان، به شدت مورد انتقاد و در مواردی متهم به فساد بوده است.

حمله انتحاری به مراسم خاکسپاری در افغانستان ۲۵ کشته به جا گذاشت

بی بی سی: پلیس ننگرهار در شرق افغانستان می گوید انفجار انتحاری در یک مراسم خاکسپاری بیست و پنج نفر را کشته است.

عبدالله استانکزی، فرمانده پلیس ننگرهار گفت در این حادثه که عصر ۱۴ سنبله/شهریور در منطقه “دُر بابا” روی داد، ۳۵ نفر دیگر زخمی شدند.

آقای استانکزی در گفتگوی خود با بی‌بی‌سی افزود: “بمبگذار انتحاری در وقت دفن جنازه یکی از بزرگان قومی که تعداد شهروندان در آن شرکت کرده بودند، مواد منفجره همراه خود را منفجر کرد.”

به گفته او، همه قربانیان این حادثه غیرنظامی هستند.

منطقه “دُر بابا” در نزدیک مرز پاکستان است و پیش از این شاهد حوادثی از این دست نبوده است. تا حال مسئولیت این انفجار انتحاری را هیچ فرد یا گروهی به دوش نگرفته است.

ظاهرا به نظر می‌رسد، ولسوال منطقه دُر بابا که در مراسم خاکسپاری حضور داشته، هدف اصلی بمب گذار بوده باشد.

ننگرهار از ولایت‌های ناامن در شرق افغانستان شمرده می‌شود و گروه‌های شورشی در بعضی از مناطق آن نفوذ و حضور دارند.