شهروند- آرش عزیزی: آخرین ارقامی که اداره‌ی آمار کانادا منتشر کرده نشان می‌دهد متوسط شهریه‌ی دانشگاه‌ها در کانادا افزایشی ۵ درصدی داشته است. این آمار چهارشنبه‌ی هفته‌ی گذشته منتشر شد و شامل متوسط نرخ شهریه در تمام استان های کشور می‌شود.

این رقم افزایش سه ‌برابر تورم است که بین ژوئیه ۲۰۱۱ تا ژوئیه ۲۰۱۲، ۱/۳ درصد بود. نرخ متوسط شهریه در سال تحصیلی ۱۳-۲۰۱۲ اکنون ۵۵۸۱ دلار است در حالی که سال گذشته ۵۳۱۳ دلار بود.

از بین ده استان، همه به استثنای یکی شاهد افزایش شهریه ها بودند. مورد استثنا، نیوفاندلند و لابرادور است که نه سال پیش هرگونه افزایش شهریه را متوقف کرده و اکنون پایین‌ترین نرخ کل کشور را دارد. متوسط شهریه در این استان ۲۶۴۹ دلار است. انتاریو با ادامه‌ی افزایش‌ها به متوسط سالی ۷۱۸۰ دلار رسیده است تا گران‌ترین استان کل کشور باشد. متوسط شهریه‌های این استان در سال تحصیلی۱۱- ۲۰۱۰، ۶۳۰۷ دلار بود.

در کبک، جنبش دانشجویی وسیع فعلا موفق شده از دولت حزب کبک وعده‌ی متوقف کردن شهریه‌ها را بگیرد، اما با این حال افزایش نسبت به سال پیش موجود است. متوسط نرخ شهریه های این استان در سال تحصیلی قبلی ۲۴۱۵ دلار بود، اما اکنون به ۲۷۷۴ دلار رسیده است. با این حساب کبک دیگر ارزان‌ترین استان برای تحصیلات دانشگاهی نیست و این عنوان را به نیوفاندلند و لابرادور واگذار کرده است.

این ارقام شامل سایر هزینه‌های اجباری مثل هزینه‌ی خدمات ورزشی و بیمه‌های بهداشتی نمی‌شود.

اریکا شیکر، محققی در «مرکز بدیل‌های سیاست‌گذاری کانادا» (Canadian Centre for Policy Alternatives) نویسنده‌ی گزارشی است که هفته‌‌ی پیش در مورد افزایش قیمت شهریه‌ها منتشر شد. شیکر پیش‌بینی کرده است با نرخ کنونی، شهریه‌ها در چهار سال آینده با ۱۸ درصد افزایش بیشتر مواجه خواهند بود.

در گزارشِ «مرکز» می‌خوانیم که ۶۰ درصد دانشجویان کانادا با متوسط بدهی ۲۷ هزار دلاری فارغ‌التحصیل می‌شوند.

سارا جین کینگ، رئیس فدراسیون دانشجویان کانادا در انتاریو، به رسانه‌ها گفت بالا بودن بدهی‌ها باعث می‌شود بسیاری دانشجویان تحصیلات خود را به پایان نرسانند و بسیاری دیگر اصلا وارد دانشگاه نشوند.

نظرسنجی سراسری اداره ی آمار کشور در سال ۲۰۰۹ اعلام کرد ۳۰ درصد جوانان بین سنین ۱۸ تا ۲۴ سال تصمیم گرفته‌اند به علت دشواری های مالی وارد تحصیلات عالی نشوند.

جدول:

متوسط بدهی فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها: ۲۷ هزار دلار

متوسط شهریه‌ی دوره‌ی لیسانس در۱۳- ۲۰۱۲ (کانادا): ۵۵۸۱ دلار

متوسط شهریه‌ی دوره‌ی لیسانس در ۱۳- ۲۰۱۲ (انتاریو): ۷۱۸۰ دلار

متوسط شهریه‌ی دوره‌ی لیسانس در ۱۳- ۲۰۱۲ (کبک): ۲۷۷۴ دلار