تغذیه و بهداشت خانواده

طبق آمار جدید مردم آمریکا حدود ۴۰درصد غذاهای آماده شده و یا ذخیره ی غذایی خود را به دور می ریزند که ارزش آن حدود ۱۶۵بیلیون دلار در سال است. از ته مانده ی سفره های مردم این کشور و حیف و میل غذای آنها می توان چندین کشور در حال رشد و جهان سوم را غذا داد و از مرگ و میر به علت گرسنگی و عوارض آن جلوگیری کرد. به عبارتی هر خانواده ی چهار نفری در آمریکا هر ساله بیشتر از دو هزار دلار غذای آماده برای مصرف را به دور می ریزند. در عین حال جای بسی تأسف است که یک نفر از هر پنج نفر آمریکایی قدرت خرید غذای روزانه ی خود را ندارد و اگر به هر صورت به شام بی ارزشی دست یابد، مطمئن نیست که صبحانه ای برایش وجود داشته باشد.

میلیون ها کودک در جهان گرسنه سر به بالین می گذارند

در آمریکا هر ساله حدود ۱۵ بیلیون دلار سبزی و میوه مصرف نشده به دور ریخته می شوند. این مبلغ حیف و میل شده می تواند زندگی میلیونها نفر آمریکایی را که در کنار مردم ثروتمند با شکم خالی به بستر می روند عوض کند. مهمتر از همه ثروت ملی مملکت در اثر اینگونه برنامه ریزی و عادات غذایی غلط از بین می رود. مثلا برای تهیه غذاهای مورد بحث ۸۰درصد از ذخیره ی آب محیط زیست از بین می رود و ۵۰ درصد زمین ها بی فایده کشت و برداشت می شوند. گفتنی ست که برای تهیه ی یک کیلوگرم گوشت بین ۱۶هزار تا ۱۰۰ هزار لیتر  آب مورد نیاز است. این رقم برای یک کیلوگرم گندم حدود ۱۵۰۰ لیتر آب است. با این حساب می توانید مخارج تهیه و ذخیره و مصرف غذاها را تخمین بزنید و ببینید وقتی ۴۰درصد آن در نهایت بدون مصرف از بین می روند و حیف و میل می شوند چه بودجه ی عظیمی از دست می رود.

اگر می خواهید به بیماری قند دچار نشوید صبحانه بخورید

در بسیاری از مطالعات اخیر در مورد فوائد صبحانه مسلم گردیده که افرادی که صبحانه می خورند سالم تر بوده و کمتر به بیماری های مختلف، مخصوصا چاقی دچار می شوند. کودکانی که عادت به خوردن صبحانه دارند سالم تر و موفق تر هستند و راحت تر به درس و یادگیری توجه می کنند.

اخیرا گزارشی به چاپ رسیده که نشانگر رابطه ی دوری از مصرف صبحانه و افزایش بروز بیماری قند نوع دو می باشد. به عبارت دیگر افرادی که هر روز صبحانه می خورند ۳۱درصد کمتر به بیماری قند مبتلا می شوند. این دسته از افراد دارای وزنی طبیعی می باشند و در بین آنها میزان چاقی کمتر از دیگران است.

به طور کلی افرادی که صبحانه می خورند دارای قدرت فکری بهتری بوده، با دیگران و مشکلات روزمره آسان تر کنار می آیند، دارای خلق و خوی بهتری هستند، سازنده تر بوده و در کارهای خود توجه مخصوص به همه جوانب دارند.

گوشت های سرخ شده در روغن سرطانزا هستند

حرارت بالای مواد غذایی موجب تغییرات مهمی در ترکیبات آن شده و به مواد سرطانزا تبدیل می شوند. سوزاندن غذا به هر وسیله ای مانند کباب کردن یا سرخ کردن در روغن و غیره غذای مورد بحث را سرطانزا می سازد.

بیشتر از چند دهه است که این نظریه ثابت شده که مصرف غذای سوخته و پخته شده در حرارت بالا می تواند سرطان های جهاز هاضمه را به وجود آورد. اخیرا مطالعه ی جالبی بر روی اثر مصرف گوشت ها، مخصوصا گوشت قرمز سرخ شده در روغن و بروز سرطان پروستات انجام گرفته که بیانگر امکان افزایش بروز این سرطان را تا ۴۰ درصد گواهی می کند. این بررسی علمی بار دیگر ثابت می کند که عادت غذایی مانند چگونگی نگهداری و طرز تهیه و مصرف غذا، کیفیت آن را تغییر داده و سبب بیماری زایی آن می شود. بی اطلاعی یا عدم توجه به اینگونه مسائل سبب می شود که شخص غذای سالم و با کیفیت بالا را با استفاده از روش های نامطلوب تهیه و نگهداری غذا از بین ببرد و گاهی آن را تبدیل به سم خطرناکی نماید. مثلا وقتی ماهی پر چربی را که از نظر غذایی ارزش فوق العاده ای دارد در حرارت بالا سرخ کنیم نه تنها خواص و ارزش های مهم آن از بین می رود بلکه موادی در آن به وجود می آید که موجب التهاب بافت های بدن شده و در ضمن موادی در ترکیبات گوشت ماهی به وجود می آیند که سرطانزا هستند.

خبر جدیدی درباره ضرر و زیان داروهای پایین آورنده کلسترول خون

درباره ی ضرر و زیان داروهای Statin یا پایین آورنده ی کلسترول خون مقالات زیادی منتشر گردیده. این بار دانشمندان به این حقیقت پی برده اند که مصرف این دسته از داروهای شیمیایی سبب سخت و شکننده شدن (Calcification)عروق قلب می شود که نقش مهمی در بیماری های قلب و عروق داشته و سبب مرگ و میر زودرس می گردد. FDA آمریکا به کمپانی های دارویی که Statin تولید می کنند توصیه می کند که این عارضه ی جانبی باید بر روی قوطی های دارو ذکر شود تا مردم در جریان عملکرد آن باشند. باید اضافه کرد که این عارضه در بیماران مبتلا به بیماری قند علامت خوبی نبوده و ممکن است دردسرهای پیچیده ای را به وجود آورد. قبلا گزارش شده که Statin نه تنها سبب بروز ناهنجاری هایی در قلب و عروق می شود بلکه یکی از عوامل مهم بروز و پیشرفت بیماری قند نیز می باشد.

اخیرا دانشمندان معروف و پژوهشگران شناخته شده معتقدند که کلسترول بالای خون نمی تواند سبب سکته ی قلبی شود، بلکه التهاب بافت قلب و عروق علت اصلی اینگونه مشکلات است. به عبارت دیگر کم کم این باور رابطه بین کلسترول خون و سکته ی قلبی کم رنگ تر شده و پزشکان سعی می کنند از تجویز داروهای شیمیایی پایین آورنده ی کلسترول خون فاصله بگیرند، اگر بتوانند با کارتل های دارویی مبارزه کنند و موفق شوند.

یکی از بدترین عوارض داروهای Statin بی اثر کردن آنزیم COQ10 در بدن است که در سلامتی بدن مخصوصا سلامتی ماهیچه ها نقش دارد. اگر به تاریخچه ی داروهای پایین آورنده ی کلسترول نظر اندازیم متوجه خواهیم شد که این دارو سبب بیشتر از ۳۰۰ نوع عوارض جانبی می شود. پس بهتر است با رژیم غذایی و روش زندگی سالم کلسترول خون را کنترل کنیم و از مصرف داروهای زیانباری که خطرناک هستند، دوری نماییم.

آیا می دانستید…

ـ حدود ۸ درصد از مردم دنیا در قفسه سینه یک دنده (Rib) زیادتر از دیگران دارند.

ـ ۱۳ درصد مردم دنیا چپ دست هستند. در گذشته ی نه چندان دور این رقم ۱۱ درصد بوده است.

ـ ۸۰درصد بیماری های قلبی و ۹۰ درصد بیماری قند به علت پرخوری و بدخوری به وجود می آید.

ـ یک نفر از هر هفت نفر (یک بیلیون نفر) در دنیا با شکم گرسنه سر به بالین می گذارد و یک نفر از هر هفت نفر به علت پرخوری و عوارض جانبی آن نمی تواند بخوابد.

ـ حدود ۷۰ درصد سطح کره ی زمین را آب پوشانیده در حالی که حدود یک درصد آب مورد بحث قابل نوشیدن می باشد.

  *دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.

www.allnaturalremedies.net

www.cancerriskinfo.com