انگلیسی زبان های کبک با آرای خود به جدایی کبک «نه» گفتند

مرگ یک مرد ۴۰ ساله در تیراندازی در جشن پیروزی کمرنگ حزب کبکی ها

دکتر امیر خدیر بازهم انتخاب شد

 

شامگاه روز سه شنبه چهارم سپتامبر نتایج  یکی از حساس ترین انتخابات تاریخ سیاسی کبک و کانادا پس از رای گیری در ۱۲۵ حوزه انتخاباتی اعلام شد. حزب کبکی ها (پارتی کبکوا) با یک پیروزی تاریخی اما کمرنگ توانست بعد از حدود یک دهه به حکومت حزب لیبرال به رهبری ژان شاره پایان دهد. این حزب به رهبری خانم پولین ماروآ، سیاستمدار ۶۳ ساله، پرسابقه و با تجربه توانست با زحمت و تنها با به دست آوردن ۵۴ کرسی از ۱۲۵ کرسی مجلس ملی کبک به یک حکومت اقلیت لرزان دست یابد. برای تشکیل حکومت اکثریت یک حزب باید دست کم ۶۳ کرسی داشته باشد. برخلاف انتظار بسیاری، حزب لیبرال توانست ۵۰ کرسی به دست آورد. حزب تازه زاد « ائتلاف برای آینده کبک» که کمتر از یک سال از تاسیسش می گذرد ۱۹ کرسی را تصاحب کرد. نظرسنجی ها بر این دلالت داشت و انتظار می رفت که این حزب تعداد کرسی های بیشتری به دست آورد. حزب همبستگی موفق شد تعداد نمایندگانش را به دو نفر برساند. دکتر امیر خدیر بار دیگر و این بار با اختلاف بسیار چشمگیر رقیبش را در حوزه مرسیه شکست داد و دوباره به نمایندگی مجلس برگزیده شد. خانم فرانسواز داوید، دیگر سخنگوی حزب سوسیالیست، رادیکال و دست چپی همبستگی کبک هم توانست در مصاف با کاندیدای پرسابقه و مشهور حزب کبکی ها در حوزه گوئن مونترال با قاطعیت به پیروزی برسد. حزب همبستگی کبک با این ترتیب در مجلس چهل و یکم کبک دو نماینده خواهد داشت.

پولین ماروآ اولین زن نخست وزیر کبک

خانم پولین ماروآ با این پیروزی اولین زنی است که در تاریخ کبک به مقام نخست وزیری رسیده است. اکنون در چهار استان نیوفاوندلند ـ لابرادور، آلبرتا، بریتیش کلمبیا و کبک، نخست وزیران زن در راس قدرت حکومتی قرار گرفته اند. در منطقه شمالی  Nunavut هم ریاست حکومت بر عهده یک سیاستمدار زن است.

 

موفقیت دور از انتظار لیبرال ها و شکست تلخ و تاریخی شاره

بزرگترین و تلخ ترین نتیجه این انتخابات شکست ژان شاره، سیاستمدار با سابقه و متشخص  سیاست کبک و کانادا در شربروک بود. شاره بعد از ۲۸ سال که نمایندگی این شهر را در پارلمان کانادا و مجلس کبک برعهده داشت با اختلاف حدود پنج هزار رای مغلوب سرژ کاردین، سیاستمدار ۶۲ ساله، کاندیدای حزب کبکی ها شد.

چهارم سپتامبر ۱۹۸۴ یعنی دقیقا ۲۸ سال پیش، ژان شاره ۲۶ ساله برای نخستین بار توانسته بود از شربروک به عنوان کاندیدای حزب محافظه کاران پیشرو آنزمان به رهبری برایان مالرونی، به نمایندگی پارلمان کانادا برسد.

با وجود شکست شاره به عنوان رهبر حزب لیبرال و نخست وزیر دولتی که بیش از نه سال قدرت حکومتی را در کبک در دست داشت، حزب لیبرال برخلاف تمام نظرسنجی ها و پیش بینی ها با به دست آوردن ۵۰ کرسی، تنها ۵ کرسی کمتر از حزب کبکی ها، همه را شگفت زده کرد. پیروزی لیبرال ها با وجود شکست رهبرشان نمودار شرکت چشمگیر و گسترده فدرالیست ها، انگلیسی زبان های کبک، بویژه جامعه انگلیسی زبان های مونترال و حمایت یک پارچه آنها از شاره و لیبرال هاست. انگلیسی زبانها که در انتخابات استانی معمولا اشتیاقی به رای دادن ندارند این بار با آرای خود از موجودیتشان و فدرالیسم کانادا با قدرت دفاع کردند.آنها پای به میدان گذاشتند به خاطر اینکه خطر جدا شدن کبک از کانادا را در سی و چند روز مبارزات انتخاباتی و در سخنرانی های خانم « ماروآ»، کاندیداهای حزب کبکی ها و تبلیغات وسیع آنها برای برگزاری رفراندم جهت استقلال کبک با تمام وجود احساس کردند. در نگاهی تحلیلی یکی از عوامل مهمی که حزب کبکی ها را از به دست آوردن ۶۳ کرسی، حداقل کرسی هایی که برای تشکیل حکومت اکثریت لازم است، باز داشت؛ بی شک آرای انگلیسی زبان های مونترال و کبک بوده است. بر این آرا باید آرای مهاجران را هم افزود. براساس آمارها و یافته های چندین نظرسنجی، درصد زیادی، حتی باید گفت شمار قریب به کل  مهاجرانی که در کبک ساکن هستند، با جدایی کبک از کانادا و تشکیل کشور مستقل کبک، مخالف هستند.

پولین ماروآ با هم حزبی هایش پیروزی را جشن گرفت

خانم ماروآ در سخنرانی های خود در جریان مبارزات انتخاباتی این دوره و حتی پیش از آن بارها اعلام کرده بوده است که در صورت پیروزی تمام تلاش خود را به کار می گیرد که رفراندم جدایی کبک را برگزار کند و همینطور با تاکید گفته و می گوید که باید قوانین مربوط به رسمی بودن زبان فرانسه در کبک با قدرت و جدیت تمام اجرا شود.

 

تیراندازی در همایش پیروزی حزب کبکی ها: «انگلیسی زبان های کبک بپا می خیزند!»

 

کمی از نیمه شب گذشته، بعد از سخنرانی خانم فرانسواز داوید، یکی از دو سخنگوی حزب همبستگی کبک، فرانسوا لوگوو، رهبر حزب ائتلاف برای آینده کبک و سخنرانی تاریخی ژان شاره بعد از شکست تلخش در شربروک،گزارشگران رسانه ها و  تلویزیون های سی بی سی، سی تی وی، تی وی آ و شبکه فرانسه زبان سی بی سی، رادیو کانادا  در سالن بزرگ محل گردهمایی حزب کبکی ها در مونترال آماده شدند تا پیروزی کمرنگ اما تاریخی خانم پولین ماروآ و حزب کبکی ها را به طور زنده برای میلیون ها بیننده خود گزارش کنند. لحظاتی پیش از اینکه خانم ماروآ روی صحنه ظاهر شود، صدای شلیک یک گلوله فضای جشن و شادی را در سالن در هم ریخت. همه حاضران وحشت زده شاهد حادثه ای شدند که در تاریخ کبک و کانادا سابقه نداشته است. به گفته  کلنل« گی لاپوینت» مقام عالیرتبه پلیس استانی کبک در مصاحبه اش با رادیو کانادا و دیگر رسانه ها، مردی ۶۲ ساله با تیراندازی مردی ۴۰ ساله را در آستانه، در چارچوب در ورودی پشت صحنه سالن محل برگزاری همایش حزب کبکی ها به قتل رسانده است.  تیراندازی در شش متری صحنه ای که خانم ماروآ قرار بود در آنجا سخنرانی کند، صورت گرفته است. تیرانداز ۶۲ ساله به شهادت آنها که نزدیک به محل تیراندازی ها بوده اند، به هر دو زبان انگلیسی و فرانسه حرف میزده و شعار داده «انگلیسی ها بپا می خیزند!» کلنل لاپوینت به خبرنگاران گفت ما این مرد را بازجویی کرده ایم. نمی دانیم اهل مونترال است یا نه و تاکید کرد هیچ خطری خانم ماروآ، نخست وزیر کبک را تهدید نمی کند.

مهاجم ۶۲ ساله به انگلیسی و فرانسه می گفت: انگلیسی ها به پا می خیزند

پس از اینکه خانم ماروآ از صحنه بیرون برده شد، پس از لحظاتی چند دوباره با چند محافظ بر صحنه حاضر شد. چند بار با گفتن «مرسی» … «مرسی»… از حاضران تشکر کرد و به زبان انگلیسی گفت که او نخست وزیر همه کبکی هاست! از مردم خواست با آرامش و به دلایل امنیتی سالن را ترک کنند. مردم سالن را ترک کردند و خانم ماروآ هم تحت حفاظت های امنیتی صحنه و سالن را ترک کرد.

تشکیل حکومت اقلیت بسیار ضعیف با تنها ۵۴ کرسی به وسیله حزب کبکی ها در مجلس نشان از معادلات و وضعیت بسیار متفاوت سیاسی در کبک  دارد. به نظر می رسد پس از بیش از ۴۰ سال که از جنبش «جدایی طلبی» در کبک می گذرد، رویارویی جدایی طلبان و مخالفان جدایی کبک از کانادا شکلی بسیار جدی و حاد به خود گرفته است. آینده سیاسی کبک با توجه به ترکیب نمایندگان مجلس چهل و یکم و با به دست آمدن این نتایج، آینده ناروشن و مبهمی می نماید. در روزها و هفته های آینده، مردم کبک و کانادا در خواهند یافت که کبک به کدام سمت و سو خواهد رفت. با توجه به درصد آرایی که حزب کبکی ها در انتخابات به دست آورده، معلوم است که در رسیدن به استقلال کبک، دست بالا را ندارد و حتی اگر رفراندمی هم برگزار کند با توجه به مجموع آرایی که حزب لیبرال و ائتلاف برای آینده کبک به دست آورده اند، موفقیتی به دست نخواهد آورد. آنها که ۱۹ نماینده ائتلاف و ۵۰ نماینده لیبرال در مجموع ۶۹ نماینده از ۱۲۵ نماینده مجلس کبک را انتخاب کرده اند به طور روشن با وجود ناخرسندی از عملکرد نه ساله حزب لیبرال، فدرالیست هستند و با جدایی کبک مخالفت خواهند کرد.

* علی شریفیان، روزنامه نگار آزاد در رشته هنر و علوم ارتباطات درس خوانده، از همکاران شهروند در مونترال است. مقالات او در زمینه مسائل هنری، اجتماعی، هنر و فرهنگ و امورسیاسی کبک و کانادا علاوه بر شهروند در رسانه های مختلف منتشر می شوند.