شهروند: روز چهارشنبه ساعت ۶ تا ۸ بعدازظهر در "خانه ی کامیونیتی سن استفان" یک تجمع اعتراضی برگزار شد. اخیرا دولت محافظه کار هارپر از طریق لایحه ی ۵۰ (قانون بودجه) تغییراتی در Immigration and Refugee Protection Act پیشنهاد داده که این تغییرات به وزیر مهاجرت اختیارات عظیمی برای تصمیم گیری برای اینکه چه دسته ای از تقاضاها بررسی شوند و چه دسته هایی کنار گذاشته شوند، داده است.



 شهروند ۱۱۷۴-۲۴ آپریل ۲۰۰۸

گردهمایی اعتراضی در مخالفت با اصلاحیه قانون مهاجرت

به لایحه ی  C-50 نه بگوییم!


 

شهروند: روز چهارشنبه ساعت ۶ تا ۸ بعدازظهر در "خانه ی کامیونیتی سن استفان" یک تجمع اعتراضی برگزار شد.

اخیرا دولت محافظه کار هارپر از طریق لایحه ی ۵۰ (قانون بودجه) تغییراتی در Immigration and Refugee Protection Act پیشنهاد داده که این تغییرات به وزیر مهاجرت اختیارات عظیمی برای تصمیم گیری برای اینکه چه دسته ای از تقاضاها بررسی شوند و چه دسته هایی کنار گذاشته شوند، داده است. در این تغییرات همچنین محدودیت هایی در زمینه های موارد انساندوستانه که براساس آن کانادایی ها میتوانند از طریق اسپانسر شدن خانواده های خود را به کانادا بیاورند، به وجود آمده است.

در این گردهمایی امینا شرازی(Amina Sherazee) و الیزابت لیم(Elizabeth Lim) که هر دو وکیل و از مدافعان حقوق پناهندگان و مهاجران هستند به همراه اولیویا چا (Olivia Chow) وکیل مجلس از حزب دمکرات جدید کانادا (NDP) و منتقد امور مهاجرت و شهروندی به عنوان سخنران حضور داشتند.


 

اولیویا چا، پیش از این نقطه نظرات خود را در این خصوص بیان داشته است. در زیر انتقادات او را به لایحه پیشنهادی می خوانید:

***

تغییرات مربوط به مهاجرت در دولت محافظه کار (Conservative) برای جامعه مهاجران بد است، برای اقتصاد ما بد است و برای کانادا هم بد است.

مردم مهاجری که در سراسر کانادا سعی می کنند وابستگان خود را به کانادا بیاورند با مسائلی عظیم، مخارجی کلان، و سالها انتظار مواجه می شوند. تعریف دولت از "خانواده" برای کفالت برادران و خواهران بزرگتر، عمه ها، خاله ها، عموها و دائی ها به قدری سخت است که تقریبا نزدیک به غیرممکن شده است. درخواست روادید برای افراد خانواده به منظور حضور در موقعیت های خاص مانند عروسی  و مراسم تدفین و ترحیم اغلب بدون دلیل مستدل رد می شوند.

سیستم مهاجرت کانادا در حال فرو پاشیدن است و تغییرات اخیر دولت محافظه کار نه تنها برای جوامع مهاجران ناامیدکننده است بلکه زیان های غیرقابل جبرانی به وجود می آورد.

لایحه جدید قانون مهاجرت یک سیستم سهم بندی را عرضه می کند. این لایحه مسئولیت مجلس را در مورد نظارت بر خط مشی مهاجرت کانادا لغو می کند که این امر قابل توجیه نیست. این لایحه به وزیر قدرت دور ریختن تقاضانامه، دست چین کردن و برگزیدن کسانی که بتوانند به کانادا بیایند می دهد و این گروه از متقاضیان در خط انتظار جلو خواهند افتاد. این امر از یک تغییر مسیر در خط مشی مهاجرت که به صاحبان صنایع اجازه می دهد برای کارگران خارجی ارزان قیمت تبلیغ کنند حمایت می کند. و این امر مسیر پیوند خانواده ها را بر مبنای انسان دوستی تغییر می دهد.

در طول ده سال گذشته، لیبرال ها  (Liberals) و اکنون دولت محافظه کار، به آرامی خط مشی مهاجرت کانادا را تغییر داده و آن را به سویی کشانده اند که در مقایسه با وابستگان خانواده ها یا متقاضیان دریافت اقامت دائم، ارجحیت را به کارگران موقت خارجی با دستمزد ناچیز، کسانی که اکثرا حق و حقوقشان نیز مورد تجاوز قرار می گیرد، داده اند. طبق آمار سال ۱۹۹۸، ۱۹۹۹ و ۲۰۰۶ تعداد کارگران موقت و استثمار شده با دستمزد ناچیز اغلب بیشتر از دو برابر تعداد افرادی بوده که به عنوان مهاجر دائم در کانادا قبول شده اند.

جک لیتون و حزب جدید دمکرات  (NDP) راه حل بهتری برای انجام کارهای عقب افتاده و سر و سامان دادن به سیستم مهاجرتی ما دارند. ما پیشنهاد می کنیم که هدف قبول مهاجر به کانادا به یک درصد  جمعیت کانادا افزایش داده شود به این معنا که به ۳۳۰۰۰۰ مقیم جدید اجازه آمدن به کانادا داده شود، این امر موجب تسهیل ملحق شدن افراد خانواده و پاسخ به نیازهای اقتصادی کار می شود. حزب جدید دمکرات دائما از دولت خواسته است که مدارک خارجی و میزان تحصیلات مهاجرین را به رسمیت بشناسد و کارمندان بیشتری را در دفاترمان در خارج برای رسیدگی به درخواست ها استخدام کند. سیستم امتیاز باید بلافاصله تغییر یابد تا خانواده های بیشتری اجازه آمدن با یکدیگر به کانادا را داشته باشند.

کانادا به خانواده من فرصتی برای شروع یک زندگی جدید با امید تازه داد. نباید اجازه دهیم که آن امید برای خانواده مهاجر بعدی که می خواهد به کانادا بیاید از بین برود.


 

بزرگداشت عاشورپور، آوازخوان سبز گیلان در تورنتو


 

شهروند ـ فرح طاهری: شنبه ۱۹ اپریل سالن کتابخانه نورت یورک جمعیتی بیش از ظرفیتش را در خود پذیرا شد؛ کسانی که برای بزرگداشت زنده یاد احمد عاشورپور، خواننده بزرگ گیلان به دعوت کانون دوستداران گیلان تورنتو، جمع شده بودند.

مجری برنامه خانم سحر شافعی از اعضای هیئت موسس کانون به زبان گیلانی به حاضران خوشامد گفت.

آقای محمد صالحی گیلانی بنیانگذار کانون دوستداران گیلان نیز در مورد اهداف کانون دوستداران گیلان گفت و اولین برنامه رسمی این کانون را با بزرگداشت آوازخوان سبز گیلان آغاز کرد.  

در ادامه گروه کر ملی ایران به رهبری کمال طراوتی به روی صحنه آمد و ترانه های پرشور و ماندنی زنده یاد عاشورپور را به دو زبان فارسی و گیلانی اجرا کرد.

در این گروه  فاضل فلاح تفتی بخش فارسی ترانه ها و آقای محمد کمالی بخش گیلکی را تک خوانی می کردند. برنامه ی گروه کر با استقبال بسیار زیاد حاضران روبرو شد. نحوه ی اجرا و تنظیم آهنگ ها شوری در سالن به وجود آورده بود به طوری که بسیاری با ترانه ها همخوانی می کردند.

گفتنی ست رهبر گروه آقای طراوتی متولد همدان است و بسیاری از افراد گروه هم از خطه ی شمال نبودند ولی به خوبی توانستند ترانه ها را به زبان محلی اجرا کنند.

پس از استراحت و پذیرایی با شیرینی و نوشیدنی، بخش دوم برنامه آغاز شد.

استاد حسن یوسف زمانی، آهنگساز و شاعر ۷۶ساله ی کرد ساکن تورنتو که در میان حاضران حضور داشت، در سخنانی کوتاه به نقش هنر و موسیقی در خطه ی گیلان اشاره کرد و از آن میان زنده یاد عاشورپور را برای زنده نگه داشتن فرهنگ و موسیقی فولکلور آن خطه گرامی داشت.

سپس نوبت به خانم شیلا نهرور رسید تا به همراهی پیانوی آقای علی رهبر چند ترانه ی دیگر از استاد عاشورپور را بازخوانی کند.

خانم شیلا گفت که قبل از درگذشت استاد از ایشان اجازه ی بازخوانی آثارش را گرفته و به زودی آلبومی که حاصل همکاری او با آقای رهبر در این زمینه است، منتشر خواهد شد.

صدای گرم خانم شیلا و پیانوی زیبای آقای رهبر نیز با استقبال بسیار روبرو شد و در پایان فیلمی از مراسم خاکسپاری زنده یاد احمد عاشورپور در زمستان ۱۳۸۶ در شمال به نمایش درآمد.

آنچه که در فیلم بیش از همه توجه را جلب میکرد، این بود که تمام مراسم خاکسپاری با خواندن ترانه های ماندگار او توسط افراد مختلف از جمله مسعودی خواننده دیگر گیلانی همراه بود.

گفتنی ست در میان مراسم، مجری برنامه به حضور هنرمندان و استادانی از جمله غلامحسین نامی ـ استاد مسلم نقاشی، جعفر والی کارگردان و بازیگر تئاتر و سلیمان واثقی (سلی) از خوانندگان سالهای دور ایران که در تورنتو نیز با گروه های مختلف از جمله لیان به خوانندگی ادامه داده است، اشاره کرد که این افراد از تشویق حاضران سپاسگزاری کردند.

مجری برنامه همچنین از نشریه شهروند برای حمایت و طراحی پوستر زیبای مراسم تشکر کرد.

در پایان، رضایت بر چهره ی تقریبا همه ی شرکت کنندگان دیده میشد. برنامه ای گرم و صمیمی که درست سر ساعت ۷ آغاز و سر ساعت ۹ به پایان رسید(همانطور که از قبل اعلام شده بود) و حضور در آن رایگان بود و همه ی برنامه ها حول موضوع مراسم یعنی زنده یاد عاشورپور دور میزد.

کانون دوستداران گیلان از جون ۲۰۰۷ توسط محمد صالحی گیلانی ایجاد شد و با همیاری خانم سحر شافعی و آقایان محمد کمالی و امیر خاکبان به عنوان هیئت موسسان کانون به صورت رسمی شروع به کار کرد.

کانون دوستداران گیلان یک تشکل غیرانتفاعی و دارای اهداف فرهنگی بوده و وابستگی خاص به هیچ تشکلی ندارد. از هدف های اصلی آن جمع آوری و ارائه آثار اجتماعی، فرهنگی و تاریخی گیلان و ارائه آن به جامعه ی ایرانی و کانادایی و برگزاری مراسم سنتی و ملی گیلان جهت شناساندن گیلان و آشنایی خانواده ها با یکدیگر است.

کانون همچنین تلاش دارد با سایر کانون های فرهنگی اروپا و آمریکای شمالی و ایران در هماهنگی و همکاری باشد و با دعوت از خوانندگان، شعرا، نویسندگان و… از گسست فرهنگی جلوگیری کند. این کانون جشن نوروز را بدون اعلان عمومی به عنوان اولین گردهمایی غیررسمی خود در نوروز ۱۳۸۷ برگزار کرد و بزرگداشت زنده یاد عاشورپور اولین برنامه رسمی کانون بود که با استقبال بسیار گیلانی های مقیم تورنتو و سایر ایرانیان روبرو شد. برای تماس با این کانون میتوانید از طریق ایمیل  kdgilantoronto@yahoo.com  با آنان مکاتبه کنید.

به دست اندرکاران مراسم خسته نباشید می گوییم و تداوم برنامه های متنوع و پربارشان را آرزو می کنیم.


 

برگزاری سمینار تغذیه و سلامت زنان


 

شهروند ـ فرح طاهری: شنبه ۱۹ اپریل از ساعت دو و نیم تا پنج و نیم بعدازظهر سمینار تغذیه و سلامت زنان در کالج گلندون دانشگاه یورک برگزار شد.

دکتر ویکتوریا ارشد از طرف مرکز مدیریت زنان انتاریو (Institute of Leadership for Women of Ontario)که در کالج گلندون قرار دارد، ضمن خوشامدگویی، برگزاری سمینار را ثمره ی یک کار گروهی داوطلبانه خواند و از خانم ها حضرتی، سودابه مجیدی، بتی ایزدنیا و زیبا و آقای دکتر اسدپور که امکانات برگزاری این سمینار را فراهم کردند، سپاسگزاری کرد.

دکتر ارشد گفت: مرکز مدیریت زنان انتاریو ۲۰ سال پیش به نام مرکز زنان فرانسوی زبان به ثبت رسیده است. از سال ۲۰۰۳ این مرکز تصمیم گرفته برنامه هایی برای ایرانیان در نظر بگیردو  به همین دلیل ایرانیانی به صورت داوطلبانه با این مرکز همراهی می کنند تا این پروژه به اجرا درآید.

ایرانیهایی که در این مرکز به صورت داوطلب برای کامیونیتی ایرانی فعالیت می کنند، شامل گروه تدریس زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم(ESL)  و مشاوره خانواده است. از جمله خانم شهرزاد حضرتی روانشناس، به صورت داوطلبانه برای مرد و زن دو روز در هفته (دوشنبه ها و پنجشنبه ها) برای مشاوره در مرکز حضور دارند.

دکتر ارشد می گوید: ما مایلیم فعالیت هامان را برای جامعه ی ایرانی بسط دهیم. خانم حضرتی مسئول برنامه ها هستند و ما از همکاری های دکتر اسدپور هم بهره مند هستیم. همانطور که قبلا گفتم این مرکز بیشتر برای فرانسوی زبان ها بوده ولی من تقاضایی داده ام که چندفرهنگی بشود و برای تداوم و توسعه کارهامان از کمک های دولتی استفاده کنیم تا بتوانیم کارمان را به صورت حرفه ای تری ادامه دهیم. که در صورت گرفتن گرنت حتما از طریق مطبوعات جامعه ایرانی را مطلع خواهیم ساخت.

خانم ارشد می گوید: هدف ما از تشکیل این گروه این است که نشان دهیم ایرانیها میتوانند کار گروهی انجام دهند حتی اگر منافع مالی در بین نباشد. ما می خواهیم محیطی را فراهم آوریم که ایرانیها در اینجا احساس غربت و تنهایی نکنند، بتوانند با توجه به حساسیت های فرهنگی خودشان خدمات دریافت کنند و خودشان را در محیط راحت تر احساس کنند. ما میخواهیم فارغ از هر مسئله ی سیاسی یا مذهبی ایرانی ها به دور هم جمع شوند و بیشتر تمرکزمان روی مسائلی خواهد بود که ایرانیان در این جا با آن درگیر هستند.

دکتر ارشد همچنین از خانم ها مریم زینلی، مهوش امینیان، زیبا قطری و مهری یلفانی به عنوان همراهان داوطلب این مرکز سپاسگزاری کرد.

در این سمینار دکتر اسدپور متخصص بهداشت که در ایران مسئولیت های مختلف در حوزه بهداشت داشته، به نقش تغذیه در سلامت پرداخت و با ذکر آمار مرگ و میر بیماری های مختلف از جمله سکته قلبی، دیابت و سرطان در آمریکا و کانادا، چاقی را مهمترین مسئله ای عنوان کرد که جان انسانها را تهدید می کند.

همچنین دکتر اسدپور به یائسگی و عوارضی که در این دوران به دلیل قطع هورمون استروژن گریبانگیر زنان میشود اشاره کرد.

خانم شهرزاد حضرتی، روانشناس، نیز در مورد بهداشت روانی دوران یائسگی به نکات جالبی اشاره کرد و اعتماد به نفس پایین را با افزایش مشکلات یائسگی دارای ارتباط معکوس دانست. و نگاه اجتماعی افراد به این موضوع را تاثیرگذارتر از واقعیت های پزشکی مربوط به دوران یائسگی دانست.

در ادامه دکتر اسدپور درباره پوکی استخوان سخن گفت که یک بیماری همگانی است که در سن ۷۵ سالگی از هر ۱۱ نفر ۱۰ نفر به آن مبتلا میشوند. و به پرسش های حاضران پاسخ داد.


 

کنفرانس مطبوعاتی وزیر مهاجرت فدرال با رسانه های ایرانی


 

شهروند ـ فرح طاهری: روز جمعه ۱۸ اپریل ۲۰۰۸ ساعت ۱۰ صبح در دفتر اداره ی مهاجرت واقع در شماره ۲۵ سنت کلر، خانم دایان فینلی وزیر مهاجرت دولت فدرال کانادا رسانه های ایرانی را به حضور پذیرفتند تا درخصوص ابهامات موجود در اصلاحیه قانون مهاجرت به بحث بنشینند.

از رسانه های ایرانی نمایندگان شهروند، ایران استار و تلویزیون پاسارگاد به همراه دکتر فرخ زندی استاد دانشگاه یورک حضور داشتند.

در این کنفرانس مطبوعاتی خانم وزیر را چند تن از دستیاران مطبوعاتی و همکاران ایشان همراهی می کردند.

خانم فینلی در آغاز ضمن تشکر از حضور رسانه های ایرانی اظهار داشت، از آنجا که اصلاحیه قانون مطبوعات به دلایلی موجب برداشت های مغشوش و اطلاعات نادرست شده، و خوانندگان و بینندگان شما لازم است که حقایق را بدانند، لذا چنین نشست هایی را برای رفع ابهامات موجود برای رسانه های قومی لازم و مهم دیده است.

او در آغاز به تاریخچه ای از آنچه تاکنون در زمینه مهاجرت گذشته اشاره کرد و گفت: آنچه که من خواهم گفت در پوشه هایی که به شما داده شده آمده است.  

خانم فینلی اشاره کرد با توجه به افزایش حجم تقاضا برای مهاجرت به کانادا امروزه بررسی تقاضاهای مهاجرت ۳ تا ۶ سال طول می کشد. اگر ما تمهیدی برای درست کردن سیستم خود تا سال ۲۰۱۲ نیندیشیم، مدت انتظار برای متقاضیان به ده سال افزایش پیدا میکند. تصور ما این است که تا ۲۰۱۲، به خاطر کاهش نرخ تولد و جمعیت پایین کشور، اکثر نیروی کار مورد نیاز بازار، بایستی از طریق مهاجران تامین شود، بنابر این برای حیات بیزنس ها و تامین نیروی کار آنها با بحران بزرگی روبرو هستیم.

ما در این خصوص به واسطه ی قانون و تصمیم گیری که از سوی دادگاه باید انجام گیرد، محدودیت هایی داریم. باید هر تقاضا را یک به یک بررسی کنیم و این پروسه ای طولانی می برد که هم استعدادها را به هدر میدهد و هم پول مالیات دهندگان را.

میگویند چرا کارمندانتان را زیاد نمیکنید، اگر ما تعداد کارمندانمان را دو برابر هم کنیم تا زودتر به تقاضاها رسیدگی کنند این هم هزینه ی زیادی میبرد و هم هنوز پروسه ی رسیدگی ۴ سال زمان میبرد. همچنین تعداد پذیرش سالانه را هم نمیتوانیم خیلی بالا ببریم زیرا که آنها به خانه، مدرسه و شغل نیاز دارند و ما باید فکر اینها را هم بکنیم.

خانم فینلی تاکید کرد، من در سراسر کانادا هر جا که رفتم تقاضا برای کارگر دیدم. در اقتصاد رو به رشد کانادا، بیزنس بدون افراد کار نمیکند و ما مجبور بودیم راهی برای آن پیدا کنیم تا مطمئن شویم کارگران ماهر سریعتر به بازار کار کانادا راه پیدا کنند.

او مقایسه ای کرد بین استرالیا و نیوزلند که پروسه ی پذیرششان ۶ ماه تا یکسال طول میکشد و اگر همین راهی را که کانادا میرود ادامه دهد با آنها نمیتواند رقابت کند و افراد پس از شش سال معطلی راهی دیگر برای آینده ی خودشان پیدا می کنند.

اولین کار این است که تقاضاهای بیشتری در طی سال بررسی شود. او به پرونده های تلنبار شده که به ۹۲۵هزار تقاضا بالغ شده است، اشاره کرد و مثالی زد: اگر شما ببینید آبی که از شیر می آید وان را پر کرده و روی زمین پخش شده اولین کاری که میکنید شیر را میبندید و بعد آب وان را خالی میکنید و زمین را تمیز میکنید.

او گفت، ما اکنون به تقاضاهای شش سال پیش داریم رسیدگی میکنیم. ولی باید اول به آنچه که کشور بیشتر بدان نیاز دارد توجه کنیم.

او افزود، اگر من بخواهم به تنهایی تقاضاها را بررسی و تصمیم گیری کنم روزی ده هزار پرونده را باید ببینم. درست است که من آدم سخت کوشی هستم ولی نه اینقدر که توان چنین کاری را داشته باشم. من هر کاری که بکنم باید براساس منشور حقوق کانادا باشد. اساس بررسی های ما نمی تواند بر نژاد، قومیت و مذهب باشد چون مغایر منشورمان خواهد بود.

ما پنهانکاری نمی کنیم چگونه موضوعی که در پارلمان مطرح است و در مقابل رسانه ها عنوان شده میتواند پنهانکاری قلمداد شود.

او به اقدامات سابق خود در بخش مهاجرت اشاره کرد که همواره خانواده را در اولویت قرار داده است.

خانم فینلی تاکید کرد که اصلاحیه قانون مهاجرت در خصوص پناهنده ها تغییری ایجاد نمیکند و پرونده های تلنبار شده از قبل براساس قانون پیشین بررسی خواهند شد و برای سرعت بخشیدن به این کار ۱۰۹میلیون دلار افزایش بودجه درنظر گرفته شده است.

در بخش پرسش و پاسخ سئوال شد، در مورد تحصیلکرده هایی که اینجا در مشاغل دیگری بجز تخصصشان کار میکنند مانند پزشکانی که راننده تاکسی هستند، چه کاری انجام میدهید؟ خانم فینلی پاسخ داد، کسانی که خیال مهاجرت دارند باید  قبل از آمدن از طریق وب سایت اداره مهاجرت بازار کار را بررسی کنند. مثلا اگر یکی پرستار است شرایط اشتغال در این حوزه را در استانهای مختلف بررسی کند و مثلا اگر در استان منیتوبا پرستار را با دو سال سابقه کار میخواهد و یا کورس های خاصی نیاز دارد، قبل از آمدن خودشان را در آن زمینه ها به روز کنند و قبل از آمدن به کانادا کار خود را پیدا کنند. کسانی هم که اینجا هستند میتوانند به خدمات کانادا برای گرفتن کمک در زمینه های کاریابی در حوزه ی خود مراجعه کنند.

در پاسخ به سئوالی که آیا در سیستم امتیازی تغییری داده شده، گفته شد در این سیستم تغییری داده نشده و تنها به نیازهای کشور بیشتر توجه میشود. خانم فینلی افزود، الان میلیونها تن با سیستم امتیازی در جهان واجدشرایط آمدن به کانادا هستند ولی ما نه می توانیم و نه توانش را داریم که آنها را بیاوریم باید ببینیم به چه کسانی نیاز داریم مثلا به جوشکار یا لوله کش.

سئوال شد که در سیستم امتیازی جوشکار و لوله کش که امتیاز ۶۷ را نمی آورند، شما چطور این را میگویید؟ پاسخ داده شد: وقتی می گوییم تعداد بیشتر کیفیت بهتر را در پی خواهد داشت منظور این است که از بین چند لوله کش آن کس که زبان انگلیسی را میداند واجدشرایط تر از آن دیگری خواهد بود.

از سوی شهروند سئوال شد، در اصلاحیه ی این قانون مبنا بر اولویت بر کارگران موقت گذاشته شده تا مهاجران با اقامت دائم و این یعنی سیستم مهاجرت از تکیه بر مسائل انساندوستانه به مسائل مادی تغییر ماهیت داده است. این کارگران موقت با دستمزدهای پایین ملزم به دو سال اقامت در کانادا هستند تا بتوانند برای اقامت دائم اقدام نمایند و سال ها طول میکشد تا بتوانند برای خانواده هایشان اقدام کنند و دوباره باهم زیر یک سقف جمع شوند.

پاسخ داده شد، ۶۰درصد از پرونده های مانده مربوط به کارگران ماهر میشود بقیه مربوط به خانواده ها و پرونده های انساندوستانه است. این تغییر تاثیری در منشور حقوق انسانی کانادا نمی گذارد. قانون به ما میگوید به تقاضاهای مانده باید اول رسیدگی شود و ما باید روی پرونده های مانده کار کنیم.

در پاسخ به پرسش دیگر شهروند، درخصوص سختگیری در پذیرش مدارک مهاجران و اینکه مهاجران مجبورند کورس هایی را بگذرانند تا مدارکشان پذیرفته شود، پاسخ داده شد، در مورد آموزش ما اگر خیلی سختگیر بودیم از اول کسانی را انتخاب میکردیم که مدارکشان مورد تائیدمان بود ولی ما یک حدی برای مدارک گذاشتیم ولی همانطورکه میدانید حتی در کانادا هم استانداردهای آموزش متفاوت است. مدرک یک موسسه آموزشی با مدرک موسسه ی دیگر از نظر ارزش فرق میکند.

خانم فینلی مجددا تاکید کرد که این اصلاحیه ربطی به پناهنده ها، تقاضاهای مربوط به استان کبک و پرونده های انساندوستانه نخواهد داشت.

شهروند پرسش دیگری در زمینه صدور ویزای توریستی برای ایرانیان بویژه پدر و مادرها و سختگیری در این زمینه مطرح کرد. خانم فینلی گفت، این واقعیتی ست که بعضی ها پس از گرفتن ویزای توریستی به کانادا می آیند و می مانند یا به خاطر برخورداری از سیستم درمان آن و یا مزایای رفاهی دیگر و به همین خاطر چنین سختگیری هایی در زمینه صدور ویزا صورت میگیرد. خانم فینلی با این حال گفت که در این خصوص بررسی خواهد کرد.