جایزه‌ی بنیاد آمریکایی به نخست‌وزیر کانادا

شهروند- آرش عزیزی: استفن هارپر، نخست‌وزیر محافظه‌کار کانادا، علیرغم این‌که در کشور از سوی بسیاری به اقدامات غیردموکراتیک خود محکوم شده است، قرار است از سازمانی آمریکایی به عنوان «دولتمرد سال جهان» و «قهرمان دموکراسی، آزادی و حقوق بشر» جایزه‌ دریافت کند.

این بنیاد که پیش از آن این جایزه را به ژان کریتین،‌ نخست‌وزیر لیبرال کانادا، نیز داده بود، «فراخوانِ‌ وجدان» (Appeal of Conscience) نام دارد و در سال ۱۹۶۵ به دست خاخامی به نام آرتور اشنایر بنیان گذاشته شده است. وب‌سایت این سازمان آن‌را مدافع آزادی مذهبی و حقوق بشر در سراسر جهان معرفی می‌کند.

اعضای هیئت مدیره‌ی این بنیاد شامل بیل کلینتون، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، مادلین آلبرایت و جیمز بیکر، وزرای امور خارجه‌ی سابق، و کالین پاول و جورج شولتز، ژنرال‌های بازنشسته و ارشد این کشور، می‌شود.

مراسم اهدای جایزه در هتل معروف والدورف آستوریا در نیویورک و هم‌زمان با ۶۷امین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل برگزار می‌شود. هارپر برای دریافت جایزه به نیویورک می‌رود، اما در صحن سازمان ملل سخنرانی نخواهد کرد. جان برد، وزیر امور خارجه، از سوی کانادا در مجمع عمومی صحبت می‌کند.

پیش از هارپر، کریتین در سال ۲۰۰۲ این جایزه را دریافت کرد. جان هوارد، نخست‌وزیر استرالیا، در سال ۲۰۰۵، نیکولا سارکوزی، رئیس‌جمهور فرانسه، در سال ۲۰۰۸ و لی میونگ باک، رئیس‌جمهور کره، در سال ۲۰۱۱ از دیگر دریافت‌کنندگان شهیر جایزه بوده‌اند.

به غیر از آن‌ها، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان،‌ لولا دا سیلوا،‌ رئیس‌جمهور برزیل، واسلا هاول،‌ رئیس‌جمهور چک، میخائیل گورباچف، آخرین رهبر شورو‌ی، گوردون براون و مارگارت تاچر، نخست‌وزیران بریتانیا، از دیگر برندگان این جایزه بودند، اما همه‌ی آن‌ها برای دریافت آن شخصا به نیویورک نرفته‌اند.

دریافت این جایزه توسط هارپر با انتقاد بسیاری از منتقدان داخلی او مواجه شده است. آن‌ها می‌گویند هارپر با توجه به اقداماتی همچون دو بار تعطیلی پارلمان نمی‌تواند به عنوان «قهرمان دموکراسی» شناخته شود.