تغذیه و بهداشت خانواده

ـ تخمه کدو حاوی مقدار زیادی روی (Zinc) است که در سلامتی غده پروستات نقش دارد و در ضمن بهترین غذایی است که در تقویت سیستم ایمنی موثر می باشد.

ـ حاوی انواعی از اسیدهای چرب می باشد که در از بین بردن انگل های روده مفید می باشد. در طب سنتی برای دفع کرم کدو از مقداری تخمه کدوی سرخ نشده استفاده می شود، ارزش غذایی آن هم بهتر و بیشتر می باشد.

ـ تخمه کدوی سرخ شده به همراه مقداری نمک سبب ازدیاد فشار خون و بروز ناهنجاری هایی در عروق می گردد. روغن تخمه کدو به آسانی در برابر نور خورشید و حرارت اکسیده می شود و قابل مصرف نخواهد بود.

ـ تخمه کدو حاوی ۱۰ نوع اسیدهای چرب می باشد که مهمترین آنها اسید لینولئیک می باشد.

ـ فسفر موجود در تخمه کدو را در هیچ غذای هم وزن آن نمی توان یافت.

ـ آهن موجود در این غذا به اندازه ایست که می تواند عارضه کم خونی را درمان و کنترل نماید.

 

 مسن ترین زن دنیا در چین است

خانم Luo Meizhen هفته ی گذشته سالروز تولد ۱۲۷ سالگی اش را جشن گرفت. این زن در حقیقت پیرترین انسانی است که هنوز زنده است. رکورد سن بالا را قبلا خانمی فرانسوی به خود اختصاص داده بود که در سن ۱۲۲ سالگی فوت کرد، ولی اخیرا چینی ها اعلان کرده اند که در همین ایالتی که خانم لو زندگی می کند، یک نفر در سن ۱۴۲ سالگی فوت کرده است و رکورد سن بالا متعلق به کشور چین می باشد.

خانم لو در کنار پسرش

جالب اینکه خانم لو با تنها پسرش زندگی می کند که در سن ۶۱ سالگی او را به دنیا آورده است و این هم یکی دیگر از عجائب دنیای پزشکی است(اگر صحت داشته باشد). می گویند که این خانم در روز تولدش یک کاسه پلو، دو قطعه گوشت خوک، مقداری گوشت اردک و مرغ و مقداری کیک میل فرموده اند. شایعه است که شاید زیادی عمر بعضی از مردم چین به خاطر کار مداوم، خوابیدن تنهایی یا نخوابیدن با همسران خود؟ شستن پاها هر شب قبل از خوابیدن، مصرف سبزی و میوه و دوری از مصرف داروهای شیمیایی است که بعضی از این روش های زندگی از نظر علمی معنی واضحی ندارند.

 

 

ویتامین C و فشار خون

حدود ۳۰درصد مردم آمریکا به عارضه ی فشارخون بالا دچار هستند که اگر درمان نشوند در معرض سکته های قلبی و مغزی قرار دارند. پژوهشگران دانشگاه جان هاپکینز گزارش می کنند که مصرف لازم و کافی ویتامین C می تواند فشار خون را کاهش داده و از بروز پیشامدهای ذکرشده جلوگیری کند. تا به حال دانشمندان از این نظر باهم هم عقیده نبودند که ویتامین C بتواند سبب کاهش فشارخون شود، ولی این بار دانشمندان دانشگاه جان هاپکینز با تجزیه و تحلیل یافته های ۲۹ پروژه ی تحقیقاتی بزرگ در مورد اثرات ویتامین C بر سلامتی و بهزیستی قلب و عروق و در نتیجه کاهش فشارخون بالا ثابت نموده اند که مصرف حدود ۵۰۰ میلی گرم ویتامین C در روز که چندبرابر مقدار توصیه شده است (۴۰میلی گرم در روز) می تواند حدود ۵ میلی متر جیوه یا ۵ درجه فشارخون بکاهد که خود در جلوگیری از بروز سکته های قلبی و مغزی رقم چشمگیری است. ویتامین C قابلیت ارتجاعی و انعطاف بافت های عروق را افزایش می دهد و از شکنندگی آنها جلوگیری می کند. افرادی که به هر دلیلی نمی توانند حدود ۵۰۰ میلی گرم ویتامین C از طریق رژیم غذایی دریافت نمایند می توانند با ویتامین C مصنوعی این کمبود را جبران کنند. این ویتامین محلول در آب بوده و اگر در بدن مصرف نشود از طریق کلیه ها از بدن دفع می گردد و ضرری را سبب نمی شود.

مختصری از خواص غذایی و دارویی انیس یا Fennel

ـ انیس حاوی نوعی آنتی اکسیدان بسیار قوی است به نام Quercetin که برای سلامتی و بهزیستی بدن و جلوگیری از صدمه DNA سلول های بدن مفید می باشد.

ـ انیس حاوی مقدار زیادی از فیتوکمیکال های ضد سرطان است. افرادی که در موقع درمان سرطان به شیمی درمانی نیاز دارند، انیس می تواند کمک مهمی در عملکرد داروها داشته و بدن را در برابر عوارض جانبی آنها حفظ کند.

ـ این سبزی خوش عطر و بو بهترین داروی دردهای دستگاه گوارش مخصوصا Spasms می باشد.

ـ انیس خلط آور است و ریه ها را تمیز می کند.

ویتامین B3 و عوامل عفونت زای مقاوم

بسیاری از عوامل عفونت زا به دلایل بی بندوباری در مصرف آنتی بیوتیک ها و یا بی توجهی در چگونگی مصرف آنها به تدریج مقاوم شده و هیچ دارویی بر آنها اثر نمی گذارد. به همین دلیل آنها را Superbugs می نامند و اگر کسی با سابقه ی بیماری های مزمنی مانند بیماری های کلیوی و قلبی و بیماری قند و غیره به آنها آلوده شوند خطراتی را به همراه خواهند داشت.

پژوهشگران چند دانشگاه معروف در آمریکا با همکاری همدیگر و طی بررسی های علمی دقیق به این نتیجه رسیده اند که در چنین موارد ویتامین B3 می تواند با تقویت سیستم ایمنی بدن با این دسته از عوامل عفونت زا درگیر شده و آنها را از بین ببرد. این عده معتقدند که ویتامین مورد بحث ژن مخصوص ضدعوامل عفونت زا را تحریک نموده و گلبول های سفید خون را که در عملکرد سیستم ایمنی نقش دارند تقویت کرده تا باکتری ها و میکرب های زیان بخش را از بین ببرند. مصرف میزان ویتامین B3 در چنین مواردی خیلی بیشتر از مقدار توصیه شده روزانه است.

ویتامین B3 یا نیاسین در گوشت های کم چربی، غذاهای دریایی، شیر و تخم مرغ و سبزیجات وجود دارد.

پاسخ به سئوال خوانندگان صفحه تغذیه و بهداشت خانواده شهروند

یکی از خوانندگان عزیز شهروند که خود در رشته ی تغذیه تخصص دارد پرسیده اند که در مورد بیماری های سیستم ایمنی بدن Auto immune(AD) مطلبی بنویسم و رژیم غذایی مخصوص آرتریت یا دردهای مفاصل را معرفی نمایم.

با تشکر از این خواننده ی عزیز باید اشاره کنم که بیماری های سیستم ایمنی بدن به طور کلی در اثر اشتباهات سیستم های دفاعی بدن که به خود بدن حمله می کنند به وجود می آید و سلول های مسئول جلوگیری از بروز این بیماری ها مانند T-Cells قادر نخواهند بود از بدن دفاع نمایند.

به طور کلی حدود ۸۰ نوع بیماری AD در بدن به وجود می آیند و خانم های جوان، بعضی از افرادی که با محیط زیست آلوده زندگی می کنند، افرادی که سابقه ی فامیلی این دسته از بیماری ها را دارند و بالاخره برخی از گروه های نژادی به نوعی از این بیماری ها حساسیت دارند.

 و اما درباره ی آرتریت یا درد مفاصل که یکی از این نوع بیماری ها است دوری از مصرف زیاد مواد قندی، نمک (سدیم)، الکل و سیگار، مصرف روغن ذرت و بادام زمینی که حاوی مقداری اسید آراشیدونیک هستند، دوری از مصرف زیاد گوجه فرنگی، بادمجان و سیب زمینی و فلفل سبز که دارای موادی به نام سولانین هستند و التهاب زا می باشند توصیه می شود. در ضمن خوردن کرفس، انواع آب میوه ها، رژیم غذایی متعادل و اسیدهای چرب امگا ۳ که در ماهی پرچرب انواع دانه های روغنی مانند پسته و بادام و گردو و غیره و تخم کتان وجود دارند برای پیشگیری و درمان این دسته از بیماری ها مفید هستند.

آیا می دانستید …

ـ تشنگی و کمبود مصرف آب یکی از علل افسردگی است.

ـ قلب شما هر روز ۱۰۱ هزار بار می تپد که برای یک عمر طبیعی حدود ۳ بیلیون بار تخمین زده شده است.

ـ دهان شما هر روز حدود یک لیتر بزاق ترشح می کند که در سلامت دهان و دندانها و هضم دهانی غذا و درک مزه آن نقش دارد.

ـ از سن ۳۰ سالگی به تدریج قد انسان کاهش می یابد.

ـ سرعت شتاب عطسه حدود یکصد مایل در ساعت است.

*دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.

www.allnaturalremedies.net

www.cancerriskinfo.com