شهروند- آرش عزیزی: وزیر مهاجرت کانادا چند روز پس از تصمیم جنجالی دولتش در تعطیلی سفارت ایران و قطع روابط دیپلماتیک با این کشور اعلام کرد دولت در ضمن می‌کوشد جلوی ورود اعضای جمهوری اسلامی به کانادا را بگیرد.

جیسون کنی گفت هر شهروند ایران که متقاضی ورود به کانادا باشد با تحقیقاتی اضافه بر معمول مواجه می‌شود تا معلوم شود ارتباطی با جمهوری اسلامی نداشته باشد.

کنی در کنفرانس خبری خود در روز دوشنبه‌ی این هفته گفت: «بسیاری در جامعه‌ی ایرانی در کانادا نگران بوده‌اند که کسانی که به باور آن‌ها نزدیک به رژیم هستند یا از اعضای آن به حساب می‌آیند در بسیاری موارد در کانادا اقامت گزیده‌اند.»

وزیر مهاجرت گفت هر کس که با سپاه پاسداران، نیروی قدس یا بسیج ارتباط داشته باشد و نیز اعضای ارشد رژیم، اجازه‌ی ورود به کشور را نخواهند یافت.

روابط دیپلماتیک ایران و کانادا به تعلیق درآمد

پیام اخوان، استاد حقوق دانشگاه مک‌گیل، که مدت‌ها در این مورد هشدار داده است از تصمیم دولت محافظه‌کار کانادا استقبال کرد.

اخوان گفت بعضی پروژه‌های آپارتمانی و ساختمانی در منطقه‌ی تورنتوی بزرگ با پول‌های پول‌شویی ‌شده‌ی مقامات رژیم ساخته می‌شود. اخوان در گفت و گو با دفتر اتاوای تورنتو استار گفت در جامعه‌ی ایرانی همه می‌دانند که «چنین پول هایی» را فقط «داخلی‌های رژیم» دارند.

کاوه شهروز، سخنگوی کنگره‌ی ایرانیان کانادا، نیز با اخوان موافقت کرد و گفت برای جامعه‌ی ایرانی «بهت‌آور» بوده که ببینند اعضای رژیم با پول‌های کلان به کانادا می‌آیند در حالی که «مردم عادی ایران و فعالان دموکراسی در کشورهای مختلف در سراسر جهان سرگردانند و می‌کوشند ویزای ورود به کانادا دریافت کنند.»

اخوان اضافه کرد کانادا در ضمن باید برای افرادی مشخص ممنوعیت مسافرت اعلام کند و دارایی‌هایشان را مسدود کند.

کنی در کنفرانسِ روز دوشنبه به تصمیم دولتش برای قطع روابط دیپلماتیک نیز اشاره کرد و گفت گرچه این تصمیم ناگهانی بوده است اما دولتِ هارپر چند ماه روی آن کار کرده است.

وزیر مهاجرت گفت دولتش به فکر این است که مرکزی ویژه‌ی درخواست ویزا در تهران افتتاح کند، اما تا اطلاع ثانوی ایرانیان باید به سفارت کانادا در آنکارا، پایتخت ترکیه، مراجعه کنند. کنی تاکید کرد:‌ «شهروندان ایران همچنان می‌توانند تقاضای مهاجرت به کانادا یا بازدید از کانادا کنند و در صورت پذیرش آن‌ها همچنان ازشان استقبال می‌کنیم.»