«جشنواره عدالت» به مناسبت بیست و چهارمین سالگرد کشتار زندانیان سیاسی در تابستان ۱۳۶۷ برگزار می شود

 

پنجشنبه آینده ۲۷ سپتامبر ساعت هفت غروب اولین جشنواره بین المللی فیلم «زد گالری» مونترال (Z Justice International Film Festival) با برنامه «ستاره باران»، شعرخوانی مجید پهلوان و مو کلارک آغاز می شود. بعد از شعرخوانی این دو، در اولین شب این جشنواره سه فیلم به نمایش گذاشته می شود.

فیلم کوتاه انیمیشن «آبی مثل شلیک یک گلوله» ساخته مسعود رئوف، بعد از شعرخوانی به نمایش در می آید. این فیلم در سال ۲۰۰۳ به وسیله فیلم خانه ملی کاناداONF تولید شده است. «آبی مثل شلیک یک گلوله» فیلمی است که بیست و ششمین دوره جشنواره جهانی فیلم مونترال در سال ۲۰۰۳ با آن افتتاح شد. این ساخته مسعود رئوف در سال ۲۰۰۴ جایزه مشهور کلود جوترا را که به اسکار کبک مشهور است از آن خود کرد. از مسعود رئوف پیش از این فیلم مستند – انیمیشن « درختی که به یاد می آورد » را دیده ایم.

فیلم مستند تاریخی اولین راهپیمایی زنان علیه حجاب اجباری که در روز هشتم مارس ۱۹۷۹ حدود یک ماه پس از انقلاب ۱۳۵۷ ایران برگزار شد، دومین فیلم نخستین شب این جشنواره خواهد بود. این مستند به دو زبان فرانسه و فارسی  و گزارشی  از اولین اعتراضات علیه قوانین تبعیض آمیز و ضد زن حکومت اسلامی است.

پوستر جشنواره

شب اول جشنواره با مستند دوازده دقیقه ای «از مرگ نهراسیدن» ساخته شهرزاد ارشدی و امین ضرغامی به پایان می رسد. این فیلم که نام آن از یکی از سروده های سیمین بهبهانی، شاعر بزرگ و مبارز معاصر گرفته شده با عنوان انگلیسی Red Names   به میراث و یاد مانده های هزاران زن شجاعی که از سال ۱۹۷۹ از زمان بر سر کار آمدن جمهوری اسلامی تا سال ۱۹۹۹ به خاطر ایستادگی بر سر عقاید و ایده آل های اجتماعی، مذهبی و سیاسی خود جان باخته اند، می پردازد.«از مرگ نهراسیدن» تاکنون در جشنواره های متعدد و در نقاط مختلف جهان به نمایش گذاشته شده است.

در دومین روز جشنواره از ساعت شش بعد از ظهر چهار فیلم کوتاه و بلند نمایش داده می شود. مستند ۵۳ دقیقه ای «بلدی، این میهن ماست»Beldi, This is our home  ساخته مشترک مالکوم گی فیلمساز کبکی و آیلین کفتان، فیلمساز ترک تبار نمایش داده می شود . «فیلم برای سازمان ملل»   Film for UN به کارگردانی کارولین لاموت، فیلمساز فرانسوی تبار ساکن کبک دومین فیلم شب دوم جشنواره است.

«از فریاد تا فریاد»  Scream to Scream مستند ۳۰ دقیقه ای پانته آ بهرامی، روزنامه نگار و فیلمسازی که اکنون در نیویورک زندگی می کند و مستند Waging war on the peopleساخته مشترک ماری بوتی و مالکوم گی دو فیلم دیگری هستند که غروب روز جمعه ۲۸ سپتامبر در این جشنواره نمایش داده می شوند.

در سومین و آخرین روز جشنواره در روز شنبه سه بعد از ظهر نخست فیلم مستند «چند نمای ساده»، روایت سینمایی ژوزف اکرمی از شکنجه و کشتار در زندانهای جمهوری اسلامی نمایش داده می شود. «چند نمای ساده» یکی از بهترین گزارش های مستند سینمایی است که تا کنون درباره آنچه در زندانهای ایران گذشته و می گذرد، ساخته شده است.

فیلم Operation Salami : Inside Montreal Blockade   مستند ۵۳ دقیقه ای ساخته مارک ایزاکسیون مستند ساز کبکی که در ماه جولای در گذشت، دیگر فیلم روز آخر جشنواره است. ایزاکسیون یکی از مستندسازان فعال کبک بود که در سال ۲۰۰۴ جایزه «لومیر» انجمن کارگردانان کبک را به خاطر فعالیت های چشمگیر سینمایی خود به دست آورد. ایزاکسیون این فیلم را همراه با «آن پاسکال» و «مالکوم گی» ساخته است.

فیلم های شش دقیقه ای Copy Right  ساخته نیکا خانجانی، فیلم ۱۰۰ ثانیه ای Le poids du vent   نرگس اسفندیاری و «و من در عشق زندگی می کنم» And I live in Love   ساخته دیگر پانته آ بهرامی آخرین فیلم های این جشنواره خواهند بود.

بلیت ورودی افتتاحیه جشنواره ده دلار است. بعد از آن  قیمت بلیت برای دیدن هر فیلم هشت دلار تعیین شده است، اما کسانی که علاقمند به دیدن بیشتر یا همه فیلم های جشنواره باشند بهای کارت  شرکت در تمام جشنواره ۳۸ دلار است.

خانم شهرزاد ارشدی، بنیانگذار و مدیر «زد گالری» مونترال در گفت وگوی کوتاه خود به شهروند گفت تقریبا تمامی فیلم های این جشنواره با حضور سازندگان آنها نمایش داده می شوند و اظهار امیدواری کرد که سال آینده این جشنواره که به مناسبت یادمان جان باختگان کشتار تابستان ۱۳۶۷ برگزار می شود، با تدارکات وسیع تر و فیلم های بیشتری برگزار شود.

* علی شریفیان، روزنامه نگار آزاد در رشته هنر و علوم ارتباطات درس خوانده، از همکاران شهروند در مونترال است. مقالات او در زمینه مسائل هنری، اجتماعی، هنر و فرهنگ و امورسیاسی کبک و کانادا علاوه بر شهروند در رسانه های مختلف منتشر می شوند.