شهروند- آرش عزیزی: توماس مولکر، رهبر ان دی پی، در آغاز جلسه‌ی تعیین استراتژی نمایندگان حزبش، که هفته‌ی گذشته در سنت جانزِ نیوفاندلند، برگزار می‌شد، تاکید کرد حزبش به زودی «شمارش معکوس دو ساله» را برای رسیدن فصل انتخابات را آغاز می‌کند. مولکر تاکید کرد حزب نیودموکرات آماده است برای اولین بار در طول تاریخ خود دولت تشکیل دهد.

مولکر در سخنان آغازین خود گفت: «در پاییز ۲۰۱۲ هستیم و وارد فصل پاییزی پارلمان می‌شویم و آماده هستیم با رقیبی بسیار سفت و سخت در اتاوا روبرو شویم. آماده‌ایم برای همان چیزهایی استادگی کنیم که در حرفه‌های سیاسی‌مان همیشه برایشان سخت کوشیده‌ایم – کانادایی منصفانه‌تر، کانادایی بهتر برای همه.»

توماس مولکر رهبر ان دی پی فدرال

با این‌که طبق قانون تاریخ‌های ثابت، نوبت انتخابات فدرال تا اکتبر ۲۰۱۵ نمی‌رسد، مولکر گفت حزبش از پاییز ۲۰۱۴ آمده خواهد بود چرا که هارپر امکان دارد، مثل دوره‌های گذشته، هر زمانی قانون را کنار بزند و فراخوان به انتخابات بدهد.

مولکر تاکید کرد حزبش باید «هنر عالی جمع‌آوری کمک مالی» را یاد بگیرد و در حوزه‌هایی که سنتا سابقه‌ی پیروزی نداشته «ریشه بدواند.»

نماینده‌ی مونترال و رهبر اپوزیسیونِ رسمی در ضمن گفت باید سیاست‌ها و آلترناتیوهای مشخص خود را مقابل محافظه‌کاران حاکم قرار دهند. بخصوص بر سر مساله‌ی توسعه‌ی پایدار و اقتصاد. او گفت کانادایی‌ها باید «اعتماد به قابلیت ما برای اداره‌ی این اقتصاد پیچیده در این کشور بسیار بزرگ» را به دست بیاورند.

او گفت کانادا همیشه اقتصادی «وسیعا منبع‌محور» خواهد بود، اما آن «اقتصاد متوازنی که از جنگ جهانی دوم به این طرف» ساخته شده بود در زمان دولت هارپر از دست رفته است. مولکر گفت کانادا اکنون بیش از حد مطلوب متکی به منابع است و شغل‌های تولیدی با درآمدهای مناسب از میان رفته و باعث شده مردم مجبور به کارهای پاره‌وقت و نامناسب در بخش خدمات شوند.

جلسه‌ی سه‌روزه‌ی حزب فرصتی برای نیودموکرات‌ها بود تا پس از ماه‌های تابستان گرد هم آیند و آماده‌ی فصل پاییزی پارلمان شوند.

از جمله موضوعات این اجلاس سه‌روزه ساختن شبکه‌های محلی جمع‌آوری کمک مالی، ارتباط محلی، استراتژی‌ در رسانه‌های اجتماعی، ارتباطات، پیغام‌رسانی و ارتباط با جوانان بود.

پگی نش، نماینده‌ی تورنتو، در گفتگو با شهروند تجربه‌ی اجلاسِ سنت جانز را بسیار خوب و مفید خواند. او گفت حزبش در ضمن فرصت خوبی داشته تا با مردم استان نیوفاندلند و لابرادور بیش از پیش ارتباط برقرار کند.

نمایندگان حزب از فرصت حضور در این استان شرقی کشور استفاده کردند و جلسات عمومی مختلفی بر سر موضوعاتی مثل آینده‌ی خدمات درمانی، مسکن، امنیت سالمندان، بیمه‌ی اشتغال، اشتغال‌زایی و محیط زیست برگزار کردند.

این در حالی است که ان دی پی در دوره‌ی اخیر شاهد رشد اقبال خود در نیوفاندلند و لابرادور بوده است. این حزب در انتخابات استانی قبلی به رقم تاریخی پنج کرسی در مجلس استانی رسید و نظرسنجی اخیر شرکت «انوایرونیکز» نشان می‌دهد که اگر انتخابات امروز برگزار می‌شد این حزب برای اولین بار در تاریخ، اول می‌شد و امکان تشکیل دولت داشت.