شهروند- آرش عزیزی: مجلس عوام کانادا این هفته پس از تعطیلی دوباره افتتاح شد. اولین موضوع مهم در این فصل مجلس ارائه‌ی بودجه‌ی جدید از سوی دولت هارپر و مخالفت با آن از سوی اپوزیسیون خواهد بود. در فصل قبلی، اپوزیسیون در ماراتونی ۲۳ ساعته سعی کرد جلوی لایحه‌ای که نام «بودجه» داشت اما هارپر انواع و اقسام تغییرات را در آن گنجانده بود بگیرد، اما با توجه به دولت اکثریتی هارپر موفق نشد.

انتظار می‌رود در این فصل نیز شاهد تکرار همین سناریو باشیم.

از دیگر مسائل مهم این فصل، تلاش دولت برای حذف بعضی مقررات محیط‌زیستی و گسترده‌تر ساختن قدرت‌های دولت برای کنترل بازرسی‌ها بر فعالیت شهروندان در اینترنت است.

انتظار می‌رود این لایحه‌ی بودجه نیز، مثل قبلی، بیش از ۴۰۰ صفحه باشد و «غافلگیری»های بسیاری را درون خود داشته باشد. با این حال هنوز چیزی در مورد جزئیات این غافلگیری‌های احتمالی به رسانه‌ها درز نکرده است.

پیتر فان لوآن، رئیس گروه نمایندگان دولت در مجلس، گفت بودجه‌ی جدید «سنگ بنا»ی دستور کار قانونگذاری محافظه‌کاران در فصل پاییز خواهد بود.

یکی از جدال‌های نهفته در این بودجه تلاش دولت برای پایین آوردن حقوق بازنشستگی ۲۸۰ هزار کارمند دولت خواهد بود. این در حالی است که این سیاست قرار نیست شامل حقوق بازنشستگی نمایندگان مجلس شود. هارپر گفته تا پیش از انتخابات بعدی در سال ۲۰۱۵ در این مورد آخری تغییری ایجاد نمی‌کند.

انتظار می‌رود اتحادیه های کارگران دولتی و حزب نیودموکرات، که به آن‌ها نزدیک است، در مقابل این برنامه‌ی ضدکارگری دولت هارپر ایستادگی کنند.

احتمال فروش بعضی ساختمان‌های دولتی برای جمع‌آوری پول جهت رسیدگی به کسری بودجه‌ی ۲۱ میلیارد دلاری دولت از دیگر مواردی است که احتمالا مطرح خواهد شد.

در زمینه‌ی بازرگانی،‌ معاهده‌های تجاری با پاناما و هندوراس احتمالا مطرح خواهند شد در حالی که قراردادهای وسیع‌تر با هند و اتحادیه‌ی اروپا همچنان در مرحله‌ی مذاکره به سر می‌برد.

در این فصلِ مجلس در ضمن انتظار می‌رود ان دی پی استراتژی خود را معطوف گام برداشتن به سوی کسب قدرت در انتخابات بعدی کند.

ناتان کولن، رئیس نمایندگان ان دی پی در مجلس، گفت حزبش پیشنهاداتی در مورد خدمات درمانی و انرژی ارائه می‌دهد و مقابل تلاش‌های «افراطی» محافظه‌کاران برای تغییرات گسترده در بیمه‌ی اشتغال و بیمه‌ی امنیت سالمندان می‌ایستد.

از دیگر مسائل خبرساز فصل کنونی مجلس به حزب سوم، حزب لیبرال، بازمی‌گردد. کمپین انتخاب رهبر این حزب احتمالا همین روزها بالا خواهد گرفت. انتظار می‌رود نمایندگانی همچون مارک گارنو و جاستین ترودو برای کسب رهبری این حزب تلاش کنند.

این در ضمن برای اولین بار پس از نزدیک به ده سال است که اتاوا با دولتِ حزبِ جدایی‌طلب در کبک روبرو است. دولت اقلیت حزب‌ کبک به رهبری پائولین ماروآ وعده داده برای کسب قدرت‌های بیشتر از دولت مرکزی به جدال اتاوا برود. این واقعیت وقتی جالب‌تر می‌شود که به یاد داشته باشیم رهبر ان دی پی، مولکر، سابقا عضو کابینه‌ی حزب لیبرال در کبک بوده و اکثریت نمایندگان این حزب از استان فرانسوی‌زبان کانادا می‌آیند.