گفت وگو با پویان طباطبایی و محمود معراجی

دومین جشنواره ی “شش هفته با هنر ایرانی” از جمعه ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۲ در گالری کوئین افتتاح و به مدت شش هفته ادامه خواهد داشت. اولین جشنواره ی “شش هفته …” در ماه جولای سال ۲۰۰۷ در گالری هدبونز با شرکت ۳۲ هنرمند برگزار شد.

پویان طباطبایی، هنرمند عکاس، مدیر جشنواره، محمود معراجی(نقاش)، علی کامران (گرافیست) و لوون هفتوان (تئاتر) از هسته های اصلی برپایی این جشنواره ی مدرن ایرانی هستند.

پویان طباطبایی، با تجربه ی ۱۴ سال عکاسی، ده سال در مناطق جنگی و آشوب زده از جمله در مصر و لیبی و بحرین عکاسی کرده است. حدود دوازده سال است که به کانادا مهاجرت کرده و با شرکت New Vision Production که اسپانسر اصلی جشنواره ی “شش هفته با هنر ایرانی” است، به عنوان دبیر هنری و عکاس همکاری می کند.

پویان طباطبایی دبیر جشنواره

او یک دوره برای پولاریس آمریکا کار کرده و عکس هایش در مجلات و روزنامه های مختلف از جمله “تایم” و تورنتواستار منتشر شده است. طباطبایی در یک سال اخیر چندین جایزه دریافت کرده  که مهمترین آن جایزه ی حقوق بشر آژانس مگنوم است. جایزه ی مگنوم دو ماه اقامت در نیویورک و شرکت در کورس های مخصوص در دانشگاه نیویورک همراه با تیم مگنوم بود که پویان آن را فرصتی جالب برای خود خواند.

او در جشنواره ی فجر گذشته هم برنده ی عکس بهار عربی شد که به گفته ی خودش جایزه اش ۵۰ سکه بود که هنگام اهدای جوایز، جایزه ی او را ندادند.

“تصویر سال” هم لوح افتخار امسال خود را برای کار جنگ به طباطبایی داد. او همچنین جایزه شورای مطبوعات قومی کانادا را اکتبر گذشته دریافت کرد.

پویان طباطبایی، دبیر جشنواره در مقایسه این دو دوره می گوید: در این جشنواره بیشتر ما روی هنر مدرن کار می کنیم و کاری به هنر کلاسیک نداریم. دوره ی اول جشنواره همراه بود با برگزاری چهار نمایشگاه، موسیقی و نمایش فیلم های کوتاه با حضور ۳۲ هنرمند و همچنین بزرگداشت استاد محسن وزیری، پدر هنر مدرن ایران با حضور خودشان. این جشنواره قرار است همان ها را داشته باشد اما در مقیاس بزرگتر. امسال هم آقای وزیری در کنار ما هستند هم سه اثر ایشان ارائه می شود و هم در بخش داوری حضور خواهند داشت.

طباطبایی می گوید، در نمایشگاه اول حمایت های خوبی از ما شد، نه مالی که معنوی. آقای هارپر نخست وزیر کانادا، نامه ی قدردانی برایمان فرستاد. همینطور شهردار تورنتو و برخی نمایندگان مجلس. هنرمندان کانادایی نیز خوب استقبال کردند و تعدادی از برجسته ترین آنها از نمایشگاه دیدن کردند. یک نکته ی مهم دوره ی قبل این بود که جزو معدود نمایشگاه های حرفه ای بود که نسل دوم ایرانی که اصولا در برنامه های ایرانی شرکت نمی کنند، آمدند و کارها را دیدند.

طباطبایی از ویژگی های این جشنواره گفت: ما در این جشنواره چند بخش داریم. تمرکز اصلی ما روی هنرهای تجسمی است که شامل نقاشی، گرافیک، مجسمه سازی و عکاسی ست. چهار نمایشگاه داریم که اینها یک بخش اش بخش مرکزی همان پنج نفری ست که فستیوال را ساختند. بخش دیگر به نام بخش استادان، که در آن عکس های حمید جبلی، آثار ادمان آیوازیان هنرمند نقاش و معمار، آثار استاد وزیری و همچنین آثار استاد قباد شیوا که جزو دویست گرافیست برتر جهان هستند، به نمایش درمی آید.

دبیر جشنواره در پاسخ به این پرسش که خود این افراد هم حضور خواهند داشت، می گوید: قرار بوده که آقای جبلی و آقای شیوا بیایند ولی هنوز ویزایشان صادر نشده. با وجود مسائلی که پیش آمده و بسته شدن سفارت کانادا، ما همچنان منتظرشان هستیم.  امسال بزرگداشت آقای شیوا است و امیدوارم که به موقع به ما برسند.

با شنیدن نام حمید جبلی به یاد پسرخاله ی کلاه قرمزی افتادم، ولی  پویان طباطبایی گفت، حمید جبلی بجز بازیگری در هنر عکاسی نیز تجربه دارد و برای اولین بار  عکس هایش در این جشنواره به نمایش گذاشته می شود.

مدرسان و شرکت کنندگان در جشنواره شش هفته با هنر ایرانی

بخش دیگر جشنواره، با عنوان  Mystic train نمایشگاه شش زن ایرانی ست که یا نسل بعد از انقلاب هستند یا بعد از انقلاب شروع به کار کرده اند. موضوع این نمایشگاه در جستجوی هویت است. طباطبایی می گوید: از بین ۱۵۰ هنرمندی که هنرمندان بعد از انقلاب هستند، کمیته ی انتخاب کارهای منصوره فیضی، روناک کردستانی، لیلا میری، کیمیا رهگذر، عادله فرزین دار و مریم عنایی را برای نمایش انتخاب کرد.

نمایشگاه گروهی بخش دیگر جشنواره است که از بین ۱۵۰۰ اثر رسیده به جشنواره، پس از ساعت ها داوری، تعدادی برای نمایشگاه انتخاب شده اند.

در بخش سینما برگزیده های چهار دوره ی تصویر سال جوانان زیر ۲۲ سال، که طباطبایی از آنها به عنوان “کارهای بسیار خوب” یاد می کند،  در سینمای کارلتون طی سه پنجشنبه (۱۱، ۱۸ و ۲۴ اکتبر) به نمایش درمی آید.

طباطبایی می گوید: دیدار و استفاده از تمام بخش های نمایشگاه مجانی ست تنها برای سینما پول می گیریم تا هزینه ی سالن سینما را پوشش دهیم.

دبیر جشنواره درباره ی بودجه و تأمین هزینه های جشنواره می گوید: چون خود هنرمندان دارند این کار را برگزار می کنند، آن پولی را که باید دریافت کنند، نمی گیرند. مثلا برای هر کلاس آموزشی در سطح متوسط هر هنرمندی که درس می دهد نزدیک چهار، پنج هزار دلار حقوق می گیرد، اما هنرمندان ما این پول را نمی گیرند.

در واقع بودجه ی جشنواره چیزی حدود ۳۹۰ هزار دلار است، ولی رقم واقعی مالی که جابجا می شود، حدود هفت، هشت هزار دلار است. (پویان با خنده ادامه می دهد) که آن هم من یک بیماری دارم که هر پنج سال یک بار چنین پولی را خرج می کنم.

پویان طباطبایی در مورد فروش آثار هنری در نمایشگاه می گوید: ما روی فروش آثار حساب کرده ایم که رقمی را برای ما برگرداند ولی در نمایشگاه زیر هیچ اثری قیمت فروش نخواهیم داشت و هر کس مایل بود می تواند بپرسد.

مراسم اختتامیه جشنواره برجسته ترین روز این شش هفته خواهد بود، چه اسامی برندگان اعلام خواهد شد و به گفته ی دبیر جشنواره، تا آن زمان هم ممکن است استادانی که منتظر گرفتن ویزا هستند، توانسته باشند به تورنتو بیایند و در مراسم حضور داشته باشند.

جشنواره ی “شش هفته با هنر ایرانی” در گالری کوئین به مدیریت ماهرخ آهنخواه برگزار می شود. گالری کوئین ساختمان جدیدی هم درست روبروی همان گالری اولیه تهیه کرده و در حال بازسازی آن است و قرار است که برای همین جشنواره مورد استفاده قرار گیرد.

پویان طباطبایی در پایان از جامعه ی ایرانی می خواهد که از هنرمندانش حمایت کنند. او می گوید: ما جزو معدود جشنواره هایی هستیم که بیننده ی کانادایی هم داریم، ولی امیدوارم کامیونیتی ببیند اینهمه ما داریم تلاش می کنیم و زحمت می کشیم و با هزینه ی خودمان این نمایشگاه ها را برگزار می کنیم، آن بخش پولدار کامیونیتی اگر هم اسپانسر نمی شود، حداقل بیایند و با خرید آثار از ما حمایت کنند. این کار چند اثر مثبت دارد، یکی اینکه آن هنرمندی که در ایران کار می کند، می بیند که کارش را دیده و پسندیده اند و تشویق می شود، دیگر اینکه با پول آن می تواند به فعالیت های هنری اش ادامه دهد، و از فروش آثار هم درصدی به جشنواره می رسد و می توانیم بخشی از هزینه ها را جبران کنیم.

 

محمود معراجی:  هنر معاصر، هنر مردمی ست.

محمود معراجی هنرمند نقاش نام آشنایی برای هنردوستان است. خوانندگان شهروند سالهاست که طرح های زیبای معراجی را در صفحات داستان شهروند دیده اند. او بیش از بیست سال است که نقاشی می کند و آن را یاد می دهد.

محمود معراجی

معراجی یکی از افرادی ست که همراه با پویان طباطبایی و علی کامران و لوون هفتوان، جشنواره شش هفته با هنر ایرانی را پایه گذاری کرد. او در دومین دوره جشنواره، هم آثاری را برای نمایش ارائه می دهد و هم یک کارگاه سه روزه ی نقاشی را اداره خواهد کرد.

از محمود معراجی در مورد آثار او در جشنواره و کارگاه آموزشی اش پرسیدم، گفت: چون این نمایشگاه روی نقاشی معاصر تمرکز کرده، و معاصر بودن هم ساختاری نو دارد که با کارهایی که من اخیرا انجام داده ام، هماهنگی داشت، تصمیم گرفتیم این کارها را به نمایش بگذاریم.

در واقع یکی از مفاهیمی که در معاصر بودن هست، عدم بقای آثار هنری و برای تاریخ نساختن است، یعنی برعکس آن چیزی که تا حالا مطرح بوده که هر کاری را سعی می کردند برود در موزه ها. هنرمندان معاصر می گویند ما باید سعی کنیم کارهایمان طوری باشد که در دسترس مردم قرار گیرد و یکی از ویژگی هایش کم هزینه بودن کار است مثل Street Art و می گویند هنر را هر کسی می تواند انجام دهد بدون اینکه پسزمینه ی آنچنانی داشته باشد و یا اینکه از ابزار سنتی هنر استفاده کند.

من سعی کردم به این توجه کنم. کارهای من قاب ندارد. یک سری طرح با رنگ و روغن روی کاغذ کار کردم که در طولانی مدت ممکن است نماند، به خاطر همین دستم باز بود در کار.

معراجی در مورد کارگاه سه روزه ی نقاشی در این جشنواره گفت: این کارگاه کلاس های فشرده ای ست که تکنیک خاصی را آموزش می دهد. در این کارگاه “هنر لحظه ای” کار می شود و به نوعی کشف و شهود در طراحی ست. باید شرکت کنندگان در کارگاه، پسزمینه ی طراحی و زمینه ی کار با رنگ و روغن داشته باشند، چون این کارگاه ها آموزش ابتدایی نقاشی نیست.

معراجی نیز از جامعه ی ایرانی و دوستداران هنر خواست که از این جشنواره حمایت کنند با حضورشان، دیدار از نمایشگاه ها و خرید آثار.

کارگاه های آموزشی رایگان

کارگاه های آموزشی جشنواره ی “شش هفته با هنر ایرانی” مجانی ست و اطلاعات بیشتر درباره ی این کارگاه ها را در سایت این جشنواره می توانید بیابید.

کارگاه آموزشی طراحی گرافیک ـ مدرس: علی کامران، زمان: ۲۵ تا ۲۷ سپتامبر

کارگاه آموزشی طراحی و نقاشی ـ مدرس: محمود معراجی، زمان: ۲ تا ۴ اکتبر

کارگاه آموزشی عکاسی ـ مدرس: پویان طباطبایی، زمان: ۹ تا ۱۱ اکتبر

کارگاه آموزشی تئاتر ـ مدرس: لون هفتوان، زمان: ۱۵ تا ۱۸ اکتبر

کارگاه آموزشی نگارش خلاق ـ مدرس: سیاوش شعبانپور، زمان: ۲۴ تا ۲۶ اکتبر

کارگاه آموزشی فیلمنامه نویسی ـ مدرس: مصطفی عزیزی، زمان: ۲۹ اکتبر تا اول نوامبر

اطلاعات بیشتر در سایت جشنواره:

www.sixweeks.org