شهروند- آرش عزیزی: در صورت توافق ایران، ایتالیا نقش حافظ منافع کانادا در ایران را به عهده خواهد گرفت.

به گزارش آسوشیتد پرس، ایتالیا دوشنبه‌ی این هفته اعلام کرد پس از قطع روابط دیپلماتیک کانادا با ایران، تقاضای این کشور برای نمایندگی منافع آن در تهران را پذیرفته است.

جولیو ترزی، وزیر امور خارجه‌ی ایتالیا، گفت کانادا این درخواست را بلافاصله پس از تعطیلی سفارت خود در تهران مطرح کرده و این کشور نیز بلافاصله پذیرفته است. ترزی گفت این تصمیم «بر بنیان روابط موجود و سنتی با کشوری مهم، دوست و متحد» گرفته شده است.

جان برد، وزیر امور خارجه‌ی کانادا، در همین روز در صحن مجلس این خبر را اعلام کرد و از ایتالیا به خاطر قبول آن تشکر کرد.

 

پل دوار، مسئول سیاست خارجی در کابینه‌ی سایه‌ی ان دی پی، که پیش از این نیز به قطع یک‌جانبه‌ی روابط دیپلماتیک با ایران اعتراض کرده بود، در توئیترِ خود نوشت: «آیا فردی کانادایی هستید که به کمک کنسولی نیاز دارید؟ مزاحم اتاوا نشوید. به رم تلفن کنید.»

این درخواست اول باید به تایید دولت ایران برسد تا پذیرفته شود.

در ایران، سوئیس نماینده و حافظ منافع ایالات متحده است. تعطیلی سفارت کانادا باعث شده واشنگتن یکی از راه‌های اصلی حضور غیرمستقیم در تهران را از دست بدهد.

سفارت کانادا در تهران در سال ۱۹۷۹ و در جریان بحران گروگان‌های آمریکایی به عنوان مرکزی برای فرار چند تن از دیپلمات های آمریکا عمل می‌کرد. همین باعث سردی روابط بین دو کشور شد. این روابط در سال ۱۹۹۶ در حالی اوج گرفت که هر دو کشور مجددا رابطه‌ی سفیری را برقرار کردند تا این‌که در سال ۲۰۰۳ با قتل زهرا کاظمی در زندان اوین رابطه دوباره رو به سردی نهاد. نه سال روابط سرد نهایتا به تصمیم دو هفته پیش دولت کانادا به قطع کامل روابط دیپلماتیک انجامید.