شهروند ـ مایکل پترو خبرنگار نشریه مک لینز کانادا، گزارش مفصلی دارد در مورد انجمن فرهنگی ایرانیان دانشگاه کارلتون.  او در مقاله ای که روز چهارشنبه در مک لینز منتشر شده می نویسد:

رئیس انجمن فرهنگی ایرانیان دانشگاه کارلتون، که یک گروه دانشجویی ست، برای این باشگاه از دوست نزدیک و رئیس دفتر محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران درخواست پول کرده  است.

احسان محمدی، رئیس گروه دانشجویی برای تأمین بودجه ی برگزاری جشن نوروز در مرکز ملی هنر در اتاوا طی نامه ای به اسفندیار رحیم مشائی از او درخواست پول کرده است. او نوشته، این گروه دانشجویی می خواهد شخصیت های برجسته ی متعددی  از جمله دیپلمات ها و نمایندگان دولت های استانی و فدرال کانادا را به این جشن دعوت کند.

احسان محمدی در نامه ای که تاریخ ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۱ را دارد خطاب به رحیم مشائی نوشته: “بنابراین، متواضعانه درخواست می کنم که طبق تصویب و صلاحدید خود، علاوه بر حمایت معنوی تان، لطفا برای پوشش هزینه های این رویداد به ما کمک مالی بفرمایید.”

این نامه به زبان فارسی بر روی کاغذ آرم دار دانشگاه کارلتون و انجمن دانشجویان دانشگاه کارلتون (CUSA) که نظارت بر گروه های دانشجویی در دانشگاه را برعهده دارد، نوشته شده است.

همایون حمیدی، معاون مدیرکل دفتر رئیس جمهور، پس از آن حداقل دو نامه از طرف مشایی به علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران فرستاد. در یکی از نامه ها به تاریخ ۱۹ دسامبر ۲۰۱۱، ذکر شده که کپی نامه ی احسان محمدی برای پیگیری و انجام اقدامات لازم، به صالحی ارسال شده است.

احسان محمدی فرزند حمید محمدی، مشاور فرهنگی ایران در سفارت جمهوری اسلامی ایران است و به همین خاطر آنقدر احساس نزدیکی می کند که به طور مستقیم از دفتر رئیس جمهور ایران تقاضای پول کند و همین نشان دهنده ی روابط نزدیک بین گروه دانشجویی کارلتون و سفارت ایران است.

حمید محمدی مشاور فرهنگی سفارت و پسرش احسان محمدی رئیس انجمن فرهنگی ایرانیان دانشگاه کارلتون

در واقع، حال که دستور بسته شدن سفارت جمهوری اسلامی در اتاوا صادر شده، وضعیت و آینده ی انجمن فرهنگی ایرانیان کارلتون نامشخص است. سفارت قسمت اعظم بودجه ی این انجمن دانشجویی را تأمین می کرد، هر چند روشن است که احسان محمدی برای دریافت پول به طور مستقیم  از تهران تردیدی به خود راه نمی دهد.

هم چنین با بسته شدن سفارت، ممکن است ایران بخواهد بیشتر روی پایگاه های غیررسمی که در کانادا ایجاد کرده تکیه کند، از جمله گروه های دانشجویی نظیر این گروه در کارلتون.

و البته روابط ایران با گروه دانشجویی کارلتون اگرچه گسترده است ولی منحصر به فرد نیست.  در ماه ژوئن، سفارت، از برگزاری سمیناری با عنوان “اسلام و چالش های مدرنیته” در دانشگاه یورک در همراهی با انجمن مسلمانان Thaqalayn (گروه دانشجویی در یورک) حمایت کرد. وقتی هیئت علمی و دانشجویان مخالف جمهوری اسلامی ایران، اعتراض کردند، سفارت، نام خودش را به عنوان حامی مالی از این کنفرانس برداشت.

دولت ایران هم چنین تلاش می کند تا با ایرانیان کانادا، و هم چنین با دیگر مسلمانان همراه، از طریق مساجد و مدارس، بودجه و سازماندهی کنفرانس، و با پیشنهاد پرداخت تمام هزینه های سفر افراد برجسته ی  کانادایی ـ ایرانی به ایران، ارتباط ایجاد کند.

در سال ۲۰۰۸، سفارت ایران، مرکز مطالعات ایرانی را در ۲۹۰ خیابان شپرد غربی تاسیس کرد. ظاهرا یک مرکز دانشگاهی است که وقتی  به دانشجویان ایرانی در تورنتو پیشنهاد کمک و تامین بودجه برای کلاس های فارسی و رویدادهای فرهنگی می دهد، روابطش را با دولت ایران مخفی می کند.

دولت ایران دلش نمی خواهد که ایرانیان مهاجر در کانادا، و حتی مسلمانان دیگر در اینجا، جذب جامعه شوند و یا خودشان را با سیستم حکومتی این جا منطبق کنند. سال گذشته در مراسم معرفی کتاب ظفر بنگاش، یک فعال مسلمان در تورنتو، کامبیز شیخ حسنی، کاردار سفارت جمهوری اسلامی ایران، که در حال حاضر اخراج شده، خطاب به حاضران گفت:
“شما در کانادا زندگی می کنید. لیبرال دموکراسی با شیوه ی زندگی ما سازگار نیست. ما باید نوع حکومت خودمان را داشته باشیم. در ایران،  ما آن را نظام جمهوری اسلامی می نامیم. خب، ما تلاش کرده ایم که ظرف  ۳۲ سال آن را تکامل ببخشیم. آیا این کار آسان بوده است؟ البته  نه. آیا این کار شدنی است؟ البته، بله. از آنجا که، قطعا، شکر خدا، ما امروز قوی تر از ۳۲ سال پیش هستیم.  بنابراین شدنی ست.  ما باید کار کنیم. این نیاز مبرم جهان اسلام است.”

شیخ حسنی حضرت محمد را به عنوان اولین حاکم اولین دولت اسلامی توصیف کرد:”اگر ما بتوانیم از این بخش از بیوگرافی او یاد بگیریم، قادر  خواهیم بود بهتر جوامع مان را که به خواست خدا، یک به یک سقوط کرده و به دست مسلمانان می افتد، اداره کنیم.”

مشایی، کسی که احسان محمدی امیدوار بود برای جشن سال نو از او کمک مالی دریافت کند، یک چهره جنجالی در ایران است و با این که از سوی بسیاری از روحانیون این کشور چهره ای منفور است، هنوز در قدرت است.

جمهوری اسلامی بر اساس این ایده که مهدی، یا امام دوازدهم، که در قرن نهم به امر خدا از نظرها پنهان است، اما یک روز باز خواهد گشت و انسان ها را نجات خواهد داد{شکل گرفته است}. تا آن زمان، روحانیون باید همه چیز را با سیستمی تحت نظر ولایت فقیه اداره کنند. این است که در ایران مشهور شده که مشایی و طرفداران او معتقدند که با امام زمان ارتباط مستقیم دارند، و این ملاها  را زائد می سازد.

دوستی احمدی نژاد با مشایی بین رابطه ی او با بسیاری از نهادهای دینی این کشور، از جمله رهبر ایران، آیت الله علی خامنه ای جدایی انداخته، اما  احمدی نژاد هنوز هم رابطه ی نزدیکش را با مشایی حفظ کرده است. پسر رئیس جمهور با دختر مشایی ازدواج کرده.

در نامه، احسان محمدی به مشایی می گوید: باشگاه دانشجویی ایران در کارلتون “با ماموریت معرفی و ترویج فرهنگ ایرانی تأسیس شده و موفق به برداشتن گام های سازنده ای برای ترویج فرهنگ ایرانی، هنر، علم، مذهب و سیاست شده است.”

اما در عمل، این انجمن تاکنون به عنوان شعبه ای از سفارت ایران کار کرده و سفارت بارها از برنامه ها و رویدادهای آن حمایت کرده، و شیخ حسنی در برنامه های آنها سخنرانی کرده است و مخالفان نظام جمهوری اسلامی هیچ صدایی در این انجمن ندارند و به جای آن این انجمن طوطی وار تبلیغات دولت ایران در تهران را منعکس می کند.

انجمن در اوایل امسال، کنفرانسی برای بزرگداشت آیت الله روح الله خمینی، دیکتاتور بنیانگذار جمهوری اسلامی برگزار کرد. این کنفرانس موجب خشم بسیاری از کانادایی ایرانی ها که برای فرار از خشونت و سرکوب نظام حکومتی که خمینی تاسیس کرده بود، واقع شد.

برخی از دانشجویان ایرانی مخالف رژیم ایران در کارلتون نگران هستند که فعالیت های ضد نظام آنها  در دانشگاه توسط اعضای کانون دانشجویی به تهران گزارش خواهد شد. یکی از دانشجویان به مک لینز گفت:”آنها حس ترس در بین دانشجویان ایجاد کرده اند.”

در پایان، باید گفت که جشن نوروزی در  مرکز ملی هنر اتاوا برگزار نشد، به جایش انجمن فرهنگی ایرانیان دانشگاه کارلتون جلسه ای خودمانی در ماه مارس در خود دانشگاه برگزار کرد که در آن چند ده نفر حضور داشتند، از جمله شیخ حسنی و حمید محمدی.

آندره پلورید، رئیس روابط عمومی دانشگاه، و یاسر نقوی، نماینده ی لیبرال اتاوای مرکز در مجلس استانی از سخنرانان این مراسم بودند.

با این اینکه ایران سخاوتمندانه تامین مالی گروه دانشجویی کارلتون را برعهده داشته، مک لینز اسناد بودجه ی پاییز ۲۰۱۱ و زمستان ۲۰۱۲ انجمن فرهنگی ایران را دیده است. بودجه نشان می دهد که بیش از ۱۶۰۰$ توسط “مرکز فرهنگی ایران در اتاوا،” (که بخشی از سفارت ایران است)، و مرکز مطالعات ایران، (که مثل شعبه ای از سفارت در تورنتو است) اهدا شده. معلوم نیست که آیا این پول از دفتر رئیس جمهور و یا از طرف آن فرستاده شده یا نه.

حتی قبل از این که کانادا سفارت ایران در اتاوا را ببندد، کانادا در رابطه با تحریم های اقتصادی، معاملات مالی با ایران را به شدت محدود کرده بود. سخنگوی وزیر امور خارجه جان بیرد، نمی گوید که دریافت پول از دولت ایران توسط یک گروه دانشجویی نقض سیاست تحریم از سوی کانادا است.

استیون رید، سخنگوی دانشگاه کارلتون، گفت: سیاست دانشگاه دیکته کردن این نیست که آیا سازمان های خارج از دانشگاه می توانند گروه های دانشجویی را تامین مالی کنند.

وی گفت: هر یک از گروه های دانشجویی موظف اند به اعضای خود و  در نهایت، به انجمن دانشجویان دانشگاه یورک  CUSA پاسخگو باشند.

در طول سال تحصیلی۱۲- ۲۰۱۱، انجمن فرهنگی ایران همچنین بیش از ۱۴۰۰ دلار از CUSA (که بودجه اش از طریق هزینه های دانشجویی  تأمین می شود)، دریافت کرده است. الکساندر گولفکو ، رئیس CUSA به درخواست مصاحبه ی ما پاسخ نداد.

احسان محمدی، رئیس انجمن فرهنگی ایرانیان دانشگاه کارلتون، نیز حاضر نشد در این خصوص نظرش را به مک لینز اعلام کند.