شهروند ۱۲۲۷  پنجشنبه  ۳۰ اپریل  ۲۰۰۹

با خانواده های مهاجر به کانادا که صحبت می کنی دلیل اصلی مهاجرتشان را آینده فرزندانشان عنوان می کنند. همه ی آنها بر این باورند که تلاش دارند آینده ای به مراتب روشن تر از آنچه در کشور مبدا داشته اند برای کودکانشان مهیا کنند. شما جهت آینده تحصیلی فرزندانتان چه کرده اید؟ آیا از هزینه های دانشگاهی اطلاع دارید؟ شاید بهتر باشد اینگونه عنوان کنیم، برای فرزندتان چه نوع سرمایه گذاری را در نظر دارید؟

یکی از راههای سرمایه گذاری، پس انداز تحصیلی است که به آن  RESP می گویند.   Register Educationsaving Plan به عبارت دیگر RESP، قراردادی است بین والدین و یا اقوام نزدیک کودک (Subscriber) از یک طرف و از طرف دیگر شخص و یا سازمانی که در سرمایه گذاری جهت کسب درآمد مشارکت می کند و این در حالی است که دولت طبق قانون مالیاتی عمل کرده و نظارت و همچنین مشارکت در این نوع سرمایه گذاری دارد.

برای گرفتن  RESP ، کودک باید ساکن کانادا باشد و همچنین دارای شماره ی بیمه اجتماعی (SIN) در غیر این صورت از کمک دولتی برخوردار نخواهد شد. پدر و مادر می توانند تا سقف ۵۰ هزار دلار در کل دوره مشارکت برای هر بچه سرمایه گذاری و مشارکت نمایند. در واقع این طرح تشویقی است جهت والدین برای فرزندانشان از زمان طفولیت و بالطبع این طرح حمایتی است از افرادی که درآمد پایین دارند و از حمایت و کمک دولت برخوردار خواهند بود. همه ما مهاجرت کرده ایم نه مسافرت. بنابر این با توجه به ارقام و هزینه های سرسام آور تحصیلی، تنها راه برخورد و مواجه شدن با هزینه های وحشتناک خصوصا در سالهای آینده، پس انداز تحصیلی است که ضمن برخورداری از ریسک کم، بالاترین سوددهی و ضمانت را داشته باشد. ضمن اینکه قابلیت انعطاف در استفاده و پرداخت و همچنین موارد قابل پیش بینی نشده با کمترین هزینه و بالاترین سوددهی را داشته باشد. در مصاحبه با افراد مختلف به نظرات متفاوتی رسیدیم. عده ای معتقد بودند که به قدر کافی پس انداز دارند، اما بیش از ۷۰ درصد از این افراد آمار و ارقام تحصیلی را نمی دانستند. سئوال پیش آمده برای ما این است، آیا شما به قدر کافی پس انداز دارید؟ برخی معتقد بودند وام خواهند گرفت. واقعا چند سال قرار است شما این پول را پرداخت کنید که قطعا باید بهره را هم به این مبلغ اضافه کرد. آیا تحصیل فرزندانتان را به آینده موکول می کنید؟ آیا قرار است فرزندتان در حین مدرسه کار کند تا هزینه تحصیل را جبران کند؟

شاید بهتر باشد امروز کمی دوراندیشی کنیم. با پس انداز RESP می توان از کمک دولت از ۲۰ تا ۴۰ درصد استفاده نمود که بستگی به درآمد خانواده دارد.

در پاسخ به نگرانی های بعضی از عزیزان، بیان چند نکته ضروری به نظر  می رسد: اینکه اولا پس انداز تحصیلی را می توانیم از یک فرزند به فرزند دیگر انتقال دهیم، اگر یکی از فرزندان شما که RESP دارد به هر علتی به دانشگاه نرفت می توان این پس انداز را برای فرزند دیگر استفاده کرد.

دیگر اینکه اگر پس انداز RESP به هیچ عنوان استفاده نشد می توان مبلغ فوق را به صندوق بازنشستگی (RRSP) انتقال داد (تا سقف ۵۰ هزار دلار). مطلب دیگر  این که شما هیچ گونه محدودیتی ندارید که فرزندتان کجا تحصیل نماید، در دانشگاه ـ کالج و یا انستیتو و یا حتی خارج از کانادا، در هر کدام که مایل باشد می تواند از این پس انداز استفاده نماید.

یکی دیگر از موارد مهم که متاسفانه زیاد دیده شده این است که بعضی فکر می کنند مشارکت در پس انداز تحصیلی  (RESP) به منزله کسر مالیاتی است. به عبارت دیگر پول پرداختی کسر مالیاتی نخواهد شد و این در حالی است که برگشت و دریافت پول پرداختی هم مشمول مالیات نخواهد بود. با توجه به مطالب فوق فراموش نکنید فرزند شما به چشم برهم زدنی بزرگ خواهد شد. کودک دبستانی امروز شما به عمری بسان یک لحظه به دانشگاه خواهد رفت. آینده ی پسران و دختران کوچک امروز را که مردان و زنان فردای جامعه هستند، بر ستون علم و دانش بنا کنید.


 


 

* محمد رحیمیان کارشناس بیمه و سرمایه گذاری

moe@insufin.com